ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پست 3513 : به انتخاب دامنه. قرآن در صحنه 31. به نام خدا. توضیح ضروری دامنه: با آمدن ماه محرم، ماه مطالعه و درس گرفتن از امام حسین (ع)، تفسیر آیه ی 112 هود _که از آیات بسیار مهم قرآن است_ تقدیم می گردد
«فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ. پس همان گونه که دستور یافته اى ایستادگى کن و هر که با تو توبه کرده [نیز چنین کند] و طغیان مَکنید که او به آنچه انجام مى دهید بیناست.
تفسیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان: «بطورى که راغب و دیگران گفته اند کلمه قام و ثبت و رکز به یک معنا است. و ظاهرا ریشه این لغت از قیام آدمى گرفته شده باشد، چون انسان در سایر حالاتش غیر از قیام مانند حال نشستن و دمرو خوابیدن و دو زانو نشستن و طاق باز و به رو افتادن آنطور که در حال قیام مسلط بر کارها و مقاصد خود هست تسلط ندارد و آنطور نمى تواند قبض و بسط و دادوستد را انجام دهد، به خلاف حال قیام که وقتى انسان بر پاى خود بایستد از هر حال دیگرى بهتر تعادل خود را در دست دارد و در نتیجه به تمامى اعمال خود از ثبات و حرکت، دادن و گرفتن، اعطاء و منع و جلب و دفع مسلطتر است، و نیز کنترل تمامى قواى خویش و افعال آن قوا را در دست دارد. بنابراین مى توان گفت حالت قیام در تمامى شؤ ون مُعرّف شخصیت آدمى است.
بقیه ادامه