دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب اردیبهشت 1397 دامنه

دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷ ق.ظ دامنه |
گل چین باشیم نه گناه چین

گل چین باشیم نه گناه چین

تریبون دارابکلا

 

یادی از یک مرد بزرگ محل

 

به قلم دامنه. به نام خدا. یادم هنوز هست که چه نصیحت هایی به ما می کرد، چه شعرهای پرمغزی می خواند، و چه حکمت های زیبایی نقل می نمود.

 

تنومند بود؛ سرخ فام. خندان و نیز بشدّت آرام. صدایش، خیلی طَنین داشت، وقتی سخن می آمد کم می گفت و به حدّ و حدود، حرف می زد.

 

از ابوسعید ابوالخیر می گفت:

چون تیشه مَباش و جمله بر خود مَتراش

چون رنده ز کار خویش بی‌بهره مباش

تعلیم ز ارّه گیر در امر معاش

نیمی سوی خود می کش و نیمی می پاش

(رباعی 367 ابوسعید ابوالخیر)

 

مسیر سرتا. 1362. از راست: حسن آهنگر. سیدعلی اصغر. روانشاد یوسف. احمد نصیری. سید محمد اندیک. عیسی رمضانی. سیدرسول. حسن صادقی. لالیمی. آق حیدر. ایستاده از چپ: جعفر رجبی. دامنه. پسرعمه ام آق باقر شفیعی

مسیر سرتا. 1362. از راست: حسن آهنگر. سیدعلی اصغر. روانشاد یوسف. احمد نصیری. سید محمد اندیک. عیسی رمضانی. سیدرسول. حسن صادقی. لالیمی. آق حیدر. ایستاده از چپ: جعفر رجبی. دامنه. پسرعمه ام آق باقر شفیعی

 

در پنج شنبه شب های دهۀ شصت، ما جمعی از رفقا، به خونه اش در تنگِ بالامحلۀ دارابکلا می رفتیم و دیدنی های تلویزیون آن سال ها را می دیدیم. (برنامه ای از مجری زبردست مرحوم جلال مقامی)

 

آن مرد بزرگ و خوب محل، در شب نشینی های مان در جوارش، از خوی و خصلت های بد برخی از مردم می گفت و بر ما تأکید داشت چنین نباشیم، بلکه همیشه:

گُل چین باشیم، نه گناه چین مردم

 

 

او خطّاط بود. بسیار خوش خط و خوش قلب.  تهران کار می کرد و آخر هفته به دارابکلا برمی گشت. او مرحوم آقای نصیری بود؛ پدرِ دوست مان جناب احمد نصیری.

 

با آن که جوان بودم ولی این ذکر زیر او را که به ما یاد داده بود؛ هر صبح هفت بار به نیت خالص توحید بخوانیم، هنوز هم وِرد زبان و قلبم می کنم و حرز جانم:

 

یا هو یا مَن لا هوَ الا هو

 

 

 

 

همان دورۀ جوانی خیلی از شعرها و نکته های او را در دفترم نوشته ام و هنوز به یادگار نگه داشته ام.  خدا او و همسر مهربانش را _که همیشه با قلبی پاک و اخلاقی خوش رفتار با ما برخورد شفقّت آمیز داشتند و با سخاوت تمام پذیرایی می کردند_ غریق رحمت کناد. فاتحه مع الصّلوات.

 

اخیراً در (آب حیات) مرکز اطلاع رسانی غدیر، خوانده ام که در تفسیر مجمع البیان ذیل سوره اخلاص آمده است که علی (علیه السلام) قبل از غزوه بدر، حضرت خضر (علیه السلام) را در خواب مشاهده می فرمایند و به او می گویند چیزی به من بیاموز تا بدان وسیله بر دشمنان نصرت یابم.

 

جناب خضر (علیه السلام) به ایشان می گویند، بگو: یا هو یا من لا هو الا هو.

 

علی (علیه السلام) در صبح آن شب، حکایت رؤیای شب گذشته خویش را برای رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می نمایند. حضرت رسول به ایشان می فرمایند، یا علی به تو اسم اعظم تعلیم داده شده است.

۳۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۵۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

شفاعت کنندگان

لیف روح

 

قسمت 221

 

 

به قلم دامنه. به نام خدا. همه ی ما علاوه بر کار و کردار، در پی شفاعت نیز هستیم. شفاعت _میانجی گری، عفو خواهی_ را گشتم که دقیقاً چیست. بهتر از المیزان (المیزان. جلد یک. ص 260 تا 262) نیافته ام. برای خود و خوانندگان می آورم. امید است خوبان، شفیع مان شوند:

 

علاوه بر شفاعت تکوینی، _شفاعت تمامی اسباب عالَم در حق انسان_ شفاعت تشریعی است که شامل این موارد است:

 

 

1- شفاعت توبه (یعنی خودِ توبۀ از گناه کردن، شفاعت می کند)

2- ایمان به رسول خدا (ص)

3- عمل صالح

4- قرآن کریم

5- چیزهایی که مرتبط با عمل صالح است؛ مانند:

  • مسجدها
  • اَمکنۀ شریفه
  • اَمکنۀ متبرّکه
  • ایّام شریفه
  • انبیای الهی

6- ملائکه

7- خودِ مؤمنین نسبت به همدیگر

8- حضرت فاطمه (س)

 

 

سال ها قبل در جای دیگر از المیزان (احتمالاً تفسیر سورۀ مریم) خوانده بودم که حضرت مریم (س) نیز از شفاعت کنندگان است که به 8 مورد بالا اضافه می گردد. التماس دعا.

۳۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

فاصلۀ فوق جهنّمی معیشت مردم

مسائل داخلی ایران

 

دامنۀ اندیشمندان

 

... و جریانی پیش آمد _بخصوص در چگونگی اغلب مدّاحان و مدّاحی امروز_ که جوانان باید بدانند، این چگونگی ها و اخلاق عملی  برخی از متصدّیان این امور، هیچ ربطی به جوهر اصلی مذهب تشیّع، و ماهیّت منزّه تربیت شیعی و حسینی و جعفری ندارد.

 

علامه محمدرضا حکیمی

 

حالا چرا برخی مقامات از آن ترویج می کنند، آیا نوعی گرایش به جنجال طلبی است؟ نمی دانم. همانگونه که اکنون قضاوت ما، اقتصاد و فواصل فوق جهنّمی معیشت مردم ما، هرگز قرآنی و علوی و جعفری نیست، پاره ای بسیار از دیگر امور نیز همینگونه است یا نزدیک به اینگونه.

(علامه محمدرضا حکیمی.عقل سرخ. ص 434)


بقیه ادامه


  

۳۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۳۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷ ق.ظ دامنه |
جنگل اردیبهشت 97 دارابکلا

جنگل اردیبهشت 97 دارابکلا

دامنۀ عکس

 

جنگل دارابکلا. پیش از ماه رمضان

اردیبهشت 1397

 

 

 

اینجا

 

عکاس: جناب یک دوست

 

 

پِتّلوس (=افعی) دارابکلا

 

۳۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

یک روز کنار شهید گمنام

دامنۀ شهیدان

 

به قلم دامنه

یک روز کنار پیام و پیمان شهید گمنام

بدیهی ست همۀ ما به شهیدان بدهی داریم

بدهی پیمودن راه،

بدهی اقدام،

بدهی ایمان و اَیمان،

آری ایمان و اَیمان که یعنی پیمان

والسّلام

 

 

آرامگاه شهید گمنام. عکاس: دامنه

26 اردیبهشت1397. پاد. مردم پایۀ خیبر قم

 

 

زیارت قبر شهید گمنام. عکاس: دامنه

 

 

26 اردیبهشت 1397. پاد. مردم پایۀ خیبر قم

 

۳۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

دولت صدای جدّی ندارد

دامنۀ خبر و نظر

 

1- روحانی سعی کرد به عرصه عمومی بیاید. اما نه تنها در این عرصه توانایی کافی نداشت، بلکه به ریزه کاری‌های بازی هم مسلط نبود و همین باعث شد که نتیجه این بازی او، بیشتر ضرر باشد تا منفعت... شعارهایی درباره برجام داده شد که واقعی نبود، یعنی برجام بیش از آنچه بود، برجسته شد. اکنون عملاً آن شعارها خلع سلاح شده است. رئیس جمهوری و دولت نباید برای عبور از مشکلات، برجام را بیش از ظرفیت آن، برجسته می‌کردند. این واقعیتی است که باید به آن پرداخت و اذعان کرد که دولت ضعیف شده است. اما مشکل اصلی دولت و اساساً دولت در ایران، فقط ضعیف شدن نیست، بلکه مشکل اصلی این است که دولت نتوانست با بدنه اجتماعی و سیاسی خود پیوند روشنی برقرار و اهداف و عملکرد خود را تبیین کند و به دیگران پاسخ بدهد. چنانکه امروز دولت صدای جدی ندارد و نتوانسته با اصلاح‌طلبان رابطه ارگانیک برقرار کند. عباس عبدی. مصاحبه با روزنامه ایران. (منبع)

 

دامنه: دامنه از اول هم گفته بود که حسن روحانی فقط حرف می زند و در اقدام می ماند. چه در اقتصاد، چه در سیاست، چه در بین الملل و چه در مسألۀ اصلی کشور یعنی حصر.

 

 

2- جایگاه رییس‌جمهور نزد حامیان خود به دلیل تحقق نیافتن وعده‌های اقتصادی و همچنین عدم توانایی در رفع حصر و برخی دیگر از مسائل افول کرده است. از این گذشته روحانی در مقابل مسائل جاری چون ... افزایش نرخ دلار نیز واکنش مناسبی نداشته است. سعید حجاریان. (منبع)

 

دامنه: ناکارآمدی دولت خستۀ حسن روحانی، اظهر من الشمس (='azharomenaššams) است؛ به قول مرحوم عمید: یعنی «روشن‌تر و نمایان‌تر از آفتاب. بسیارآشکار»

 

 

3- می خواهیم از چاله های مذهبی بگذریم و یک دولت ملی را تشکیل دهیم؛ درهای ما به روی تمام قدرتهای سیاسی باز است و آماده مذاکره با دیگر قوای سیاسی در رابطه با ساختار برنامه های دولت اینده هستیم تا بحران بین ملت عراق و طبقه سیاسی حاکم را از بین ببریم». جلسۀ مقتدی و عمار. (منبع)

 

دامنه: صحنۀ سیاست عراق بدونِ عمل به مانیفست مرجع بزرگ آقای سیستانی _(اینجا آوردم)_ یعنی آشفتگی. یعنی بحران و هرج و مرج.

 

مقتدی صدر و عمار حکیم؛ دو آیت الله زاده در صحنۀ سیاست عراق

 

 

4- آیت الله «حسین عرب» استاد حوزه علمیه کاشان در نامه‌ای صریح به اعضای مجلس خبرگان رهبری: «اینکه بیانیه‌ای به نام کل مجلس خبرگان صادر شده و پس از اعتراضات گفته می‌شود این بیانیه از شخص رییس آن مجلس بوده است بسیار نگران کننده است... چگونه یک شخص ولو به عنوان رییس چنین مجلسی به خود جرأت می‌دهد به جای شما و برای شما تصمیم گرفته و نظر خود را به نام شما منتشر سازد... چنین حرکتی این برداشت را نیز در اذهان مردم تقویت می‌نماید که پس در شورای نگهبان نیز که سال‌ها دبیری آن به عهده‌ی حضرت آقای جنتی بوده است تصمیم به طور عمده در باب رد و تایید صلاحیت‌ها را شخص ایشان می‌گرفته و دیگر اعضا را متقاعد و یا حتی در مقابل عمل انجام شده واقع می‌ساخته است.» (منبع)

 

 

دامنه: من در این پست (اینجا) به آن بیانیۀ «آیت الله احمد جنتی» اشاره کرده بودم.

 

5- در خبرها خواندم که جاشوا جیمز کوربت، عاشق ساندرا بولاک بازیگر زن معروف برندۀ اسکار بود، ولی بولاک او را نمی خواست و از ترسِ تعقیب های او، مجبور می شد در کمد قایم شود. کوربت پیش از خودکشی به این زن نوشت: «تو انتخاب‌های دیگری جز من داری.» (منبع)

 

    

 

دامنه: یادِ حکایت گوگ تپّه در قصّۀ قدیمی های دارابکلا افتادم.

۳۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸ ق.ظ دامنه |
فاطمیه داریم، فاطمه نداریم

فاطمیه داریم، فاطمه نداریم

دامنۀ جامعه

 

سرانجام، در راه بازگشت از مشهد مقدس، لحظۀ منظور پیش آمد، با او [مرحوم دکتر علی شریعتی] به تبادل نظرِ دو به دو پرداختیم... و در پایان این سخنِ او بود:

 

«ما تا علی و فاطمه را داریم، به هیچ مکتبی و ایسمی نیاز نداریم، منتهی باید علی و فاطمه را به مردم بشناسانیم.»

 

از چپ: مرحوم میرمصطفی عالی نسَب، علامه محمدرضا حکیمی، میرحسین موسوی، مرحوم صادق آئینه وند

 

 

آری؛ مردم ما، علی (ع) و فاطمه (س) را دارند، لیکن درست نمی شناسند. من بارها گفته ام:

 

ما سالی سه فاطمیه داریم

اما فاطمه نداریم

 

(علامه محمدرضا حکیمی.عقل سرخ. ص 450)

 

افطاری حرم ملکوتی امام رضا (ع)

(افطاری حرم ملکوتی امام رضا (ع).منبع)

۲۹ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

پول دوستی آمریکایی ها

دامنۀ کتاب

 

چارلز رایت میلز (به انگلیسی: Charles Wright Mills) (۲۸ آگوست ۱۹۱۶–۲۰ مارس ۱۹۶۲) جامعه‌شناس آمریکایی و استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه کلمبیا بود. او از سال ۱۹۴۶ تا زمان مرگ خود در سال ۱۹۶۲ استاد این دانشگاه بود.

سی. رایت میلز

 

به قلم دامنه. به نام خدا. کتاب «نخبگان قدرت» نوشتۀ سی. رایت میلز. گروه ترجمۀ مؤسّسۀ غرب شناسی، تهران: انتشارات فرهنگ مکتوب، 1383. چاپ اول. 463 صفحه.

 

چهارنکته از این کتاب را _که به شناخت واقعیات نظام فاسد و استثمارگر آمریکا می پردازد_ به شیوۀ همیشگی دامنه به اشتراک می گذارم؛

 

نخبگان قدرت. عکس از دامنه

 

ص 169 : طبق اطلاعات من، هرگز هیچ فردی با پس انداز مازاد حقوق یا درآمدهای خود در ردیف ثروت و سرمایه های کلان آمریکا قرار نگرفته است. زیرا او باید بر یک موقعیت و پست استراتژیک تسلّط داشته باشد و آن را در اختیار بگیرد تا فرصت بهره برداری از ثروت های کلان را پیدا کند.

 

ص 338 : اکثر سیاستمداران حرفه ای، نمایندگی گروه های ذینفع محلی زیرک را بر عهده می گیرند و عدم برخورداری آن ها از آزادی عمل زیاد در تصمیم گیری های سیاسی، دقیقاً از این واقعیت نشأت می گیرد.

 

ص 446 : هنوز یک سنت قدیمی آمریکا کاملاً از بین نرفته است؛ ارزش پول و چیزهایی که با پول می توان خرید؛ این ارزش ها حتی در دوران تورّم اقتصادی نیز همچون فولاد، سخت و بادوام است.

 

ص 448 : در چنین جامعه ای اعتقاد بر این است که در محافل رده بالا و در طبقات متوسط آن، شبکه ای از کلاهبرداران زرنگ و تیزهوش به طور گسترده رواج دارد... و جامعه ای که صرفاً مصلحت اندیش باشد به پرورش افراد آگاه و مطّلع کمکی نخواهد کرد.

۲۹ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

سخن مولا امام علی

دامنۀ عترت

 

حریص از نظر امام علی

 

 

امام علی _علیه السلام_ امیر مؤمنان می‌فرمایند:

حریص، همواره در رنج است.

(منبع: میزان الحکمه، ج 3، ص 21)

۲۹ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴ ق.ظ دامنه |
حقِّ انتصار مظلوم

حقِّ انتصار مظلوم

قرآن در صحنه
 

 

وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَئِکَ مَا عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ * إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَظْلِمُونَ النَّاسَ وَیَبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ * وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ.
 

و کسانی که پس از ستم دیدنشان [به حکم حق و برابر قوانین اسلام] در مقام انتقام برآیند، ایرادی بر آنان نیست [و در شرع مقدس مجوزی وجود ندارد که حق آنان را باطل کنند.] . ایراد و محکومیت فقط متوجه کسانی است که به مردم ستم روا می دارند و به ناحق در زمین سرکشی می کنند، اینانند که برای آنان عذابی دردناک خواهد بود،  و کسی که [با قدرت داشتن بر انتقام به اختیار خود] شکیبایی ورزد و [از انتقام] گذشت کند، بی تردید این از اموری است که ملازمت بر آن از واجبات است،

(سوره ۴۲: الشورى - جزء ۲۵ - آیات 41 تا 43. ترجمۀ انصاریان)
 

 

علامه طباطبایی. مکارم شیرازی، محمد یزدی، ربانی املشی، احمد آذری قمی و مرحوم فلسفی

(قم خردادماه ۱۳۵۹)

 

تفسیر علامه طباطبایی

 

ضـمـیر در کلمه (ظلمه) به مظلوم برمى گردد،... مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اینکه صبر و گذشت فضیلتى برتر است.

 

 

این سه آیه توضیح و پیش گیرى از شُبهه اى است که ممکن است از آیه قبلى که فرمود: (فـمـن عـفـا و اصـلح فـاجره على اللّه) به ذهن آید، چون ممکن بود کسى که بر او ظلم شـده تـوهُّم کند: این دستور حق انتصار او را ضایع کرده، و خلاصه اجازه داده همه مظلومین از حـق خـود صـرفـنـظر کنند. لذا براى دفع این شبهه فرمود: (کسانى که بعد از ستم دیدن در مقام گرفتن حق خود برآیند هیچ مانعى جلوگیرشان نیست) و در شرع الهى هیچ مجوّزى نیست که حق آنان را باطل کند.

 

 

نـکـتـه اى کـه در ایـنـجـا لازم اسـت یـادآورى شـود ایـن اسـت کـه ... فرمود: تنها محکومیت از آن کسانى است که به مردم ظلم مى کنند، و مى خـواهـنـد بـدون حـق در زمـیـن طـغـیـان کـنـنـد؛ آرى ستمکاران محکومند به اینکه از ایشان انتقام گرفته شود، و این معنا را در ذیل کلام تأکید نموده و فرموده: (اولئک لهم عذاب الیم).

 

 

دیگر ایـنـکـه فـرمود: (و لمن صبر و غفر ان ذلک لمن عزم الامور) و بیان کرد که دعوت بـه صـبـر و عـفـو بـه ایـن مـعـنـا نـیـسـت کـه حـق انـتـصـار و دفـع ظـلم از خـود بـاطـل شـود، بـلکـه ارشـاد بـه فـضـیـلتـى اسـت کـه از تـمـامـى فـضـائل مـهم تر است، چون در مغفرت و عفو، صبرى است که از مصادیق عزم الامور است...» المیزان.

۲۹ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹ ق.ظ دامنه |
خِرقه سریال سرّ دلبران

خِرقه سریال سرّ دلبران

دامنۀ روحانیت
 
خِرقه و جُبّۀ روحانیت
 
 
برزو ارجمند (سلیم)  در نقش روحانی سریال سر دلبران
برزو ارجمند (سلیم)  در نقش روحانی سریال سرّ دلبران
 
بر تن مکن این خِرقه را
چون عشق در جان تو نیست
این حُجره داران را مَبین
این جامه دُکّان تو نیست
 
 
از هرچه تزویرت کند
این جامه یعنی دور شو
حتی سلیمانی اگر
این جامه یعنی مور شو
 
 
این خرقه بر تن میکنی
تا عشق را لایق شوی
در آسمان حل میشوی
تا در زمین عاشق شوی
 
این خرقه بر این حکم نیست
که تو خدای مردمی
پوشیده ای ثابت کنی
که خاکِ پای مردمی
که خاک پای مردی
 
 
تو هر دروغت قحطی است
وقتی که باور می شود
با حزب کفر افتاد اگر
یک شهر کافر می شود
یک شهر کافر می شود
 
 
عاشق زُلیخا ماندن است
چون قید دنیا را زده
تقصیر یوسف نیست که
دلبَر به دنیا آمده
 
 
بر تن مکن این خرقه را
چون عشق در جان تو نیست
این حجره داران را مَبین
این جامه دُکان تو نیست
 
از هرچه تزویرت کند
این جامه یعنی دور شو
حتی سلیمانی اگر
این جامه یعنی مور شو
 
******
 
متن آهنگ روزبه بمانی با نام «خرقه»
تیتراژ سریال سرّ دلبران محمدحسین لطیفی
۲۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۵۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

انقلاب و نسل جوان

دامنۀ اندیشه

 

استاد محمدرضا حکیمی در «عقل سرخ» می نویسد: «هیچ انقلابی، بی حضور نسل جوان انقلاب نیست. چنانکه هیچ حاکمیتی بدون داشتنِ نسل جوان، حاکمیت نیست. اِعمالِ قدرت است.

 

استاد علامه محمدرضا حکیمی

استاد علامه محمدرضا حکیمی

 

باری، دکتر علی شریعتی، در شرایطی خاص، ضروری دید که یک تفسیر کاملاً انقلابی از مذهب ارائه کند، و نسل جوان را از سرگردانی های گوناگون به یک نقطۀ مثبت و فعّال متوجه سازد. و خوشبختانه در مذهب تشیّع، همۀ این امکانات و استعدادها هست، اگر درست فهم و کشف شود، و زبانی مناسب و توانا برای عرضه پیدا کند.»

(منبع: عقل سرخ ص 437)

۲۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۵۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸ ق.ظ دامنه |
دارابکلا اوسا مُرسم

دارابکلا اوسا مُرسم

دامنۀ عکس

 

اوسا و مُرسم در 28 اردیبهشت 1397. عکاس: جناب یک دوست

اوسا و مُرسم در 28 اردیبهشت 1397

 

عکاس: جناب یک دوست

 

نمایی از غروبگاه دارابکلا

۲۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶ ق.ظ دامنه |
از حصر تا دادگاه نمایشی

از حصر تا دادگاه نمایشی

دامنۀ جهان

 

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت (ع) _ابنا_: یک عضو جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد نیروهای نظامی نیجریه شیخ ابراهیم زکزکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به دادگاه ایالتی کادونا انتقال دادند... دولت نیجریه با همکاری نظامیان این کشور به محل نگهداری شیخ زکزکی حمله و او و همسرش را به اتهام واهی قتل به دادگاه ایالتی کادونا منتقل کرده و قصد در محاکمه ایشان دارند.

 

شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه

 

این عضو جنبش اسلامی نیجریه اضافه کرد: شیخ زکزکی در تماس تلفنی چند روز پیش با محمد زکزکی یکی از فرزندان خود خاطرنشان کرده بود که اخیر یک نماینده از دادگاه ایالتی کادونا احضاریه‌ای مبنی بر متهم بودن ایشان در قتل به محل بازداشت رهبر جنبش اسلامی نیجریه آورده است که این احضاریه توسط شیخ زکزکی رد شده است.

 

وی اظهار داشت: شیخ زکزکی در این تماس تلفنی تاکید کرده بود که دولت قصد دارد با فشار عربستان ایشان را به شهادت برساند.

 

شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه

محاکمۀ شیخ زکزاکی در حصر

 

این دادگاه نمایشی در شرایطی برپا می شود که به رغم رای دیوان عالی نیجریه برای آزادی شیخ زکزکی از بازداشت غیرقانونی، وی ماه‌ها بدون هیچ گونه محاکمه‌ای در بازداشت بود. (منبع)

۲۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۴ ق.ظ دامنه |
حاصل انتخابات عراق

حاصل انتخابات عراق

دامنۀ خاورمیانه

 

به قلم دامنه. به نام خدا. برای اغلب ما ایرانی ها، چند انتخابات در جهان دارای اهمیت است و معمولاً آن را با دقت و دغدغه تعقیب می کنیم که به چه نتیجه ای منجر می شود؛ مانند «انتخابات» های افغانستان، عراق، لبنان، فلسطین اشغالی، کشورهای اروپایی، روسیه، آمریکا و حتی رقابت های درون حزبی کشور چین که این کشور کمونیستی و نیز اساساً نظام های کمونیستی، انتخابات عمومی ندارند.

 

 

انتخابات اخیر دو کشور مهم و پرتحول و تآثیرگذار خاورمیانه_ عراق و لبنان_ نیز دارای پیامدهای وسیع سیاسی بود؛ که به هر دوی آن، توجه نشان دادیم. یعنی سیر تحولات و اخبار آن را با ولَع به طور روزانه دنبال می کردیم.

 

در لبنان، فهرست چهره های جوان حزب الله، به رهبری حجت الاسلام سید حسن نصرالله _محور مقاومت_ در صدر قرار گرفت و این جریان همچنان در لبنان پیشتاز و محبوب ماند.

 

 

اما در عراق برخلاف آنچه کارشناسان ایران در محافل رسمی قدرت _که متأسفانه اغلب شان آرزوهای خود را در تحلیل ها دخالت می دهند و به میل جریان قدرت رسمی، سخن می رانند نه بیان واقعیت ها و حقایق_ این گونه شد که به تفکیک زیر ارائه می گردد.

 

با ذکر سه نکتۀ مهم یکی این که، جریان خاندان حکیم رأی پایینی آوردند. دوم این که جریان مقتدی صدر _که ایران به او توجه ای نشان نمی داد_ پیروز واقعی این انتخابات پساداعش شد، که من در این پست (اینجا) به آن اشاره کرده بودم. و سوم این که، مرجع بزرگ، خبیر، متنفّذ و ساده زیستِ جهان اسلام، آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی در این انتخابات، پیام بسیارمهمی صادر کرده بودند که به نوعی مانیفست عراقی ها شده بود. (پیام را در ادامۀ مطلب پیوست کردم)

 

ایشان با ذکاوت و هوشمندی بالا، از هیچ جریان و فهرستی حمایت نکردند تا موجب وحدت شکنی در محیط پرتنش عراق نگردد. خدا این مرجع عالیقدر جهان تشیّع را محفوظ بدارد. ان شاء الله. قم. دامنه.

 

 

نقشۀ عراق

نقشه عراق

 

 

نتایج انتخابات عراق

 

فهرست "السائرون" وابسته به مقتدا صدر؛ رهبری جریان صدر با کسب 54کرسی پارلمانی در صدر قرار گرفت.

 

فهرست "النصر" وابسته به حیدر العبادی نخست وزیر عراق که پیش بینی‌ها از پیروزی وی در انتخابات حکایت داشت، با کسب 52 کرسی  بعد از سائرون در مرتبه دوم قرار گرفت.

 

 فهرست "الفتح" وابسته به هادی العامری رئیس سازمان بدر که نقشی تعیین کننده در شکست گروه تروریستی داعش در عراق داشته،  با اخذ 49 کرسی جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

 

فهرست "دولت قانون" به‌ریاست نوری المالکی معاون ریاست جمهوری و نخست وزیر سابق عراق و دبیرکل حزب الدعوة اسلامی 25 کرسی را به خود اختصاص داد.

 

جریان "حکمت ملی" به‌ریاست عمار حکیم؛ رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق نیز 22 کرسی پارلمانی را از آن خود کرد.

 

ائتلاف الوطنیه؛ ائتلاف سنی به‌رهبری ایّاد علاوی نخست وزیر اسبق و معاون رئیس جمهور فعلی عراق نیز که خواستار لغو انتخابات شده بود، 21 کرسی کسب کرد و بعد از فهرست حکمت قرار گرفت.

 

بر اساس گزارش الفرات عراق، همچنین حزب دموکرات کردستان به‌رهبری مسعود بارزانی 24 کرسی، اتحادیه میهنی کردستان 15 کرسی، فهرست القرار به‌رهبری "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهور عراق  15 کرسی را از آن خود کردند.‎

 

فهرست "الجماهیر الوطنیة" 7 کرسی، فهرست التغییر 5 کرسی، فهرست "الجیل الجدید" (نسل جدید) به ریاست "شاسوار عبدالواحد" بازرگان کُرد، 4 کرسی، فهرست "الانبار هویتنا" 5 کرسی و فهرست "نینوا هویتنا" 3 کرسی پارلمان را کسب کردند.

 

‎"بیارق الخیر" 2 کرسی، "الحزب المدنی" 1 کرسی، ائتلاف دموکراتیک 1 کرسی و "صلاح الدین هویتنا" نیز یک کرسی پارلمان عراق را از آن خود کردند.

 

همچنین اتحادیه اسلامی کردستان 3 کرسی، جبهه ترکمن‌های کرکوک 3 کرسی، "إرادة" 2 کرسی، جماعت اسلامی 2 کرسی، ائتلاف برای دموکراسی 2 کرسی به دست آوردند.

 

"عراق الأرض" 1 کرسی، "تجمع رجال عراق" 1 کرسی، اقلیت‌های عراق نیز 9 کرسی پارلمان را تصاحب کردند.‎

 

مسئولان کمیساریای انتخابات میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی اخیر را، ‌44.52 درصد اعلام کردند. بر اساس این گزارش، در انتخابات اخیر 10 میلیون و 848 هزار نفر مشارکت کردند، این در حالی است که واجدان شرایط رأی‌دادن در عراق، 24 میلیون نفر اعلام شده بود. (منبع)

 

پیام آقای سیستانی

 

آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی

ادامۀ مطلب

ادامه مطلب...
۲۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۱:۵۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

مبارزه بى ‏امان علیۀ آمریکا

مرجع قائم

 

به تعبیر علامه حکیمی در عقل سرخ. ص 420

 

 	امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی

 

امام خمینی رهبرکبیر انقلاب اسلامی: «جهان باید بداند که ایران راه خود را پیدا کرده است و تا قطع منافع آمریکاى جهان‏خوار، این دشمن کینه‏ توز مستضعفین جهان، با آن مبارزه ‏اى آشتى‏ ناپذیر دارد و حوادث ایران نه تنها ما را براى لحظه ‏اى عقب نخواهد نشاند، که ملت ما را در نابودى منافع آن مصمم ‏تر خواهد کرد.

 

ما مبارزه سخت و بى ‏امان خود را علیه آمریکا شروع کرده ‏ایم و امیدواریم فرزندانمان با آزادى از زیر یوغ ستمکاران، پرچم توحید را در جهان بیفرازند.

 

ما یقین داریم اگر دقیقاً به وظیفه ‏مان که مبارزه با آمریکاى جنایتکار است، ادامه دهیم، فرزندانمان شَهد پیروزى را خواهند چشید.» (صحیفه امام، ج 15، ص 171)

۲۷ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۲۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |
پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹ ق.ظ دامنه |
ناسپاسی دیکتاتور، جاهلیت مدرن

ناسپاسی دیکتاتور، جاهلیت مدرن

دامنۀ خبر و نظر

 

1- بشّار اسد بلافاصله بعد از حملات [موشکی از خاک سوریه به  اسرائیل غاصب در جولان اشغالی] اعلام کرد از قدرت های منطقه می خواهم سوریه را به محل مناقشه خود تبدیل نکنند که اوضاع سوریه پیچیده تر می شود. (منبع)

 

دامنه: این یعنی ناسپاسی دیکتاتور سوریه و تعریض به ایران که 8 سال است به کمک این رژیم بعثی در جنگ داخلی شتافته است!

 

 

2- در انتخابات عراق، ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی صدر) بیشترین کرسی های پارلمان 329 عضوی را به دست آورده است. (منبع)

 

دامنه: فقط مرحوم هاشمی رفسنجانی با آن تیزی و زیرکی خاص خود، مقتدی صدر را جدّی می گرفت؛ دکتر ظریف و دولت حسن روحانی که اساساً سرشان به برجام گرم بود و امضای قرارداد استعماری!

 

 

مقتدی صدر

مقتدی صدر

 

 

3- همزمان با اجرای طرح رایگان شدن مصرف برق در مساجد، میزان مصرف انرژی 70 درصد افزایش یافت. (منبع)

 

دامنه: مفت باشد! کوفت باشد!

 

 

4- حجت الاسلام سید احمد خاتمی: بیانیه اخیری که در ارتباط با برجام صادر شده‌ است بیانیه خبرگان رهبری نبوده و آیت الله جنتی به عنوان رئیس خبرگان از جایگاه حقیقی خودشان این بیانیه را صادر کردند. تعجیلی در ابتدا صورت گرفت که سایت خبرگان بیانیه را به نام خبرگان رهبری درج کرد ولی بلافاصله اصلاح شد که این بیانیه مربوط به رئیس مجلس خبرگان رهبری است. (منبع)

 

دامنه: عجب؛ که این طور! اشتباهات دیگر و مکرر را هم بگو

 

 

5- گزارش‌های تازه رسانه‌های خارجی نشان از یک واقعیت تکان‌دهنده دارد؛ در قرن بیست و یکم و با وجود همه پیشرفت‌ها، هنوز هم کشورهایی هستند که دختران و زنان را برای خدایان و یا برای جلوگیری از بلایای طبیعی، قربانی می‌کنند. (منبع)

 

دامنه: جاهلیت مدرن ظالمانۀ قرن بیست و یکم

 

 

 

6- دامنه: عکس تیتر پست در بالا، سنگ مستضعفان علیۀ بمب و تفنگ مستکبران در روز نکبت در فلسطین اشغالی. با امید به رهایی و پیروزی نهایی.

۲۷ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

پایان عصر آمریکا

دامنۀ کتاب

 

به قلم دامنه. به نام خدا. کتاب «پایان عصر آمریکا» نوشتۀ چارلز ای کویچان. گروه ترجمۀ بنیاد غرب شناسی، تهران: انتشارات غرب شنایی، 1383. چاپ اول. 590 صفحه.

 

پایان عصر آمریکا. عکس از دامنه

 

چهارنکته از این کتاب را به اشتراک می گذارم؛ در روزگاری که حماقت های شخصی همچون دونالد ترامپ موجب شده تا هویتِ جهانخوارگی دولت آمریکا و زشتی ها و ستمگری ها و شرارت های این کشور امپریالیستی، بیش از پیش برای دوَل و ملَل جهان، برملا گردد. به حق به تعبیر امام، آمریکا شیطان بزرگ است که البته هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 

 

ص 8 : اینک با آغاز عصر سرمایه داری دیجیتال و اطلاعات، که فرآیند ارتباطات بشری را به کلی دگرگون ساخته است، به طور اجتناب ناپذیر ساختارهای سیاسی ، اجتماعی و هویتی در داخل جوامع نیز تغییر خواهند نمود.

 

 

ص 69 : بنابر نقشۀ ترسیمی جهان در این کتاب، مشخّصۀ بارز نظام جهانی همانا توزیع قدرت است، نه مواردی همچون: دموکراسی فرهنگ، جهانی سازی و سایر مواردی از این دست.

 

 

ص 199 : حتی اسرائیل [غاصب] که به موجب درآمد سرانه اش یکی از کشورهای نسبتاً متموّل به شمار می آید، با چنددستگی فزایندۀ اجتماعی رو به روست. هرزلیا، از مناطق شمالی تل آویو، در حال تبدیل به یک درّۀ سیلیکان کوچک است... اغلب یهودیان متعصّب ارتدوکس از شرکت در فرایند جهانی سازی و سکولاریسمی که در پی دارد، امتناع می ورزند.

 

 

ص 567 : جایگاه بین المللی رفیع ایالات متحده آمریکا، اتّحادیه اروپا و ژاپن تا حدّ زیادی نشأت گرفته از اقتصاد پیشرفته است. اما دست آوردهایشان، علاوه بر این، آن ها را در پیشانی تاریخ قرار می دهد، آن ها نخستین کشورهایی خواهند بود ک تأثیرات مُختل کنندۀ اقتصاد دیجیتال را بر پیکر جوامع خود احساس خواهند کرد.

۲۷ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

علی؛ امام همگان

عقلِ سرخ

 

به قلم دامنه. به نام خدا. کتاب «عقل سرخ» اثر علامه محمدرضا حکیمی. شامل بیست مقاله. از انتشارات دلیل ما، چاپ سوم، 1386، در 456 صفحه، از کتاب های خواندنی و مهم این اندیشمندِ عدالت گرای شیعه است.

 

عقل سرخ

«عقل سرخ» عکس از دامنه

 

چهارنکته از یاداشت های دامنه بر این کتاب، به اشتراک گذاشته می شود:

 

ص 59 و 60 چنین می خوانیم: در اسلام، تفاوت در مالکیت و آزادی در آن، تا حدودی، و با قیودی که شرع تعیین کرده، پذیرفته است، لیکن در مصرف، نظر اسلام این است که باید مردمان، (که همه انسانند و بچۀ وزیر مثل بچۀ رُفتگر است...) مساوی باشند.

 

 

ص 115 آمده است: آیت الله بروجردی بنوعی «تستُّر» می کرده اند، چنانکه در زمان ایشان گفته می شد که آقا گاه که سخنی را قابل توجّه یا به صلاح نمی دانند، دست مبارکشان را پشت گوششان می گذارند، و به نحوی خود را به دیر شنیدن و کری می زنند، آری، ریاست و عمل به وظیفه، مشکلات بسیاری دارد.

 

 

ص 422 نوشته اند: همانگونه که روح حسن صبّاح، در کوههای الَموت هنوز می گردد و پاس می دهد، روح دکتر علی شریعتی _این مبارز آگاه علَوی_ سالهای سال، از کران تا کران ایران و دیگر کشورهای اسلامی و هر جای جهان که جوانان مسلمان حضور داشته باشند، خود را می نُماید، و در وجدان زمان و پیکر تاریخ حاضر است. (گفتار آخر عقل سرخ «روحی که همواره در میان ماست»)

 

 

ص 453 این نکته مهم درج شده است: خلیل بن احمد _از عالمان بسیار زاهد و گران ارج شیعه_ گفته اند هنگامی که از او پرسیدند: به چه دلیل علی _علیه السّلام_ امام همگان است در همه چیز؟ گفت: به دلیل که همه (در امور دین و معرفت و علم و عمل و اقدام) به او احتیاج داشتند، و او به احدی احتیاج نداشت. (همه از او می پرسیدند و و او از احدی نمی پرسید)

۲۶ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۵:۵۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

کوزه‌گر، کوزه‌خر، کوزه فروش

حکیم عمر خیّام

 

لیف روحِ 220

 

در کارگه کوزه‌گران رفتم دوش

دیدم دو هزار کوزه گویا و خموش

ناگاه یکی کوزه برآورد خروش

کو کوزه‌گر و کوزه‌خر و کوزه فروش

 

رباعیات عمر خیام

عکس از کتابخانۀ شخصی دامنه

 

(رباعی 117 خیّام)

۲۶ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۵:۵۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

کورِ خود و بینای مردم نباشیم!

ماه خُجستۀ رمضان

 

به قلم دامنه

 

کویریات دامنه

 

دامنه. آغاز ماه مبارک رمضان 1439(6 اردیبهشت .1397)

26 اردیبهشت 1397

 

 

به نام خدا. امشب؛ چهارشنبه شب، 26 اردیبهشت ماه 1397، بازهم بوی قشنگ سحر می آید و یاد زیبای خاطره ها، مادرها، خواهرها، زحمت ها، پخت و پزها، بوی اشتهاآور افطاری ها و در یک کلمه آغاز بهترین روزها و شب ها و سحرها و اذان شادی بخشِ مؤذّنه ها.

 

 

در این ماه مبارک و فرخندۀ توبه و انابه و بخشش خدا که با دعوتنامۀ باری تعالی، میهمان شریف سُفرۀ برکت حضرت آفریدگار هستیم؛ بهتر آن است:

کورِ خود و بینای مردم نباشیم

 

 

یعنی این که در دیدنِ بدی ها و ضعف ها و غفلت ها و گناه ها و کژی ها و اشتباه های خود، کور! نباشیم که خدای ناکرده فقط و فقط عیب و ایرادهای مردم را ببینیم و از خویشتنِ خویش غافل باشیم و کرده های خود را توجیه نماییم.

 

 

پس؛ اول به خودم نَهیب می زنم که خدایا از بدی های فراوانم درگذر و این ماه را برای همه ما ماه فرصت و رُخصت و مغفرت قرار ده.

 

 

طلوع

 

سپس از پرودگار غفور مهربان می خواهم مردم مؤمن ما را ببخشای و بیامرز و همۀ اموات محل و نیز تازه درگذشتگان روستای دارابکلا از جمله همسنگر خوب مان سادات بزرگوار سیّد ابوالحسن شفیعی دارابی را غریق رحمت فرما.

 

 

با یاد و احترام به شهیدان؛ که به خونِ سرخ و پیام درخشان شان، دَین داریم و پیمان و ایمان.

 

التماس دعا

 

۲۶ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۵:۵۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

درخواست جناب یک دارابکلایی

دامنۀ تریبون دارابکلا

 

به قلم جناب «یک دارابکلایی»: با سلام. جناب آقای طالبی، معمولا واژه "زیرآب زنی" [اشاره به پست آنچه بر من گذشت 66 : اینجا] مواقعی استفاده می شود که طرفی که زیر آب او را می‌زنند دارای خصیصه زشتی است و یا کار ناشایستی انجام داده یا می دهد و زیرآب زن معمولا این خصایص و کارها را برای خراب کردن طرف استفاده می‌کند.

 

اما زمانی که فردی برای حفظ کشور، جان خود را که عزیزترین چیز اوست، بر کف گرفته و به جبهه می رود و یا فرد شایسته ای برای کار مناسبی در نظر گرفته شده و عده ای به ناحق و ناروا بر اینان تهمت و افترا می بندند را نمی توان زیرآب زن گفت؛ یقینا واژه ای دیگر باید برای آنان پیدا کرد، اگر چه من هر چه فکر کردم نتوانستم پیدا کنم.

 


این خصیصه زشت دارابکلایی به نظر می رسد که مربوط به دوران قدیم باشد، اما واقعیت این است که همین اواخر هم این قضایا ادامه دارد. فرد محترمی پیش من گلایه می کرد که به دستور وزیر، برای شغلی انتخاب شده بود اما فقط به دلیل اینکه یک هم محلی آنجا بود موفق به اشتغال نشده بود.

 

از این ناراحت بود که همه جای این مملکت اگر کسی در جایی آشنایی داشته باشد کار او راه می افتد و مشکل او این بود که این هم محلی در آنجا بود و کاش که نبود.


به نظرم به جای در لفّافه حرف زدن و نام نیاوردن از آنان، بهتر آن است که نام این افراد بر ملا شود و از این طریق شاید ریشه این خصیصه زشت اخلاقی از این دیار برچیده شود. پس لطفا اگر صلاح می دانید این کار را انجام دهید. با سپاس.

 

پاسخ دامنه

 

به نام خدا. سلام من هم به شما جناب «یک دارابکلایی». متن شما دربردارندۀ نکات بسیارمهمی ست؛ که من لازم می دانم _ولو خیلی کوتاه_ به آن بپردازم:

 

1- باید تأسُف خورد که خصلت های زشت برخی ها، موجب گردیده آدم همیشه آرزو کند کاش یک هم محلی با او همکار نباشد و یا از محل کارش باخبر نباشد. واقعاً نکتۀ دردناکی را با تفکر فعال خویش مطرح ساخته ای.

 

2- من دلم نمی خواهد برای چنین افرادی که به قول معروف «زیرآب زن» هستند، واژه ای خلق کنم، کما این که شما نیز هرچه کوشیده اید، نتوانستید چنین کنید و به نظرم دلت نیامده است به آنان نسبت خاصی بدهی.

 

3- اتفاقاً یکی از دوستان _که مرضی الطرفین است_ همان سال های اوج گزارش ها علیۀ من، با نیت خالص و مستند به من گفت: «فلان «عبدَوود» علیه ات زد.» من البته آن زمان خندیدم از توصیف او، ولی الان می گویم همین نسبت را هم نباید داد. آنان زشتی و حسادت می کنند؛ ما که نباید عین آنها از جادّۀ منطق و انصاف به در برویم.

 

4- فرمودی اسم شان را علناً بیاورم و از لفّافه بیرون بروم چرا که از نظرت، اُولی آن است که نامشان برمَلا و آشکار شود تا از این طریق ریشۀ چنین خصیصۀ زشت اخلاقی از دیار دارابکلا برچیده شود.

 

من ضمن سپاس از شما بابت این همدردی و بیان حق، معتقدم در وبلاگم هنوز وقت آن نشده که نام شان بیاورم. چون اینجا عرصۀ همگانی ست. فعلاً بگذارید، نام شان را نیاورم.

 

5- من این خصیصۀ زشت زیرآب زنی را از هر کس سرزده باشد و یا سربزند محکوم می کنم. که از قول مستقیم یکی از دوستان گرامی شنیده ام علاوه بر چندتا جناح راستی محل _که اندک اند_ یکی از جناح چپی هم این خصلت را از قبل داشته است و برای شغل بگیران محل، و نیز در تحقیقات محلی، زیرآب زنی می کرد؛ که من هنوز برایم مسجّل نشده است.

 

اگر واقعاً چنین بوده است، از این شخص هم بابت این بخش از کارهایش بیزاری می جویم. برای من، چپ و راست مهم نیست، حق و ارزش گرایی و پایداری در دیانت و انقلابی گری واقعی اصل است.

 

6- در مورد آن وزیر و آن فرد خیلی تأسف خوردم که چنین شد. اگر از من کاری بر بیاید و نیاز دیده باشی، اعلان آمادگی می کنم کمکش کنم. تمام.

۲۳ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۷:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

آنچه بر من گذشت 66

دامنۀ زندگینامه

 

پست 6409

قسمت 66. به نام خدای آفرینندۀ آدمی. آری؛ به من گفت: «ابراهیم خودتو مهیا کن بری کیاسر. مسئول آنجا بشی». روز می شمردم که کی می شود حکمم صادر شود و عازم شوم. سال 1367 را تا دو سه هفته ای طی کردم، دیدم نه! هیچ خبری نشده است. مشکوک شدم.

 

چون این مدت را پیش خودِ رئیس نهادی که در آن اشتغال داشتم، کار می کردم _درواقع بی هدف چخ چخ می گرفتم_ خیلی راحت از ایشان یعنی «جناب برادر ... . ... » پرسیدم قضیۀ حکم مسؤولیت من در کیاسر چه شده است؟

 

با رفیقم جاده کیاسر 1367. میری

 

یادم هست که از جلسه ایی اضطراری برگشته بود و دمِ در اتاقش که من در آن این مدت کار می کردم، پاهایش را با کفش به سمت بیرون دراز کرد و آه سردی کشید و کتفم را به صمیمت فشرد و علت را گفت.

 

بعد من از طریق یکی از منتسبان دریافتم که [آقای ... . ...] علیه ام به بازرسی چیزایی! گفت و اصرار کرد که مرا مسؤول کیاسر نکنند.

 

جبهه. مریوان. سال 1367. از راست:

آبدارچی. خسروی بابلی. دامنه. صدّیقی ساروی

روحانی مقر. اسدی لمراسکی رانندۀ ما

 

من اسم این هم محلی ام را فعلاً در این جا نمی آورم و به خدا وامی گذارم که تلاش کرد نگذارد به زعم خود، من در آن نهاد ارتقاء بیابم، تا خدای ناکرده در ردیف مدیران و فرماندهان قرار نگیرم. و یا به خیال خود که مرا شریعتیسم و ضدروحانیت می پنداشت، مضرّ و مخل به حال نظام جمهوری اسلامی نباشم. بگذرم.

 

اساساً وقتی آن چند گزارشگر و زیرآب زن دارابکلایی  _که تعداد و اسامی شان را دقیقاً می دانم علیۀ من چه کرده و چه گفته اند_ نتوانستند مانع از ورودم به نهاد انقلابی شوند، برخی از آنان تمام تلاش شان را کردند که در درون نهاد مانع رشد و بالا رفتن من شوند.

 

حتی یکی از آن ها پیش یکی از دوستان مرضی الطرفین در غیاب من، به من فحش ناموسی بسیارزشت و ناسزا و ناروا داد و به مادرم _که آزارش حتی به مور هم نمی رسید_ غیاباً جسارت کرد؛ که آری؛ فلان فلان شده هرچه تلاش کردیم  که وارد نهاد [...] نشود، بازهم وارد شد. او باید پیش خدا جواب بگوید.

 

قضیۀ کیاسر برای من پیام مهمی داشت. دریافتم اینان _چند زیرآب زن حسود_ تا نفس دارند نمی گذارند من در نهاد ساری رشد کنم. این موضوع را مخفی با شیخ وحدت درمیان گذاشتم. نکاتی به من گفت و بر اساس آن پیش رفتم تا پس نیفتم.

 

همان رئیس نهاد ساری چون مرا بیش از حد قبول داشت و محبت می ورزید، مرا به عنوان جانشین، به یکی از مراکز زیرمجموعه ساری معرفی کرد و آن جا مشغول شدم. اما راه خود را بر اساس توصیۀ شیخ وحدت پیش می بردم. فشار بر من چنان بود که دیگر نمی توانستم ماندن در ساری را تحمل کنم. رفتم به نهاد گفتم مرا زودتر از موعد بفرستید جبهه.

 

با رفیقم حسن آهنگر.سال 1367.

 

پیشنهادم قبول شد و در حالی که در تیرماه 1367 اولین فرزندم _عارف_ می خواست متولد بشود، بدون معطّلی و البته با چشم انتظاری لحظه های تولد _که هنوز تا آن زمان دقیق مشخص نبود کی هست_ ساری را ترک و به دور از هیاهو و حسادتِ آنان، به جبهۀ مریوان حرکت کردم.

 

در مریوان به عنوان معاونِ یکی از معاونت ها مشغول شدم که به مدت 10 ماه به طول انجامید و در آغاز سال 1368 به ساری برگشتم. که می گویم چه می شود. (آنچه بر من گذشت)

۲۳ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۷:۴۷ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

یا اباالفضل

دامنۀ عترت

 

به قلم دامنه. به نام خدا. نام حضرت ابوالفضل _سلام الله علیه_ آشناترین و انیس ترین نام ها در زبان و قلب ایرانی هاست.

 

وفای ابوالفضل، رشادت ابوالفضل، مظلومیت ابوالفضل، مقام خاصِّ ابوالفضل و در یک کلام، شخصیت محبوب ابوالفضل در عاشورای حسینی، همه و همه موجب شده تا عطش عشق به حضرت ابوالفضل در قلب تک تک ایرانی ها زبانه بکشد و قبَسات  مودّت ایرانیان گردد.

 

حرم ابوالفضل در نمایی بسیارزیبا (منبع)

 

قسم ابوالفضل _ به حضرت عبّاس قسم_ و اِمداد از نام مقدس  قمر بنی هاشم _یااباالفضل_ و دخیل به حرمش و اذن گرفتن از ایشان برای ورود به حرم حضرت سیدالشهداء _علیه السّلام_ نمونه هایی از قبسات است که چون شعله و پارۀ آتش، قلوب مؤمنان را حرارت و نور و معرفت می بخشد.

 

عکس حرمش هدیه می شود به عاشقان و متوسّلان به حضرت باب الحوائج ابوالفضل العبّاس. با آرزوی زیارت بین الحرمین. خداحافظ.

۲۳ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۷:۳۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |
یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۲۷ ق.ظ دامنه |
دکتر سروش و حلقۀ کیان

دکتر سروش و حلقۀ کیان

مسائل داخلی ایران

 

از کیهان فرهنگی تا کیان

 

مجله کیان به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مجله‌ی روشنفکری دینی در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد هجری شمسی شناخته می‌شود. در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ جمعی از جوانان انقلابی که دل در گرو آموزه‌های شهید مطهری داشتند اقدام به تشکیل کانونی به نام «کانون فرهنگی نهضت اسلامی» کردند که رضا تهرانی از پایه گذاران این کانون، از آن به عنوان نخستین حرکت تشکیلاتی روشنفکران مسلمان یاد می‌کند.

 

 

با وقوع انقلاب اسلامی بسیاری از این جوانان وارد ساختار حکومت شدند و در نهادهای سیاسی- نظامی مشغول به کار شدند. با این حال بعضی از اعضای «کانون فرهنگی نهضت اسلامی» از قبیل حسن حسینی (شاعر)، قیصر امین پور (شاعر) و محسن مخلباف (فیلمساز)، همچنان علاقمند به کار فرهنگی ماندند و «حوزه هنر و اندیشه اسلامی» را پایه‌گذاری کردند تا همچنان دور از قدرت سیاسی بتوانند به فعالیت فرهنگی خویش ادامه دهند. با این حال پس از چندی سازمان تبلیغات اسلامی متولی حوزه هنر و اندیشه اسلامی شد و فعالیت کانونی تبدیل به نهادی وابسته به حکومت گردید.

 

 

برخی از اعضای اولیه از کانون فرهنگی نهضت اسلامی یعنی مصطفی رخ صفت و رضا تهرانی به پیشنهاد مرحوم سید حسن شاهچراغی، سرپرست وقت موسسه کیهان، همکاری با این موسسه را پذیرفتند و به همراه ماشاءالله شمس الواعظین، بنیان مجله کیهان فرهنگی را گذاشتند.

بقیه ادامه

ادامه مطلب...
۲۳ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۷:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

تسلیت ها به خاندان شفیعی

پیام های تسلیت


به قلم حجت الاسلام مالک رجبی دارابی: انّا لله و انّا الیه راجعون. استاد ارجمند حضرت حجه الاسلام حاج آقا شفیعی مازندارنی دامت برکاته.
 

باخبر شدیم برادر رزمنده  و خوشنام و مداح و محب اهل بیت عصمت و طهارت سید ابوالحسن شفیعی دارابی عزم سفرابدی نموده است. این ضایعه ی دردناک را به شما استاد  ارزشی و موفق در عرصه حوزه و دانشگاه و معارف الهی و برادران شریف و ولایتمدار و تمام بستگان و بازماندگان مخصوصا خانواده ی داغدار و همه بستگان سببی و نسبی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

 

امیدوارم آن عزیز سفر کرده مشمول رحمت واسعه  ی حق تعالی  و همنشین ائمه اطهار علیهم السلام قرار گیرد و خداوند به شما استاد ارجمند و دیگر اخوان و تمامی بازماندگان صبر و اجر کرامت فرماید و از درگاه ایزد منان، علو درجات آن فقید سعید را مسالت دارم. روحش شاد یادش گرامی باد. حوزه ی علمیه قم. مالک رجبی دارابی. 23 اردیبهشت 1397.

 

 

پاسخ دامنه

 

سلام جناب شیخ مالک. از لطف و کمالِ شما ممنونم. از خدا برای رفتگان شما خصوصاً مادر گرامی تان طلب غفران دارم.

 

مرحوم حاج سیّدرضا شفیعی دارابی و همسر مرحومۀ مکرّمه اش (والدین مرحوم سید حسن) که 25 آبان 1395 در دامنه ایشان را معرفی کرده بودم: (اینجا)

 

به قلم مهندس محمد عبدی سنه کوهی: سلام. امروز حالم بسیار بسیار خراب و ناراحت بودم و با شنیدن خبر درگذشت جناب آقا سید حسن شفیعی تالُّم و تاثرم چندبرابر شد و از قضا و قدر الهی انگشت حیرت به دندان گزیدم و خود را تسلیم امر الهی یافتم که همه چیز ما دست تقدیر اوست. خدایش بیامرزاد.


این ضایعه مولّمه و این غم فراق بزرگ را به خاندان بزرگوار شفیعی خاصه برادران بزرگوارش که از دوستان بسیار خوب و دیرین هستند تسلیت و تعزیت عرض نموده، علو درجات برای آن فقید سعید و صبر و اجر عظیم برای بازماندگان و دوستان از درگاه باری تعالی مسئلت دارم. ما را در غم خود شریک بدانید.

 

پاسخ دامنه

 

سلام رفیق مان مهندس عبدی. از اخلاق نیکوی شما در همدردی با خاندان سادات گرامی حاج سیدرضا شفیعی ممنونم.

۲۳ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۷:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

درگذشت همسنگر مهربان

همرزم سلحشور

 

سیدحسن، سلام ما را به یوسف برسان

 

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ.

کسانى که چون مصیبتى به آنان رسد گویند انا لله و انا الیه راجعون [ما از خداییم و به خدا باز مى‏ گردیم‏]. بر اینان درود پروردگارشان و رحمت او باد و اینانند که رهیافته‏ اند.

(سوره ۲: البقرة - جزء ۲ - آیۀ 156 و 157 . ترجمه خرمشاهی)

 

جبهه.1364. دامنه و روانشادان: یوسف و سیدابوالحسن. عکاس: سیدعلی اصغر

 

به قلم دامنه

 

به نام خدا. لحظات پیش (8 و نیم صبح شنبه 22 اردیبهشت 1397 برابر با 25 شعبان المعظم 1439) از سوی دوست بزرگوارم جناب حاج سیدتقی شفیعی دارابی مطلع شدم، همرزم سلحشورمان سید ابوالحسن شفیعی دارابی برادرِ جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی به رحمت خدا پیوست.

 

من در صدر کلام، این مصیبت غم انگیز را به تک تک اَخوات و اَخوان کرام شان به ویژه استاد شفیعی مازندرانی و رفیق دیرین و یار و یاور همیشگی ام جناب حاج سیدتقی، به همۀ بازماندگان عزیزشان خاصّه به همسر فداکار و مؤمنه شان، به تمامی همسنگران و همرزمان سلحشورشان خصوصاً به یوسف در فراق مان، و به همۀ اقوام و خویشان و خویشاوندان و دوستان و همکاران گرامی شان مخصوصاً به هم پویان محترم شان، تسلیت می گویم.

 

 

حاج سیدتقی. مرحوم سیدابوالحسن. شفیعی مازندرانی

 

مراسم عیدغدیر خونۀ حاج سیدتقی. (18 شهریور 1396)  عکس از آلبوم عکس دامنه: اینجا

 

حُجج اسلام: شفیعی مازندرانی. شیخ مرتضی چلویی. نجفی و مرحوم حاج سیدابوالحسن. یادش به خیر. خونه باغی حاج سیدتقی. مراسم عید غدیر

 

اما سخن خاص دامنه:

مرحوم سیدحسن آقا بر گردن مان حق دارد، حق محبت، حق احترام، حق رفاقت، حق همسنگری، حق در یک خیمۀ جنگ خوابیدن، حق ایمان ورزی، حق دعاخوانی، حق ذاکرِ اهل بیت _علیهم السّلام_ بودن، و در اوج همه حقِ سادات مهربان بودن.

 

رفقا کنار شفیعی مازندرانی اوایل انقلاب از راست: دامنه. شفیعی مازندرانی. سیدعلی اصغر. حسن آهنگر. نشسته: روانشاد یوسف. جعفر رجبی

 

من شخصاً ایشان را از صمیم دل دوست می داشتم. غیر از خوبی و محبت و طبع گرم صمیمیت، چیزی از او به یاد ندارم. در سنگر جبهه در کنار رفیقان: یوسف، سیدعلی اصغر، احمدبابویه، از این همرزم، فقط سلحشوری و مقاومت و اخلاق نیکو و دقت در آداب دینی و پیشتازی در رعایت مسائل شرعیه دیده ایم.

 

شهادت می دهم که آقاسیدابوالحسن، الحق یک همسنگر نترس و آمادۀ شهادت و سرشار از روحیه بود. تمام چهارشنبه شب ها برای مان دعای توسل می خواند.

 

با یوسف و سیدحسن و سایر همرزمان دارابکلایی

جبهه. 1364. عکاس: سید علی اصغر

 

احمد بابویه. دامنه. سید ابراهیم حسینی، یوسف. سیدابوالحسن و علیرضا

 

حیاط مسجد جامع ساری. بسیجی های دارابکلا روز اعزام به جبهه. 1363. ردیف جلو از چپ: حاج سیدتقی شفیعی. دامنه. حسن صادقی ردیف دوم از چپ : مرحوم قاسم ملایی. حسن آهنگر (برادر حاج احمد). سیدرسول هاشمی. علی آهنگر (حسین). روانشاد یوسفعلی رزاقی. جعفر رجبی. حسن آهنگر. و سایرین. عکاس: سیدعلی اصغر که خود از اعزامی های این دوره بود. یاد همه درگذشتگان این اعزام به جبهه به خیر

 

اعزام به جبهه سلحشورانۀ دارابکلایی های غیور. 1364. سپاه سورک. سربندداران از جلو: نفر وسط دامنه. سمت راست علی بابا حسینی. پشت از راست: یوسف. مرحوم سیدابراهیم حسینی. سیدعلی اصغر. مرحوم سیدابوالحسن شفیعی. اما بقیه را خودتان شناسایی کنید. این رزمندگان به عملیات والفجر8 در فاو رسیدند. عکس از آلبوم دامنه: اینجا

 

جبهه جنوب 1364. از چپ:  روانشاد یوسف رزاقی. مرحوم سید ابوالحسن شفیعی. مرحوم سیدابراهیم حسینی. احمد بابویه. چند همرزم گرگانی. اکبر ابراهیمی. حسنعلی لاری. سیدمحمد اندیک. نمی شناسم. دامنه (کاپشن سرمه ای). عکاس: سیدعلی اصغر

 

جبهه جنوب 1364. در حال شام خوردن. از چپ: حسنعلی لاری. مرحوم سیدابراهیم حسینی. سیدمحمد اندیک. نمی شناسم. روانشاد یوسف رزاقی. دامنه (پس از مجروحیت).مرحوم سید ابوالحسن شفیعی. عکاس: سیدعلی اصغر

جبهه جنوب 1364. در حال شام خوردن. از چپ: حسنعلی لاری. مرحوم سیدابراهیم حسینی. سیدمحمد اندیک. احمد بابویه. روانشاد یوسف رزاقی. دامنه. مرحوم سید ابوالحسن شفیعی در حال تعارف لقمه به مرحوم سیدابراهیم حسینی. عکاس: سیدعلی اصغر

 

این پست را از سر ارادات به آن سید بزرگوار، نوشته ام که در روز عاشورا و شب های محرم دارابکلا با جوشی های او، بر سر و سینه ها می زدیم که با آن بلندگوی دستی قدیمی، با خلوص و ارادات به اهلبیت (ع)، نوحه های ساده و سنتی می خواند و عزاداران را به دستۀ سینه زنان، تهییج و مهیّا می ساخت. سیدحسن، بی ریا ذاکر اهلبیت عصمت و طهارت _علیهم السلام_ بود.

 

اخیراَ با این بسیجی همرزمم دوبار دیدار و گفت و گو داشتم: یکی دی ماه 1396 که خیلی بشّاش بود و تجدید خاطرات کردیم و نقل خوبی های یوسف.

 

دیگری همین دو هفتۀ قبل در بستر بیمارستان بود که به من گفت: «آق ابراهیم، راضی ام به رضای خدا». اشک در چشمم کردم و گفتم: تو در ایمان، پایدار بودی و هستی؛ پس، در این سختی نیز مقاوم باش و روحیه رزمندگی ات را به یاد آر. صدایش  در دلم ماند و طنین سخنش هنوز در گوشم نجوا دارد.

 

یادش را به همراه مرحومان والدین متدیّن و مهربانش و نیز برادرش مرحوم سید حجت از معلمان روستای دارابکلا، گرامی می دارم و برای شان غفران الهی و محشورشدن با اولیای الهی، طلب می کنم.

 

ما همرزمان و همسنگران مرحوم آقا سیدحسن، در غم درگذشت او با همۀ منتسبان بزرگوارش، شریک هستیم.

 

خدایا ما را با رزمندگان و شهیدان پذیرا باش. با بغض در گلو می گوییم: سیدحسن، سلام ما را به یوسف برسان. التماس دعا. دامنه.

 

پیام های تسلیت: اینجا

۲۲ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

تسلیت مهندس عبدی

یاد مرحومه گنّا
 

به قلم مهندس محمد عبدی سنه کوهی: سلام بر شما کبلاقا ابراهیم عزیز و دیگر دوستان دامنه خوان. از شنیدن خبر در گذشت به قول شما "گننا" (اینجا) و به قول ما خاله غازی، که سالها به عنوان خاله بزرگ ایام عید به دیدنش می رفتم و نان نمکش خوردیم؛ بسیار متاسف و متاثر شدم و به برادران پسرخاله علی الخصوص خاله جعفر، اِسمل به قول ما، دوست دیرین مشترکمان تسلیت عرض می کنم. خداوند به همه صبر عنایت فرماید و بقای عمر همه باشد انشالله.

 

جواب دامنه

سلام مهندس. حدس می زدم وقتی پست را ببینی و خبردار شوی، به خاطر آن همه خاطرات مشترک و حُسن معاشرت با آن مرحومه چنین بنویسی. ممنونم رفیق. یاد آن ایام که یوسف هم حیّ و حاضر بود، به خیر. روح شان با خوبان روزگار. خدانگه دار.

۲۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۲۲:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

تسلیت به رفیق

درگذشت گنّا

 

به قلم دامنه. به نام خدا. این پست را از زبان رفقایم می نویسم: گنّا هم با عمری بالای یک قرن، از میان مان رفت. من، عید نوروز 1394 که به دیدارش رفته بودم، عکس زیر را به یادگار انداختم.

 

عید نوروز 1394. مرحوم گنّا. عکاس: دامنه

 

او به رفقا، خیلی سخی و مهربان بود. ما رفقا، با او خاطره های زیادی داریم. از اوج مهرورزی اش گرفته تا جملات خندان و خُلقیات قشنگ و دلِ نازک و قلب پردغدغه اش برای نوادگانش؛ خصوصاً عشق بی حصرش به نوه اش جعفر، که اسماعیل صدایش می کرد.

 

ما را مثل نوه اش جعفر و هادی و مهدی محّبت می کرد. من و رفقایم، از دستان او نون و نمک فراوان خورده ایم؛ از اول انقلاب تا سال های سال.

 

صدها جلسۀ اوایل انقلاب و دهۀ شصت را در منزلش برگزار کردیم و با سخاوت و خوشرویی و خوشحالی و به وفور پذیرایی شده ایم. خیلی بامحبت بود. خصوصاً روانشاد یوسف _داماد خواهرزاده اش_ را بسیار دوست می داشت.

 

عیددیدنی 1394. منزل جعفر رجبی

 

امروز 21 اردیبهشت 1397 این مظهر رأفت و دلدادگی به نوادگان و اطرافیان، به رحمت خدا پیوست. حق است پستی ویژه از سر سپاس و نمک شناسی، برایش می نوشتم که نوشتم.

 

این درگذشت را به همۀ خویشاوندان نسبی و سببی اش، اخصّ به رفیق مان آقاجعفر رجبی دارابی تسلیت می گوییم و برای روح وی صلوات و فاتحه نثار می کنیم و یاد این مادرمهربان را _که گنّا صدایش می کردیم_ گرامی می داریم. جایش بهشت برین باشد.

۲۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۸:۱۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

چسِن انجیر

دامنۀ لغت دارابکلا
 
 
به قلم دامنه. به نام خدا. قسمت 210. چسِن انجیر. دارابکلا چند نوع انجیر دارد که هر کدام مزّه و طعم و خاصیت خاص خود را دارد و معمولاً مردم آن را اَنجیل تلفظ می کنند نه انجیر:
 
سیوه انجیر که سرکه اش عالی است و شفابخش.
 
اِسبه انجیر که خیلی خوش خوراک است و آرام بخش.
 
رَش انجیر که زود وشیل می شود ولی وفور است.
 
میوه انجیر که فوق العاده و پاییزه است و لذیذ و گوارا.
 
خر انجیر که قطور و بی دِله است.
 
سه فصل انجیر که زودرَس و نوبَره.
 
چسِن انجیر که اساساً غیرقابل خوردن و پسپلوک است.
 
 
گرچه از دیدِ مردم محل، چسِن انجیر از آن نظر چسِن است، که بی ثمر است و نمی پزد و خورده نمی شود و اساساً پِسپلوک و بی مغز باقی می ماند و هیچ وقت بزرگ و پخته نمی شود، ولی همین چسن انجیر خوراک چندماه پرندگان و درندگان است و ما از ثمرات و حکمت آن بی خبریم. زیرا ممکن است رزق و روزیِ مخفیِ سایر جُنبندگان باشد و ما بی خبریم.
 
 
گویا انجیر وقتی قلمه نخورد و هرَس و حراست نشود و کاملاً خودرو باشد، چسن می شود. مردم معمولاً کسی را که بی خاصیت باشد، می گویند: هِه وِه چسن انجیر سَره! و به کسی که لوس باشد می گویند: وشیل انجیر
۲۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

توبه و تجلّی

دامنۀ روح

 

قسمت 219

 

پست اهداییۀ دامنه

درآستانۀ آمدنِ ماه مغفرت و توبه

ماه خاطره انگیز رمضانِ خُجسته

 

 

به قلم دامنه. به نام خدا. از نظر مرحوم آیت الله سیدعلی قاضی (برگفته از کتاب شرح دعای سمات) تجلّی، آشکار شدن حقیقت است به مقدار قابلیتِ هر فرد. از نظر ایشان انکشاف تامّ و تمام برای هیچ کس، قابل تصور و تحقُّق نیست.

 

عکس از دامنه

 

پس، این مای گناه کار و غافل اما امیدوار هستیم، که باید قابلیت خود را برای تجلّی _کشف حقیقت_ به وُسع خویش، توسعه ببخشیم و زندگی مان را ذرّه ذرّه متعالی تر، معنوی تر، توبه پذیرانه تر، خوشآیندتر و در یک کلام بهتر از دیروز نماییم.

۲۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۴۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

ایرانِ شهیدان، شهیدانِ ایران

دامنۀ کویر

به قلم دامنه

به نام خدا

عملیات: کربلای 4

زمان: 4 دی 1365

شهیدان: 3900 رزمنده

مجروحان: 11000 رزمنده

(منبع)

 

وجب به وجب خاک ایران با خون شهیدان آبیاری شده. میراثخواران و مرفّهان بی درد اما، همچنان چون کنۀ خون آشام، خون نظام را می مکند. شهیدان خون دادند تا اسلام و ایران و اخلاق و عدالت و آزادی و استقلال و عزّت و در یک کلام صراط مستقیم، مستقر بماند.

 

(منبع عکس)

 

جنایت آمریکا و سازمان تروریستی منافقین:

تؤامان دادنِ اطلاعات جاسوسی به صدام

 

(منبع عکس)

۲۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۵۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

دیم به دیم

دامنۀ لغت دارابکلا

 
به قلم دامنه. به نام خدا. قسمت 209. دیم به دیم. مردم روستای دارابکلا اصطلاحی دارند به نام: «دیم به دیم». دیم یعنی رو، یعنی رُخ. یعنی وَجه. یعنی صورت. یعنی چهره. یعنی دیده. پس؛ دیم به دیم، یعنی رخ به رخ. رو به رو. چهره به چهره.
 
در این اصطلاح قدیمی دارابکلایی ها حکمت ها خوابیده، که من با مثال ها روشن می کنم:
 
وقتی یکی، غیبت کسی را بکند، اگر شنوندۀ غیبت، ناراحت شود، می گوید دیم دیم بکنم شما را؟ تا ببینم راست می گویی یا چاخان می کنی! و دروغ می بافی! (مثال اخلاقی)
 
گاه دو نفر بدهکار و طلبکار هم اند، اینان وقتی به هم، دیم به دیم بشوند، بشدت دیدنی می شوند. بدهکار رنگش می پرّد و زود می خواهد از صحنه دربرود، آن دیگری که طلب دارد، چشغاله! می گیرد و حوار می کشد و یا غُر می نوازد. (مثال انسانی)
 
دیم به دیم گاهی خشن می شود و به دعوا و حوار و زد و خورد منجر می گردد؛ که در این صورت دیگر دیم به دیم نیست، بلکه اسمش شاخ به شاخ و شانه به شانه شدن است. شبیه تصادف ناخواستۀ مرگبار دو ماشین از روبرو به همدیگر. عین عکس زیر. (مثال خشونتی)
 

دیم به دیم: بازنشر دامنه. عکس از: «tatkhabar»

 
وقتی دو نفر قهرند، هرگاه به هم دیم به دیم بشنوند؛ یا نسبت به هم ماز می کنند! یعنی مثل زنبور نیش می زنند، یا گاز می دهند و درمی روند که به روبرو نشوند و یا در لب، تبسّم می زنند و در دل دوست دارند با هم آشتی کنند، پس از کنار هم یواشکی رد می شوند و چپکی به هم می نگرند. (مثال رفاقتی)
 
گاه در دیم به دیم، بی اعتنایی شکل می گیرد، به هم محل نمی گذارند. یا بی احترامی روا می دارند. گاه هم در دیم به دیم، همدیگر را لُغُزباران می کنند. (مثال نیمه خشونتی)
 
بگذرم؛ که دیم به دیم در عرصۀ جهان کنونی یعنی: تبدیل فرصت به تهدید! که بیش شده است. یا تبدیلِ تهدید به فرصت که کم کم و اندک اندک، کم و کم و حتی خیلی کم گردیده است.
 
مثل شیوۀ رسوا و حماقت آلودِ دونالد ترامپ، که هیچ درکی از انسان و جهان و کشورداری و اخلاق و عهد و تعهُّد ندارد. تا لغت بعد...
۲۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

قاعدۀ زرّین و قاعدۀ نقره ای

دامنۀ اندیشمندان

 

بحثی دربارۀ قاعدۀ طلایی و قاعدۀ نقره ای

 

مصطفی ملکیان می گوید: شما بهتر از من می‌دانید که ما چیزی داریم به نام «اخلاق جهانی» یا «اخلاق مشترک» که مخرج‌مشترک و فصل مشترک همه مکتب‌های اخلاقی و نظام‌های اخلاقی و نظریه‌های اخلاقی است. یکی از احکام و قواعد آن اخلاق جهانی قاعدۀ زرین است؛ بنابراین قاعده زرین اصلا مخالفی ندارد.

 

همه مکتب‌های اخلاقی، همه نظام‌های اخلاقی، همه نظریه‌های اخلاقی به قاعده زرین قائل‌اند؛ منتهی بعضی به هر دو وجه آن قائل‌اند، هم وجه ایجابی‌اش و هم وجه سلبی‌اش، و بعضی فقط به وجه سلبی آن قائل‌اند:

 

 

مصطفی ملکیان. استاد اخلاق و فلسفه (منبع عکس:ایکنا)

 

بعضی می‌گویند: «با دیگران چنان رفتار کن که خوش داری آن‌چنان با تو رفتار کنند [ایجابی] و با دیگران چنان رفتار مکن که خوش نداری آن‌چنان با تو رفتار کنند. [سلبی]»؛ بعضی فقط قسمت دومش را قبول دارند که «با دیگران چنان رفتار مکن که خوش نداری آن‌چنان با تو رفتار کنند».

 

بنابراین اینکه در همه کتاب‌هایی که به‌توصیه من یا به‌دست خود من ترجمه شده معمولاً از قاعده زرین یاد شده به این معنی نیست که همه‌ آن کتاب‌ها به یک مکتب اخلاقی تعلق دارند، به یک نظام اخلاقی، به یک نظریه اخلاقی. نه؛ قاعده زرین مشترک همه مکتب‌ها و نظام‌ها و نظریه‌هاست.

 

 

مصطفی ملکیان همچنین در حسینیه ارشاد در سخنرانی تحت عنوان "اخلاق جهانی عامل پیوند دهنده مکاتب و اندیشه‌های مختلف است" (نخستین شب از مراسم شب های قدر۱۳۹۰) می گوید:

 

اخلاق جهانی یعنی اشتراکات تمام مکاتب... یکی از اصول اخلاق جهانی به قاعده زرین مشهور است. یعنی با دیگری چنان رفتار مکن که خوش نداری که دیگری با تو رفتار کند.

 

شهود هر انسانی با هر مکتب اخلاقی حکم می کند که با دیگری نباید رفتاری کرد که دیگری خوش ندارد با او این رفتار شود. (منبع: نیلوفر)

۲۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

فتواهای جدید مراجع تقلید

احکام شرعی

 

بخش دوم

فتوای آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی:

سؤال: در کشور دانمارک زندگی میکنم روز در ماه مبارک رمضان ۲۰ تا ۲۱ ساعت است و من مشغول کار هستم و نمی توانم با این روزهای بلند روزه را تحمل کنم حکم روزه من چیست؟

 


پاسخ: واجب است بر طبق اوقات شرعی همان شهر روزه بگیرید هرچند روز بلند باشد ولى اگر روزه گرفتن مشقت زیادی داشته باشد و عادتا قابل تحمل نباشد ، جایز است در هنگام شدت گرسنگی و تشنگی بنابر احتیاط واجب تنها به مقدار ضرورت آب بنوشید یا غذا بخورید و باید بقیه روز را به احتیاط واجب امساک کنید و بعد از ماه رمضان این روز را قضا کنید و کفاره ندارد.


و نیز می توانید در محدوده زمانی بین اذان صبح تا قبل از اذان ظهر به مقدار مسافت شرعی (۲۲ کیلومتر) از آخرین خانه های شهر خارج شده و روزه خود را در آنجا افطار کنید و به شهر بازگشته و در این فرض امساک واجب نیست و باید بعدا آنرا قضا کنید و کفاره ندارد.


و اگر روزه مانع کاری باشد که امرار معاش متوقف بر آن است مثلا موجب ضعف شود به گونه ای که امکان ادامه کار نباشد یا به حدی موجب تشنگی شود که قابل تحمل نباشد, پس اگر تغییر کار یا ترک ان در ماه مبارک رمضان ممکن باشد وبتواند زندگی را با مالی دیگر هرچند با قرض ادامه دهد, این کار را انجام دهد و روزه بگیرد. و در صورتی که این امر میسور نباشد، باید روزه بگیرد، ولی هنگام ضعف شدید می تواند با نوشیدن آب یا خوردن غذا بنا بر احتیاط واجب (فقط) به مقدار ضرورت ضعف خود را برطرف کند و خوردن بیش از آن مقدار اشکال دارد, و به احتیاط واجب باید بقیه روز را امساک کند، و باید بعد از ماه مبارک رمضان آن را قضا نماید وکفاره بر او واجب نیست. (منبع)

...

بقیه فتواها ادامه

ادامه مطلب...
۲۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

اتوبوس در تونل!

دامنۀ داستان

 

این داستان اتوبوس مدرسه و تونل را حتماً بخوانید

 

مدرسه‌ای دانش‌آموزان را با اتوبوس به اردو می‌بُرد. در مسیر حرکت، اتوبوس به یک تونل نزدیک می‌شود که نرسیده به آن تابلویی با این مضمون دیده می‌شود: «حداکثر ارتفاع سه متر»

 

ارتفاع اتوبوس هم سه متر بود، ولی چون راننده قبلاً این مسیر را آمده بود با کمال اطمینان وارد تونل می‌شود، اما سقف اتوبوس به سقف تونل کشیده می‌شود و پس از به وجود آمده صدایی وحشتناک در اواسط تونل توقف می‌کند.

 

(منبع عکس)


پس از آرام شدن اوضاع، مسئولین و راننده پیاده شده و از دیدن این صحنه ناراحت می‌شوند. پس از بررسی اوضاع مشخص می‌شود که یک لایه آسفالت جدید روی جاده کشیده‌اند که باعث این اتفاق شده و همه به فکر چاره افتادند؛ یکی به کندن آسفالت و دیگری به بُکسل کردن با ماشین سنگین دیگر و ....

 

اما هیچ کدام چاره‌ساز نبود تا اینکه پسربچه‌ای از اتوبوس پیاده شد و گفت: «راه حل این مشکل را من می‌دانم!»

 

یکی از مسئولین اردو به پسر می‌گوید: «برو بالا پیش بچه‌ها و از دوستانت جدا نشو!»

 

پسربچه با اطمینان کامل می‌گوید: «به خاطر سن کم مرا دست کم نگیرید و یادتان باشد که سرِ سوزن به این کوچکی چه بلایی سر بادکنک به آن بزرگی می‌آورد.»

 

مرد از حاضرجوابی کودک تعجب کرد و راه حل را از او خواست. بچه گفت: «پارسال در یک نمایشگاه معلم‌مان یادمان داد که از یک مسیر تنگ چگونه عبور کنیم و گفت که برای اینکه دارای روح لطیف و حساسی باشیم باید درون‌مان را از هوای نفس و باد غرور و تکبر و طمع و حسادت خالی کنیم و در این صورت می‌توانیم از هر مسیر تنگ عبور کنیم و به خدا برسیم.»

 

مسئول اردو از او پرسید: «خب این چه ربطی به اتوبوس دارد؟» پسربچه گفت: «اگر بخواهیم این مسئله را روی اتوبوس اجرا کنیم باید باد لاستیک‌های اتوبوس را کم کنیم تا اتوبوس از این مسیر تنگ و باریک عبور کند.»

 

پس از این کار اتوبوس از تونل عبور کرد. خالی کردن درون از هوای کبر و غرور و نفاق و حسادت رمز عبور از مسیر‌های تنگ زندگی [دامنه: خصوصاً از سنگلاخ های مهیب سیاست و دنیا] است. (منبع)

۱۹ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

طاق کسری تا نیمچه لیبرال

دامنۀ گوناگون

 
به قلم دامنه. به نام خدا. گاه، عکس ها بهتر از قلم ها و نوشته ها، رساننده اند. پس سه عکس زیر پست می شود به شرح جزئی:
 
 
ایوان مدائن، طاق کسری یا طاق خسرو، مرکز حکومتی ساسانی، در شهر تیسفون قدیم (در نزدیکی بغداد امروزی) که با تولد پیامبر (ص) ترگ برداشته و فروریخته بود. از معجزه های حضرت ختمی مرتبت.
 
 
 
 
جومانا حداد، نامزد شکست خورده انتخابات پارلمانی لبنان که می گوید آراء اش تقلب شده و حامیانش را به خیابان کشانده است. دامنه معتقد است دموکراسی، یک پایه اش رأی است و یک پایه دیگرش حق اعتراض. البته به شیوۀ مدنی نه آشوب و کشمکش.
 
 
 
 
و این را هم حسن رحیم پور ازغدی که برخی از حکومتی ها او را «استاد» خطاب می کنند، علیۀ حسن روحانی گفته:
 
«یک‌کمی شجاع باش قوی باش ایدئولوژی داشته باش. مکتبی باش. می‌خواهی لیبرال باشی لیبرال باش می‌خواهی انقلابی باشی انقلابی باش نیمچه‌انقلابی نیمچه‌لیبرال که نمی‌شود. گاهی انقلابی دو‌آتشه و گاهی لیبرال سه‌آتشه... ... ... رییس‌جمهوری اسلامی مخصوصا اگر آخوند، معمم باشد در جلسه داخلی و خارجی ١٨٠ درجه متفاوت حرف نمی‌زند، مسوولیت‌ حرف‌هایی که زده را بر عهده می‌گیرد... ... ... شما در جلسه خصوصی راجع به فضای مجازی یک چیز می‌گویی و در فضای عمومی می‌‌گویی اصلا دولت کلا مخالف است...»(منبع)
 
پناهیان و ازغدی دو خطیب حکومت و صداسیما (منبع عکس)
۱۹ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

همه می دانند

مسائل داخلی ایران

 

دربارۀ برجام و همه می دانند

 

توجه: من دو روز پیش ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اینجا با عنوان «شاه ذلیل الله بود، نه ما» به ملعنت و شرارت آمریکا پرداخته بودم. اینک این بحث:

 

برجام و ذوق ظریف در بالکن محل مذاکرات وین 22 تیر 1394

(منبع عکس)

 

به قلم دامنه. به نام خدا. لابد می دانید «همه می دانند» اصغر فرهادی سازندۀ فیلم های «دربارۀ الی»، «گذشته»، «جدایی» و «فروشنده» در افتتاحیه جشنواره فیلم کن، دیشب اکران شد. فیلمی که او با دیدن پوسترهای ناپدیدشدنِ یک بچه در جنوب اسپانیا، به فکر ساختش افتاد و به نظرمی رسد این کار او نیز بدرخشد.

 

 

فرهادی به لوموند گفت: دوست دارم پیش از یک پروژه، هیچ اطلاعاتی دربارۀ آن وجود نداشته باشد.... نیز گفت: فکر می کنم زنان مرموزتر هستند، شخصیت های غنی تری دارند و از ظرفیت های دراماتیک بیشتری برخوردارند. [ولی] ما دنبال یک مرد می گردیم؛ شاید دلیلش این باشد که خودم مرد هستم.» (منبع)

 

 

خواستم با این مقدمه چندچیز را برای بستر بحث، آن هم به زبان ساده، ملموس و عامیانه، نه تحلیل آکادمیک و انتزاعی و ایدئالسیتی، آماده کنم:

 

 

آنچه ترامپ دیشب نسبت به برجام انجام داد، بدتر از مفهوم ناپدیدشدن و آدم رُبایی در فیلم فرهادی ست. و برجام _که از دیدِ ملت پنهان نگه داشته شد و در یک دیپلماسی عجولانه به تصویب رسیده بود_ چیزی به مراتب عمیق تر از یک پروژه است؛ که کارگردانی چون فرهادی می گوید دوست ندارد اطلاعات فیلم هایش پیش از اکران لو برود.

 

 

نیز این که، چه خانم اشتون، و چه فدریکا موگرینی دختر آقای فلاویو موگرینی، کارگردان و طراح صحنه ایتالیایی، با آن سابقۀ کمونیستی، مطابق فرمول فرهادی _که زنان مرموزتر هستند، شخصیت های غنی تری دارند و از ظرفیت های دراماتیک بیشتری برخوردارند_ نمی توانند دست کم گرفته شوند؛ زیرا آن ها با شیوه ها و شگردهای خنده و دوستی و سخن های اعتمادبرانگیز ظاهری، می توانند فریب را پیش ببرند و فرمول های جهان جاسوس محور را پیاده کنند. بگذرم؛ که دنیای سیاست، پیچیده تر از هر دنیایی ست.

 

 

اما مخمصۀ حسن روحانی؛ همه می دانید که چهارپایه ابزار دسترسی ست. مثلاً با آن لامپ را تعویض می کنند. با آن گردگیری می کنند. با آن به پشت بام می روند. با آن به آن چه در دسترس نیست؛ می رسند. با آن گچ کاری! و بتونه کاری! و رنگ آمیزی! می کنند. اگر یک پایه از چهارپایه بشکند یا در جای لقّی قرار گیرد، دیگر نه فقط ابزار نیست، بلکه شیء ایی بشدت خطرناک و مُهلک و براندازانه است. خروج آمریکا از برجام چنین حالتی بر برجام دارد.

 

برجام (=برنامۀ جامع  اقدام مشترک) نیز مثل یک چهارپایۀ دسترسی بود. دسترسی به دنیا. دسترسی به پول نفت. دسترسی به سرمایه گذاری داخلی و خارجی. دسترسی به روابط تخریب شدۀ جهانی. دسترسی به سیاست های خنثی سازی تحریم، دسترسی به آنچه با ولع و سادگی طراحی شده بود و اساساً دسترسی به آن چه دولتمرد محمدجواد ظریف و رئیس جمهور حسن روحانی خیال می کردند و تصوّراتش را داشته و هنوز دارند، ولی نرسیده اند.

 

این تیم حسن روحانی دیشب به حسن روحانی احسنت احسنت می گفتند!

همانان که پیش تر، برای برجام کف می زدند و آن را فتح می دانستند

 

دیشب حسن روحانی در پاسخ به دونالاد ترامپ گفت: «خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است» (منبع)

 

من از آقای حسن روحانی فقط یک پرسش می پرسم اگر آمریکا یک موجود مزاحم بوده، پس چرا با او مذاکره کرده اید و توافق با او در قالب برجام را یک پیروزی استراتژیک توصیف می نمودید؟ و وزیرخارجه ات آقای ظریف، از پشت پنجرۀ هتل وین، به علامت پیروزی به حالت شادمان و سرشار ازهیجان، دست تکان می داد و به قهقهه به خاطره فتح و غلبه! می خندید؟

 

به نظرم همۀ کسانی که برجام را به وجود آوردند، باید به ملت پاسخگو باشند. نیز به مردم بگویند چرا پیش از به پیش بردنِ سیاست منطقه ای و مسالمت سازی در خاورمیانه، به مدت دو سال وقت دولت خود را صرف مذاکره _آن هم با یک موجود مزاحم به نام آمریکای جهانخوار_ کرده اند؟

 

کار از ابتدا خراب بود. چراکه دولت آقای روحانی پیش از آن که در خاورمیانه دیپلماسی اش را به پیش ببرد و با همسایگان پرمسأله، تنش زدایی کند و فرمول دتانت را پیاده سازد، خوشبینانه به اروپا و آمریکا اعتماد نمود و به سمت ابرقدرت ها خیز برداشت. و شد آن چه مسلّم بوده است که می شود.

 

معتقدم گرداب سوریه، تنش سعودیه، خدعۀ اسرائیلیه، مکر آمریکاییه، دودوزه بازی روسیه، سود ورزی های زیرکانه و رندانۀ چینیه و از همه بدتر و پلیدتر کرشمه های اروپاییه، برجام را _که یک توافق سیاسی اما غیرحقوقی بین المللی لرزان و لغزان و به دور از چشم ملت بوده_ به این روز سیاه انداخته است.

 

یک نکته بگویم و به قول عرب ها خلاص؛ آمریکایی ها زرنگی کرده بودند برجام را به تصویب گنگره نرسانده بودند، تا آسان از آن بیرون روند، هر وقت که بخواهند! و ما اما خامی کرده بودیم و با فشار شورای نگهبان _که به نظرم می خواست به لحاظ شکلی مثلاً وظیفۀ ذاتی و نظارتی اش را ایفا کرده باشد_ برجام را به تصویب مجلس شورای اسلامی یعنی در وضع یک قانون رسمی، رسانده بودیم و تأیید شورای 12 نفره نگهبان.

 

برمی گردم به همان فیلم جدید اصغر فرهادی آیا «همه می دانند»؟ گرچه آمریکا می خواهد غلط و غلوطی بکند، ولی به فرمودۀ امام خمینی _رهبرکبیر انقلاب اسلامی_ آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. تمام.

۱۹ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۸ ۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
دامنه |

شراب مار دیکتاتور

خبر و نظر
1- غذاهای دیکتاتور «اون»، رهبر کره شمالی: شراب مار، پنیر سوییسی، سوپ بالۀ کوسه. گوشت سگ، خوراک خوک، قهوه برزیلی... (منبع)
دامنه: مردم گرسنه، اما رهبر چاق و چلّه
 
اون و همسرش
2- زهرا رهنورد: «چندروز پیش ماموران اطلاعات به من اطلاع دادند که شما می‌توانید به خانه فرزندان و فامیل و به مشهد بروید... من رفع حصر خود را بدون رفع حصر موسوی و کروبی نخواهم پذیرفت.» (منبع)
دامنه: خوش به حال آتش بیارمعرکه! که راحت می چرخد و مضحکه می کند
 
3- ایجاد استان 15 خرداد در تقسیمات کشوری مطرح شده و پرونده آن در وزارت کشور موجود است. به مرکزیت ورامین. (منبع)
دامنه: پیشوا پیشتاز قیام 15خرداد42 بود
(منبع خبر). عکس از دامنه
4- سهام داران پیام رسان های داخلی چه کسانی اند؟ رسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان آی‌گپ با مشارکت بانک‌های پارسیان و پاسارگاد. مهرداد بذرپاش از اعضای هیئت‌مدیره شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران. محمدرضا علی‌عسگری پیام رسان سروش. پیام‌رسان «بله» متعلق به شرکت «داده‌ورزی سداد» بانک ملی ایران. (منبع)
دامنه: اُس و اساس اعتماد است، نه صرفاً بومی بودن. پس اول اعتماد مردم را ذخیره کنید، سپس جیب شان را خالی
۱۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

خدا همیشه در زمانِ حال

دامنۀ روح
 

قسمت 218

 

خدا

 

در پیام مقدس محمد _صلّى ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلّم_ خداوند است که سخن می گوید و خدا همیشه در زمانِ حال زندگی می کند و برای او ماضی و مستقبل [=گذشته و آینده] و اکنون یکی است.

 

(قرآن شناسی.محمدمهدی فولاوند.1380.ص519)

۱۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

توت قم و کهک

دامنۀ قم
به نام خدا. این روزها در اردیبهشت ماه، قم مستعد توت و توت خوری ست؛ خصوصاً توت های مسیر بخش کهک، و روستاهای کرمجگان، فردو. 18 اردیبهشت 1397.
۱۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

عمامه گذاری آقای چوپانی

دامنۀ روحانیت

 

به قلم دامنه. به نام خدا. مراسم عمامه گذاری جناب حجت الاسلام شیخ ابراهیم چوپانی در شب نیمۀ شعبان 12 اردیبهشت 1397 در مسجد جامع روستای دارابکلا، با حضور روحانیون دارابکلا ازجمله حُجج اسلام آقایان:

 

شیخ مرتضی چلویی دارابی امام جماعت محل. سیدمحمد شفیعی مازندرانی. سیدعلی صباغ دارابی. شیخ وحدت. سیداحمد شفیعی دارابی مدیر حوزۀ مصطفی خان ساری، جناب حاج کبل سیدمحمد شفیعی دارابی و سایر روحانیین و مؤمنین محل و نیز با شرکت روحانیون مَدعوّ منطقه، انجام شد.

 

من قبلاً در 30 بهمن 1395 در اینجا ایشان را معرفی کرده ام؛ ضمن تبریک به جناب شیخ ابراهیم چوپانی و اعضای محترم خانواده و خاندان نسبی و  سببی اش؛ سه نکته برای وی آرزو می کنم:

 

1- تداوم زیِّ طلبگی و ساده زیستی؛

2- استقلال فکری و اسلام شناسی بر حسب مقتضیات زمان؛

3- مردمی ماندن و دفاع از آزادی، تفکر و نشر معارف دینی.

 

و

روبرو حجت الاسلام شیخ ابراهیم چوپانی

نوۀ حاج عباس چوپانی مَرَسی

 

و

ممنونم از حاج حسین رنگین کمان در ارسال عکس


(روحانیت دارابکلا: اینجا)

۱۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

صد میدانِ پیر هرات

دامنۀ کتاب

به قلم دامنه. به نام خدا. من هرهفته دوبار، نزد جناب خیرالله یوسفی متصدی بزرگوار کتابخانۀ یادگار امام قم می روم و در فضایی آرام و دلنشین مخزن کتابخانه، ابتدا به جستجوی کتاب می پردازم و سپس با به امانت بردن آن، مطالعه و یادداشت برداری می کنم، که بهترین ساعات عمر آدمی، با کتاب بسر بردن است.

 

ضمن تشکر از ایشان و همکاران گرانقدرشان، کتاب صد میدان خواجه عبدالله انصاری را در این پست معرفی می کنم: تصحیح دکتر سهیلا موسوی سیرجانی. تهران: نشر زوّار، 1385، چاپ سوم 1388. در 338 صفحه.

 

صد میدان خواجه عبدالله انصاری. عکس از دامنه

 

خیرالله یوسفی. متصدی کتابخانۀ یادگار امام قم.

18 اردیبهشت 1397. عکاس: دامنه

 

چهارمیدان از صد و یک میدان کتاب را _که بیشتر بر طبع ام نشسته است_ به اشتراک با دامنه خوانان شریف خصوصاً مخاطبان اهل دل  گذارم:

 

ابتدا لازم است بگوم «صد میدان» مراحل سیر و سلوک است که از میدان اول _توبه_ آغاز می شود به میدان صدم یعنی _بقا_ ختم می گردد و به میدان صد و یکم یعنی محبت پایان می یابد. (ر. ک: ص 21)

 

میدان اول: که میدان توبه است. توبه نشانِ راه است و سالار بارگاه و میانجی پذیرش. و به کردارِ خود ناجی دیدن... ص 8 و 9.

 

میدان چهل و هفتم: که میدان مداومت است. مداومت تن به وِرد. زبان به ذکر و سرّ بر ضبط. ص 145.

 

میدان پنجاه و نهم: که میدان ثقَت است. ثقت پشتی داشتن است. که از سه چیز برمی خیزد: ار صدق تصدیق. از حُسن ظنّ و از صفای نظر. ص 180.

 

میدان هشتادم. که میدان استسلام است. استسلام حقیقت اسلام است که سه درجه است: از شرک برَستن. از خلاف برَستن. از خود برَستن. ص 249. تمام.
۱۸ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

چَفتِ سر

فرهنگ لغت دارابکلا

 

به قلم دامنه. به نام خدا. قسمت 208. چَفت سر و کومه. دارابکلا چند چفت داشت. چفت های قدیمی و مشهور. چفت همان کومه و بِنه است. این که چرا می گویند چفت، به نظر من علتش این بوده وقتی گوسفندها پس از چَرا، غروب به چفت و کومه بازمی گشتند، وَره (=برّه) از مادرش شیر می چَفت. (=می مَکید).

 

 

البته صاحب دام نیز، در همین مکان یعنی چفت و آغُل و آخور و اصبطل و منگل و بِنه سَر، شیر می دوشید و پنیر و لوول و دُوو می زد.

 

 

حاج اصغر هادی چفت. عکاس: جناب یک دوست

حاج اصغر هادی چَفت. عکاس: جناب یک دوست

 

 

چند دارابکلایی _که دامدار بزرگی بودند_ چفت های مشهوری داشتند که گویی اینک آثاری از آن باقی نمانده است. مانند: حاج اسملِ چفت در آقااسیوپیش. حاج قاسم چفت در اربابی صحرا. حاج اصغر چفت در پایین صحرا. اُومونی چفت در تشی لَت. آغوشی چفت در لی لم اُوسا. گو بِنه حاج باقر آهنگر در چیلکاچین.

 

چَفت اساساً یعنی مکیدن. میک زدن. خوردن. آشامیدن. حال می خواهد چفت سر باشد، یا در دامن مادر؛ که نوزاد پستانش را به امر غریزی به زیباترین وجه چَفت می زند. کلاً چفت و چفت زدن زیباترین تصویر و شیرین ترین صحنه است.

(فرهنگ لغت دارابکلا)

۱۷ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

پنکۀ مخصوص چرا؟

مسائل داخلی ایران
 
 
 
سخنرانی حسن روحانی یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
در جمع مردم سبزوار و آن پنکه
 
 
دامنه:
من نمی دانم حکمت این پنکه، که همه جا کناردست حسن روحانی ست، چیست؟ ولی هر چه باشد یک نوع تشریفات اشرافی ست و از دیدِ دامنه عملی غیرانقلابی و ناپذیرفتنی. اگر گرم است همۀ حاضرین را گرم است اگر ابزار پوششی ست، پس صامت می شوم والّا این شیوۀ علوی نیست
 

حضور حسن روحانی در منزل یک شهید و آن پنکه
 
 
سخنرانی حسن روحانی در همدان و آن پنکه
۱۷ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

شاه ذلیل الله بود نه ما

دامنۀ سیاست

 

به قلم دامنه. به نام خدا. اون شاه بود که خود را به تقلّب و فریب و دروغ و خودخواهی و حیله، «ظل الله» یعنی سایۀ خدا جازده و شعار سه گانۀ «خدا، شاه، میهن» را باب کرده بود و در برابر آمریکای امپریالیست و اسرائیل غاصب خون ریز، مطیع و خاضع و بله قربان گو بود. آری؛ شاه ذلیل الله! شده بود نه ظل الله.

 

 

ما، فرزندان خمینی روح الله هستیم که کلیم الله وار در برابر سه طاغوت زر و زور و تزویر ایستاد و به قول مرحوم آیت الله اراکی «مجدّدالمذهب قرن» شد و به ما ایرانی ها و مسلمانان آزادیخواه منطقه حیات جدید بخشید.

 

 

عکس ماهواره ای ایران. بازنشر دامنه

عکس ماهواره ای ایران. بازنشر دامنه

 

 

ما شاه و شاه پرست نیستم که در برابر زیاده طلبی و زورگویی های امپریالیسم جهانخوار و صهیونیسم انسانخوار؛ همانند شاه «ذلیل الله»، خوار و زبون باشیم. ما زبان داریم و توان.

 

 

ما ضد استبداد بوده و هستیم و شاه را با شعارهای دینی، سیاسی، اخلاقی و ایرانی و با شیوۀ انقلابِ غیرمسلّحانه و بدون خون ریزی بیرون کرده ایم.

 

 

ما ضد استعمار بوده و هستیم و ایران را هرگز زیر یوغ هیچ قدرت توسعه طلب و زرمند و زورمندی، تنها و بی یار و در امان خدا رها نگداشته ایم و همانند جان خویش از آن، به توکل و توحید و خداباوری محافظت نموده ایم.

 

 

ما ضد استثمار بوده و هستیم و حاضر نیستم حتی لحظه ای از سوی هیچ ابرقدرتی دوشیده شویم؛ و حتی آنی حاضر نیستیم از سوی هیچ زمامدار جهانخواری به بیگاری و تسلیم، کشانده شویم.

 

 

ترامپ فاسد که سهله، اگر همه سلطان های جبّار جهان از قبرشان برخیزند و علیۀ ما حَوار کشند و رَجز بخوانند، بازهم ایرانیِ تسلیم ناپذیر هستیم. زیرا؛ ما اشک ریختۀ خونِ حسین بن علی _سلام الله علیهما_ و شاگرد عصر عزّت آفرین عاشوراییم. همین. قم. دامنه.

۱۷ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

بدعادت شدند نامردها

خاطرۀ دامنه

 

یادی از دِوَندی و راه کِره

 

به قلم دامنه. به نام خدا

 

اول دوندی: یک روزی از روزهای نوجوانی ام، پدر و مادرم وقتی از شهر _ساری_ بازگشتند روستا _دارابکلا_ یک دِوَندی (=کفش و به عبارت بهتر کَلوش) برام خریدند. از نهایت ذوق، آن را نمی پوشیدم تا کثیف نشود. بر طاقچۀ پنجره نگه اش می داشتم و هی نگاهش می کردم و کیف.

 

روزی مجبور شدم آن را بپوشم. اما از بس سوسو می زد و برق ساطع می نمود! و بشدت چشم نواز بود، از بینندۀ عابر خجالت می کشیدم. تا این که در پیچ مرحوم یعقوب طالبی در ببخیل، یکی به من گیر داد و گفت: اِورین نوکفش هیژژژژژژژوووووو.

 

فی الفور، دِوندی را به گِل و تیل مالیدم و از متلک این و اون رهایی یافتم. اساساً در دارابکلا اگر کسی نوخرید می پوشید، اغلب این و اون به او می گفتند: هیژژژژژژژووووووو.

 

 

اما راه کِره: راه کره، پولی جیبی بود که والدین و داداش ها به کوچکترها می دادند. راه کره یا برای پاداش بود، یا برای اُجرت ناچیز و یا برای رفتن به شهر. من راه کره را خیلی دوست می داشتم. البته اگر می تونستم براحتی از پدر و مادرم بگیرم و برم سینما.

 

در زندگی ام، راه کره شیرین ترین هدیه بود، خصوصاً وقتی از مرحوم عمه ام کبل رضیه _همسر حاج آق علی_ می گرفتم.

 

بگذرم که الانه راه کِره که خوبه، اگر همۀ پول و پَل را هم بدهی، بازم بی منظور سگ اند و بی نهایت ناسپاس و جر زن و حرّاف و نمک نشناس. آمریکایی ها را می گویم؛ نفت را از شاه بُزدل می دزدیدند؛ حالا بدعادت شدند نامردها.

 

از بس، مُفت و کوفت خوردند و سرخ پوست ها را کُشتند و خاک شان را به حیله تصرف نمودند؛ خیالاتی شدند. برجام کم بود!!؟ حالا باز هم پی مفت خوری و به قول دارابکلایی ها راه کِره از ایران هستند... کور خوانده اند. بگذرم و شعار محوری ام را به قطع و یقین بگویم:

ننگ بر امپریالیسم نیز مرگ بر آمریکا

۱۶ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۹ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸ ق.ظ دامنه |
سه راه اسلام آباد، جنگل کباب

سه راه اسلام آباد، جنگل کباب

دامنۀ عکس
 
 

 

 
عکاس:یک دوست
 
 
 
۱۶ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

شرح دعای سمات قاضی

دامنۀ کتاب
 
به قلم دامنه. به نام خدا. در آستانۀ ورود به ماه مبارک رمضان، کتاب «شرح دعای سمات» اثر فاخر عارف واصل آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی را تقدیم می کنم.
 
 
ابتدا شناسۀ کتاب: ترجمۀ هیأت تحریریۀ شمس الشموس، تهران. نشر شمس الشموس، 1384. چاپ پنجم 1386. در 85 صفحه.
 
 
شرح دعای سمات
شرح دعای سمات. عکس از دامنه
 
 
این روزها فرصتی دست داد تا پس از بازگشت از مشهد مقدس، این کتاب شریف را بخوانم و چهارنکته از آن را _مطابق معمول دامنه در معرفی کتاب ها_ به اشتراک با دامنه خوانان شریف خصوصاً مخاطبان اهل دل بگذارم:
 
 
ص 53 شرح داده اند: بدان که شرافت انسانی بر همۀ حیوانات و غیرحیوانات به دلیل علم اوست و به همین دلیل معلم ملائکه گردید و استحقاق سجود را پیدا کرد.
 
 
ص 33 آورده اند: تمام آسمان ها درهایی هستند که امر الهی از آن ها بر خلقش نازل می شود... آسمان های معنوی نیز بسیارند، و بزرگترین آن ها دل اولیای مخلص حق تعالی است که امر الهی بر قلوب ایشان نازل می شود.
 
 
ص 52 نوشته اند: بعضی از اهل عرفان گفته اند جبَل (کوه) کنایه از اِنیّت و مَنیّت است که با رؤیت متلاشی گردید.
 
 
ص 34 آموخته اند: کلیدها عبارتند از هر چیزی که وسیلۀ گشودن باشند، که عظیم ترین آن ها، ائمۀ اطهار از اهل بیت پیامبر [صلّى ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلّم] هستند، سپس پیامبران اولواالعزم، و آن گاه کتاب های آسمانی و اَسماء الهی و مانند آن ها.
 
قابل ذکر است مرحوم قاضی در ص ۲۵ این کتاب معتقد است تفسیر و تأویل دعای سمات را فقط خدای متعال و کسی که خداوند به او احاطه علمی داده است، می داند‌.
۱۶ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۴۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

دربارهٔ مسجد جامع دارابکلا

تریبون دارابکلا

 

صدای بلندگوی مسجد

سخنی با هیأت امنای مسجد جامع دارابکلا

 

به قلم دامنه. به نام خدا. ابتدا اعتراف کنم من هم در نوجوانی در شور انقلاب اسلامی و هیجانات شعورانگیز آن، صدای بلندگوی مسجد و کتابخانه و پایگاه را با امواج بلند، و به قول معروف گوشخراش، در فضای عمومی محل پخش می کردم و از این نظر، از کردۀ خود پشیمانم و از همگان، خصوصاً همسایگان و مجاوران مسجد معذرت می خواهم.

 

 

من دقیقاً نمی دانم اعضای محترم هیأت اُمنای مسجد جامع دارابکلا چه کسانی اند؛ ولی خبر دارم دوست دیرین و گرامی ام جناب حاج علی چلویی دارابی یکی از اعضای فعّال آن است؛ بنابراین خطاب من در این پُست به ایشان است:

 

 

تکیه دارابکلا و گلدستۀ مسجد جامع دارابکلا.  روز دهم خرداد ماه 1395  ارسالی جناب یک دوست

تکیه و گلدستۀ مسجد جامع دارابکلا

دهم خرداد ماه 1395 عکاس: جناب یک دوست

 

ضمن سلام و خداقوت. به یقین می دانم هرگز دل تان نمی خواهد نفرین و لعنت مردم را مفت و ارزان بخرید. نیز مطمئن هستم هیچ گاه نمی خواهید مردم را به عمد آزار برسانید و قلب شان را آزرده سازید؛ چرا که به تعبیر معصوم (ع) مسلمان، یعنی کسی که انسان و حیوان از آزار او در امان باشد. و شما جناب حاج علی چلویی، به این امر واقف اید و شرعیات برای شما، حدِّ یقِف و یقین می باشد.

 

 

به نظر می رسد روالِ پخش، در مسجد جامع دارابکلا مطابق شرع و عرف و مقررات عمومی نیست. نیک می دانید طبق فتوای اغلب مراجع عظام تقلید، فقط و فقط پخش اذان های سه گانۀ اوقات شرعی _آن هم با صدای متعارف_ از بلندگوی بیرونی مسجد جایز است.

 

 

حتی تلاوت قرآن پیش از اذان هم در نگاه آنان جایز نمی باشد. مناجات و شعر و نوحه و نمآهنگ ها و خصوصاً دعای سمات غروب جمعه، که از بلندگوی مسجد جامع دارابکلا معمولاٌ پخش می شود و حتی سحرگاه غیر از اذان، قرآن و سخنان بزرگان و مناجات و دینگ دینگ رادیو پیش از  اذان گذاشته می شود؛ جای خود دارد و نیازمند تجدید نظر است.

 

 

بنابراین، تا دیر نشده، روالِ آزار رسانی صدای بلندگوی مسجد جامع را سامان دهید تا خشنودی خدا و مردم مؤمن و نجیب دارابکلا را موجب گردید. می دانم از سخن صمیمانه و دلسوزانۀ من ناراحت نشده اید. پوزش.

 

فتوای مراجع دربارۀ صدای بلندگوی مساجد در (اینجا) به صورت یکجا آمده است؛ از جملۀ نظر رهبری، که به یقین شما و سایر اعضای محترم به نظرات رهبری، احترام ویژه قائل هستید. خداحافظ. قم. دامنه.

 

فتوای  آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

 

پخش اذان به هنگام وقت نماز صبح، ظهر و مغرب از بلندگوی مساجد به صورت معتدل مانعی ندارد، اما برای دیگر برنامه‌ها بلندگوها را برای داخل مسجد تنظیم نمایند.

فتوای  آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در ادامه

ادامه مطلب...
۱۵ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

دِمریس

دامنۀ لغت دارابکلا

 

به قلم دامنه. به نام خدا. قسمت 207. دِمریس. دارابکلایی ها به خیط می گویند دِمریس. سرکوفت زدن را دِمریس می دانند. به زبان عامیه دمریس همان بور کردن است. یعنی طرف مقابل را با سخن ناخوش و داد و بیداد و طعنه و متلک از کوره به در کردن و حیثیت او را لکه دار نمودن. دِمریس مثل حالت سگ، که این حیوان وفادار وقتی از سوی صاحبش بور و خیط می شود، دِم (=دُم) اش را به سمت زیر خم می کند و خجلت زده نگاه می کند.

 

البته دِمریس در محاورۀ دارابکلایی ها بیشتر برای دهان بستن طرف است. مثلاً تا طرف مقابلش می خواهد سخنی بگوید او را با اَصوات یا اطوار و یا با کلمات نیمه رکیک و یا با کمی فریاد و قال و قیل، خیط (=سرافکنده) می کنند. این درجایی ست که نمی توانند با صراحت و رُک او را بکوبند.

 

 

حرف حساب

 

البته دمریس فقط مال دارابکلایی ها نیست. در سیاست و میان حوزۀ قدرت و حکومت نیز دِمریس دادن به ملت، در حد اعلایش به وفور دیده می شود؛ مثلاً:

 

تا روزنامه ای بخواهد رانت و رابطه و فساد و آقازادگی و فرمول های ثروت اندوزی و ارادت سالاری ها را افشاء بکند، سخت مورد دِمریس قدرت پرستان مواجه می شود.

 

تا فیلمسازی بخواهد نقد اجتماعی خود را در قالب داستان به یک فیلم سینمایی تبدیل کند و اکران سازد، بشدت مورد دمریس اهالی توجیه گریان قدرت و ثروت قرار می گیرد.

 

تا جوانی بخواهد حق خود را آزادانه _و البته به صورت مدنی و در چارچوب اخلاق، انسانیت و قانون و رعایت نظم و پرهیز از آشوب_ مطالبه کند، با دِمریس تند و تیزِ هر دو جناحِ راست و چپ و نیز بادمجان دور بشقاب چین های آدم پرست، از حیثیت و آبرو و اعتبار و شغل و درآمد و زندگی باآسایش می افتد.

 

حکومت ها بدترین دِمریس کنندگان هستند؛ مگر حکومت هایی که عادل و مردمی و تابع حاکمیت ملت اند؛ که حقِ دِمریس ملت را ندارند، چون زادۀ خودِ ملت اند و تحت نظارت و اِشراف آنان. تا دامنه موردِ دِمریس قرار نگرفته! تمام و والسّلام.

(فرهنگ لغت دارابکلا)

۱۵ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

لطف امام رضا محسوسه

دامنۀ عترت و مرجعیت

 

کویریات دامنه

 

به قلم دامنه. به نام خدا. مشهد که بودم در سَرسرای هتل محل اقامت، _هتل گلشن رضوی_ چشمم به این نوشتۀ دو عالم بزرگ شیعه خورد و عکسی از آن انداختم و ترجیح داده ام آن را به اشتراک گذارم.

 

امام رضا از نظر علامه طباطبایی

امام رضا از نظر علامه طباطبایی

 

قسمت بالای آن نقلی از سجایای اخلاقی مرحوم آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی ست که آن مرجع ساده زیست حتی حاضر نبودند دگمۀ لباسشان خارجی باشد.

 

در قسمت پایین آن برگۀ خبری نیز سخن مهمی درج شده است از علامه طباطبایی دربارۀ امام رضا، که آورده است:

 

«همۀ امامان _علیه السّلام_ لطف دارند اما لطف حضرت رضا _علیه السّلام_ محسوس است. همۀ امامان _علیه السّلام_ رئوف هستند اما رأفت امام رضا _علیه السّلام_ ظاهر است»

۱۵ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

بقای وبلاگ دامنه

دامنۀ نویسندگان

 

به قلم علی میرزا چلویی دارابی: به نام خدا . با سلام خدمت شما جناب دامنه و قبولی طاعات و عبادات و نیز زیارت امام رئوف. بسیار خوشحال و خرسند گشتم که چندی قبل در محل کارم سری به بنده زدید . هم سنت حسنه ی صله رحم را بجا اوردید و هم موجب خرسندی حقیر گشتید . خدا قوت دارم خدمتتان بابت بقای وبلاگ دامنه در این اشفته بازار فضای مجازی و امید وارم که موفق و موید باشید.

 

حاج علی میرزا چلویی دارابی

 

جواب دامنه

 

به نام خدا

سلام به شما دوست اهل دل و دیدگاه

 

1- دیدار با شما برای من ارزش دارد چون هم اهل کاری و هم اهل داناتی و مطالعه. به همین خاطر هرچند کوتاه پیشت آمدم و خوشحال شدم دست گرم در کار تو را به صمیمت فشردم و خداقوت دادم. دوست صاحب دل را باید پاس داشت و او را در دل گذاشت. شما برای من فردی نیکخواه و نیکو هستید جناب علی میرزا.

 

 

2- ممنونم بابت زیارت قبول گفتن و نیز خیلی سپاسگذارم بابت خرسندی بقای وبلاگ دامنه. این نشانۀ ارزشگرایی شخص شماست که مرا نیز برای دوام آن تشویق می نمایی. شما از زمان تأسیس دامنه تا کنون همواره دامنه را می خواندی و از نویسندگان دامنه بوده و هستی. خداقوت دوست خوب و خیّر و خیرخواه. التماس دعا.

۱۵ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

الیزابت دختر بُریده از داعش

دامنۀ گوناگون
 
 
به قلم دامنه. به نام خدا. او نیلوفر رجایی‌فر 25ساله. «الیزابت» دختر بُریده از داعش سریال پایتخت 5. فارغ‌التحصیل رشته فیزیک و اختر فیزیک از دانشگاه رویال لندن انگلستان.  در لندن نیز تئاتر دانشجویی کار می‌کرد
 
 
و
 


 
من معمولاً هفته ای دو سه فیلم سینمایی و یا سریال های شبکه خانگی می بینم که پسرم آقاعادل برایم مهیّا می کند، اما در نوروز1397 تلویزیون را نیز بازمی کردم و سریال پایتخت 5 را به تمامه می دیدم. او _نیلوفر رجایی‌فر_ نقش خود را در آن سریال بسیارعالی و خیره کننده بازی کرد.


به امید رهایی همۀ اسیران و اِغفال شدگان از چنگ داعش و تفکّر تحجّری داعشیان. منزّه و پاک اند اسلام و مسلمانان، خاصّه شیعیان


(منبع عکس زیر: العالم)

۱۴ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

آنچه بر من گذشت 65

زندگینامۀ من

قسمت 65. به نام خدای آفرینندۀ آدمی. اولین مأموریتم را در دودانگه ساری پس از هشت ماه فعالیت رضایتبخش و اثرگذار _هم بر خودِ من و هم بر شاغلین ساختمان امام سجاد _علیه السّلام_ و هم بر مردم مهماندوست منطقه_ با خوشی و خوبی به پایان بردم و به ساری بازگشتم.


هر هفته، شنبه ها، با ذوق و روحیه از میدان امام ساری با مینی بوس های پُرازدحام خطّ دودانگه به محمدآباد می رفتم و چهارشنبه ها با شوقی مضاعف، به دارابکلا نزد والدین و همسرم بازمی گشتم و سه روز را با آنها و نیز میان رفقا می گذراندم.


آن زمان یعنی سال 1366
بخش دودانگه به ساری دو مسیر داشت؛ یکی از راه شهر پل سفید _که عکسش را چندروز پیش در راه رفتن به مشهد انداختم_ و دیگری راه پُرپیچ و خمِ سدّ سلیمان تنگه به تلاوک، که گاهی از آن مسیر آمد و شد می کردیم.


هر دو راه در آن زمان خاکی و پرخطر ولی دیدنی و خوش منظره بود. اغلب، این مسیر سه ساعت به طول می انجامید تا به مقصد برسم. همیشه هم، این زمان را مغتنم می شمردم و داخل ماشین مطالعه می کردم؛ یا مجله، یا کتاب، یا روزنامه و یا بولتن های داخلی. بگذرم.

 
 

پل سفید. مسیر دودانگه فریم. اردیبهشت 1397. عکاس: دامنه


چندچیز در دودانگه بر من بسیارگوارا بود و هنوز هم وقتی به مرورِ آن خاطره ها در ذهن و خیالم می پردازم، دلشاد می شوم و تبسُم بر لب می مانم و حسرت لذت ها و لحظه ها را می خورم:


1- مژدۀ همسرم به من که اولین فرزندمان _عارف_ در راه است؛ که داستان هیجان انگیزش را خواهم گفت؛ چون وقتی عارف در مرداد 1367 به دنیا می آمد، من و دوست فاضلم جناب بهرام اکبری لالیمی _داماد مرحوم آقا دارابکلایی_ در جبهۀ کردستان و در عملیات ایذایی و سرنوشت ساز انجیران بودیم.




2- دهها سخنرانی ام در میان مردم زحمتکش دودانگه در روستاهای زیبای آنجا؛ که هرگاه به آن خاطره ها می اندیشم، سرشار از انرژی مثبت می شوم و به قول عامیانه شارژ می گردم.


 
 
حسن صادقی. سیدعلی اصغر. دامنه. سیدعسکری
 
دامنه. قم. سال 1366 پل حجتیه

 
3- تدریس تاریخ اسلام، قرآن و مباحث اعتقادی میان شاغلین و حاضرین ساختمان امام سجاد _علیه السّلام_ که موجب استقبال قرار می گرفت و تشویق می شدم.


یادم است آن ایام که من به نهاد ورود کرده بودم، حجّ خونین مکه اتفاق افتاده بود و حُجاج ایرانی به دست آل سعود به خاک و خون کشیده شده بودند و فضای کشور آکنده از نفرت و خشم علیۀ خاندان فاسد عربستان سعودی شده بود و امام خمینی _رهبرکبیر انقلاب اسلامی_ در یک موضع گیری بسیارانقلابی و صریح گفته بودند جنایت آل سعود با آب زمزم هم پاک نمی شود. نیز گفته بودند اگر ما از اسرائیل بگذریم از آل سعود نمی توانیم بگذریم. یادآور شوم در آن حج، آقای حجت الاسلام مهدی کروبی سرپرست حجّاج ایرانی بود که به نظرم گویی تندروی می نمود و حساب شده پیش نمی رفت!



من هم در دودانگه، ماه محرم الحرام آن سال را برای خود تبدیل کرده بودم به تحلیل واقعه عاشورا و قضیۀ جنایات آل سعود و بحران های پیچیدۀ خاورمیانه که ترسیم روز عاشورا بر روی تخته سیاه آنجا بسیار میان مستمعین جاذبه آفریده بود. یادم مانده در همان ترسیم و نمودارسازی ها با گچ و تخته، مصیبت و روضه هم خوانده بودم. بگذرم.



 

دامنه 23 سالگی. 1366. ایام آغاز اشتغال در نهاد

 

4- و مهمترین خبر آن ایام برمن این بوده که روزی رئیس نهاد ما در ساری مرا به حضورش فراخوانده و من هم به دیدارش رفتم و ایشان قاطع و با رضایت و حالت بسیارخندان به من اطلاع داد: «ابراهیم خودتو مهیا کن بری کیاسر. مسئول آنجا بشی» از ذوق نمی دانستم چه جوابی بدهم.


حالا سال 1366 که هشت ماه آن را _یعنی از 31 مرداد تا آخر اسفند_ من شاغل در نهاد شدم، به خوشی تمام و به سال 1367 منتهی شد و نوروز 1367 فرا رسید و این خبر و بهتر است بگویم حکمی که جناب «... . ...» بر من داده، موج شادی در درونم
آفریده بود؛ که بعد از هشت ماه حضور رسمی در نهاد، می خواهم مسئول نهاد کیاسر شوم که بخشی از نهاد ساری بود. تا بعد...
«آنچه بر من گذشت»
۱۴ اردیبهشت ۹۷ ، ۱۰:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

حرم امام رضا را جناحی نکنید

توضیحی بر پست زیر


به قلم دامنه. به نام خدا. من در 24 دی 1396 در پست ضمیمه شدۀ زیر به حرم امام رضا _علیه السّلام_ انتقاداتی کرده بودم. اینک با مسافرت مجدد به مشهد در اردیبهشت امسال، این توضیح را بر آن پست می افزایم:


1- طبق رسم همیشگی ام این بار نیز در صحن آزادی حرم رضوی، بر سر قبر
مفسّر قرآن استاد محمدتقی شریعتی حُجره  171 حضور یافتم. گرچه قبر ایشان بر روی زائران همچنان مسدود است؛ ولی خوشبختانه متصدی حجره با رویی گشاده و احترام آمیز درخواست مرا اجابت کرد و عکسی از قبر آن مبارز بزرگ و دانشمند آزادیخواه انداخت. که در زیر مشاهده می کنید. از این بابت از دست اندرکار محترم آن حجره ممنونم.

 
 

سنگ قبر مفسر قرآن استاد محمدتقی شریعتی پدر مرحوم دکترعلی شریعتی

حرم امام رضا. 8 اردیبهشت 1397. صحن آزادی غرفۀ 171.

عکاس: متصدی حُجره 171 به درخواست دامنه

 
 
2- در همان پست ضمیمه شدۀ زیر، با گلایه و انتقاد نوشته بودم: «مگر از ویژگی های مهم امام رضا (ع) «مُعین الضُّعفاء» نبود؟ پس چرا ضعفای جامعه و مستمندان از آن همه دارایی های حرم مطهر، سهم و حظّی نمی برَند؟ آن همه درآمد، چرا به خدمت مردم درنمی آید؟»


اما اخیراً از یکی از رفیق های گرامی ام در دارابکلا، به استماع دیدار شخصی شنیده ام با توضیحات مستند و مفصّل که حرم امام رضا
_علیه السّلام_ بخشی از درآمدهای حرم مطهر رضوی را صرف مستمندان و ضُعفاء در سراسر ایران _از جمله در ساری و دارابکلا_ می کند. خواستم از این کار خداپسندانه تشکر کنم و آن را حرکتی رضوی بخوانم. امید است از شائبه خطی و جناحی و انتخاباتی بدور و منزّه نگه داشته شود.


ایضاً خودم نیز در چند روز پیش وقتی دور تا دور حریم حرم
امام رضا _علیه السّلام_ را به تبرّک و رسم مألوف می گشتم، تبلیغ بَنِر زیر را در صحن ها و بست ها به چشمم دیده ام و عکسی از آن انداخته ام که نشان از آن داشت که سامانۀ نهضت خدمت به نیازمندان و زائران امام رئوف (ع) راه افتاه است. که در زیر پیوست شد. با تشکر و آرزوی توفیق و بسط فرهنگ رضوی.
 

سامانۀ نهضت خدمت به نیازمندان و زائران امام رئوف

عکاس: دامنه



=========

پست دی ماه سال 1396
 
حرم امام رضا را جناحی نکنید

 
به قلم دامنه. به نام خدا. 5 دی امسال (1396) چندروزی در مشهد بودم. مثل همیشه سالها، غرفۀ 171 در صحن آزادی را بازدید کردم. باز هم مانند گذشته، قبر مرحوم استاد محمدتقی شریعتی پدر مرحوم دکتر علی شریعتی به روی زائرین مسدود بود. به ستاد انتقادات حرم مطهر رضوی مراجعه کردم. متن زیر را نوشته، تحویل دست اندرکاران آنجا دادم.

 


متن دستخط دامنه در انتقاد به حرم امام رضا (ع)

 

نمی دانم چرا حرم امام رضا (ع) این گونه اداره می شود! من معتقدم حرم رضوی مانند حوزه های علمیه شیعه، باید مستقل از حکومت باشد و تحت نظارت مراجع شیعیان جهان درآید و متوّلی آن با صلاحدید مرجعیت، برگزیده و منصوب شود. چرا حرم باید حکومتی باشد؟ و رواق و صحن های آن پُر از تریبون های نِقارافکن و جناحی؟ و متولّی آن یک عضو خاص جناحی با افکار کاملاً راستی؟

 

 

 
غرفه 171 صحن آزادی حرم رضوی
عکاس: دامنه
 

غرفۀ 171 صحن آزادی حرم امام رضا

محل قبر استاد محمدتقی شریعتی

صاحب تفسیر نوین قرآن کریم

که شده غرفۀ اشیاء ارزشمند!!!!!

5 دی 1396. عکاس: دامنه

 

آستان قدس که یک پای اقتصاد ایران شده، باید از حکومتی شدن بیرون شود و واقعاً با ملت درآمیخته گردد. مگر از ویژگی های مهم امام رضا (ع) «مُعین الضُّعفاء» نبود؟ پس چرا ضعفای جامعه و مستمندان از آن همه دارایی های حرم مطهر، سهم و حظّی نمی برَند؟ آن همه درآمد، چرا به خدمت مردم درنمی آید؟ امام رضا (ع) برای همه ایرانیان است نه یک جناح خاص، آن هم بخش افراطی آن. در این باره سخن دیگری دارم که در آینده خواهم نوشت.

۱۳ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

نهادهای مردم نهاد و رسمی دارابکلا

 
به قلم دامنه. به نام خدا. در قسمت 48 سلسله بحث های تاریخ سیاسی دارابکلا می خواهم به مؤسّسه ها و نهادهای مردمی و اجتماعی و فکری و رسمی روستای دارابکلا بپردازم.
 


دارابکلا از زاویۀ انارقلت. 1 اردیبهشت 1397. عکاس: جناب یک دوست
 
بی آن که وارد محتوا و فَحوای آن شوم و یا به تحلیل چرایی شکل گیری آن ورودی کنم، تعداد آن را فهرست وار بر حسب حافظه ام می نویسم که از سال های دور تا کنون در محل شکل گرفته و راه اندازی شده است.

 
 
1- نظام ظالمانه و بیگاری کشی ارباب رعیتی عصر ستمگرانۀ پهلوی


2- سیستم شاه محور خانۀ انصاف و کدخدایی و پُکاری (پیِ کار)


3- انجمن حجتیه مهدویه با تمرکز به قرائت قرآن پیش از انقلاب


4- قائم مقام شورای اسلامی محل


5- انجمن اسلامی دارابکلا. مشترک جناح راست و چپ. بعد متمرکز در راست


6- پایگاه حزب الله جناح چپ دارابکلا


7- کتابخانۀ اَمانی دارابکلا


8- شورای ورزشی دارابکلا


9- کمیتۀ عمران دارابکلا


10- سلُّول های چندنفره گروهک های فدایی خلق. منافقین. حزب توده.


11- جلسات روحانیون دارابکلا مقیم مشهد و قم. (ناتمام رها شد)


12- پایگاه بسیج مقاومت دارابکلا


13- شورای کشاورزی دارابکلا


14- هیأت های عزاداری ماه محرم دارابکلا (بیش از 12 هیأت)


15- ستاد امر به معروف و نهی از منکر (اَبتر و ناموفق رها شد)


16- جلسات سیاسی و فکری مُنفکِّ جناح چپ و راست


18- جلسۀ قرض الحسنه پاسدارهای دارابکلا


19- قرض الحسنه های میان خانوادگی مردمی


20- انجمن اولیای مدرسه ها


21- شورای اسلامی دارابکلا از دورۀ سیدمحمد خاتمی به بعد


22- نهاد رسمی کشوری دهیاری دارابکلا


23- شورای حکمیت حل اختلاف دارابکلا از دورۀ ریاست آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه به بعد


24- انجمن های خیریه اختفایی


25- صندوق ولایت دارابکلا (گویی بعدها منحل شد)


26- دورۀ مخفی _میانگروهی_ با محوریت سیاست و جامعه


27- انجمن علمی دارابکلا (نیمه تمام رها شد)
۱۳ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

تـجـسُّـم اعمال در قیامت

دامنهٔ قرآن
 

وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَلِیُوَفِّیَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ

و هر یک را بر حسب آنچه کرده ‏اند درجاتى است، و تا سرانجام جزاى اعمالشان را به تمام و کمال بدهد،و بر ایشان ستم نرود

(سوره ۴۶: الأحقاف - جزء ۲۶ - آیۀ 19  ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی)

 

 

تفسیرعلامه طباطبایی

 

 

یـعـنـى بـراى هـر یـک از نـامـبـردگـان کـه عبارتند از مؤمنین نیکوکار، و کافران بدکار، مـنـازل و مـراتـبـى مختلف از نظر بلندى و پستى هست. آرى براى بهشت درجاتى و براى دوزخ هم درکاتى است.  و بـرگـشـت ایـن اخـتـلاف بـه اخـتـلافى است که در نُفوس آنان است، هر چند که نفوس در اعـمال جلوه مى کند، و بدین جهت فرموده: (براى آنان درجاتى است از آنچه کردند)، و معلوم مى شود درجات مال ایشان است، و منشاء آن درجات اعمالشان است.

 

 

وَلِیُوَفِّیَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ: ما آنان را درجه بندى کردیم براى این و این و براى اینکه اعمالشان تمام و کامل به ایشان برسد، و ظلم نشوند. و معناى توفیه و رساندن مردم به تمام و کمال اعـمـال این است که خدا عین اعمالشان را به خودشان برمى گرداند، پس بدین حساب آیه مـورد بـحـث از آیـاتـى خـواهـد بـود کـه بـر تـجـسُّـم اعمال دلالت مى کند. المیزان.
۱۲ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

سخنی ناب از آیت الله بهجت

لیف روح
 

قسمت 217

 

حجت‌الاسلام علی بهجت از قول پدرش مرحوم آیت‌الله محمد تقی بهجت گفت: «ما آمده‌ایم زندگی کنیم تا قیمت پیدا کنیم، نه اینکه با هر قیمتی زندگی کنیم» (منبع)

 

 

(مسجد تاریخی جمکران قم)

 

 

نکتۀدامنه

 

به نام خدا. با تبریک میلاد حضرت موعود؛  به نظرم یکی از آداب و علل فلسفۀ انتظار و حکمت موعود در دین مبین اسلام، آن است که انسان ها به قول مرحوم بهجت قیمت پیدا کنند. منتظربودن، برای ظهور یک معصوم _که مُنجی ست و برگزیدۀ خداوند متعال_ ما را به سمت عمل به همین سخن زیبای آیت‌الله بهجت از علمای عارف واله شیعه، منتهی می نماید. والسّلام.

 

۱۲ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۵۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

قم دارابکلا مشهد اردیبهشت 97

 

یا امام رئوف

 

    

دامنه. جناب یک دوست. جناب رنگین کمان
 

 

  

 

با رفقا

 

     


ورزشگاه دارابکلا        _          مشهد مقدس

    


عکسهای قسمت اول: اینجا

و


عکس های قسمت دوم: اینجا

و


عکس های قسمت سوم: اینجا


مشهد مقدس
 

۱۲ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۵۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

نوشتۀ مهندس عبدی

دامنۀ نویسندگان

 

به قلم مهندس محمد عبدی سنه کوهی: سلام بر شما دوست عزیزتر از جانم و سلام بر دامنه خوانان همیشگی زیارات و عباداتت قبول حق باشد کبلاقا جان و شهد زیارت گوارای وجودت.

 

 

از اینکه با عکسهای متنوع و البته انتخابهایی بجا و مناسب دلهای ما را هوایی کرده ای و سلام و درودی خاصه بر آستان مقدس رضوی ایثار نمودیم بی نهایت سپاس.

 

 

صله رحم از توصیه های موکّد دین مبین اسلام و است و همه متفقیم که موجب انبساط خاطر و رفع همه گونه کدورتها و غیبتها می گردد و این مهم را جنابعالی همیشه جدی می گفتی و اکنون هم به گونه ای دیگر با یادی از برخی دوستان مشترک و این عبد کمترین انجام دادی هم بی نهایت سپاس.

 

 

مسائل روز و حمله به پیام رسان ها هم قدری کار انتقال نظرات را مشکل کرد هر چند کارکرد پیام رسانها اکنون بر وبلاگها به شدت پیشی گرفته است و اوقات زیادی از مردمان را به خود مشغول داشته اند خود جای بحث و موشکافی است ولی می بینم جنابعالی بر مدار وبلاگ داری با وجود همه گونه کمی و کاستی و مشکلات ابرام و اصرار و تکیه داری خیلی خرسند بوده و معمولا روزی نیست که نگاه و مطالعه ای نداشته باشم.

 

 

هرچند سستی و تنبلی و گاهی مشغولیات کاری و ذهنی سعادت ارایه نظر مکتوب را سلب نموده است در هر حال کار شما قابل تقدیر و بی نهایت سپاس عکس العمل و مطلب برخی دوستان و از جمله سید بزرگوار آقا سید علی اصغر همیشه برایم خواندنی و جذاب بوده و هست و خدایش سلامت و نفوذ قلم بیشتری به ایشان عنایت فرماید. موفق باشید و ایام سعادت مستدام.

 

 

جواب دامنه

 
به نام خدا. سلام رفیق بزرگوار من جناب محمد عبدی. دیدارم با تو هرچند کوتاه و کم دامنه بود، اما عُمق داشت و هنوز لحظاتی از آن ساعت ملاقات بر ذهن و روانم جاری ست. چون من و تو می دانیم دوستی به دل است، نه به زبان و چشم و جسم و قشر.


1- من یا کاری را آغاز نمی کنم یا اگر می کنم باید با همۀ توانم رویش باشد. وبلاگ داری از همین نوع امورم است که به چارچوب آن پایبندم. خدا را شکر هم خوانندۀ دامنه دارم و هم خواهندۀ دامنه. و این جای شکرگزاری دارد.


2- شما همیشه مُعین من بوده ای. دامنه را هم از اول تا الان خوانده ای و هم او را رهنون بوده ای. این خیلی قیمت و غنیمت است.


3- از قصدهای آتی من یکی این که باهم به مشهد برویم و می رویم. مشهد الرضا خانۀ نخست من است. مشهد نروم و حُرم حرم رضوی قدم و قیام و قعود نورزم، گویی گمگشته ای گمراه ام. به یُمن یکی از روزها، باهم خواهیم رفت مشهد. چون تو را هم سرگشته و شیفتۀ امام رضا یافته و دیده ام خصوصاً ایام چهل و هشتِم. ممنونم از معرفت و محبتت رفیق.
۱۲ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

متن واردۀ حاج سیدتقی

 

به قلم حاج سیدتقی شفیعی دارابی. سلام دوستان عزیز و ارزشمندم جنابان سید علی اصغر شفیعی و کربلایی ابراهیم طالبی مدیر ارزشی دامنه.

 

 

دامنه. حاج سیدتقی. 1 اردیبهشت 1397. دارابکلا

 

ضمن تقدیر و تشکر از بذل محبت و بزرگواری و عنایت ویژه به امور و مسائل و مصائب و مناسبت ها، از اینکه به مناسبت گرامی داشتِ روز معلم و سالروز شهادت بزرگ معلم انقلاب اسلامی شهید مطهری به دست گروهک متعصّب فرقان، یادی از برادر بسیجی و جانباز و معلم فرهیخته ام، مرحوم کربلایی سیدمهدی (حجّت) شفیعی دارابی کرده اید؛

 

و همچنین با تماس تلفنی و دلنوشته اختصاصی (اینجا)، باعث کاستنِ آلام خانواده و دلِ برادر رزمنده و جانباز 8سال دفاع مقدس، دلاور دیروز جبهه های جنگ و دفاع از ارزشها و نوامیس این کشور و اشتراک گذاری شفا برای همه بیماران و اخوی گرامی ام سید حسن شفیعی از همه ی دامنه خوانان گرامی و پاک سرشت درخواست دعا نموده اید؛ قدر دانم.

 

 

این اعمال دینی و انسانی پیش خداوند بی پاسخ نخواهد ماند و آرزومندم اجر و مزد آن را از سوی پروردگار عالم و اجداد طاهرینش، خصوصاً از آقا امام زمان که در شب میلاد بابرکت آن امام همام هستیم، شامل گردد.

 

 

فرصت را مغتنم می  شمارم به  کسانی که در حق شما و ما  ظلم و به قول معروف زیرابزنی کرده اند [اشاره به زندگینامۀ دامنه: اینجا]، نفرتم را اعلام و توصیه می کنم به مشیت الهی توجه داشته باشند که همه چیز از آن خداست (عزت و ذلّت) به هرکه بخواهد بر اساس نیت و لیاقت عطا میکند.

 

 

در پایان میلاد باسعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود و قائم آل محمد (ص) را گرامی و به پیشگاهش سلام و صلوات میفرستم.

 

از اینکه نتوانستم حق مطلب را ادا کنم از شما و دامنه خوانان محترم به خاطر شرایط روحی ناشی از مریضی سخت برادرم آقا سید حسن پوزش میطلبم.  ارادتمند شما سیدتقی شفیعی دارابی.



جواب دامنه
 

به نام خدا

سلام به شما رفیق بزرگواربامحبّت


1- از این که من و سیدعلی اصغر و نیز چارچوب ارزشی دامنه را مورد لطف و تشویق قاطع قرار داده اید، هم ازت ممنونم و هم خوشحال و سرافراز که دوست دیرین من، این گونه آزادمنشانه حامی ست و پشتیبان.



2- از این که من و سیدعلی اصغر برای آقا سید ابوالحسن شفیعی، دوست و همرزم شجاع و باایمان مان، دو پست به اشتراک گذاشته ایم، از وظایف دینی و اخلاقی و انسانی و رفاقتی مان بوده است. ممنونم که بر من نوشته ای: آلام تان را کاسته ایم. شفایش آرزوی قلبی ماست.



3- از این که در انضمام آن پست، در آستانۀ روز فرخندۀ معلم، یادی از برادر گرامی ات مرحوم سیدحجت کرده ام و بر سرِ قبرش حضور یافته ام، نشان آن است، ایشان تا بوده، به من بی شمار محبت و لطف و احترام خالصانه می نموده و در محیط روستا فردی کوشنده بوده. خدا رحمتش کناد.



4- و از همه عالی تر این که با خواندن ریز ریز
زندگینامۀ من، هم با من تلفنی همدردی کرده بودی و هم در این پست مجدداً مرا مورد حمایت قرار داده ای و بالاتر آن که
نَفرت عمیق خود را نسبت به «زیرآب زنان» _که علیۀ من و حتی علیۀ شخص شما و سایر هم محلی های ارجمند، جَست و خیز برمی داشتند_ صریحاً و خالصانه اعلام نموده ای و آنان را بخوبی نصیحت فرموده ای. ممنونم از این منَش اخلاقی و انقلابی شما.

 

خدا حافظ جناب رفیق و همسنگر که همیشه از دامنه خوانانِ ثابت و اهل ارسال دیدگاه و ارائۀ نظر و پیشنهاد و انتقادهای سازنده و شجاعانه بوده ای و نیز یک دامنه نویس دلسوز.

 

این پنج بیت مثنوی معنوی مولوی هدیه به شما و همۀ دامنه خوانان شریف به مناسبت روز فرخندۀ نیمۀ شعبان میلاد امام عصر و زمان:

 

ما طبیبانیم شاگردان حق
بحر قلزم دید ما را فانفلق

آن طبیبانِ طبیعت دیگرند
که به دل از راهِ نَبضی بنگرند

ما به دل بی واسطه خوش بنگریم
کز فِراست ما به عالی مَنظریم

آن طبیبان غذااند و ثمار
جانِ حیوانی بدیشان استوار

ما طبیبان فِعالیم و مقال
مُلهِم ما پرتوِ نور جلال

(مثنوی دفتر سوم. اَبیات 2700 تا 2704)

۱۲ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

دعا برای سید ابوالحسن

دامنۀ نویسندگان

 

به قلم سیدعلی اصغر شفیعی دارابی. سلام. سیروسلوک و طی طریق آگاهانه و رفاقت ذهن با طبیعت برنا، زیست بوم را از دوگانگی لذت برمی اندازد و اندیشه های نوین و تعریف جدیدی از سفر بوجود میاید که برداشت از آن درمیان تفکر و ذهنت جایگاه مقدس پیدا میکند.

 

 


 

در مراتب اخلاق عملی "پرکسیس" بعد از نظریه "ایده" اخلاقی باید بین ادا حق اهل درک و دانش رفاقت دیرینه که شامل خاندان و دوستان می باشد را هم غنی کرد و هم رعایت نمود با دادن داشت های دانش باشد.

 

 

شما اثری می آفرینی که درکش برایم آسان اما لذت بخش است. گردش در طبیعت و اندر احوالات کسانی که معین شدند تا سفر به دیار عشق و زیارت آقا امام رضا ع (اینجا) تعادل بین حق تو با مسئولیت اجتماعی و فردی است. از همه بگذرم و مختصر بگویم از ارتباط حس شما به مشهد را نمی توانم مهم و بااهمیت ندانم.

 

 

تو فرزند زمانی هر سفری را طی میکنی باید با اندوخته های دانش تجربی ات نکته نما و به من و ما انتقال بدهید تا اکرانی باشه باشکوه ... سفربخیر و پویا سرزنده باشید ورونده ...

 

 

نوشته ای در مورد عموی بزرگوار و همسنگر عزیزم سیدابوالحسن شفیعی دارابی جانباز جبهه نبرد، (اینجا) یادآوری نمودید که بیمارشده است. باورکن قبلا شنیدم و اسیر معنویتش گشتم. از خداوندمهربان مسئلت دارم السّاعه لباس تندرستی و عافیت و صحت مزاج را بر تن مبارکش بپوشاند. از عمویم هم میخواهم مانند شیر آن جوری که در جبهه نبرد نعره میکشید، نعره بکشه و پلنگ پرش بگیرد و ثابت کنه که در همه جبهه ها می توانیم الگو داشته باشیم و سر از سلامتی در آوریم.

 

 

جواب دامنه

 

به نام خدا. سلام رفیق. 1- در مورد طبیعت و بوم زیست، آموزه ها را از تو دارم. 2- در مورد مشهد مقدس و  حرمِ قلب تپنده و رهبر ایرانیان حضرت امام رضا (ع) نیز داشته هایی مشترک با تو دارم و جای جای دارالزُّهد آینه به یادت بودم و اشک شوق و فراق ریختم. 3- دربارۀ پراکسیس _یعنی عمل معطوف به هدف_ بازهم باهم مقصدی مشترک داریم.

 

4- و دربارۀ همرزم مهربان و بامعرفت مان آقا سید ابوالحسن شفیعی نیز هم مهرِ مشترک داریم و هم خاطرات منتهی به شوق و زیبایی آن هم کناردستِ یوسف مزارمان با آن همه شوخی های قشنگ و روحیه سازش با سید ابوالحسن در سنگر و دعای توسل خواندن های خوش صوت این سید خوب. ممنونم رفیق. دیدار با تو در بیت تو نیز بر انبساطم افزوده بود.

۱۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۲۰:۴۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

سید ابوالحسن شفیعی دارابی

تریبون دارابکلا

 

به قلم دامنه. به نام خدا. دیشب از طریق رفیق گرامی ام حاج سیدتقی شفیعی مطلع شدم همرزم جبهه و جهاد و دفاع مقدس مان جناب سید ابوالحسن شفیعی دارابی بر تخت بیمارستان آرمیده اند. تحت درمان رفته اند و متوقّع دعای خیر مؤمنان اند و منتظر شفای عاجل از جانب خدای مهربان.

 

قبر سید حجت شفیعی دارابی. 1 اردیبهشت 1397. عکاس دامنه

 

سید ابوالحسن شفیعی دارابی. جبهه. اسفند 1364. عکاس: سیدعلی اصغر

 

من، بلافاصله نیمه شب دیشب با این همرزم خوب و دلسوز و غیورمان تماس گرفتم و کمی گپ زدم و روحیه ایی دادم و دعایش کرده ام و نگرانی ام نیز بروز داده ام. این پست را به احترام رفافت و شفَقت های شدید او بر من و یوسف و سیدعلی اصغر، نوشته ام تا علاوه بر اَدای وظیفه به ساحت یک دوست همسنگر، از همگان نیز بخواهم با دل الهی شان او را دعا کنند.

 

 

او در آن رزمی که با هم در سال 1364 در جبهه ی جنوب داشتیم، بسیار خوش درخشیده بود و بسیارشجاع و بی حد بر سر ایمان بود. خیلی با شادروان یوسف رفیق و اَلیف شده بود.

 

 

این سادات را با دعای خیر، مشحون شعَف و شفا نماییم. خداحافظ دامنه خوانان شریف باد. در آستانۀ روز معلم یاد می کنم از برادرش سید حجّت که سال پیش از میان مان رخت بر بست که اخیراً بر سر قبرش فاتحه ای نثار کرده ام و عکسی به یادگار انداخته ام و نیز خدا بیامرزاد والدین مهربان این دوست خوب ما را.

۱۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۳۸ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

آمار پنج باور اصلی جهان

دامنۀ خبر و نظر

1- آیت‌الله احمد جنتی: «امام خمینی(ره) از انبیاء بنی‌اسرائیل بالاتر است؛ در این باره حدیث داریم، والا من جرأت نمی‌کردم این را بگویم.» (منبع)


دامنه: اگر امام خمینی _رهبر کبیر انقلاب اسلامی_ بودند،

به یقین مانند فخرالدین حجازی با جنتی برخورد می کردند




2- دستفروشی یک روحانی در جمعه بازار پاساژ پروانۀ تهران. (منبع)


عکس از شفقنا



دامنه: او انگشتر می فروشد، که شاید فقرش با جَهدش

مرتفع شود. برخلاف آنانی که به جز انگشت شست،

بر تک تک انگشت های شان هفت هشت انگشتر و حلقه

می گذارند تا استحباب!!! و ثواب کنند




3- آیت الله رضا استادی در اولین همایش واکاوی اصالت های حدیث شیعه در قم: «به جرأت می توان گفت که اگرما الان بیش از ۱۰۰ هزار حدیث داریم آنهایی که خیلی دقت کنند فکر نمی کنم هزار تا حدیث جعلی پیدا کنند؛ حساب عامه از ما جداست. در کتاب های اصیل ما اصلا این چیزها نیست، یک چیزی شنیدند.» (منبع)



دامنه: قابل توجّۀ شُبهه افکنان و نیز اخباریون

و ایضاً اهل تحقیق و عقل و شرع




4- آمار پنج باور اصلی جهان: از کل جمعیت بالغ بر 6میلیارد و 900میلیون نفری جهان:


جایگاه نخست. مسیحیان: حدود 2میلیاردو 300میلیون نفر،


جایگاه دوم. مسلمانان: تقریباً 1میلیاردو 800میلیون پیرو،


جایگاه سوم. بی دینان خدامحور: 1میلیاردو 200میلیون نفر،


جایگاه چهارم. هندوها: 900میلیون پیرو،


جایگاه پنجم. بودایی ها: 400میلیون پیرو. (منبع)



دامنه:

چند گویی چون غطا برداشتند

کین نبودست آنک می پنداشتند

(مثنوی مولوی دفتر دوم)




5- عکس زیر نیز توفان گرد و خاک یزد (منبع)



دامنه: بحران کم آبی و اسرافِ آب

دو معضل خطرناک و مُهلک که بشر به آن کاملاً بی اعتناست



۱۱ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

اظهارنظر صمیمانۀ شیخ مالک


به قلم حجت الاسلام مالک رجبی دارابی: سلام اقای طالبی. فرصتی پدید آمد سرگذشت شما را (اینجا) مرور کردم و لعنت کردم بر آنهایی که نون بُری می کنند و آن افراد تا الان هم وجود دارند و اگر قابل هدایتند خدا هدایتشان کنه و اگر  قابل هدایت نیستند خدا با عدالتش با آنها رفتار کنه.


 

درضمن بخش دودانگه ساری، تبلیغ زیاد رفتم؛ مثل محمد آباد ، سیاهدشت ، رسکت 1و 2، فریم ، ورمزآباد ، کلیج کلا ، تلارم ، دمیر کلا ، باجی میانه ، و........ الحمدالله پر برکت بود و خاطرات قشنگی و جالبی از آن مناطق دارم بازگو کردنش وقت و فرصت لازم دارم ولی مجالی نیست . خداحافظ.

 
جواب دامنه
 

به نام خدا. سلام جناب آقای شیخ مالک. از بذلِ مهر و محبت خالصانه ی تان ممنونم. همین قدر در خواندن زندگینامۀ من، وقت گذاشته ای و از بخشی از اوضاع محل در آن دورۀ سختِ ایثار و دفاع مقدس و مقابلۀ مان با توطئه های فراوان گروهگ های کوتوله و وطن فروش، آشناتر شده اید، خود نعمتی ست برای روحانی مستقل فکری همچون شما برادر و دوست خوب ما. ممنونم. ممنونم.


ما باافتخار سربازِ امام خمینی _رهبرکبیر انقلاب اسلامی_ بودیم؛ آن هم جان برکف و آمادۀ رزم؛ در کنار دوستان بسیارخوبِ هم جناح راست دارابکلا و هم چپ دارابکلا. ولی خُب چه کنیم که تعدادی از کم جنبه ها، مرتکب حسادت و کینه ورزی می شدند و این گونه زشت، امثال ما را، نه فقط از کارگرفتن در نظام، محروم می ساختند، بلکه در اوج نیاز در ابتدای تشکیل زندگی، هم ما را مبتلا به فشار اقتصادی و بحران طلب رزق و روزی و خانه نشین می کردند و هم آخرت خود را بدجوری تخریب و تباه می نمودند. هر که چنین می کرد ننگ! می خرید و اَنگ! پرت می کرد. چه بگویم! بگذرم.
۱۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

شعر مُخمّس شیخ بهایی


به قلم حجت الاسلام محمدجواد غلامی دارابی: به نام خدا، درود بر شما. سوم اردیبهشت مصادف با سالروز تولد دانشمند، فیلسوف و فقیه نامور شیعی مرحوم شیخ بهایی است که روز معمار نامیده شده است. ضمن تبریک این روز به جامعه معماران، مهندسین و اهالی هنر، شعر (مُخمَّس) دلنواز و معروف آن  دولتمرد دوران صفوی، را تقدیم می کنم:
محمد جواد غلامی دارابی، تهران، دانشگاه هنر.



تاکی به تمنای وصال تو یگانه

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه

خواهد به سر آید، شب هجران تو یانه؟

ای تیر غمت را دل عشاق نشانه

جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه



رفتم به در صومعهٔ عابد و زاهد

دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد

در میکده رهبانم و در صومعه عابد

گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد

یعنی که تو را می‌طلبم خانه به خانه
بقیه ادامه
ادامه مطلب...
۱۰ اردیبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد