دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب مهر 1392 دامنه

خبرگزاری ها، روزنامه ها و سایت های ایران


ادامۀ مطلب
دوشنبه ٢٩ مهر ۱۳٩٢ ، ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ
دوشنبه ٢٩ مهر ۱۳٩٢ ، ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ

پست ویژه : به قلم دامنه. به نام خدا. دارابکلا، روستایی ست بزرگ، پرجمعیت و دارای تاریخ و قدمت، در شهرستان میاندورود استان مازندران. میاندورود میان دو شهرستان نکا و ساری واقع است. این روستا در مجاورت و جنوب شرقی شهر سورک قرار دارد و با جادّۀ بین المللی مشهد 5 کلیومتر به سمت جنگل فاصله دارد.

بقیه ادامه

  


روستای دارابکلا یک ویژگی منحصر به فرد در منطقه و شاید در ایران و حتی جهان اسلام دارد و آن این است ار دامن این روستا _که خود دارای حوزۀ علمیه بوده است_ حدود 250 روحانی و عالم دینی و طلبۀ علوم اسلامی برخاسته است.

دارابکلا به همین دلیل در تعبیر مردم محل و منطقه به دارالمؤمنین مشهور شده است. زنان این روستا چه نسل گذشته و چه نسل حال همگی به چارچوب های شرع مقدس اسلام و هنجارهای اخلاقی بسیار پایبندند و حجاب تمامی دارابکلایی ها چادر است و پوشش بسیار مناسب و فاخر.

این روستا از لحاظ جغرافیایی موقعیت زیبایی یافته است. از سمت جنوب و جنوب شرقی به دامنه های جنگل البرز مرکزی امتداد دارد و این جنگل با انبوهی از چشمه ها به مردم حیات و سرزندگی بخشیده است. و از دو سمت شرق و غرب نیز دو یال بزرگ و طولانی آن را احاطه نموده است و بر نقشه ی زیبایی آن افزوده است. و سمت دیگر آن تا شهر سورک و جاده ی مشهد مقدس گسترش دارد.

جمعیت این روستا حدود 5 هزار نفر است. کشاورزی و باغداری از اشتغالات مهم مردم دارابکلاست. در روستای دارابکلا به دلیل مذهبی بودن بیش از 19 هیات مذهبی تأسیس گردیده است که در طول سال از هم نمی گسلند. بخش زیادی از مردم روستا خصوصاً نسل میانسال به امور اداری دولتی اشتغال دارند.

از ویژگی های خوب این روستا این است کسانی که به هر دلیل و علتی به شهرهای دیگر مانند ساری و نکا مهاجرت و سکونت کرده اند، هیچ گاه روستا را بطور کامل و مطلق ترک نمی کنند. در دو شهر مذهبی و مقدس قم و مشهد و تهران نیز تعداد زیادی از دارابکلایی ها سکونت دارند که بطور متناوب و متوالی به محل و موطن خود _دارابکلا_ آمد و شد دارند.


میدان امام حسین (ع) تکیه پیش دارابکلا در غروب شنبه 29 خرداد 1395 موقع افطار

دوشنبه ٢٩ مهر ۱۳٩٢ ، ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ

دوشنبه ٢٩ مهر ۱۳٩٢ ، ۸:٠۸ ‎ق.ظ

ظرفیت ها و ظرافت های دامنه


به نام خدا . ظرفیت ها : دامنه گوشه ای ازگشودگی های دانش بشره. دامنه حاشیه ای در عرصه وسیع معرفته. دامنه کناره ای از کوه بلند فهمه. دامنه ذرّه ای از بی انتهای هستیه. و دامنه در دامان شماست. اگر آغوشش کشید بی هراسانه، دامنه دامنگیر تان نیست! دامنه دَمنه! ( آن شُغال حیله گر معروف یار و رفیق کَلیله در داستان معروف کلیله و دمنه ) هم نیست. نیز دامنه در زبان عامیانه قدیم حصبه! هم نیست. که تَبی 41 درجه و بحران در آدمی می آفرینه. دامنه پای دانایی و پایه دارایی معنوی تانه. دامنه وسیع و گسترده و " دامنه دار " ه . دامنه " دام " و تله نیست. اما " دام " هست. یعنی پیوسته و پر دوامه. دامنه افشاندن در سر داره. دامنه موکدا بگویم " دامن " داره. پس حیا و پروا می کنه. و آن را به حیات طیّبه پیوند می زنه. دامنه دامن نیز در می کشه. یعنی دوری و پرهیز می کنه. کجاها؟ هر جا که رنجش و کینش و تنش باشه. دامنه اما دامن گرد نمی کنه. یعنی شما رات رک نمی کنه. و نمی ره تا بمیره. دامنه به فِتَن و آشوب دامن نمی زنه. شعله ور ساز هست، اما خوبی ها و خدایی ها را. دامنه چون " درمان گرا " ست، پس درمانده تان نمی کنه. دامنه دَمَن های وجودی تان را می گسترانه. با الفبای اختراعی خدای رحمان. پس دامنه، دامنه ی دامنه هاست.

ظرافت ها : دامنه " دا " داره. یعنی دارابکلا. " میم " داره. یعنی من و ماها. " نه " هم داره. که ردّیه ای بر بدی ها و بدی کننده هاست. پس دامنه: یعنی دارابکلای منه. یعنی دارابکلا محل زادِ منه. یعنی دارابکلا مرکز نای منه. یعنی دارابکلا مدفَن نام منه. یعنی دارابکلا " های و هوی " منه. و هم هوا و همای!منه. و نیز هستی و نیستی منه. حال چرا دامنه دارابکلای منه؟ زیرا : محلیه پر از مردمان مومن با صفا با دامنه های مصفّا. موطنیه (زادگاه و زادبوم) معطَّر به عطر بهار و دمَن های پر آب و آبشار. مدفنیه شاهد کرده ها و نکرده ها ی ما در دارِ بقا. مرکزیه آغشته به " نه ". نه به هرکی و هرچی که از خدا " دورسازی " کنه. بنابراین دامنه ی دارابکلا، نه فقط یعنی مردم محل، بلکه، یعنی همه وسعت آن. که جامعه و جنگل و دامنه های حولش را شامله. حول و حومه و دامنه های دارابکلا، بسی وسیعه : نه مشهد و قم و تهران و اصفهان و اقصی نقاط ایران، که در بخشهایی ازخاک جهان، هم دارابکلایی های فراوان فروتنانه حیّ و حاضرند. پس " دامنه دارابکلا " نه فقط : تکیه پیش. نه فقط پیر خفته. نه فقط نرگس آمن. نه فقط لش دله. نه فقط انار قلعت. نه فقط ببخیل. نه فقط  اتاق پیش. و نه فقط هفت کول و کیجا قلعه و سنگ معدن. بلکه دارابکلا، دامنه اش کل ایرانه. قبول؟

نکته ی نهایی هم اینه؛ که دامنه ی دارابکلا، وبلاگی درحوزه ای متنوع از مسائله. و مطابق مقتضیات مطالب می آفرینه. و در دفاع از مقدّسات دین و آئین، کوتاهی هم نمی کنه. سخن به درازا کشید. پوزش. 2 . 


دامنه. شهریور 1393. اوس صحرا

یکشنبه ٢۸ مهر ۱۳٩٢ ، ٧:٠٧ ‎ق.ظ



سوابق پژوهشی دامنه


سوابق پژوهشی و علمی دامنه


اینجا : ( اندیشه سیاسی امام در فرانسه) اینجا : (گوگل سرچ)  اینجا : (مستندات قرآنی اندیشه امام خمینی)

 نگاهى به دیدگاههاى سیاسى امام خمینى (در دورۀ اقامت در فرانسه)

بقیه در ادامه


ادامۀ مطلب
جمعه ٢٦ مهر ۱۳٩٢ ، ۱٠:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1 : به قلم دامنه . به نام خدا. چیستی و چرایی نام «دامنه» را بزودی نزد شما مخاطبان فهیم و اهل نظر توضیح خواهم داد. اینجا در اولین دیدارمان، به شما سلامی به خلوصی اخلاص مظهر اخلاص ها مرد غدیر _بِرکه ی برکت_ امام علی (ع) دارم. شما اگر حیّ و ناظر و ناقد دامنه نباشید، دامن ها آلوده می گردد. البته نقدهای مُنصفانه. نه دروغ و فریبکارانه و بلندپروازانه. دامنه این فضا را گشود تا گشایش هایی در ذهن و قلب و روح و عقل مان حادث شود. وعده ی ما همیشه همین جا. مرا از دعا نیز، محروم نگذارید. سلام به فلق و شفق. صبحگاهان، فلق است و عصرگاهان، شفق. هر توفیقی ست اگر، از لطف و رحمت خداست و خیرخواهی خوانندگانی خواهان. و هر نقصی ست اگر، یا از سر سهو است، یا ناشی از غفلت. هیچ عمد و تعمُّد و ظلمی در کار نیست.

شعارم ایمان، آگاهی و آزادی ست. راهم اسلام و شیعه ی اثنی عشری. کشورم ایران اسلامی. نظامم جهموری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش، به قرائت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و با هدایت و رهبری های داهیانه ی رهبر معظم انقلاب اسلامی و با آرای آزاد و حقیقی و همیشگی مردم مؤمن انقلابی. پویه ام قرآن و عترت نبوی ست. ثقلینی که توسّل به آن، ایمان و آگاهی و آزادی ست. و خطم، خط ترسیم شده ی انبیاء و امامان معصوم الهی ست. با گرایش به حق و حق گرایی، و مبارزه با باطل و ستمگرایی. و یک عنصر عادی و شهروند مسلمان شیعهٔ امامیه ی ایرانی منتظر ظهور حضرت موعود، امام حجّت مهدی (عجّ).



دامنه. روستای مُرسم. نوروز 1384. عکاس: عارف

جمعه ٢٦ مهر ۱۳٩٢ ، ٩:٥٦ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد