دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب شهریور 1393 دامنه

پست 359

به نام خدا. قسمت 5 . کتاب اسلام و مقتضیات زمان جلد دوم اثر مهم استاد شهید مرتضی مطهری ست . خواندن این دو جلد کتاب شهید اندیشه و مظهر آزادی و ایمان و تقوا ایة الله مرتضی مطهری بر همه ی علاقمندان به مسائل اسلامی و عقلی تا حد بسیار بالایی ضرورت دارد.

چهار نکته از جایی جایی این اثر ماندگار مطابق روال دامنه : در صفحه ی 243 آمده است : اخلاق یعنی حالت موازنه میان مجموعه استعدادهای انسانی. در صفحه ی  64 گفته است : موضوع اختیارات وسیع حاکم، راهی است که اسلام در بطن خودش قرار داده برای آسان بودن انطباق با نیازهای واقعی نه با پسندها که همیشه این دو با هم اشتباه می شوند و ما به غلط، پسند زمان را مقیاس می گیریم. دینی که با پسند مردم بخواهد انطباق پیدا کند دین نیست، همان لَو اتّبعَ الحقُّ اَهوائهم (سوره ی  مومنون آیه ی 71 ) است.  در صفحه ی 37 نیز درج است : فقه اسلامی عقل را یک مبداء برای استنباط می شناسد. و در صفحه ی 55 نوشته است : می گویند بعضی احکام اسلام منصوص العلّه هستند یعنی علت و فلسفه اش را خود اسلام ذکر کرده، و بعضی احکام مستنبط العلّه اند یعنی اسلام دلیل و علتش را ذکر نکرده، خود ما ( فقیه مجتهد مستنبط دین شناس. افزوده ی دامنه) استنباط می کنیم.


دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳٩۳ ، ٧:٢۱ ‎ق.ظ

پست 357 : به قلم دامنه. لیف روح پنجاه و پنجم. به نام خدا. یک فرد متعادل کسی ست که فرق عجله و سرعت را همیشه می فهمد. عجله از وسوسه ی شیطان است ولی سرعت، مسارعت به فرمان خداونده. عجله نکوهیده است اما سرعت پسندیده. آیه ی 37 سوره انبیاء برای بیان همین عجله هاست:


خُلِقَ الانسانُ مِن عَجَلِ سَاُریکُم آیاتی فَلاتَستَعجِلونِ یعنی انسان از شتاب آفریده شده است. بزودی آیات خود را به شما نشان می دهم، پس از من شتاب (در عذاب) را نخواهی عجله ها مردم را کم عمق می کند. روح در شتاب ها در هیجان است اما در سرعت ها در اطمیان. ما همه از سوی خداوند دعوت شدیم به پرهیز از عجله ولی سرعت در خیرات . همین بس است در این لیف پنجاه و پنجم. مفهوم عجله را به خوبی در عکس زیر می توان لمس نمود! چنان با عجله می مکند که روزی غارتگر قهّار مزارع شوند. شتاب شان برای شیرخوری از سی پستان پر شیر خنزیر، فقط برای غارت نیست.

گاه شخم زمین و بارآوری های مفید خاک از جست و خیزهای خنازیر است. این عکس فرق سرعت و شتاب و عجله را برای اهل معنا خیلی خوب معنا می کند. چند پستان هم در زیر مکنده ای ندارد! و مکنده هایی عجول می طلبد.


شیردادن خوک به تولّه هایش

بقیه ادامه

 

ادامه مطلب ...