به قلم دامنه : به نام خدا. به نام خدا. حضرت پروردگار گرچه بینیاز است اما برای مؤمنان چیزهایی را واجب و حرام ساخته و یا فقهاء آدابی را مستحب و مڪروه و مُباح میدانند. بسیاری از بزرگان دینی، اسلام را بر مقتضیات زمان و مڪان میفهمند. روزگار در فهم و یا فتوا و حڪم نوین فقیه اثر میگذارد ڪه خود بخش ثانوی در دین است. چنانچه میدانید اخیراً از آیتالله العظمی سیستانی سؤالی پرسیده شده در بارهی رعایت فاصله در صف نمازگزاران در جماعت. جواب ایشان جالب است و بر حسب روزگار ڪه ڪارشناسان بهداشت بر لزوم فاصلهگذاری اجتماعی در تمام مڪانها تأڪید میڪنند. فتوای ایشان این است:
«فاصله
۱۲۰ سانتی متری بین مڪان هر مأموم و مأموم دیگر در همان صف، و همچنین بین
محل سجده فرد متأخر و محل ایستادن فرد متقدّم ایرادی ندارد اما در صورت
فاصلهای به اندازه مثلا دو متری، صحت اقتدا، محل اشڪال است.» (منبع)
نماز با رعایت فاصله در مسجد جامع هرات
نڪته:
زمانی صفوف مأمومها (=نمازگزاران) چنان بههم فشرده میشد -خصوصاً در صحن
رضوی یا رواق امام خمینی و مسجد گوهرشاد حرم مطهر مشهد و یا مسجد اعظم قم-
ڪه انسان بین چهار نمازگزار سمتِ راست و چپ و جلو و پشت سرِ خود، مُچاله
(=لِهولوَرده) میشد و گویا فشار قبر را تمرین! میڪرد. این فاصلهها چه
اقتضای روزگار فعلی باشد، چه نباشد، به نظر من همیشه باید چنین باشد تا
صفهای نماز جماعت با رعایت فاصله و انتظام و آرامش شڪل بگیرد و نمازگزار
با آسایش و خضوع و خشوع نماز بگزارَد. سرانهی جا برای هر نمازگزار در مسجد
و نمازخانه باید به حد لازم فراخ و جادار باشد. من یادم است در جوانی
خواندم یا پای منبرهای احڪام شنیدم ڪه میان نمازگزاران به حد اندازهی یڪ
گوسفند باید فاصله باشد. تا مدتها قبل گاه میان نمازگزاران فقط به حد دو
ڪف دست فاصله بود ڪه سر در سجده به دو پای نمازگزار جلویی مماس میشد و یا
دستان نمازگزار در آرنج نمازگزار ڪناری گیر میڪرد.
گاه چنان جمعیت
میشود ڪه وسط رڪعت دوم میبینی دو نفر بهزور خود را لای شما جا دادند ڪه
مثلاً به فضیلت جماعت دست یافتند؛ حتی اگر نمازگزار ڪناردستیاش را در
عذاب تنگیِ نفَس و ضیق جا قرار داده باشد. این شیوهی ازدحامی، امڪانِ رڪوع
و سجود لذتبخش را از آدم میستانَد.
امید است این فتوای گشایشگرِ
آقای سیستانی، گشایشی برای همیشهی نمازجماعتهای مؤمنان باشد. من شخصاً به
دلیل آنچه در بالا به عنوان علتها اقامه ڪردم، از رعایت فاصله در صفوف
نمازها دلشاد و خشنودم.
پیوست:
متن استفتا از آقای سیستانی این بوده: «مقامات مسئولان ڪشور ما (یڪ ڪشور
عربی) اقامه نمازهای جماعت در مساجد و مانند آن را به رعایت فاصله دو متری
بین هر نفر در یڪ صف منوط دانسته و همچنین از مقابل و پشت سر باید یڪ صف
بین دو صف نمازگزاران خالی گذاشته شود، آیا نماز جماعت با وصف مذڪور در
فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی منعقد میشود؟»