دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب دی 1395 دامنه

پنجشنبه ۳٠ دی ۱۳٩٥ ، ٩:٢٩ ‎ق.ظ

پست 4180 : به قلم دامنه . به نام خدا. گِل گُوگی. و اَس کوفته. این دو اصلاح از لغت های ترکیبی محلی روستای دارابکلا و اطراف، شامل دو واژه است: گِل، همان خاک مخصوص است که قابلیت ترکیب برای رنگ آمیزی دیوارها را دارد. و گُوگی هم یعنی فضلۀ گاو، مدفوع گاو. اَس مخفف اسب و کوفته هم مدفوع اسب، است.

زنان دارابکلا (از جمله مادر و خواهران من) تا همین سال های پیشین و دور، دیوار گلی خانه ها و کف و نشیمن اتاق ها و دالون ها را با همین ترکیب، با دستان مبارک شان گِل گُوگی می کردند و خانه را ماله می نمودند و برق و زرق می انداختند؛ یعنی گویی رنگ و روغن می مالیدند؛ خصوصاً در آخرهای سال، که به عید نوروز منتهی می شد. درود به دستان این زنان و مادران که زندگی را سرزندگی معنی می نمودند.

حال چند تا جمله ی فرهنگ لغتیِ لُغزی هم بیفزایم:

1- برخی هستند که در سیاست گِل گُوگی بپا می کنند و از فضای گِل آلود، خرچنگ ماهی شکار می کنند .

2- برخی هستند از این نسلِ جدید ندید مَدید ها که در عشق گِل گُوگی برجا می کنند و غوغا می آفرینند و فریب می دهند و ناغافلی درمی رَند. اینان در گِل گُوگی شان چون با چکّلی پکّلی این و آن، زیادی اَس کوفته می ریزند، اساس بَتونه کاری را سُست و شُل می کنند و فکر می کنند با هوَس رانی ها و این رو و آن رو شدن ها، به مطلوب خود می رسند، ولی این ها در واقع در وضع موجود خود فرو می ریزند!

3- اساساً گِل گُوگی یعنی همون بَتونه کاری در رنگ کاری که برخی ها آی کارشان در همه چیزشان شده گِل گُوگی مالی. از معاملات گرفته تا اخلاقیات. از کار گرفته تا عار. بگذرم و خدا نگه دار.

یک زن روستا در حال «گِل گُوگی» دیوار منزل. خدا قوت هموطن. عکس از مهندس محمد عبدی

پنجشنبه ۳٠ دی ۱۳٩٥ ، ٩:٢٩ ‎ق.ظ

بقیه ادامه 
ادامه مطلب ...