دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب اسفند 1397 دامنه

حقوق مردم مقدّم بر حقوق خدا

میلاد امام علی

 

7153

 

به قلم دامنه. فرخنده‌میلاد بزرگ‌انسانِ عالَم بشریت، امام علی بن‌ ابی‌طالب _علیهماالسلام_ خجسته باد. دو سخن بسیارآموزنده و اخطاردهنده‌ی آن امام اُسوه و نمونه را تقدیم می‌کنم:

 


سخن اول: خداوند سبحان حقوق مردم را بر حقوق خود، مقدّم داشته است؛ پس، هر کس حقوق مردم را اَدا نماید، به ادای حقوق الهی می‌انجامد. (شرح غرر الحکم ٣/٣٧٠)


سخن دوم: ظلم قدم را می‌لغزاند و نعمت‌ها را سلب می‌کند و امت‌ها را به هلاکت می‌کشاند. (شرح غرر الحکم ٢/٣۶) (منبع)

۲۹ اسفند ۹۷ ، ۰۹:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بقیه در ادامه
  

تروریسم مرز نمی شناسد

بررسی پدیدۀ تروریسم

 

7152

 

به قلم دکتر فتح الله دهقان. تروریسم عمری به درازای تاریخ حیات بشر دارد و به عنوان تهدیدی همواره بشر را همراهی نموده است. با توجه به شرایط مکانی و زمانی نوع ، وسعت و میدان عمل و مانور آن متفاوت بوده است .همچنین مختص به جغرافیا ، دین ، فرهنگ خاصی نیست . به مرور زمان و با در اختیار گرفتن نخبگان و متخصصین و استفاده از تکنولوژی پیشرفته پیچیده تر شده، میدان عمل آن گسترده شده و مرز ها را درهم نوردیده است . امروزه شرق و غرب عالم از تروریست ها در امان نیستند . در این مجال به برخی از عواملی که زمینه پدیده تروریسم را فراهم نموده است می پردازیم:

 

حمله تروریستی به 2 مسجد در نیوزیلند که 50 کشته برجای گذاشت

 


1- نا آگاهی و جهل : بستر و زمینه تروریسم جهل می باشد. اگر انسان ها آگاه باشند تروریسم زمینه بروز ، ظهور و فعالیت پیدا نمی کند . ناآگاهی مختص افراد بی‌سواد نیست بسیاری از عالمان ، متخصصین و تحصیل‌کرده های سطوح بالا و قشری مسلک نیز جاهل می باشند . آنهایی که تئوری پرداز ، متفکر ، عامل و ابزار تروریسم هستند.

 

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۲۷ اسفند ۹۷ ، ۱۳:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

رفاقت با خردمندان هوشیار

دامنۀ عترت

 

7151

میلاد امام جواد _علیه السّلام_ مبارک

 

امام جواد _علیه السّلام_ فرمودند: فَسادُالاْخْلاقِ بِمُعاشَرَةِالسُّفَهاءِ، وَ صَلاحُ الاْخلاقِ بِمُنافَسَةِ الْعُقَلاءِ. «معاشرت و همنشینى با بى خردان و افراد لااُبالى سبب فساد و تباهى اخلاق خواهد شد؛ و معاشرت و رفاقت با خردمندان هوشیار، موجب رشد و کمال اخلاق مى باشد.»  (منبع)

۲۵ اسفند ۹۷ ، ۲۰:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

آیةالله نورمفیدی به شایعۀ جنگل خواری پاسخ داد

ساخت حوزه و مدرسه
7150

متن نقلی: «پس از سالها انتشار شایعات و مطالبی مبنی بر جنگل خواری آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان وی بالاخره به این شایعات پاسخ گفت... آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در دیدار جمعی از جوانان شهرستانهای شرق استان گلستان در پاسخ به سوال یکی از جوانان از وی مبنی بر اینکه سالهاست پیرامون تصرف شما و افراد وابسته به شما در جنگل‌های لوه گالیکش مطرح است و سرمایه ملی در این شهرستان در معرض خطر جدی است اما شما همچنان سکوت کرده اید و چیزی نمی‌گویید، بالاخره سکوت چند ده ساله‌ی خود را شکست.

 

 

وی خطاب به این جوان با لبخندی ملیح وی را دعوت به آرامش و نشستن بر صندلی خود کرد و سپس گفت: متاسفانه سالهاست افرادی بدون هیچ دلیل و سندی حرف‌هایی می‌زنند که معلوم نیست با چه هدفی بیان می‌شود. نورمفیدی با تاکید بر اینکه باید ماجرا را از ابتدا تا به امروز بدانید افزود: در امور مراتع و جنگلداری طرح‌های قانونی وجود دارد که مطابق با آن گروهی پیمانکار با قبول اجرای طرحی مبنی بر باز زنده سازی و اصلاح بافت جنگل‌ها از سوی دولت تعدادی را نیز در قبال آن از جمله پرداخت عوارض و مالیات، سرمایه گذاری در بخش تولید و… انجام خواهند داد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب گروهی پیمانکار از اصفهان با ورود به جنگل‌های گلستان ضمن اینکه به درستی طرح را اجرا نمی‌کردند و بیشتر به حذف درختان شبیه بود تا اصلاح بافت و باز زنده سازی، گفت: این گروه تعهدات خود را در قبال دولت نیز انجام نمی‌داد و سپس تصمیم بر این شد که این کار به شورایی واگذار شود که این شورا نیز پس از مدت کوتاهی نتوانست این کار را انجام دهد.

 

آیت الله نورمفیدی گفت: به همین دلیل شخصاً نزد امام راحل رفته و از ایشان اجازه گرفتیم مسوولیت این کار را در گلستان برعهده گرفته و

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۲۴ اسفند ۹۷ ، ۰۹:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

9152 بازدید در یک روز

دامنۀ اختصاصی

 

7149

دیروز سه شنبه 21 اسفند 1397، طی 24 ساعت، 9152 بازدید در وبلاگم «قلم قم دامنه دوّم» صورت پذیرفت. و این، یک رقم بسیاربالا و ارزشمندی در طول یک روز محسوب می شود؛ و نیز به من امید و روحیۀ تازه ای می بخشد. ممنونم از تمامی دامنه خوانان.

 

عکس روز 21 اسفند 1397.

۲۲ اسفند ۹۷ ، ۰۸:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

سکوی قهرمانی اختلاس!

فساد سیاسی

 

7148

 

به قلم دکتر فتح الله دهقان. کلاهبرداری که معنی ربودن می دهد یک اقدام ماهرانه و با حربه ‌ فریب و اختفا است. بنا به اخبار منتشر شده در مطبوعات تخلف پتروشیمی در کشور رکورد زده و بر سکوی قهرمانی فساد ایستاده است. بنا به گواه تاریخ پاک سیرتی، پاک طینتی، پاک نیتی و پاک دستی از مشخصات فرهنگ و تمدن ایرانی بوده است. مردان و زنان واجد این مشخصات از جایگاه و احترام خاصی در جامعه برخوردار بوده اند. دین مبین اسلام نیز همواره به پاک سیرتی و پاک دستی و ... توصیه نموده است. این ارزش ها و هنجارهای والا و گران قیمت در آرمان ها، اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی تبلور یافت.

 

 

سوال این است، چه شده است تخلف های کلان در کشور رخ داده و به نحو بی سابقه ای در تاریخ این مرز و بوم در جریان است؟ زمینه و بستر فساد و اختلاس چطور فراهم می شود، متخلفان از چه جایگاهی برخوردارند و به کدام کانون ها وصلند؟ به چه دلیل از چشمان تیزبین سازمان های اطلاعاتی و نظارتی پنهان می مانند؟ در جواب انبوه سوال ها باید گفت: وقتی که بر اثر حب و بغض ها، تنگ نظری ها، باند بازی ها، سیاست بازی ها زمینه نفوذ نا اهلان فراهم شده و امور به دست آنهایی افتاده که اصلا به انقلاب اسلامی باور نداشته و ندارند، و این سخن حضرت امام که فرمودند نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد، گاهی به فراموشی سپرده شده است. در هنگامه ای که سیاسیون و جناح های قدرت سرگرم بازی های جناحی می باشند و از

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۲۱ اسفند ۹۷ ، ۱۱:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

شریعت و ملّت از نظر علامه طباطبایی

قرآن در صحنه

 

پست 7147

...لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَا آتَاکُمْ...

برای هر یک از شما شریعت و راه روشنی قرار دادیم. و اگر خدا می خواست همه شما را امت واحدی قرار می داد، ولی می خواهد شما را در آنچه به شما داده امتحان کند؛

 

(سوره ۵: المائدة - جزء ۶ - آیۀ 48. ترجمه انصاریان)

 

 

نظر علامه‌ طباطبایی

 

راغب در مفردات مى گوید کلمه (شرع) به معناى رفتن به راهى است که واضح و ایمن از انحراف باشد، وقتى مى گویند: (شرعت له طریقا) معنایش این است که من خط مشى و روشى روشن پیش پایش گذاشتم و این کلمه یعنى کلمه (شرع) در اول مصدر بوده، و بعدا آنرا نام براى همان طریقه و روش کردند، و در آخر بطور استعاره نام طریقت هاى الهیه نموده و گفتند: مسیحیت یک شِرع (به کسر شین) و یا یک شَرع (به فتحه شین) و یک شریعت است، و شرعه و منهاج به همین معنا است، تا آنجا که مى گوید بعضى گفته اند: اگر شریعت را شریعت خوانده اند از این باب بوده که خواسته اند آنرا به شریعه نهر (آن راهى که افراد و حیوانات از آن راه به لب نهر مى روند) تشبیه کنند.

 

و چه بسا که مطلب عکس این باشد، یعنى اگر راه به لب نهر را شریعه گفته اند از شریعت به معناى طریقه گرفته باشند، به این مناسبت که چون راه به لب آب براى اهل هر محلى روشن و واضح بوده ، خواسته اند با این نامگذارى از روشنى آن خبر دهند، و اما کلمه (نهج) به فتح نون و سکونها، به معناى طریق واضح است، وقتى مى گویند: (نهج الامر و انهج) معنایش این است که فلانى فلان امر را روشن و واضح کرد، و مصدر میمى آن یعنى (منهج) و (منهاج) نیز به همان معنا است .

 

گفتارى پیرامون معناى شریعت

فرق بین شریعت و دین و ملت در اصطلاح قرآن

همانطور که قبلا خاطرنشان کردیم کلمه شریعت به معناى طریق است ، و اما کلمه (دین ) و کلمه (ملت ) معناى طریقه خاصى است ، یعنى طریقه اى که انتخاب و اتخاذ شده باشد، لیکن ظاهرا در عرف و اصطلاح قرآن کریم کلمه شریعت در معنائى استعمال مى شود که خصوصیتر از معناى دین است ، همچنانکه آیات زیر بر آن دلالت دارد، توجه بفرمائید: (ان الدین عند الله الاسلام)، (و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه، و هو فى الاخرة من الخاسرین) که از این دو آیه به خوبى بر مى آید هر طریقه و مسلکى در پرستش خداى تعالى دین هست ولى دین مقبول درگاه خدا تنها اسلام است، (دین) معنائى عمومى تر از (شریعت) دارد، شریعت نسخ مى شود ولى دین قابل نسخ نیست.

 

پس دین از نظر قرآن معنائى عمومى و وسیع دارد، حال اگر آن دو آیه را ضمیمه کنیم به آیه زیر که مى فرماید: (لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا براى هر یک از شما پیامبران شرعه و منهاجى قرار دادیم )، و به آیه (ثم جعلناک على شریعة من الامر فاتبعها)، این معنا بدست مى آید که شریعت عبارت است از طریقه اى خاص، یعنى طریقه اى که براى امتى از امتها و یا پیامبرى از پیامبران مبعوث به شریعت تعیین و آماده شده باشد، مانند شریعت نوح، و شریعت ابراهیم، و شریعت موسى، و شریعت عیسى، و شریعت محمد (صلى الله علیه وآله)، و اما دین عبارت است از سنت و طریقه الهیه حال خاص به هر پیامبرى و یا هر قومى که مى خواهد باشد، پس کلمه دین معنائى عمومیتر از کلمه شریعت دارد، و به همین جهت است که شریعت نسخ مى پذیرد، ولى دین به معناى عمومى اش قابل نسخ نیست.

 

البته در این میان فرق دیگرى نیز بین شریعت و دین هست و آن این است که کلمه دین را مى توان

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۲۰ اسفند ۹۷ ، ۱۸:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

سخن امام هادی علیه‌السلام

دامنۀ عترت

 

7146

 

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. امشب شهادت امام هادی _علیه‌السلام_ است. با گرامی داشتن مقام آسمانی آن امام شهید یکی از سخنان مهم آن امام هُمام را تقدیم می کنم. التماس دعا.

 

خَیْرٌ مِنَ الخَیْرِ فاعِلُهُ، وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمیلِ قائِلُهُ، وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جالِبُهُ، وَ أَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ راکِبُهُ:

 

سامرا

 

بهتر از نیکى، نیکوکار است، و زیباتر از زیبایى، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدى، عامل آن است، و وحشتناکتر از وحشت، آورنده آن است. (منبع)

 

۱۸ اسفند ۹۷ ، ۱۵:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

به یاد یوسف رزاقی

چهاردهمین سالگرد

 

7145

 

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. امروز ۱۸ اسفند که فرا رسید، ۱۴ سال از هجران غم‌انگیز یوسف می‌گذرد. روان‌شاد یوسف رزاقی، ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ بر اثر تصادف در جاده فیروزکوه، به آسمان پر کشید و دل‌مان را مالامال غم و اندوه و فسوس نمود. در روز تشییع و دفن او، غوغا بود که حسرت آن بر دلم ماند، تا از تهران برسم، به خاک خُفت. آن روز عظیم و غمگین داراب‌کلا، جناب حاج محسن سجادی _رئیس شورای وقت داراب‌کلا_ در همان مزار، ۴۰ روز عزای عمومی اعلان کرد که در روزنامه‌ی محلی ساری چاپ شده بود.

 

به یاد او عکس روز اعزام به جبهه‌ی‌مان در اسفند ماه ۱۳۶۴ از سپاه سورک به سوی عملیات والفجر ۸ را گذاشتم. (تصویر سمت چپ زیر) چه شور و شگفتی آن روز میان داراب‌کلایی‌ها و ما اعزامی‌ها برپا شده بود. وقتی غیرت با معرفت جمع شود، حماسه می آفریند.

 

     اعزام به جبهه دارابکلایی های غیور. 1364. سپاه سورک. سربندداران از جلو : نفر وسط دامنه. سمت راست علی بابا حسینی. پشت از راست : یوسف. سیدابراهیم حسینی. سیدعلی اصغر. سید ابوالحسن شفیعی. اما بقیه را خودتان شناسایی کنید. فقط آن عقب سمت راست کنار آسید سیدرسول است. این رزمندگان به عملیات والفجر8 رسیدند
 

عکس سمت راست: نوروز 1383، دوازده‌راه جنگل داراب‌کلا. به همراه یوسف، که سرحلقه‌ی دوستان بود، و بدجوری در بی‌وقتی هجران آفرید و غم به درون‌مان صادر نمود. روح آن رفیق اعلا، و به تعبیرم «گره نخ تسبیح حلقه‌ی‌مان» همآره جاودان باد. فاتحه و صلوات.

۱۸ اسفند ۹۷ ، ۱۵:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

برداشتی از دعای ماه رجب

دامنۀ دعا

7144

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. من گمان می‌کنم _جدای از رفتار فردی هر کس نسبت به آداب دینی که امری خصوصی و مخفی‌ست_ متن و ترجمه‌ی این دعای مشهور ماه رجب را، یک‌بار هم شده، با دقت، حوصله، آرامی و تمرکز ذهن و دل، مطالعه کنیم، خیلی پیام، دانش و ارزش به دستگاه فکری‌مان افزوده می‌شود. دعایی‌ست از امام صادق _علیه‌السلام_ در ماه رجب. می‌دانم با آن آشنا و مأنوس‌اید، فقط خواستم با دید مطالعه هم به آن چشم بیندازیم. متن دعا و ترجمه را به اعضای مدرسۀ فکرت هدیه می‌کنم تا ثواب خواندن و یا دست‌کم مطالعه‌ی شما، روح مرحومان مادر و پدرم را نیز دربر بگیرد.

 

برداشتم از دعای ماه رجب

 

۱. کردار امام صادق _علیه‌السلام_ به ما می‌آموزد که باید با خدا، زمزمه داشت و عاشقانه و نیازمندانه دردِ دل کرد.

۲. به ما خط می‌دهد در هر کاری، امید را باید به خدا پیوند زد.

 

۳. می‌آموزد خشیت از خدا برای ایمنی‌ ماست نه ترس و رابطه‌ی ارباب رعیتی و خشونت‌بار.

 

۴. پند می‌دهد خدا، پروردگاری‌ست که به اندک کارمان، هدایای بی‌شمار می‌بخشد.

 

۵. این درس را می‌دهد که خدا از سر مهر و رحمت و نعمت‌دهی، به همگان می‌دهد، چه خواهندگان و چه آنانی که به خدا روی نمی‌آورند و او را نمی‌خواهند بشناسند و خواسته‌ای به خدا ابراز نمی‌دارند.

 

۶. درخواست‌ها از خدا هیچ اشکالی ندارد اگر برای دنیا و آخرت هر دو باشد. چون آبادانی، شادمانی و تفرُّج در دنیا، خود، کاری خدا‌پسندانه است.

 

۷. برترین درس این دعا این است که به باورمندان و تمامی انسان‌ها می‌پروراند که آنچه را خدا به آدمی بدهد، هیچ کم و کاست و نقصی ندارد. ارزش هدایای خداداد، قیمت بی‌اندازه دارد.

 

۸. ثابت می‌کند جلال (=بزرگوار) از ویژگی‌های خدای متعال است و هیچ‌کس را به جای خدا، بی‌جهت جلال و قدَرقدرت نسازیم.

 

۹. و نیز این پند و اندرز در دعا نهفته است که خدای ما آن خدای ذهنی پاره‌ای افراد نیست که فقط به پاره‌ای افراد خاص چشم بدوزد و فقط آنان را به بهشت (= وعده‌گاه آرامش) راه دهد و بس. نه، هرگز. خدای ما خدای همه‌ی جُنبدگان است، از بینوایان تا مستضعفان، از مار تا بوتیمار، از زردشت تا کنفوسیوس، از مُلحد و مُنکر تا مؤمن و معتقد.

 

نتیجه: آری، خدا را به مِلک طِلق خود در نیاوریم و بر او خدایی نورزیم و آن آفریدگار بخشنده را با فهم نارسای خود _نَعوذُباللّه_ یک هیولای خشن نسازیم. بلکه میان خود و خدا، عشق برقرار کنیم، نه به‌قول هگل، اربابی خشن و بنده‌ای ستمدیده. پس؛ به نظر من بندگی خدا، عبودیت عشق است و عبادت معبود. جز این، نقص است و منقوص (= کاسته‌شده). پایان. التماس دعا.

 

متن و ترجمۀ دعای ماه رجب

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۱۷ اسفند ۹۷ ، ۱۵:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
پنجشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۶ ق.ظ دامنه |

وِن چنیک پِره

فرهنگ لغت داراب‌کلا

 

7143

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. لغت 220. وِن چنیک پِره. در بیشتر پرندگان کیسه مانندی وجود دارد که در امتداد مِری قرار دارد و چینه وارد آن می شود که به آن چینه‌دان می گویند. داراب‌کلایی‌ها به چینه‌دان می‌گویند: چِنیک.

 

در دارابکلا به کسی که چشمش سیر باشد و حرص و ولع نداشته باشد، می‌گویند وِن چنیک پِره. در منبعی خواندم «کسی را تکاندن یا چیلک دان کسی را خالی کردن نیز کنایه از زیر پای کسی را کشیدن و مزه ٔدهان کسی را فهمیدن» است.

 

آن قسمت که سبز کردم «چینه‌دان» مرغ است

 

در فرهنگ عمید چینه‌دان و نام های دیگر آن این گونه آمده است: «کیسه ای که بین حلقوم و معدۀ مرغ قرار دارد و مواد غذایی داخل آن می شود، جاغر، ژاغر، شاغر، کژار، گژار، شکانک.»

 

«چینه‌دان» گنجشک (=جیکا)

 

احکام شرعی چینه دان: «برای شناسایی پرنده حلال گوشت از حرام گوشت، در موارد مشکوک، چینه‌دان داشتن یکی از نشانه‌های حلال گوشت بودن آن است.» (منبع)

 نراقی، احمد، مستند الشیعة، ج۱۵، ص۷۵.    
نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۶، ص۳۰۶.

فرهنگ لغت دارابکلا: اینجا

۱۶ اسفند ۹۷ ، ۰۹:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

قضیۀ ترور «فرح» و «بنی‌صدر»

 دو خاطرۀ خسروشاهی

 

7142

سیدهادی خسروشاهی

متن نقلی: «حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی گفت: من در سال‌های نخست انقلاب به دلیل فعالیتی که در مصر و سایر بلاد عربی داشتم، شناخته‌تر بودم. لذا قبل از سفری که برای شرکت در کنفرانس اندیشه اسلامی به الجزایر داشتم، برای همراهی با چند تن از دوستان به ایتالیا رفته بودم، یکی از بچه‌های جهادی که اسم مستعارش «ابوعلاء» بود، پیش من آمد و فتوا خواست تا «فرح پهلوی» را ترور کند و گفت که فرح و اولادش شب‌های جمعه به سر قبر شاه در مسجد رفاعی مصر می‌روند و چون پلیس جلوی درب ایستاده ما نمی‌توانیم داخل شویم، اما می‌توانیم هنگام عبور از آنجا نارنجکی به داخل مسجد بیندازیم که به موجبش هم فرح و هم اولادش کشته شوند. وقتی گفتم که اهل دادن فتوا نیستم، از من خواست از آقای خلخالی یک فتوا بگیرم، در آنجا گفتم متاسفانه من اصلا آقای خلخالی را قبول ندارم ولی اگر ایران رفتم از خود امام می پرسم و به شما خبر میدم.

 

نظر امام درباره ترور فرح پهلوی و فرزندانش. این ماجرا گذشت تا اینکه من وقتی برای مرخصی به ایران آمده بودم، خدمت امام رسیدم و این موضوع را از ایشان سوال کردم، امام فرمودند،

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۱:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹ ق.ظ دامنه |

رهبری جامعه از نگاه شهید بهشتی

نقش و شرائط رهبری

 

7141

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. در کتاب «بایدها و نبایدها» شهید مظلوم بهشتی بر این نظر بود، در تزاحم‌ها و تصمیم بر سر چندراهی‌ها، «رهبری» اهمیت و نقش دارد. از نظر ایشان (در صفحه‌ی ۱۲۹ کتاب) رهبری نیز در چنین وضعی، باید دارای شرائط ویژه باشد، مانند:
 

 

«دیدِ بالا، دیدِ محیط، آگاه به زیر و زبَر، مسلط به مُوازنه، مصلحت‌شناس، مُنکَردان، حسابگر، آینده‌نگر.»

۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۱:۰۹ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

یادی از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد

سیاستمدار پاک

 

7140



جدیدترین عکس زهرا رهنورد و میرحسین موسوی. اسفند ۱۳۹۷

 

میرحسین، نخست وزیر محبوب امام در دهه‌ی شصت


به قلم دامنه: به‌ نام حدا. یاد می شود از دو شخصیت پاک و روشنفکر متعهد زهرا رهنورد و میرحسین موسوی. میرحسین، حتی یک ریال از بیت‌المال به جیب نزد و همین پاکی او را بس است. مردی از میدان سیاست که آلوده به بی‌اخلاقی و پشت‌کردن به آرمان اصیل انقلاب نبود. ملت، خیلی منتظر ماند دادگاه بحران ۸۸ را ببیند تا از زبان خودِ میرحسین، ناگفته‌ها را ببیند و بشنود. اما هنوز چنین جرأتی برای برپایی دادگاه علنی و آزاد پیدا نشد. بگذرم.

۱۲ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۳۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵ ب.ظ دامنه |

امام خمینی از نظر دکتر عبدالکریم سروش

عالِم پاک و باسواد

 

7139

متن نقلی: «دکتر عبدالکریم سروش، امام خمینی را از لحاظ علمی بسیار باسواد خوانده و مقایسه شاه با او را اصلا جایز ندانست و گفت مقایسه امام خمینی با شاه مانند مقایسه «عالم پاک» با «خاک» است.

 

 

دکتر عبدالکریم سروش

 

این بخشی از سخنان دکتر سروش است: «اگر هیچ اختیاری نداشته باشیم جز اینکه بین شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صددرصد آقای خمینی را انتخاب می کنم... ایت الله خمینی باسوادترین رهبر این کشور بود از ایام اولیه ی حکومت هخامنشیان تا روزگار حاضر. هیچ کس به لحاظ علمی به پای او نمی رسید. چرا؟

 

برای اینکه اولا فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود... شاه قبل از آقای خمینی که بود؟ یک جوان بیست ساله که از سوئیس بلند شده بود آمده بود ایران... سوادی نداشت... حداکثر یک دیپلم داشت. آن دیپلم را هم من خبر ندارم. اصلا جای مقایسه نیست،... نه فقط ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، اینها آدم های بافکری نبودند. در تاریخ ما آقای خمینی واقعا یک نمونه ی بی نظیر بود. (منبع)


منبع دوم به همراه فیلم سخنان دکتر سروش (اینجا)

۱۱ اسفند ۹۷ ، ۱۲:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

فهم نهج‌البلاغه؛ شرط لباس روحانیت

دامنۀ روحانیت

 

7138

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. سلام. در رُمان «سیّد بغداد» اثر دکتر محمد طعان _ متخصص جرّاح لبنانی_ خوانده بودم که مفهومش این بود درک و فهم نهج‌البلاغه سرآمد تمام دُروس و به معنای پایان تعلیمات برای کسی بود که قرار بود لباس روحانی بر تن کند. (ر.ک: صفحۀ ۴۰)

 


نکته: در حوزه‌ی علمیه‌ی ایران اما، نهج‌البلاغه _این قرآن صاعد_ چندان مورد توجه نیست. حتی یک شعار انتقادی تند و تیز نیز در پهنه‌ی سیاست شکل گرفته، که می‌گویند با نهج‌البلاغه انقلاب کردیم، اما با رساله‌ی عملیه می‌خواهند ما را به پیش ببرند.


مدرسۀ فکرت

اسفند ۱۳۹۷.
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)

۰۹ اسفند ۹۷ ، ۰۹:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
پنجشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۹ ق.ظ دامنه |

کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً»

خاطرات خودگفتۀ رهبری

 

7137

متن نقلی: «به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کتاب «إنّ مع الصبر نصراً»، خاطرات خودگفتۀ رهبر معظم انقلاب به‌زبان عربی است که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به‌تازگی منتشر شده است. تمرکز عمده خاطرات نقل‌شده در این کتاب، بر دوران مبارزات معظم‌له در سال‌های پیش از انقلاب، دستگیری و زندانی شدنشان در زندان‌های شاه است؛ هرچند خاطراتی از دوران کودکی ایشان نیز نقل شده است.

 

این اثر همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در کشور لبنان رونمایی و توزیع شد. ذکر خاطرات از زبان ایشان بر اهمیت کتاب افزوده و سبب استقبال گسترده در کشور لبنان شده است؛ به‌طوری که طی سه روز پس از رونمایی، چاپ نخست این اثر که در پنج هزار نسخه منتشر شده بود، به اتمام رسید... قرار است بنا به درخواست عراقی‌ها، توزیع این اثر در بازار کتاب این کشور نیز آغاز شود. از سوی دیگر، عرب‌زبان‌های ایران نیز متقاضی دریافت کتاب بوده‌اند که قرار است در این مناطق نیز توزیع شود. (منبع)

 

 

دو نقل از این کتاب

جاذبۀ شهید نواب صفوی

«در واقع، از وقتی چشمم به این مرد افتاد، دیدم با تمام احساسم مجذوب اویم و از ژرفنای قلبم دوستش دارم. در این سفر، گروهی از فدائیان اسلام نوّاب را همراهی می‌کردند که بیشترشان جوان بودند.»

 

عقاب ... عقاب، ... گرفتیمش!

«هنگام خداحافظی به فرزندان گفته شد: پدرتان عازم سفر است. من گفتم لازم نیست دروغ گفته شود، و واقع قضیه را به بچه‌ها گفتم. وقتی از خانه بیرون آمدم، دیدم خانه در محاصره‌ عدّه‌ دیگری از افراد است. اتومبیلی را به داخل کوچه باریکی که خانه در آن واقع بود، آوردند. این اتومبیل یک جیپ معمولی بود. بدون آنکه چشمم را ببندند، مرا در اتومبیل نشاندند. یکی از آنها پشت بیسیم تکرار می‌کرد: عقاب ... عقاب ... عقاب، ... گرفتیمش ... گرفتیمش!»

 


توضیح:

قرار است ترجمه فارسی این اثر تا پایان سال منتشر شده و برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب سال آینده توزیع شود. ارائه تصاویری جدید، از جمله ویژگی‌های نسخه فارسی این اثر خواهد بود. (منبع)

 

عکس روی جلد کتاب

ترجمه‌ی فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» با عنوان «خون دلی که لعل شد» برای اولین بار از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. (منبع)

۰۹ اسفند ۹۷ ، ۰۹:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

با رفیقان

زیارت قم

7136

این دو سه روزی، شادی دیدار با رفقا به همراه همسران مکرّم‌شان در قم، بر روح‌ و روان‌مان نشست. و لذّت پذیرایی از آنان بر جان‌مان، و چشش مزّه‌ی بحث‌ شبانه بر مغزمان.

 

از رفیقانم سید علی اصغر، حسن صادقی، سید رسول و حاج احمد که در عکس کنارشان قرار و بقا یافته‌ام، بسی ممنونم.

 

 

عکس: دیشب ۶ اسفند ۹۷ کنار هم. قم. منزل

 


و

قم. ۶ اسفند ۱۳۹۷. عکاس: سید علی اصغر

۰۷ اسفند ۹۷ ، ۰۶:۰۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |
سه شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۴۸ ق.ظ دامنه |

زمین حسینیۀ ارشاد

دامنۀ ایران

 

7135

متن نقلی: «اینجانب _سید مهدی طالقانی فرزند مرحوم آیةالله ید محمود طالقانی_ و عده‌ای از دوستان نوجوان، بارها به استخری می‌رفتیم که در قطعه زمینی درمنطقه «چاله هرز» بنا شده بود و بعدها به زمین حسینیه ارشاد مبدل شد. این زمین متعلق به یکی از بازرگانان علاقمند به آیت‌الله طالقانی به نام «حاج شریف» بود. بعدها با واسطه‌گری پدر، مالک زمین را با تخفیف فراوان به بانیان حسینیه ارشاد واگذار کرد.»(منبع)

حسینیۀ ارشاد

۰۷ اسفند ۹۷ ، ۰۵:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
دوشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۷، ۰۶:۰۶ ق.ظ دامنه |

گردنِ اَجنّه

تاریخ اسلام

 

7134

به‌ قلم دامنه. به‌ نام خدا. سلام. در رُمان "مِسیا" اثر مصطفی موسوی گرمارودی (صفحه‌ی ۶۹) خوانده بودم بلال حبشی _که خود توسط خلیفه، طرد و به لاذقیه تبعید شده بود_ گفت: در دوره‌ی خلیفه‌ها، افراد شاخص (= یاران رسول خدا صلوات الله) را می‌کُشتند، ولی می‌گذاشتند گردنِ اَجنّه‌ و اَجانین.

 

بلال بن ریاح حبشی


توضیح: مِسیا (= موعود) نام حضرت محمد (ص) است در اِنجیل برنابا. در عِبری نیز «ایلیا» به معنای علی، عالی، بزرگ و عظیم است

۰۶ اسفند ۹۷ ، ۰۶:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

اقتصاد، پاشنه آشیل

معیشت مردم

 

7133

 

به قلم دکتر فتح الله دهقان. مرور تاریخ جهان حکایت از آن دارد که اقتصاد در زندگی فردی و اجتماعی، همچنین در سطح ملی و جهانی عاملی موثر و تعیین کننده بوده و متغیری مهم در امنیت ملی کشورها و جهان می باشد. در دنیای قدیم برای تامین امنیت به عامل نظامی توجه می شد. ولی امروزه اقتصاد نقش برتر را دارد. اقتصاد نقش مهمی در ایجاد و رشد تمدن ها همچنین باعث فرو پاشی تمدن ها بوده است. در ایران نیز همواره نقش مهمی در تغییر و تحولات ایفا نموده است. تاریخ معاصر ایران نیز گواه و شاهد این مدعا می باشد.

 

 

اعتراضات و شورش های رخ داده در این دوران از بلوای نان تا اعتراضات سال  1396 (مشکلات اقتصادی  از عوامل مهم آن بود). در حال حاضر نیز مشکلات اقتصادی از قبیل گرانی، تورم افسار گسیخته، بیکاری، رانت خواری، تبعیض، حقوق های نجومی، املاک نجومی و ... مردم را به ستوه آورده، که می تواند زمینه را برای توطئه ها و نقشه های شوم رقبا و دشمنان تاریخی این مرز و بوم فراهم آورد. تاریخ تحولات جهان و خاورمیانه حکایت از آن دارد که آنها همواره از این سلاح در راستای منافع خود استفاده نموده اند در این خصوص لازم است مواردی را متذکر شوم:


1- اقتصاد ایران تک محصولی و وابسته به نفت است. در سطح داخل مشکلات عدیده ای را فراهم نموده و همچنین زمینه را برای سوء استفاده مخالفان و قدرت های خارجی فراهم نموده است. باید بند ناف اقتصاد را از نفت پاره کرد تا از این وضعیت نجات پیدا کند، همچنین مخالفان و رقبای کشورمان نتوانند از این اهرم علیه کشورمان استفاده نمایند.


بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۰۶ اسفند ۹۷ ، ۰۶:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

روش هندی و روش اسلامی

لیف روح

 

7132

لیف روح 239

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. سلام. روش هندی، فکر و ذهن را از توجه به بیرون باز می‌دارد. چون در پی شکستن جنبه‌ی جسمانی و نیز کانونی نگه‌داشتن نیروی ذهنی‌ست. برای این ریاضت‌کِشی، فشار به انسان می‌آورَد تا "نفْس" را در چنگ و محاصره قرار دهد. و به‌اصطلاح "متمرکز" کند. با این سبک و روش، می‌خواهد حقیقت بر او کشف شود. اما به قول شهید مطهری در صفحه‌ی ۱۹۰ کتاب "انسان‌شناسی قرآنی" روش قرآن، این نیست. بلکه روش اسلام حدّ وسط، میان روش ۱۰۰% مادّی غربی و روش ۱۰۰% معنوی هندی‌ست.

 

نکته:

انسان، با معنا و دنیا باهم پیش می‌رود و "توجّه" به درون، به‌منزله‌ی "نورافکن" در وجود انسان است. پس؛ ریاضت از سوی اسلام رد شده است. زیرا در اسلام "توجه به طبیعت" وجود دارد. و قرآن تنها راه "معنا" و معنویت‌افزایی را، "درون‌گرایی" نمی‌داند، بلکه از راه "بیرون‌گرایی" هم می‌داند.


مدرسۀ فکرت

اسفند ۱۳۹۷.
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)

۰۵ اسفند ۹۷ ، ۰۷:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

لباس سفید

نکته ای از مرحوم اراکی

 

7131

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. سلام. آیةالله رضا استادی در صفحه‌ی ۹۶ کتاب "آیینه‌ صدق و صفا" _که شرح زندگانی و نکته‌های آموزنده‌ی مرحوم آیةالله العظمی محمدعلی اراکی است_ از قول ایشان درباره‌ی روحانیان یک نکته‌ای نقل می‌کند که به نظرم تذکاریه‌ای درخور توجه است. به‌گونه‌ی خیلی‌فشرده می‌نویسم:

 

دیدار مرحوم بهجت با مرحوم اراکی (سمت چپ: آیت‌الله محمدباقر خوانساری)

 

از نظر مرحوم اراکی یک روحانی و طلبه‌ی دینی "باید پاک مثل لباس سفید باشد و حرکت کند و الّا مردم می‌رَمند. روی لباس سفید یک‌خورده گَرد بنشیند معلوم می‌شود و می‌پیچد توی مردم که فلان روحانی چه کرد!"

۰۳ اسفند ۹۷ ، ۰۹:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

دربارۀ آیةالله محمد مؤمن

درگذشت

 

7130

به قلم حاج سیدتقی شفیعی دارابی: رحلت عالم عامل و فقیه عادل و پرهیزگار ساده زیست وخدمتگزار بی منت حضرت آیت الله مومن عضو جامعه مدرسین وشورای نگهبان قانون اساسی را به دامنه وخوانندگان گرامی اش تسلیت عرض می کنم انشا لله خداوند همه رفتگانی راکه با رفتنشان خلع ای خدمتی وعلمی وانسانی...بوجود میاورند قرین رحمت واسعه خود قرار نماید.

 

آیةالله محمد مؤمن

 


مروری بر بیش از نیم قرن مبارزه و خدمت آیت‌الله مومن؛
 

از شاگردی امام(ره) تا مباحثه علمی با رهبر انقلاب/ آیت‌الله مومن: بهتر از آقای خامنه‌ای برای رهبری نداشتیم؛ برخی خواص در فتنه خیلی بی‌انصافی کردند


رهبر معظم انقلاب در جلسه با نمایندگان ستاد کاندیداهای انتخابات سال ۸۸ در پاسخ به عدم پذیرش داوری و نظارت شورای نگهبان بر شکایات از سوی ستاد موسوی و کروبی، با قاطعیت پاسخ دادند:

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۰۳ اسفند ۹۷ ، ۰۹:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

فتواهای جدید مراجع تقلید

احکام شرعی

بخش دوم

فتوای آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی:

سؤال: با توجه به مطالب منسوب به حضرتعالی در بعضی از سایتها مبنی بر تأیید (عرفان صاحب فصوصی) تقاضا می‌شود نظر شریف را در این رابطه اعلام فرمائید.


 

پاسخ: «این‌جانب در ارتباط با معارف اعتقادی به روش اکابر علمای امامیه (قدس الله اسرارهم) که مطابق با آیات قرآن مجید و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌باشد معتقد بوده و روش فوق الذکر را تأیید نمی‌نمایم.» (منبع)

 

بقیۀ فتواهای مراجع در ادامه

ادامه مطلب...
۰۲ اسفند ۹۷ ، ۰۶:۰۹ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

فراموش کردنِ موازین اخلاقی و انسانی

کویریات

 

7129

متن نقلی: «داستایفسکی در داستان تسخیر شدگان استدلال می‌کند که فراموش کردنِ موازین اخلاقی و انسانی به خاطر افکار آزادیخواهانه به نوعی تمامیت‌خواهی و استبداد بدتر از گذشته منجر می‌شود.»

۰۱ اسفند ۹۷ ، ۰۶:۱۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد