دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب اردیبهشت 1396 دامنه

امام صادق (ع) : «هر کس ریاست بخواهد، هلاک شود»

امام صادق (ع) : «هر کس ریاست بخواهد، هلاک شود»

5222 : دامنهٔ کویر2 (قسمت 123)

زلّتِ آدم ز اِشکم بود و باه

وآنِ ابلیس از تکبُّر بود و جاه

لاجرم او زود استغفار کرد

وآن لعین از توبه استکبار کرد

...

بقیه ادامه

  

بیخ و شاخ این ریاست را اگر

باز گویم، دفتری باید دگر

...

شیطنت گردن کشی بُد در لُغت

مستحقِّ لعنت آمد این صفت

صد خورنده گُنجد اندر گِردِ خوان

دو ریاست‌جو نگنجد در جهان

...

چونک گشتی هیچ، از سندان متَرس

هر صباح از فقرِ مطلق گیر درس

هست اُلوهیت ردای ذوالجلال

هر که در پوشد، بَرُو گردد وبال

تاج از آنِ اوست، آنِ ما کمَر

وای او کز حدِّ خود دارد گذر

فتنهٔ تُست این پَرِ طاووسیت

که اشتراکت باید و قدوسیت

مثنوی معنوی مولوی، دفتر پنجم، از بیت 520 به بعد

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٦ ، ٦:۳٢ ‎ب.ظ

5221 : آراء تفکیکی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در استان ها


نتایج انتخابات ریاست جمهوری به تفکیک استان ها

آراء تفکیکی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در استان ها

متن نقلی : «انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با مشارکت بیش از ۴٠ میلیون نفر از واجدان شرایط برگزار شد. در این دوره از انتخابات، ۵۶‌ میلیون‌و ۴١٠‌هزار و ٢٣۴ نفر واجد شرایط رأی‌دادن بودند که از این تعداد، یک‌میلیون‌و ٣۵٠ هزار و  ٢٩۴ نفر برای نخستین‌بار می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند. حسن روحانی ٢٣ میلیون و ۵۴٩ هزارو ۶١۶ رأی، معادل ۵٧ درصد آرا را به خود اختصاص داد. پس از او ابراهیم رئیسی ١۵ میلیون و ٧٨۶ هزارو ۴۴٩ رأی (٣٨,۵ درصد آرا)، مصطفی میرسلیم با کسب ۴٧٨ هزارو ٢١۵ رأی و مصطفی هاشمی‌طبا با کسب ٢١۵ هزارو ۴۵٠ رأی در کل کشور به دست آوردند. آرای نامزدها به تفکیک در هر استان تا لحظه تنظیم گزارش به شرح زیر است؛ با این توضیح که آمار تفکیکی استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد همچنان منتشر نشده است.» منبع: اینجا

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٦ ، ٦:۳۱ ‎ب.ظ

هواپیمای اسکایلون از سریعترین اشیای موجود در آسمان

هواپیمای اسکایلون از سریعترین اشیای موجود در آسمان

5220 طبیعت و جهان. «اسکایلون (Skylon)، که توسط شرکت SABER طراحی شده، می تواند به یکی از سریعترین اشیای موجود در آسمان تبدیل شود. به گزارش کلیک، شرکت انگلیسی Reaction Engines در حال ساخت هواپیمایی است که بتواند در طی مدت ۴ ساعت تقریبا به همه نقاط جهان برسد، در کسری از ثانیه تا هزار درجه سلسیوس دمای خود را پایین آورد، و حتی به فضا برود. آژانس فضایی اروپا اعلام کرده علاقه مند است در طراحی و ساخت هواپیماهای آینده مشارکت کند و به این ترتیب هزینه پرتاب موشک و فضاپیما در آینده را کاهش دهد. اسکایلون به موتورهای اکسیژن مایع مجهز شده و حتی می تواند وارد مدار زمین هم بشود؛ کامپوزیت های سرامیکی بدنه این هوایپما در هنگام ورود مجدد آن به جو زمین از هواپیما حفاظت می کنند. این هواپیما تنها هر پنج سال یک بار به فرود روی باند فرودگاه نیاز دارد و می تواند» (منبع: اینجا)

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٦ ، ٦:۳٠ ‎ب.ظ

محمد مجتهد شبستری

5219 متن نقلی. نوشته ای از محمد مجتهد شبستری با عنوان: هرمنوتیک ۲۴ میلیون رأی به حسن روحانی. «در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ایران، یک حادثه سیاسی شگفتی‌­آور اتفاق افتاد. حسن روحانی، علی‌رغم همه کوشش‌های سازمان‌یافته و غیرمجاز بسیاری از مراکز قدرت رسمی علیه وی و تبلیغات سراسری بسیار گسترده­‌ای که صداوسیما بر ضد او انجام داد، با ۲۴ میلیون رأی در انتخابات پیروز شد و بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری نشست.

اگر با نگاه پدیدارشناسانه این حادثه سیاسی بسیار مهم را در بستر تاریخی آن نگاه کنیم، از آن چه می‌فهمیم؟

با این نگاه چند «نه» گفتن بزرگ و چند «آری» گفتن بزرگ دربرابر چشمان ما قرار می‌گیرد:

«نه» به تزویر و عوام‌فریبی و دروغ، «نه» به نظام صدقات و توزیع فقر، «نه» به اعدام و زندان و حصر، «نه» به قیمومیت فرد یا صنف خاص، «نه» به ابزار کردن مقدسات مردم و بالاخره، «نه» به اقتدارگرایی ایدئولوژیک.

«آری» به عقلانیت سیاسی و اقتصادی در مدیریت کشور، «آری» به حقوق بشر و آزادی مسئولانه هر انسان، «آری» به صادق بودن حاکمان با مردم، «آری» به آشتی با ملت‌ها و دولت‌های دیگر و همکاری فعالانه با جامعه جهانی و بالاخره، «آری» به حرکت به سوی دولت عقل!

در اینجا باید این حقیقت تلخ را بگویم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، عدّه‌ای از دانایان وفادار به انقلاب، برهمین «نه»ها و «آری»ها اصرار می‌ورزیدند؛ امّا در دهه‌های گذشته بر آنان بس ستم‌ها رفت و چه هزینه‌ها که آنان ندادند.

امروز که این «نه» و «آری» گفتن‌ها از آراء ۲۴ میلیون رأی‌دهنده ایرانی سربرآورده است، با جرأت می‌توان گفت ملّت ایران در این سال‌ها بسیار خردمندانه‌تر از گذشته فکر می‌کنند و همین است آنچه مایۀ امیدواری بسیار به آینده کشور عزیز ما ایران است.» (منبع: سایت محمد مجتهد شبستری. اینجا)

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٦ ، ٦:٢٩ ‎ب.ظ

بُن بست اختر، خانۀ میرحسین موسوی، زهرا رهنورد

بُن بست اَختر، خانۀ میرحسین موسوی، زهرا رهنورد

5218 متن نقلی. «میرحسین موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس که اختلاف نظر او در سال ۸۸ حاشیه ساز شده بود، در انتخابات ریاست جمهوری [29 اردیبهشت 1396] شرکت کرد. به گزارش انصاف نیوز، نرگس موسوی، دختر میرحسین با انتشار این خبر که «میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آخرین دقایق مهلت اخذ رأی، رأی خود را در صندوق سیّاری که به کوچۀ اختر فرستاده شده بود، انداختند»، نوشت: «مادر و پدر بالاخره توانستند رای بدهند». این دو در انتخابات سال ۹۲ شرکت نکرده بودند اما از چند روز پیش خبرها حکایت از حمایت آنها از انتخاب حسن روحانی داشت.[پست 5217 اینجا]» (منبع: اینجا)

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٦ ، ٦:٢۸ ‎ب.ظ

میرحسین موسوی این بار رأی می‌دهد

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد

5217 متن نقلی. «یکی از دختران میرحسین موسوی می گوید که پدر و مادرش –زهرا رهنورد– در انتخابات شرکت می کنند و به حسن روحانی رأی می دهند. این در حالی است که آنها در سال ۹۲ رأی نداده بودند. به گزارش انصاف نیوز، نرگس موسوی نوشته است که پدر و مادرش در ابتدای ملاقات این هفته با خانواده، از مأموران حصر خانگی خواسته‌اند تا برای شرکت در هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، صندوق سیّار به محل حصر در بُن بست اَختر برده شود.

بنا بر نوشته‌ی وی، در این دیدار میرحسین موسوی ضمن تحلیل شرایط جاری و جریانات سیاسی کشور گفته است که تبلیغات صداوسیما مسجّل کرد که باید به آقای روحانی رأی داد. در شرایط حساس، مردم هم رهبرانند و هم رسانه. و صدای آنان قوی تر از صدا و سیماست. همچنین مادر او تاکید کرده است که برای سربلندی و عزت ایران و نگرانی در باره آینده کشور رأی خواهیم داد.»

چهارشنبه ٢٧ اردیبهشت ۱۳٩٦ ، ۱:٥٥ ‎ب.ظ


تلاش داوطلبانه سنه کوهی ها در حمل پلنگ به محل. عکس ها در ادامه

5216 به قلم مهندس محمد عبدی سنه کوهی 126«پلنگ سنه کوه در تله و زنده گیری آن: وبسایت سنه کوهشب جمعه هفته گذشته ۲۲ اردیبهشت ۹۶ یکی از اتفاقهای بسیار نادر و جالب توجه در سنه کوه اتفاق افتاد. و آن اینکه در ساعت حدود ده صبح جمعه یکی از کشاورزان سنه کوه بنام آقای سعید غلامی برای سر زدن  به گندمزار و زمین رزاعی استیجاری در ملک بس سه سنه کوه می رود که ناگهانی در فاصله بسیار کمی با صدای غرش مهیب پلنگی در جا خشکش می زند. دقت کرد،مشاهده نمود که پلنگ بیچاره در دام تله سیمی گرازگیر قدیمی که  در گوشه ای از مزرعه بود به دام افتاد.

مهندس محمد عبدی سنه کوهی. نوروز 1396

آقای غلامی که خود سابقه بیش از سیزده سال محیط بانی و جنگلبانی در شرکت نکاچوب را دارد و طی این  سالها خود از نزدیک با این حیوانات نجیب در ارتباط بوده و علاقه زیادی به طبیعت و حفظ میراث طبیعی دارد؛ 

  اولین چیزی که به ذهنش رسید گزارش این خبر جهت نجات این حیوان نادر و رو به انقراض به محیط بانی اداره محیط زیست منطقه است و … قبل از تماس با اداره محیط زیست فکرهای دیگری به سرش رسید چنانکه بعدا افرادی پیشنهادهای اغواکننده برای فروش پوست آن پیشنهاد داشتند اما او که خود همکار دوستدار محیط زیست بود و … در جواب اینجانب و دیگران فقط یک جمله گفت که اگر صد میلیون بهم می دادند هرگز حاضر به چنین معامله ای با این حیوان روبه انقراض نمی شدم و هرگز شرافت انسانی خود را با هیچ چیز دیگری معامله نمی  کنم.

بله او که می توانست یواشکی و بدون اطلاع احدی این حیوان نجیب را که سالهاست زند گی مسالمت آمیزی با اهالی این دیار داشته است را سر به نیست کند! در یک حرکت انسانی والا و قابل تقدیر با اداره محیط زیست منطقه تماس گرفته و بعد اکیپ ارسالی به همراه دکتر دامپزشک جناب دکتر اکرامی سورکی این حیوان در دام را با روش بیهوشی زنده گیری کرده و با کمک جوانان محل به آرامی درون پتو گذاشته و به محل حمل نمودند و سپس در قفس آهنی منتقل و به محیط بانی سمسکنده ساری منتقل تا پس از مداوای  اولیه دوباره به محیط طبیعی خود برگردد.

به دام افتادن و مشاهده نزدیک پلنگ در سنه کوه  سوژه تمام خبرگزاریها و محافل نه تنها منطقه و کشور بلکه دنیا شده است و آنچه اتفاق افتاد همین بود. به گفته دکتر اکرامی دامپزشک همراه اکیپ محیط زیست منطقه این پلنگ نر ۵ ساله از ناحیه کتف و دست در تله سیمی گرازگیر  کشاورزان در منطقه سنه کوه بین جنگل و گندم زار گرفتار و پای آن دچار خراش شده و به دلیل این آسیب ها تحت تیمار و درمان این دامپزشک است. البته در تماس تلفنی اینجانب در روز یکشنبه هم حال عمومی آنرا بسیار خوب گزارش کرده که چند کیلو گوشت دامی هم به خوبی تغذیه کردند و فعلا قدری کوفتگی و کشیدگی عضله دارد که تا آخر هفته برای رهاسازی کاملا آماده خواهد شد. دکتر اکرامی ابراز امیدواری کرد تا چند روز آینده با نصب قلاده ردیاب ماهواره ای بتوان این پلنگ را در زیستگاه اصلی اش همان سنه کوه رهاسازی کرد. چرا که قطعا پلنگ ماده با توله اش که اکنون در همان منطقه زیست می کنند نیازمند شکار و تغذیه و کمک این حیوان نر دارند

پلنگ نر ۵ ساله از ناحیه کتف و دست در تله سیمی گرازگیر کشاورزان در منطقه سنه کوه بین جنگل و گندم زار. 22 اردیبهشت 1396. عکس از مهندس محمد عبدی

پلنگ در حال معاینه بعد از بیهوشی

ادامۀ مطلب
دوشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩٦ ، ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد