دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب اسفند 1394 دامنه

پست 1879

به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 104 : (دامنه : به نام خدا. این قسمت دوم متن جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی در نقد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ست که ساعت 22 امشب شنبه 29 اسفند 1394، به تلگرام دامنه ارسال داشته اند. ضمن سلام و سپاس، عینا" منتشر می شود: )


"نقدی به سخنان تازة جناب هاشمی رفسنجانی (قسمت دوّم). بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. در فراز آغازین قسمت قبلی این نوشته اشاره شد: جناب هاشمی رفسنجانی، در روز شنبه 22 اسفند 1394 در سالن همایش‌های کتابخانه ملی؛ در جمع شرکت کنندگان در «نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی»، خطابه ای را ایراد نمود؛ که بخش کوچکی از آن، مورد توّجه اصحاب روزنامه های مدّعی اصلاحات، دولتی و غیره قرار گرفت؛ و به صورت تیتر صفحة اوّل غالب این روزنامه ها جلوه کرد؛ ایشان در این بخش کوچک از خطابه اش چنین فرموده است: «ریاضت‌هایی که در مورد زندگی امام خمینی (ره) می‌گویند درست نیست من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند تظاهر نمی‌کردند. خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آنهایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عُسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند»!!!. باور اینجانب همانند بسیاری از دلسوزان انقلاب اسلامی ایران؛ و مفتخر به مدال «رهروی از راه امام و رهبری معظّم انقلاب اسلامی ایران» اینست که بر زبان راندن اینگونه سخنان، نماد دیگری از حرکت با چراغ خاموشی است؛ که در جهت تحریف اندیشه، آرمان، مکتب، و سیرة معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران طرّاحی شده است (البتّه این باور، آویختة با شواهدی است که در ادامه شاهد ذکرش خواهید بود). در قسمت پیشین، نکات چهارگانه ای را به عنوان مقدّمة نقد بر سخنان مذکور جناب هاشمی رفسنجانی به رشتة تحریر در آوردم؛ طبق وعده ای که در فراز پایانی آن داده ام، اکنون به بیان نکات دیگری در این راستا می پردازم:

نکتة پنجم: این نوشته را در ساعات پایانی آخرین روز و شب از سال 1394ش می نگارم؛ بعید نمیدانم که برخی از دوستان و خوانندگان ارجمند، نوشتن این جملات را در چنین زمانی، اقدامی نا مناسب تلقّی کنند؛ واقعیّت امر این است خود بنده هم دوست داشتم درزمان دیگری به نگارش این نقد روی آورم؛ امّا پس از تأمّلی مناسب به این نتیجه رسیدم که تأخیر این نقد، اگرچه با عاطفة لطیف ایرانی نزدیک تر و با فضای آغاز سال جدید ما ایرانیان سرفراز سازگار تر است؛ ولی چنین اقدامی موجب فاصله گرفتن از آموزه های مشروع و معقول اسلام عزیز خواهد شد؛ چه آنکه تأخیر در عرصة مقابلة با تحریف سیرة امام (ره)، خود نمادی از پیشه کردن سکوت در دفاع از حقّ محسوب می شود؛ در حالیکه امام صادق (علیه السلام) می فرماید: بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1878 : به قلم دامنه : به نام خدا. 7 اسفند 1394 بزرگترین رخداد این سال و یکی از ماندگارترین روزهای جمهوری اسلامی ایران رقم خورد؛ که طی آن صاحب نظریه ی "زینت بودن رای مردم" یعنی آیت الله آقای محمدتقی مصباح یزدی با رای مردم از ورود به ساختمان و سازه ی خبرگان بازماند و تا 8 سال آینده هیچ نقشی نمی تواند در این سازمانِ مهمِ نظارت و تعیین رهبری داشته باشد. و طی برگزاری پرشور و شعور انتخابات، خودِ نظریه اش که اساسا" قرائتی به دور از قرائت رایج مکتب دینی و سیاسی رهبر کبیر انقلاب امام خمینی بود، توسط آراء مردم استان تهران، قاطعانه ابطال شد. بر اساس منطق اکتشاف علمی، نظریه ها یا اثبات پذیرند و یا ابطال پذیر.

بقیه ادامه

  

یک نظریه ی منطقی، نظریه ای ست که دارای گزاره های رسای علمی باشد تا بآسانی هم پذیرفتنی باشد و یا ابطال ساختنی. نظریه ی "زینت رای مردم" با نظریه ی امام خمینی و گرایش عموم مردم ایران نه فقط در تضادّ بود بلکه در تعارض و تخاصُم بود. بارها صاحبنظران سیاسی و دینی، نظریه ی وی را به شیوه ی علمی و منطقی و استشهادی و استنادی و تاریخ مدارانه ردّ کردند؛ اما ایشان هیچ گاه تن به اشتباه بودن نظر خود نداد. تا آنکه مردم تهران موج عظیمی شدند و این نظریه را برای همیشه ابطال عملی کردند که خود یک راه بیّن علمی ست. امام خمینی بارها اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران، مبتنی ست بر احکام اسلام و متّکی ست بر آراء مردم. و حتی در پاسخ نامه ی مرحوم آیت الله میرزاعلی مشکینی به صراحت فرمود حکم ولی فقیه هم پس از رای مردم (= رای با واسطه ی خبرگان رهبری) نافذ  است. اما با این همه وضوح در بیان امام و صراحت اصول قانون اساسی و حتی شیوه های معمول 37 سال جمهوری اسلامی ایران، باز هم جناب آیت الله آقای محمدتقی مصباح یزدی برای رای خود اصرار می ورزید و می گفت رای مردم در نظام سیاسی اسلام فقط زینت است و بس. اما مردم راه خود را از چاه بازشناختند و به همگان فهماندند که چه بیعت باشد چه صندوق، رای مردم اساسِ مشروعیت سیاسی ست و عامل ایجابی و سلبی گردش نخبگان در قدرت. سخن دامنه در این باره دراز است اما باید خلاصه کرد و خلاص شد و گفت: چه خوب است بزرگان، مودّبانه و شجاعانه به ملت بگویند اشتباه کردیم و از محضر مردم پوزش می طلبیم. همین و والسّلام.

شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1876 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 52 : " انتظار ،:نوروز ولایت :
می گفت، یکی، بعد نبی، عشق، علی،(ع) است
گو: بعد امام راحلت، رهبر، کیست؟
گفتم سر سروران ، فروغ دل و جان
وی، نایب عشق در نهان، خامنه ای است
هر لحظه، سلامتش زحق، جویائیم
نوروز، زمانی است که شاداب، ولی است
(یا رب)
بسمه تعالی : پرسیدند: منبع دعای معروف تحویل  سال را معرفی کنید: پاسخ: علامه مجلسی در کتاب خود، زادالمعاد آن را ذکر کرده است و می  نویسد: بعضی از بزرگان خواندن آن را 366 بار توصیه کرده اند. والسلام."
شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۳۳ ‎ب.ظ

پست 1875

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 33 : ( دامنه : به نام خدا. این متن ساعت 14 به بعد امروز شنبه 29 اسفند 13944 توسط حجت الاسلام شیخ مالک رجبی از شهرستان بهشهر به تلگرام دامنه واصل شد. ضمن سلام و سپاس منتشر می شود : )

"سلام علیکم. عید نوروز 95 را به همه دامنه خوانان پیشاپیش تبریک می گویم. امام صادق علیه السلام به معلی بن خنیس فرموده که چون روز نوروز شود عسل کن وپاکیزه ترین جامه های خود را بپوش وبه بهترین بوهای خوش خود راخوشبو گردان ودر آن روز روزه بدار وچهار رکعت نماز بگذار یعنی رکعت به یک سلام ودررکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره انا انزلناه بخوان ودررکعت دوم ده مرتبه سوره قل یا ایهاالکافرون ودر رکعت سوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل هو الله احد ودر رکعت چهارم بعد از حمد قل اعوذ بر ب الفلق وقل اعوذبرب الناس بخوان  وبعد نماز به سجده شکر برو ودعایی دارد چون طولانی است رجوع کنید اعمال عید نوروز در مفاتیح الجنان. ا رادتمند ما لک رجبی دارابی. تبلیع طرح آرامش بهاری دربهشهر درخدمت شما هستم."

شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:۳٠ ‎ب.ظ

پست 1874

به قلم دامنه : به نام خدا. این متن دامنه فقط برای آگاهی و توجه دادن دامنه خوانان محترم به  همنوعان مبتلا به این بیماری عجیب است. هیچ قصدی بر ناخوش سازی ندارم، در این ایام فقط به نُقل و آجیل مشغول نباشیم، به اطراف هم نگرانی و نگرش داشته باشیم. 8000 نوع بیماری نادر در جهان وجود دارد. 6000 نوع آن ثبت شد. 200 تای آن شایع تر است. در ایران هم 58 نوع از این گونه بیماری شناسایی شده است.

بیماری های نادر، 85% کودکان را مورد حمله قرار می دهد. هر چند ریشه در چند عامل دارد مثل: محیط زیست، عصب، غذا و ... ولی اغلب ژنتیکی ست. مثل تاول در بدن کودکان و زخم وحشتناک در جای جای تن آنان. دقت شود که این بیماری  اصلا" مُسری نیست. اروپا 10% بیماری نادر دارد اما در ایران 1/200/000 نفر به آن دچارند. گرچه بیماری سخت و دردسرسازی ست ولی درمان پذیر است. هر کس به این مریض ها دسترسی دارد به آنان خبر رسانی کند که با تلفن : 02188929682 الی 7 در تهران تماس بگیرند و کارت هزینه رایگان از بنیاد بیماری های نادر دریافت کنند و طی آن با تلفن 02166591859 و 699 تماس بگیرند تا پرونده ی رایگان تشکیل دهند. تمام هزینه های این بیماران توسط این بیناد تامین می شود و تا 1000% درمان بیماران نادر، رایگان است. خدایا در آستانه ی نوروز 1395، همه ی بیماران را شفای دلخوش بده و این بیماران را نیز از چنگ آن رهایی ببخش. آمین. پوزش اگر تلخکام تان کردم.

این دختر بچه مبتلا به بیماری نادر است. خدایا شفا شفا شفا

شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٥ ‎ق.ظ

پست 1873

به قلم تنسر 98 : "سلام جناب دامنه عزیز و سلام و درود به جناب دانشمند فرزانه دارابکلا جناب حجت الاسلام حاج آقا شفیعی مازندرانی. از متن زیبا استفاده بردیم ولی فقط به یک نکته در این برایم سوال برانگیز است واینه ،با توجه به خصوصیات نوروز اشاراتی داشتید.هیج یک از این خصوصیات را قبل ازاینکه اعراب به ایران تجاوز کنند . اعراب از این هیچ اطلاع که نداشتند .در هیج جا از نوروز چیزی نگفتند بعد از اینکه ایران را مسلمان کردند . تاره در مورد نوروز صحبت های شده و آنرا رنگ ولعاب اسلامی دادند . در حالیکه نوروز از زمام جمشید شاه در کشور عزیزمان ایرا ن با رسم و رسوم ایرانی انجام می شد . از طرفی در زمان چهار خلفا ،فقط حضرت علی (ع) بوده که خواسته اسلام ناب نبوی را اجراء کند به رسم ورسوم مردم علاقه نشان داده  و ارزش گذاری نموده و این خود یک حرکت سیاسی اجتماعی حقیقی بوده. از طرفی در ایران به غیر از نوروز جشن های داریم و داشتیم که به دلیل تعصب ،در دوره های گذشته به فراموشی سپرده شده یا کم رنگ گشته.کلا عرض کنم این جشن نوروز ایرانی است و به مجموعه ایرانیان ،چه آنهایی که از مادرشان ،ایران جدا شدند.و در نوروز هیچ چیزی خرافه وجود ندارد ،بلکه در طول تاریخ حکومتها برحسب تعصب خرافه وبعضی ها سلایق حکومتی در روند جشن  ها ،برای بقای خویش کارهای غیر معمول انجام دادند.مثل .در دوران حاضر،چهارشنبه سوری را تبدیل به ترقه بازی کردند ، در حالیکه دستگاه نظارتی می تواند در مقابل ترقه سازان رابگیرد و همچنین زمینه برگزاری این چهارشنبه سوری را با همان شیوه اصلی که هموطنان دینی (زرتشتی)که حافظان وانتقال دهندگان رسم و رسوم اصیل ایرانی هستند مهیا کنند.مسله که حائز اهیت استایرانیان یزدان پرست بودند و این سابقه از عربهای که در بت پرستی غرق بودند .و دارای سازمان  اجتماعی مقتدارنی داشتند در مقابل عرب بادیه نشین.نوروز همانند جشن یلدا و سده و مهرگان و دیگر جشن ها،مراسم های از جمله دید و بازید بخصوص از بزرگتر و نیایش مخصوص آن جشن به درگاه یگتا عالم.دادن هدیه و همچنین دهش و دستگیری و این جشن ها برحسب طبیعت فصول و ماه انجام میگرفت و شکرگزاری به درگاه حضرت باری تعالی می باشد.ایران و رسوم ایرانی بعد تاراج عرب، مظلوم بوده و است.حکومتهای زیادی در از بین بردن این رسم ورسوه ها داشتند ولیکن چون این رسم ورسوم ها با قلب مردم عجین بوده وبه حق هم بوده یارای برچیدن آن برای حکومته مقدور نبوده. ( دامنه: متن ناقص واصل شد)"

شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٠ ‎ق.ظ

پست 1872

به قلم تنسر 97 : "به نام خداوندی که زیبای را خلق نمود و گردش طبیعت هم از چهار جهت زیباست. درود وسلام جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی.شعری که در زیر باز نشر داده شده از بانوی محترم هما ارژنگی، در باب نوروز در ایران بزرگ است که به زیبای آنچه در مورد ایران و نوروز را به نظم بیان داشته که قابل توجه همه سروران می باشد:

دوش دیدم مام میهن را به خواب

چهره پرآژنگ و چشمانش پر آب

در نگاهش حسرت و غم بسته تار

دل پرآشوب و روانش پر شرار

سر به دامانش نهادم بی قرار

بی بهانه، گریه کردم زار زار

گفتم: ای نام من، ای ناموس من

واژه مهرت همه قاموس من

 بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1871

به قلم تنسر 96 : "به نام حضرت حق،خداوندیکتا.درود و سلام جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی، با توجه به اتمام انتخابات که با حماسه سازی ملت رقم خورده و با حضور مردم و دادن آموزه دیگر به جهان وتنگ نظر های داخلی وهمچنین حکایاتی در این انتخابات نهفته بود،ولی هنوز عده ای از دوستان در دامنه و جاهای دیگر،بستری ایجاد نمود که چالشهایی منجر گشته که به تعبیر می شود بدان پس لرزه های انتخابات نامید،که بخودی خود باعث گستگی وحدت و انسجام ملی می گردد.تنها چیزی که می شود روی آن صحه گذاشت حضور مردم و نظرگاه مردم بوده که تغیر ملموسی ایجاد نموده ومردم با حرکت شان،خواهان یک تحول در جامعه بودند وهستند  و با همه تبلیغات یکجانبه گرانه، مردم حرف خویش را به کرسی نشانده همچون سال 76 هم با حرکت بنیادین توانسته بودند در مقابل تندروهای سنگین،باز با حرکت شان درسی قابل توجه ای به جامعه ارائه دهند. باهمه تفاسیر نیازی به هجمه سالاری بعد انتخابات،که همان پس لرزه انتخابات نیست بلکه نیازمند به واکاوی دارد که چرا مردم ،باهمه تحرکات یک جانبانه از طرف طیف خاص،باز همین مردم حرف خورد را زده و خواهان یک تحول بنیادین هستند.

امروز جامعه نیازمند این نیست که پیروز انتخابات چه کسی است یا چه کسی در انتخابات از مردم شکست خورده یا به عبارتی از طرف مردم رد صلاحیت شده، بلکه امروز جامعه و مردم طبقه پائین جامعه،در صدد هستند به چه نحوی صورت خویش را سرخ نگه دارند.مرد خانواده با فشار اقتصادی ،توان اندک معاش زندگیش بایستی خجل باشد.با توجه به گردش طبیعت و نو نوار شدن طبیعت، توانایی اندک تغیر را در خانود برایش میسر نمی باشد.در حالیکه که فاصله طبقاتی و شکاف طبقاتی،هر روز بیشتر و بلندتر می گردد.

با توجه به اینکه امروز در خانواده ها دستهای است که منتظر،دستهای گرم و مهربانی و مهرورزی می باشد .وکانون های خانواده های که سردیشان یا قلبهای مهربانی خدا گونه گرم می شود.با این توصیف دیگر نیازی به پردازش انتخابات وجنجال بعد پس لرزه انتخابات نیست بلکه بایستی متونی در خصوص دهش و دستگیری که ازسنتهای پیامبر و از خصوصیات ایرانیت است و از صفات باری تعالی می باشد ،نشر و گسترش دهیم.تشکر دارم از جناب دامنه در دوتا از پست هایش به این مقوله پرداخته ولی از حضراتی که انتظار بیشتری در این حوزه فعالت نمایند کم رنگ بوده است. پیشاپیش نوروز باستان ایرانی به همه ایرانیان در جهان تبریک می گویم. پیروز و سربلند باشید."

شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1870 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 51 : "سلام  جناب آقا ابراهیم  طالبی عزیز و جناب  آقا سیدعلی اصغر شفیعی معزّز، انشاالله بیش از پیش  مشمول مرحمت امام عصر (عج) باشید. به عرض می رسد که مقاله مربط به آسیب شناسی نوروز، در حد نشر در وبلاگ است ومیدان ارائه تحقیقات بیشتری نمی طلبد که  احادیث دراین باره نیز به ظاهر  ضد و نقیض اند.  لذا صاحب نظران در روزگار گذشته یا نوروز طرد می کردند و یا آن را می پذیرفتتند؛ لیکن در برابر برخی از اشکالات پاسخی نداشتند  ولی ما سعی کردیم  راهی انتخاب شود که روایات مختلف که هر کدام از استحکام لازم برخوردارند مورد توجه قرار گیرد وقرائن عقلی و نقلی وتاریخ پژوهی نیز همین امر را نشان میدهد. امید است با دقت در کل مقاله نظرتان تامین گردد.
نکته قابل ذکر آن است که :معلی بن خنیس غلام و رئیس  دفتر امام صادق(ع) بود و به همین جهت به امر والی مدینه او را کشتند. زمانی که امام از سفر برگشت اقدام به قصاص کرد وقاتل اعدام شد و نیز درحق والی مدینه نفرین کرد  که این والی نیز به هلاکت رسید و همین مسأله گرانسنگی موقعیت معلی بن خنیس را اثبات می کند، چنانکه یکی از صاحب نظران برجسته معاصر یعنی مقام معظم رهبری  سلمه الله  می فرماید: "معلّى‌بن‌خنیس که یکى از رُوات برجسته‌ى اصحاب است و به نظر ما «ثقه» است، جزو شخصیت‌هاى برجسته و صاحب راز خاندان پیغمبر محسوب مى‌شود. او در کنار امام صادق علیه‌الصّلاة ‌والسّلام زندگى خود را گذرانده و بعد هم به شهادت رسیده است". (گزیده‌ای از سخنرانی رهبر انقلاب در صحن مطهر حضرت ثامن الحجج، امام رضا).
 
حدیث نوروز از امام صادق (ع) توسط چنین شخصیتی نقل شده است. بنابر این حدیث مربوط به نوروز توسط ایشان را نمی توان نادیده گرفت. چنان که حدیث مربوط به امام هفتم و ردّ نوروز از سوی آن حضرت را نیز نمی توان مورد بی مهری قرار داد ولی راه حل بین این دو حدیث آن است که امام هفتم نوروز مورد نظر منصور دوانقی که به اصطلاح نوروز را به طور مطلق ترویج می کرد و چهارچوبهای مورد نظر طواغیت را در بر داشت رد کرد. ولی حدیث امام صادق نوروز را با توجه به نظر خود امام و رهنمودهای خود مورد تأیید قرار داد و بنابر این بین این دو حدیث هرگز تضادی مشاهده نمی شود.  والسلام ، شفیعی مازندرانی. 28/12/94.)

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام استاد بزرگوار. با این توضیحی که بر قسمت اول متن آسیب  شناسی نوروز افزودید، آن ایراد و اشکالی که آسید و دامنه بر متن تان وارد کرده بودند؛ روشن شد. چون این وضوح در آن بخش متن تان وجود نداشت، چنین نقدی بر متن تان وارد شده بود. از اعتنای علمی و اهتمام پژوهشی تان در رفع ابهامات که در تضارب آراء بسیار کارساز است، ممنونم و به یقین آسید نیز این متن شما را خواهد خواند. برای دامنه استناد رجالی تان نیز مفید بود؛ آنجا که آورده اید معلی بن خنیس از ثقات است. اما ایرادی که دامنه به متن تان وارد کرده بود اشاره به روایت داستان منصور دوانیقی بود از امام هفتم (ع)، نه حدیث منقول از امام ششم (ع).

جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱٠:٠٢ ‎ب.ظ

پست 1867 : به نام خدا. تصاویری بسیار دلنواز از فضای سیرجار، باکّله جار و کاهوجار باغ آسید در آقااسیوپیش دارابکلا در نزدیک ظهر جمعه 28 اسفند 1394. ارسالی آسید علی اصغر شفیعی دارابی به تلگرام دامنه. مشاهده کنید در: اینجا

نقاشی دل انگیز خدای مهربان در سرزمین دارابکلا. در روز 28 اسفند 1394. ارسالی آسید به تلگرام دامنه

جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٢٠ ‎ب.ظ

پست 1869 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 50 : قسمت سوم. برخی از زیبائی های مراسم نوروز": 1. انجام صله ارحام  که یکی از خواسته های مورد تاکید اسلام است و در نوروز از تجلی بیشتری برخوردار است و نوروزیان از این راه خدا و پیامبر خود را خشنودتر خواهند کرد که پیامبر اکرم (ص) فرمود: صله رحم مرگ را به تاخیر می افکند، اموال حلال آدمی را بیشتر می کند و باعث فزونی مهر و محبت در میان افراد است.(الزهد، ص41) هم چنین آن حضرت فرمود: اذا ظهر العلم و احتذر العمل ـ و اءتلفت الالسن و اختلفت القلوب ـ و تقاطعت الارحام لعنهم الله.(کنزالعمال، حدیث 6978) چند نفر در جامعه مورد لعن و نفرین خدا هستند: کسی که علم دارد و عمل نمی کند. کسی که زبانش با دلش یکی نباشد. کسی که قطع رحم کند.

2. پرداختن به دید و بازدید که به نوبه خود یکی از گزینه های بسیار ضروری و آرامش بخش زندگی روز مره ماست. و نیز یکی از اسباب مهم رفع و دفع کدورت ها ،کینه ها و دشمنی ها و زمینه نزاع ها وپیدایش  زمینه های آشتی  و صلح و صفای قلبی می باشد.
3. ترویج برخی از فرهنگ ها و آداب اجتماعی میان جوانان و نسل جدید.
4. ترویج اخلاق انسانی ،از جمله :وحدت ،  رافت ، مهربانی، تحکیم عشق و صمیمیت  میان افراد جامعه مومنان بویژه اعضای فامیل و اقوام که در سایه مراسم عید نوروز میسر است.
5.  همگامی با طبیعت ،از حیث نو شد ن و نوپوشیدن.
6. توجه به واسطه فیض و رابط  میان خدا و خلق چنان که امام صادق (ع) پیشنهاد داد تا مردم در روز نوروز به امام زمان خود بیندیشند ( وما من نیروز الا ونحن نتوقع فیه الفرج).( وسائل الشیعة: ج8 ص 174) بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٠٢ ‎ب.ظ

پست 1868

به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 103 : ( دامنه : به نام خدا. این متنی ست که جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی عصر امروز جمعه 28 اسفند 1394، به تلگرام دامنه ارسال داشته اند. ضمن سلام و سپاس، عینا" منتشر می شود که البته دامنه در لابلای متن ایشان، دو نکته ی توضیحی و استفهامی افزوده است: )

"نقدی به سخنان تازة جناب هاشمی رفسنجانی (قسمت اوّل). بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. در روزهای آغازین هفتة جاری (22 و 23 و 24 اسفند 94) شاهد نشر خبری در صفحة اوّل روزنامه های دولتی و غیر دولتی؛ مبنی بر «برگذاری نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در روز شنبه 22 اسفند 1394 در سالن همایش‌های کتابخانه ملی» بوده ایم؛ به نظر می آید: مهمترین چیزیکه موجب گردید تا گزارش این نشست، تیتر اوّل روزنامه ها به ویژه روزنامه های وابستة به دولت و نیز روزنامه های مدّعی اصلاح طلبی قرار گیرد؛ چیزی جز بخش کوتاهی از سخنان سخنران اصلی این نشست؛ یعنی جناب هاشمی رفسنجانی (رئیس شورای مصلحت نظام) نبوده است؛ سخنرانی که خود در دهة قبل، شاهد سنگین ترین هجمه از سوی نویسندگان همین روزنامه ها بوده است؛ و نثار وصف ترکیبی «عالیجناب سرخ پوش» به جناب ایشان، نُقل مجالس مطبوعاتی و غیر مطبوعاتیشان بوده است؛ اینکه چه هدف مشترکی اکنون این دو طیف را در زیر یک خیمه گرد آورده است؟؛ و مدیریّت چه دستی در داخل و خارج آنان را به هم نوائی و هم صدائی رسانده است؟؛ پرسشی است که فعلا امکان پرداختن به پاسخ از آن نیست. به هرحال، در میان نوشته های نویسندگان روزنامه های یادشده، نوشتة جناب محمّدکاظم‌پور؛ از ظرافت ویژه ای برخوردار است؛ وی که یکی از نویسندگان روزنامة «آرمان امروز» (؛معروف به روزنامة خانوادگی جناب هاشمی رفسنجانی) می باشد؛ با رصد کردن تعبیر کوتاهی از سخنان جناب ایشان (که خود اقتباسی است از مصرع اوّل یکی از شاعران خوش آوازة ایرانی در قرن ششم؛ یعنی نظامی گنجوی)، با نگاشتن مقاله ای تحت عنوان «دشمن طاووس‌ آمد پَر او»، کوشید تا با افزودن پیشوند و پسوندهایش، سهم بیشتری را در مجذوب جلوه دادن سخنان جناب هاشمی رفسنجانی ایفاء نماید. آن بخش کوتاه از سخنان جناب ایشان که بیش از بخش های دیگرش، مورد توجّه اصحاب رسانة حامی بی حدّ و حصر ایشان و دولت اعتدال و مدّعیان اصلاح طلبی قرار گرفت، جملاتی بود در جهت اثبات مصونیّت زندگی امام راحل (ره) از شیوة «ریاضت»؛ سخنان جناب ایشان در این راستا چنین است: «ریاضت‌هایی که در مورد زندگی امام خمینی (ره) می‌گویند درست نیست من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند تظاهر نمی‌کردند. خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آنهایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند». ( دامنهبه نام خدا دامنه این متن بسیار مهم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را در تاریخ دوشنبه 24 اسفند 1394 در پست 1848 با عنوان "قالی و زیلو و پر طاووس" یعنی اینجا منتشر کرده بود که در واقع این نقد ویژه و خواندنی جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی، در بررسی و ردّ آن پست دامنه است.)

در جهت تبیین نقاط مثبت و منفی این سخنان جناب هاشمی رفسنجانی، نکات فراوانی قابل ذکر است؛ که طرح همة آنها در قالب یک و حتّی چند نوشتة مجازی (که قاعده بر کوتاه نویسی است) ممکن نخواهد بود؛ بدین جهت در قالب این نوشتة و نوشتة بعدی، به ذکر چند نکته بسنده می نمایم: بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ٥:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1866 : به قلم دامنه : به نام خدا. هیچ اندیشیده اید که یک لاشه ی خوش رنگ گوشت آویزان گوسفند که از مرز کیلویی 30/000 تومان هم عبور کرده، به خودی خود هیچ دلی را آب نمی اندازد!؟

ولی وقتی 250 گرم از همین لاشه ی صورتی رنگ دلچسبِ آویزان دکّان قصّاب، به دستِ دستان هنرمند کدبانوهای خوش ذوق و خوش خُلق خانه های پر از مِهر و مُهر و وفا به قورمه سبزی معطّر  به عطر سبزی های خوش بو و خوش طعم و با رایحه های دلنواز و دل آب انداز، بَدل شود؛ چه غوغایی در دل و شکم و چشم و روح بپا می کند؟

پس قدر و قیمت و حدّ و اندازه و ارزش و اعتبار زنان و مادران و خواهران و در راس همه مادربزرگان؛ این موجودات مهربان و دلرُبای جهان را خوبِ خوبِ خوب بدانید که روز و نوروز و ماه و سال فقط زیر یُمن برکات آنان پیش می رود و گشایش می آورد. همین.

قورمه سبزی؛ غذای لذیذ دلچسب و خوش هضم هر ایرانی

جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1865

به قلم دامنه : به نام خدا. یک خبر بسیار تاسف آور سال 1394 این است که در این سال 190 آشپزخانه ی مواد مخدّر در ایران توسط ناجا و ماموران مسئول کشف شده است و طی همین سال نیم ملیون نفر ( 500/000 نفر ) در کار ساخت و پخش تریاک و مواد مخدّره ی دیگر دستگیر  شده اند. راستی ریشه ی این اشتغال سیاه و رزق حرام و خانمان سوز چیست؟ به این مُعضلات باید بدقت نگریست تا بنیادِ جامعه دچار آسیب های مُهلک و ویرانگر نگردد. 

کشت گیاه خشخاش در افغانستان آیا ریشه در فقر دارد یا ناشی از توطئه ایی مرموزه!؟

جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٥ ‎ق.ظ

پست 1856 : به نام خدا. چهلمین شمارۀ آلبوم عکس دامنه: اینجا

فروردین سال 1384. استخرپشت. عکاس: آسید

جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٧ ‎ق.ظ

پست 1864 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 102 دامنه : به نام خدا. قسمت دوم نوشته ی واکاوی تاکتیک های اصحاب سقیفه ی بنی ساعده ( محلی ست که زیر آن سقف گرد آمده بودند و ابوبکر را به جانشینی ( = خلافت ) برگزیده بودند و تن به امامت علی (ع) و حکم نبی مکرم (ص) در غدیر نداده بودند ) است که جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی سحرگاه امروز جمعه 28 اسفند 13944، به تلگرام دامنه ارسال داشته اند. ضمن سلام و سپاس فراوان، عینا" ارائه می شود:

"واکاوی تاکتیکهای اصحاب سقیفه (2). بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. قبل از هرسخنی، اوّلا: طلوع آخرین شب جمعة از سال 1394ش را به همة خوانندگان ارجمند این نوشته، تبریک عرض می نمایم، و برای همگان فرجام خوشی را از درگاه ایزد منّان، مسئلت دارم. ثانیا: خدا را سپاسگزارم که به بنده توفیق داد تا در روزها و شب های سراسر حزن فاطمیّه، به ایراد سخنرانی در مجالس سوگواری حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در شهرستان های قم، و کردکوی استان گلستان؛ و در مسجد جامع دارابکلاء عزیز به پردازم؛ و از این طریق اندکی از سنگینی رسالت تبلیغیم بکاهم؛ امّیدوارم به حرمت آن بزرگوار، آنچه گفتم و شنواندم، مورد قبول درگاه حضرت حقّ قرار گیرد؛ و از اندوخته های مثبت اخرویم به حساب آید. ان شاء الله. 
در فراز پایانی قسمت پیشین وعده داده بودم که در این نوشته، به واکاوی برخی از تاکتیک های طرّاحان و عاملان حوادث یاد شده (که به اصحاب سقیفه شهره اند) به پردازم. اکنون به وعدة داده شده وفا نموده؛ و چنین می نگارم:
1- چنین واکاوی ها، امری ضروری محسوب می شود؛ زیرا بر اساس آموزه های قرآنی، رسالت ما در قبال رخداده های تلخ و شیرین تاریخی گذشته و حال، محدود به نقل آن ها نمی شود؛ بلکه رسالت مهمتر و سنگین تری نیز در این راستا مطرح است؛ و او چیزی جز «عبرت گیری» و «پند آموزی» از بروز این حوادث نخواهد بود؛ بدین جهت می گویم: در مجالس سوگواری ایّام فاطمیّه، نباید به نقل حادثة غمبار هجمه و حملة اصحاب سقیفه به خانة امام علی (علیه السّلام)، آتش زدن درب این خانة، تازیانه و سیلی خوردن حضرت زهرا (سلام الله علیها)، و مجروح شدن و به شهادت رسیدن آن بزرگوار، و ...؛ و گریستن بر مصائب واردة بر آن حضرت بسنده نمود؛ بلکه باید در اینگونه مجالس، بیش از نقل حوادث مذکور و پیشه نمودن حالت حزن و اندوه؛ به عبرت های برآمدة  از آن ها توجّه نمود و در پی کسب درس های مناسب بود؛
2- اداء رسالت سنگین یادشده، متفرّع بر تحقّق عواملی گوناگون خواهد بود؛ بی هیچ تردیدی، واکاوی (= تشریح، تجزیه، و تحلیل کردن) تاکتیکهای به کارگرفتة از سوی عاملان رخداد ه های مذکور، از مهمترین آن ها به شمار می آید؛ پس برما بقیه در ادامه ی مطلب

مسجد جامع دارابکلا. فاطمیه ی دوم. حجج اسلام آقایان شیخ مرتضی دارابی امام جماعت مسجد جامع دارابکلا و سیدحسین شفیعی دارابی. یکشنبه 23 اسفند 1394. ارسالی رنگین کمان به تلگرام دامنه


ادامۀ مطلب
جمعه ٢۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1863 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 49 : ( دامنه: به نام خدا. این قسمت دوم بحث آسیب شناسی نوروز از استاد شفیعی مازندرانی ست که امشب به تلگرام دامنه ارسال داشتند. ضمن سلام و سپاس از پژوهه ی ایشان، عینا" منتشر می شود: )

"برخی از آسیب های مراسم نوروز: مراسم نوروز با همه زیبایی هایش که در بخش انتهایی این نوشته تذکر خواهیم داد می تواند آسیب هایی را در بر داشته باشد که بطور احتمال به ذکر برخی از آنها می پردازیم:

1. مهیا شدن زمینه سخنان ناروا ازجمله: غیبت، تهمت، شایعه، و... هنگام دید و بازدیدها. یکی از راهکارهای مقابله با این آسیب آن است که بدانیم عزت و ذلت آدمی  از زبان است بویژه، غیبت که اُمّ الاَمراض  فردی و اجتماعی است. لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ترک الغیبه  احب عندالله عز و جل من عشرة آلاف رکعة تطوعا؛ (بحارالانوار، ج75، ص261) خودداری از غیبت، محبوبتر است نزد خدا از انجام ده هزار رکعت نماز مستحبی. پس تلاش کنیم که همواره این ثواب گرانسنگ را در نامه اعمال خود داشته باشیم.
2. مهیا شدن زمینه شِکوه ها ، گلایه ها، بالا گرفتن دعواها ، که یکی از راهکارهای مقابله با این آسیب آن است که هنگام دید و بازدیدها، تغافل وحلم ورزی و خویشتن داری را مورد عنایت خود داشته باشیم. همان طور که امیر مومنان ( ع ) فرمود : اشرف اخلاق الکریم التغافل؛ با ارزش ترین اخلاق انسان کریم نادیده گرفتن حکیمانه تقصیرهای بعضی از مومنان است. (غرر الحکم)
3. مهیا شدن زمینه هرزه خواری و  پرخوری  که  در دید و بازدیدهای نوروزی زمینه های بیشتری دارد و یکی از راهکارهای علیه این آسیب آن است که بدانیم پرخوری چاقی می آورد و چاقی یکی از بیماریهای خاموش است. لذا امیر مومنان (ع) فرمود: ایاکم و البطنه، بپرهیزید از انباشتن غذا در شکم. ( همان)
4. مهیا شدن زمینه نگاه های نا مشروع، و راهکار مقابله با آن عبارت است از توجه به این رهنمود  پیامبر اکرم (ص) که فرمود :چهار چیز اعمال حسنه آدمی را نابود می سازد: غیبت، دروغ، سخن چینی و نگاه نامشروع. (والنظر الی الاجنبی) (مواعظ العددیه، ص122بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:۳۱ ‎ب.ظ

پست 1862

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 38 : ( دامنه : به نام خدا. متنی ست واصله از آسید در باره ی پست های 1855، 1856، 1858، و 1860 که ضمن سلام و سپاس باهم می خوانیم: )

در مورد پست آسیب شناسی نوروز 1858 : "سلام. تصنیف شادمانه عندلیب در ضیافت بهار گوارای جان آدمیان.نوروز وازه ای است که همواره مدرن و جانبخش است. هارمونی وکنتراست بی نظیر مشترکات انسان وطبیعت جلوه میکند واثربسیار زیادی در جهان بینی انسان به پدیده های خداوند دارد. به لحاظ تاریخی وعلمی پدیده نوروز در کتیبه های مجلد به تحریر درآمده است و نیاز ضروری است تا مطالعه شود. تحلیل محتوی نوشته های حضرت حجه الاسلام والمسلمین اندیشمند صلح طلب سید محمد شفیعی مازندرانی مرا به بهره مندی ازنگاه فقهی وبرداشت فردی ودرک مشترکات وعمل به مستحبات دینی می کشاند. اما نگاه اجتماعی وتاریخی من از نوروز آینه که ،پدیده ای خردمندی است که سراسر وجود فارسی زبانان را شادمانه ومفرح می سازد و..."

در مورد پست دیدگاه انتقادی شیخ بهائی 1860 : "سلام. برداشتم از عبادت و اجرای مناسک مذهبی ودینی اینه که ،انسان واراده اش برای کسب فیض وتقویت ایمان دینی وبندگی رویکرد فردی از عبادت دارد ومی گویند اگر عبادت دوم را برگزار نمودی نشان از قبولی عبادت اول است. به عنوان مثال اگر دوباره به زیارت امام رضا ع مشرف شدی یعنی زیارت اول پذیرفته شد. نماز بعدی را بجای آوردی یعنی نماز اول پذیرفته شد و گرنه شیخ بهایی برای توجه به نیازهای ضروری انسان های اطراف، چکش به  اراده انسان دینی زده است تا حساسیت موضوع را بگوید و برای اینکه دامنه ی عبادت را بسط دهد وخدمت به خلق نیازمند را عبادت تعریف کند، ضمیمه نمود..."

در مورد پست انقلابی ماندن حوزه قم 1855 : "سلام. انقلابی به معنی همواره در حال دگرگونی است. به سوی جلو رفتن است. از پوسته سنت درآمدن است. نو و نوین شدن است. به لحاط سیاسی هم نظرم علیه جمود و سکون و درجازدن است. همواره حکومت را گوشزد کردن است. وبرای اجرای مبانی اسلام ناظر بودن برارکان های نظام است. تغییر بنیادین قوانین دست وپا گیر است. به لحاظ فرهنگی وعلمی اهل مقتضیات زمان بودن است. در نظریه های جدید دینی همگام با نیازهای بشر شدن است."

در مورد پست آلبوم عکس دامنه 1856 : "سلام. شاداب باشید. عکس برگزیده من تصویر نمازخوانی آقا بهزاد فرزند جناب استاد دکتر شیخ باقر طالبی است.

پاسخ دامنه : به نام خدا. بسیار ممنونم. در مورد نوشته ی استاد شفیعی مازندرانی باید بگویم  برداشت محکم و مناسبی از آن کردی. در انتهای متن استاد سه نکته ی مهمی در شماره های 6 و 7 و 8 آمده است. از دقت تان در متن ایشان خرسند گشتم. در مورد متن شیخ بهائی نکته ی عرفانی عمیقی را منضم متن نمودی و تحلیل اجتماعی ات را پسندیدم. در مورد عکس نظر شما حتما حرفه ای ست و تسلیم هستیم. در مورد پست انقلابی ماندن حوزه ی قم، متنی بسیار کلاسیک و خواندنی نوشتی و من که دانش آموخته ی علم سیاست هستم از متنت درس و فهم آموختم. بسیار بسیار در دامنه خوش می نویسی. دامنه ات، دامنه دار باد.

پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:٢٢ ‎ب.ظ

پست 1861 : به نشر دامنه: به نام خدا. این متن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ست به مردم ایران که دیروز نوشت و امروز در جراید منتشر شد. دامنه فقط خواند و خواند. تفسیرش با شما خوبان دامنه خوان:

«گذشت پیشه کن و به [کار] پسندیده فرمان ده، و از نادانان رُخ برتاب. اعراف/ آیه ۱۹۹. سلام مردم عزیز ایران؛ سال نو بر شما مبارک. سال۹۴، سال شما بود سال شما که به حق امت وسط هستید. سال شما که به همه درس اعتدال دادید هم به دشمنان خارجی هم به بدخواهان داخلی! سال۹۴، سال شما بود که هم با برجام به دنیا گفتید:

در پی تعامل هستید و از جنگ گریزانید و هم با رأی خود نشان دادید که «روحانیت، بی مردم» همچون پَرِ کاهی حتی توان حفظ خود را هم نمی­‌یابد! مردم عزیزم! اکنون شما در جایگاه استادی نشسته­‌اید، همچون «خمینی کبیر» که مردم را رهبر خود می‌­دانست ما نیز در سالل۹۴ در کلاس درس شما نشستیم و به قلب خود فهمیدیم؛ گذشت شما از خطاهای گذشته و حمایت‌های ناصواب را. به گوش خود شنیدیم فریاد شما را در وادار کردن به پذیرش «اعتدال» و برجام و به چشم خود دیدیم روی برگرداندن معنادارتان را از جاهلان افراطی در انتخابات۹۴.

پارسال برایتان نوشتم چه من باشم یا نباشم فردا از آن شماست! و امروز در نوروز پیش رو قلبم عین دریا روشن است و گواهی می‌دهد که: سال ۹۵ هم، سال شماست. تا روز به روز در سایه حضورتان دایره تنگ افراطی‌ها تنگ‌تر و گشایش پنجره اعتدال فراخ‌­تر گردد. همچون شاگردی در مقابل استاد، همت و آگاهی شما را می‌ستایم و تعظیمش می‌کنم و همچون گذشته می‌گویم اگر آبرویی دارم از شماست و همیشه آماده­‌ام تا در طبق اخلاص پیشکش مرام و معرفت شما کنم. ان‌شاء­ا... باشم و روزهای پررونق­‌تان را ببینم. اکبر هاشمی رفسنجانی. ۲۶/۱۲/۹۴»(برچسب: هاشمی رفسنجانی)

دو آیة الله آگاه و انقلابی (اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی) که هر دو در انتخابات 7 اسفند 1394 خبر نخست مردم شدند؛ سیدحسین با ردّ صلاحیت!!! توسط فقهای شورای نگهبان و اکبر با رای 22 و نیم ملیونی مردم استان تهران

پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1860

به نکته ی دامنه : به نام خدا. فقیه بزرگ شیعه ی عصر صفوی مرحوم شیخ بهائی در این شعر  پُرمغز و نَغز با نگاهی گلایه آمیز و انتقادی، به تمام و کمال، غایت و حکمت و فلسفه ی اصلی ظهور اسلام در باره ی آدمیان و همنوعان را آشکار کرده است. اگر با دل و جان بخوانید، از قشر و پوسته و ظاهر دینداران، به مغز و لُب دین راه خواهی جست:

همه روز روزه بودن،‌ همه شب نماز کردن

همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن

ز مدینه تا به کعبه، سر و پا برهنه رفتن

دو لب از برای لبیک، به وظیفه باز کردن

به مساجد و معابر، همه اعتکاف جستن

ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

شب جمعه‌ ها نخفتن،‌ به خدای راز گفتن

ز وجود بی نیازش، طلب نیاز کردن

به خدا که هیچ کس را، ثمر آنقدر نباشد

که به روی ناامیدی، درِ بسته باز کردن

موبایل فقرای آبروخواه. دل نیازمندان، محتاج شفقت و محبته

پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۳۳ ‎ق.ظ

پست 1859

به ذوق دامنه : قسمت 44. از شیخ هادی نجم آبادی ( که در عصر قاجاری به بابی متّهم شد.  الله اعلم. ) پرسیدند: آیا در اسلام موسیقی حرام است؟ جواب داد: "آن موسیقی حرام است که از صدای کشیده شدن کفگیر بر تهِ دیگ پلو همسایه غنی برخیزد و به گوش اطفال گرسنه همسایه فقیر برسد."

تنگدستی ها، ثمره ی "ویژه خواری" هاست

پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٠ ‎ق.ظ

پست 1858 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 48 دامنه: به نام خدا. متنی ست از استاد شفیعی مازندرانی که دیشب به تلگرام دامنه ارسال داشتند که عینا" منتشر می شود. البته دامنه به وسط این متن نقد دارد که در ذیل آورده ام:

"بسمه تعالی. آسیب شناسی نوروز. چکیده. در این تحقیق به این نکته پرداخته شده است که مراسم نوروز به طور مطلق با توجه به زاویه های مختلف آن نمیتواند مورد تایید اسلام باشد زیرا برخی از زاویه های آن جدا غیر قابل قبولند. بنابراین نوروز به طور مشروط با توجه به جهت‌دهی ها و راهنمایی های ائمه معصومین در باب استفاده بهینه از این سنت باستانی مورد تایید اسلام می¬باشد. در این تحقیق برخی از آسیب ها و نبایدها و نیز برخی از زیبایی ها و بایستگی های مراسم نوروز مورد تذکار قرار گرفته است که دقت در آنها را به مومنان توصیه می کنیم. 

واژه های اساسی: نوروز، آسیب ها، زیبایی ها، یوم الله های نوروزی، رخدادهای تاریخ ساز
مقدمه: نوروز از اعیاد  باستانی  بحساب آمده و پیشینه ی بسیار طولانی در تاریخ ایران و جهان دارد. اسلام،هرگز با سنت های مورد توجه مردم مبارزه نکرده بلکه به پالایش آن پرداخته است چنان که درنامه معروف امیر مومنان به مالک اشتر راجع به سنت های مردمی گذشته آمده است:
ای مالک: سنت ها و مراسم پسندیده ‏اى که بزرگان این مردم عمل مى‏کرده ‏اند و مردم با آنها خو گرفته ‏اند و بدین وسیله الفت اجتماعى به وجود آمده و مردم به صلح و صفا رسیده‏اند درهم مشکن و روشى را انتخاب نکن که به سنتهاى نیک گذشته صدمه وارد نماید. وَ لَا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیْهَا الرَّعِیَّةُ وَ لَا تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ مَاضِی تِلْکَ السُّنَنِ فَیَکُونَ الْأَجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا وَ الْوِزْرُ عَلَیْکَ بِمَا نَقَضْتَ مِنْهَا. (نهج البلاغه، نامه 53، فراز 38)
در برابر سنت های پیشینیان، یکی از سه گزینه رامی توان بر گزید:
1. حذف و نادیده انگاشتن
2. پذیرفتن  مطلق و همه جانبه
3. پذیرش حساب شده و گزینشی  نسبت به زاوایای مختلف آن
بدون تردید سنت های بر جای مانده از گذشتگان را با نگاه ژرف اسلامی مورد بررسی قرار دادن و سره  را از ناسره جدا کردن عاقلانه ترین راه است. بر این اساس رهبران اسلامی در برابر مراسم نوروز جنبه های  احتیاط را نادیده نگرفته اند لذا برخی از زاویه های آن را مورد استقبال قرار داده اند. وقتی عیدانه  نوروزی را به امیر مومنان ( ع) دادند آن حضرت پرسید این چیست، پاسخ دادند: عیدانه نوروز است، امام آن را پذیرفت و فرمود همیشه چنین کنید. (الفقیه:3/300/4073) و البته چهارشنبه سوری که یکی از مراسم برجای مانده از آتش پرستان گذشته در آستانه حلول نوروز است (فرشته رفیع زاده: چهارشنبه سوری؛ پژوهش مردم شناسی در زمینه جشن های آتش در سرزمین های ایرانی) را چه کسی می تواند مورد قبول اسلام بداند چیزی که جز خرافات و نیز جز ایجاد مشکلات اجتماعی چیزی دیگر در برندارد.
رهبران اسلامی در برابر کسانی که بطور مطلق از نوروز ترویج می کردند تا به امیال و اهداف ابلیسی  خود برسند به مخالفت بر می خاستند.  در حدیث آمده است:
منصور دوانیقی به امام موسی کاظم علیه السلام پیام داد که: «عید نوروز در خانه بنشینید تا برای عیددیدنی به دیدارتان بیایند؛ هدایایی را که می‌آورند نیز تحویل بگیرید.» امام پاسخ داد: « من تمام روایات جدم، رسول خدا، را بررسی کردم و خبری از عید نوروز در آنها نیافتم. نوروز سنتی از فارس است که اسلام آن را محو نموده؛ و من به خدا پناه می‌برم که سنتی را که اسلام محوش کرده احیا نمایم.» منصور گفت:« این یک حرکت سیاسی است برای جذب دل لشگریان فارس و غیر عرب ما. شما را به خدا سوگند می‌دهم که همان‌ طور که گفتم، عمل کنید. (بحار الانوار 48، ص 108)
در برابر موضع گیری مخالفت آمیز حکیمانه امام هفتم علیه السلام حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام به چشم می خورد که آن حضرت مسئله نوروز و توجه به آن را به طور مشروط مورد تأیید قرار داده است. آن حضرت در روز نوروز از یکی از اصحاب خود پرسید امروز چه روزی است او پاسخ داد روز نوروز ایرانیان است امام فرمود این روز مورد تأیید ما است پس در این روز:
1-  لباس نو بر تن کن
2-  روزه بگیر
3-  نماز  بخوان
4-  به دیدار  مومنان بشتاب
5-  به مسئله ولایت و امامت بیندیش
6- به بر خی از یوم الله هایی که در روزگار گذشته، در چنین روزی اتفاق افتاده است توجه کن از جمله پهلو گرفتن کشتی نوح به زمین و نیز شکستن بُت های نمرودیان به دست خلیل بت شکن.
7- به دو مساله مهم عید غدیر و پیروزی امام علی (ع) در جنگ با خوارج  که در روز نوروز اتفاق افتاده اند توجه  داشته باش.
8- باید امروز به یاد ظهور موعود جهان باشید که ما در چنین روزی انتظار ظهور او را داریم. (وسائل الشیعة: ج ۵، ص ۲۸۸)"

نقد دامنه به نقل استاد شفیعی مازندرانی : به نام خدا. ضمن سلام و سپاس و احترام به استاد شفیعی مازندرانی، باید به این ایراد متن تان بپردازم که نقل شما در باره ی امام هفتم که از سوی شما "موضع گیری مخالفت آمیز حکیمانه امام هفتم علیه السلام" با عید نوروز تعبیر شده است، گویی نمی تواند روایتی قابل اعتنا باشد. ( الله اعلم) چونکه مطابق مکتب فکری و عقیدتی شیعه، نمی شود دو امام معصوم ( علیهماالسلام ) بر سر یک موضوع برون دینی که عید نوروز ایرانی هاست، اختلاف دیدگاه متعارض داشته باشند. اسلام، فرهنگ ها را یا تاسیس کرده است و یا امضاء که به قول دکتر محمد مجتهد شبستری به دو گونه ی تاسیسی و امضایی ( شامل تایید و اصلاح) تقسیم گردیده است. بنابراین، نقل شما از داستان منصور دوانقی نیازمند تامّل عقلانی و وارسی روایی ست. با اعتذار.

پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1857 : به قلم دامنه: به نام خدا. حرف دلم را فرو می خورم. فقط باید این را بگویم چون بدجوری از حلقومم زده بیرون: خدایا چرا باید در جمهوری اسلامی ایران بعد از این همه سال و سالگرد، چنین صحنه ای پیش روی آدمیان باشد که همه از یک گوهرند!!؟ عکس نوشته ی واصله به دامنه. پوشش در شعر، نفی حجاب نیست، کنایه از اهمیتِ هم حجاب و هم انفاق گرسنگان است. که از سوی خدا بر هر دو تاکید رفته است. هر دو مصونیت است. لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ." هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا بدان داناست. ( آیه ی 92 آل عمران

سکوت می کنم و بُغض دلم را می خورم. 

چهارشنبه ٢٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:۳٥ ‎ق.ظ

پست 1855 : به قلم دامنه : به نام خدا. دیروز سه شنیه 25 اسفند 1394 رهبر معظم انقلاب در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم نکات مهمی را هشدار دادند از جمله گفتند: "حوزه علمیه قم باید همچنان یک «حوزه انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق است... اکنون انگیزه‌ها و طرح‌هایی برای «انقلاب‌زدایی» از حوزه علمیه وجود دارد... اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه علمیه، «انقلابی» بماند."

دامنه به دلیل اهمیت این موضع و موضوع سه نکته را در باره ی این هشدار مطرح می کند: یکم:  پیش از هر چیز ابتداء باید به متن بسیار حیاتی و اخطارآمیز منشور روحانیت رجوع کرد که امام خمینی رهبر کبیر انقلاب در سوم اسفند 1367 در قالب پیامی مفصل، مسائل بسیار مبتلابه را در باره ی روحانیت نوشته بودند که گویی خیلی ها آن را بکلی از یاد برده اند. اینجا . دوم: باید کشف کرد چرا رهبر معظم انقلاب هم به حوزه ی قم و هم به خبرگان رهبری هشدار دادند باید انقلابی بمانند. و این لازمه اش آن است، مسائل حوزه و خبرگان بخوبی کاویده شود گرچه دامنه به برخی از تحولات فکری و ترجیحی این قضیه آگاهی دارد ولی آن را وامی گذارد به دامنه خوانان اهل مطالعه و تفحّص. سوم آن که منظور از انقلابی ماندن، آن نیست که متاسفانه برخی ها که معدود و اندک اند، حتی در نمازجمعه ی قم به امام جمعه ی حکیم قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی مُهر و لنگه کفش پرتاب کنند و به خانه اش یورش ببرند و به مواضع مستقلانه و بخردانه ی ایشان متعرّض گردند؛ انقلابی ماندن یعنی این که "جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد" را پاس بدارند. یعنی آن که نظام و نظریه ی ولایت مطلقه فقیه هر دو را همچنان برای  خود و مردم، اسلامی و مردمی نگه دارند. یعنی همان اسلامیت و جمهوریت که به مردم وعده داده شده بود. والسّلام. 

دو طلبه ی حوزه علمیه ی قم در حال خوردن صبحانه در دم در حُجره ی طلبگی

چهارشنبه ٢٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1854 : به نام خدا. عکس هایی ارسالی جناب یک دوست  از قالی شویی در دارابکلا در سه شنبه 25 اسفند 1394 و دو تصویر از نمای دارابکلا از زاویه ی پشت بام مسکن مهر محله ی انجیردلنگه دارابکلا: اینجا

مهدی آهنگر دارابی (فرزند حجة الاسلام شیخ رحیم). ارسالی جناب یک دوست

چهارشنبه ٢٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1853

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 37 : " سلام. حضور عالمانه حجت الاسلام آقاشیخ مالک رجبی را غنیمت شمرده و بسیار خرسند شدم. از تحلیل محتوای ضمنی ایشان بر مطلبم بهره بردم و قبول هم دارم که عصمت در معصومین ملکه است نه انتصاب! همانطوریکه برادرم ابراهیم فرمودند ائمه ی اطهار (ع) همگی در امامت منصوب خداوند هستند که لازمه ی اصلی آن عصمت و عدالت است. خداوند ملکه را هم انتصاب و جانمایی می فرمایند. به هر حال انتقال مطلبم بر نیت از خداوند به ایشان اختصاص پیدا کرد. برایم عصمت اهمیت ویژه ای دارد، حالا چه ملکه باشه و یا هر نام دیگری که داشته باشد. با تشکر فراوان."

سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٥٦ ‎ق.ظ

پست 1852

به قلم دامنه : به نام خدا. باران که می بارد چند کار به جدّ و جان می توان کرد زیرا باران نشان بارش رحمت خداست بر جان آدمیان و نعمت عُظمای آفرینش است بر بستر زمینیان: یکی این که می توان چتر گرفت و به تنهایی و یا دوتایی و یا پنج تایی پنجه در پنجه ی هم قدم زد و راه را طی کرد. یکی آن که می توان چکمه پوشید و به دل باران زد و بی هیچ سوز سرمایی و فس فس و رخ رخی، با دل با آن گپ زد و گفتمان دلی و ماورائی و حتی ناسوتی آفرید. یکی آن که پته بارگذاشت با آب نارنج و پیاز و کولک و ادویه ی معطّر انبه ی هندی آن را به عیش عشق ناب و پاک خورد و از پشت پنجره ی خونه با باران سماع کرد و به سماء رفت. یکی آن که می توان به مسافرت در زیر باران رفت و بازباران، باترانه، باگوهرهای فراوان، می خورد با بام خانه ی کلاس ابتدائی را تداعی نمود و زندگی حال و فعلی را هجی. یکی آن که شماها خود بگویید و بگویید و بگویید... آنچه در دل می خواهید.

ولی یکی هم این که می توان با باران ماشین شست و کارواش نرفت و 10000 تومان از جیب نباخت و آب لوله کشی کمیاب این طلای سفید حال بشر و اکسیر نایاب آتی و آتیه ی بشر را حیف و میل نکرد و به فعل حرام نرفت. دامنه با یک ربع گذاشتن ماشینش زیر باران و با آن زیرنویس زیر عکس، ماشینش را شست و برق انداخت و آب لوله کشی قم را که از سرشاخه های رود دِز در الیگودرز لرستان با طی دهها کیلومتر تونل و لوله و درّه به قم منتهی می شود؛ هدر نداد و به اسراف و گناه مرتکب نشد که گویا پیش برخی ها درست مصرف کردن آب، نوعی خسیسی! ست و بی کلاسی!

آری؛ هم وضوی نماز و طهارات را باید با شیر باز و بسته ی لحظه لحظه گرفت و هم ماشین را باید با نهایت صرفه جویی و حُرمت قائل شدن به آب شست. متاهلین یادشان باشد شستن ماشین اقدامی ست مردانه و غیورانه. هیچگاه ماشین شستن را که کاری ست زِبر و زُمُخت، به زنان ارجمند وامگذارند که حُرمت شکنانه است و زیر و زُور. زیرا کار زنان اساسا" همیشه به لطافت است و لُطف.

در کنار خونه ام قم، با آب باران و نصفه ی آب سطل و فشفشه ی آبپاش و شیشه شور ناب ماشینم را شستم بی هیچ منّت و صنّت و اسراف و هدردادن آب شُرب کمیاب

سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1851

به خاطره ی دامنه : قسمت 125. به نام خدا. جمعه 7 اسفند 1394 برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی که خبرگان 55 هم به آن مماس بود، به این شعبه ی اخذ رای در دانشگاه فرهنگیان قم بغل منزلم رجوع کردم. گویی نفر پنجم در ردیف نوبت رای دادن مردم شدم و این لینگ و آن لینگ می کردم تا پایم پلندر نگیرد و خاشکچو نگردم. به این و اون هم نیم نگاهی می کردم که چه حالی دارند، دیدم همه با حال و طوع و نای و رغبت در ردیف اند و خوب هم ردیف اند. هر چند از نتایج شوک انگیز حماسه ی مردمی بی خبر بودند که چه موجی  آفریدند دشمن شکن و ضد توطئه ها و نفوذی های واقعی. ولی وقتی چشمم به این پوستر زیر در تابلوی اعلانات این دانشکاه دخترانه خورد در خود پیچیدم و روحی تازه به آن دمیدم و ثبتش کردم و حالا لیف روح یکصد و بیست و پنجم و آخر سالش کردم. همین. تفسیر مفسیر هم بلد نیستم که چی ببافم و یا چی بگُسلانم:

جمعه 7 اسفند 1394. دانشگاه فرهنگیان قم. یکی از شُعب اخذ رای قم. عکاس: دامنه

سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1850: به نام خدا. قسمت 33 آلبوم عکس دامنه ارسالی جناب یک دوست و احمد طالبی (ولی) از دارابکلا در روز 22 اسفند 1394. با سلام و سپاس از هر دو بزرگوار: اینجا

 ارسالی جناب یک دوست به تلگرام دامنه. دارابکلا در روز 22 اسفند 1394

دوشنبه ٢٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٥٩ ‎ب.ظ

پست 1849

به نشر دامنه : به نام خدا. این سخن امروز دوشنبه 24 اسفند 1394  آیت الله آقای محمدتقی  مصباح یزدی به نظر می رسد دارای اشارات خاصی ست که البته دامنه چون زیاد از سیاست و پشت عرصه ی آن سردرنمی آورد، نمی داند مصداق یا مصادیق و ضمیر و یا ضمائر سخن ایشان کیست و کنایات شان به چیست؟ فقط این سوال در ذهن شکل گرفته پس چرا خود آیت الله آقای محمدتقی مصباح یزدی نامزد خبرگان پنجم شدند و از مردم استان تهران رای طلبیدند؟ که مردم چون رای خود را زینت نمی دانستند بلکه آن را بسی نافذ و پرقدرت و اقتدارآفرین و مشروعیت  بخش سیاسی و نماد آشکار مردم سالاری دینی می دانستند، از وی دریغ کردند و ایشان از ورود به خبرگان پنجم بازماندند. شما متن را عینا" بخوانید شاید سردرآورید: )

"«طرف حاضر می‌شود ارزش ۸۰ میلیون اهل کشور خودش را تسلیم دشمن کند، برای اینکه چند روز بیشتر روی این صندلی بنشیند. پست‌تر از این چه چیزی هست؟ مردم بی‌گناه، مردم ذی‌حق، بچه‌های معصوم، کسانی که خون‌های پاکشان را در راه انقلاب فدا کردند تا این انقلاب شکل گرفته، تا چیزی به نام جمهوری اسلامی به معنای واقعی‌اش در عالم شکل بگیرد، همه را فدا می‌کند، تا اینکه چند روز بیشتر رئیس باشد. دیگر از این پست‌تر چه چیزی هست؟ چقدر آدم باید دور از شرف باشد که هستی و خون‌های یک عده‌ای را نادیده بگیرد، فدا کند، تا چهار روز  بیشتر روی یک صندلی بنشیند؟ در آدمیزاد چنین استعدادی هست. اینقدر می‌تواند پست باشد.» "

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در سفر تبلیغی خارج از کشور

دوشنبه ٢٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٢٢ ‎ب.ظ

پست 1848 : به نشر دامنه : دامنه : به نام خدا. از نظر دامنه این دو سخن امروز آیت الله اکبر  هاشمی رفسنجانی برای خواندن و نیز خواندن می ارزند:

"هاشمی رفسنجانی: به نظر من ایشان (آیة الله سیدحسن خمینی) بسیار باسواد، باهوش و جامعیت دارد و مثل حاج حسن آقا، ما در تاریخ مان کم داریم و لذا "دشمن طاووس آمد پر او" و طیفی، نمی‌توانند تحملش کنند.

هاشمی رفسنجانی با ریاکار خواندن بسیاری از کسانی که این روزها ادعای ریاضت کشی دارند، گفت: ریاضت‌هایی که در مورد زندگی امام خمینی(ره) می‌گویند درست نیست. من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این طور نبود که جلوی خانهزیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند  تظاهر نمی‌کردند.

خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آنهایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عُسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند. (منبع : روزنامه های  24 اسفند 1394(برچسب: هاشمی رفسنجانی)

دو آیة الله در عرصه ی اندیشه و سیاست ایران. در مسافرت به مشهد پس از انتخابات 7 اسفند 1394.  آقای رفسنجانی با 2 و نیم میلیون رای مردم استان تهران نفر اول و سیدحسن خمینی یادگار امام خمینی توسط فقهای شورای نگهبان ردّ صلاحیت!!! شد

دوشنبه ٢٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:۱٥ ‎ب.ظ

پست 1847

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 32 :"بسم الله الرحمن الرحیم. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ. فَرَجَهُمْ. فراماسونری چیست؟:سلام علیکم :گفتمان فاطمه شناسی درمیان دختران دبیرستان جرجانی الیگودرز درطی یک ساعت ونیم انجام شد در اخر بحث بعضی دختران درباره ی فرقه ها سؤال کردند من جمله از فرقه ی فراماسونری سؤال شد از این جهت شِمّه ایی از فرقه ی فرا ماسونری را به سمع و نظر شما می رسانم هرچند بحث درباره ی این فرقه  هزاران صفحه می باشد اما لُبّ کلام را محضر شما خوبان مطرح می کنم:

فراماسونری در لغت به معنای (بنّای آزاد) یا (معماران آزاد) است. این سازمان،ماهیتی مخفی،پیچیده نهان – روشانه و مخوف دارد. اگر چه فراماسونرها برای خود پیشینه ی بسیار بسیار قدیمی تاریخ جعل می کنند،اما پیدایش یک سازمان مخفی با اغراض مشخص سیاسی و ایدئولوژی لیبرالی درخدمت سرمایه داران غربی را می توان مربوط به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هیجدهم دانست. فراماسونری به لحاظ تشکیلاتی،حاصل تغییر صورت یافتن اصناف قرون وسطایی معماران و بنایان انگلیسی و فرانسوی است که در قرن هیجدهم کاملاً از حالت یک صنف خارج شده و با تکیه بر ایدئولوژی لیبرالی و حمایت های گسترده ی بورژواهای اروپایی به بازوی سازمانی بورژوازی اروپا (به تعبیر دقیق تر،نخستین بازوی سازمانی بورژوازی لیبرال غرب) تبدیل شدند. بقیه در ادامه ی مطلب

 

ادامۀ مطلب
دوشنبه ٢٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٠٧ ‎ب.ظ

پست 1846

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 31 : (دامنه : به نام خدا. متن کوتاه زیر نوشته ی جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی ست در باره ی پست 18455 نوشته ی آسید در مورد نظریه ی عصمت. ضمن سلام و سپاس به حضور دامنه خوانان مشتاق این گونه مباحث عرضه می شود: )

"سلام علیکم: با حفظ احترام به نوشته های آقا سید علی اصغر شفیعی که یار غار شما هست .نکته ایی که باید محضر آقا سید برسانم اینستکه عصمت در معصومین ملکه است نه انتصاب. علی بن محمد جُرجانی از دانشمندان کلا م می گوید: العصمة ملکة اجتناب المعاصی مع التمکن منها .هما ن طور که علامه طباطبایی فرمودند یعنی قدرت بر گناه دارند اما چون مستغرق درعبادات خدا هستند معصوم شده اند. ( الهیات علامه سبحانی. ص 405 ) التماس دعا از هردوی شما بزرگواران."

پاسخ دامنه: به نام خدا. با سلام و احترام و سپاس بی کران از این اهتمام. آن طوری که برداشتم هست منظور آسید از واژه ی انتصاب این است که ائمه ی اطهار (ع) همگی در امامت منصوب خداوند هستند که لازمه ی اصلی آن عصمت و عدالت است. و این همان عینیت بخشیدن و تعمیم امامت در آیه ی 124 بقره است که پس از ابتلائات و آزمون های فراوان در شان حضرت ابراهیم (ع) و امامت ایشان بر قلب پیامبر اکرم فرود آمده است: وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا... . و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و وى آن همه را به انجام رسانید [خدا به او] فرمود من تو را پیشواى مردم قرار دادم.

به کامنت ها و پاسخ در این پست رجوع شود

دوشنبه ٢٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1845

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 36 : ( دامنه : به نام خدا. این متن واصله ی آسید استقبالی ست از پست 1843  با عنوان "نظریه ی عصمت" به قلم دامنه. ضمن سلام و سپاس عینا" درج می شود: )

"سلام. نوشته شما عرض ارادت به آستان خاندان عصمت وطهارت است. متنی تحقیقی وتفکری است. انتصاب ائمه اطهار به لیاقت عصمت از طرف خدای بزرگ بر اساس زمینه، اراده ولیاقت گیرایش شان بود. بردن نگاه خوانندگان به قدرت نظریه عصمت در نوشته شما که باید در مقابل زورمداران وستمگران از آزادی انسان دفاع کرد و بر علیه ستمگران ایستاد وقابلیت حفظ پاکی درونی بود، برایم خیلی جالب بود. به بی بی خانم حضرت بتول فاطمه (س) ارادت قلبی وخاص دارم. خدایا ما را شایسته پیروی از این خاندان بفرما."

پاسخ کوتاه دامنه : به نام خدا. سلام بر شما. متن استقبالی تان از این نوشته ام، حاکی از  ادراک تان به مساله ی قدرت و ناشی از اقبال تان به موضوع عصمت است. ممنونم.

یکشنبه ٢۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1844 : به قلم دامنه : به نام قاصم الجبّارین. خدای درهم شکننده ی زورگویان. با اَسف و حیرت فراوان، عیّاشان ارذَل و مرتجع و فاسدالعقیده و فاسدالعمل عرب در سازمان منحط اتحادیه عرب! نشستند و بزم خود را بذله ساختند و مقاوم ترین و صالح ترین حزب جهان اسلام یعنی حزب الله لبنان را "تروریست" خواندند. با این گام پس مانده ی تان تُفِّ تاریخ بر شما نوکران اسرائیل صهیونیست جاری شد.

شما کی از خدا و شعله ی یوم الجزا خواهی ترسید!؟ اگر جریان بزرگ ابوذری حزب الله لبنان به  قول زشت شما گروهی" تروریست " است، که ناحق ترین سخن های روزگار قرن بیست و یکم است؛ شما عیّاشانی که به زور بر گُرده ی مردم مظلوم تان سوارید و از جهان واقعی بی خبرید و معنی ترور و مقاومت را نمی فهمید، به یقین مشتی ارذَل هستید کاهنده تر از تخم ارزَن.

عملیات نجات خلبان روسیه در شمال سوریه، با 6 کماندو از حزب‌ الله لبنان و 12 کماندو ارتش سوریه زیر نظر سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

یکشنبه ٢۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ٤:۱٥ ‎ب.ظ

پست 1843 : به قلم دامنه: به نام خدا. اندکی کمتر از 100 روز پس از رحلت جانسوز پیامبر اکرم (ص)، فاطمه ی زهرا سلام الله علیها به شهادت رسیدند و طبق وصیت، شبانه و مخفیانه و بدون حضور خلیفه ی منتخب آن شورای وقت! یعنی ابوبکر، پیکر پاکش در مکانی نامشخص به دستان مبارک و آه و فغان دل متلاطم علی (ع) کفن و دفن شد و به دیدار پیامبر رحمت و شفقت شتافت؛ همان شخصیت عظیمی که فاطمه را بتول و اُمّ ابیها یعنی "مادر پدرِ خود" می خواند. که در این لقب و کُنیه، چندین راز و حکمت و هدف خوابیده است که شیعیانش باید آن را کشف کنند و زندگانی خویش را با اعتقاد و اشتیاق به آن میزان و سازگار کنند.

با سلام به روح اطهر زهرا و تسلیت این غم بزرگ و جانکاه که در 18 سالگی آن حضرت رخ نمود،  نظریه ی عصمت را فشرده و کوتاه باز می کنم:

نظریه ی عصمت (که معنی دقیق عصمت را در پاراگراف پایانی این متن، از تفسیر المیزان علامه طباطبایی آوردده ام) مطابق اعتقادات شیعه شامل انبیای معظّم الهی و 14 معصوم است. این نظریه در عرصه ی باورهای دینی به بشر مدد می دهد تا در رسیدن به مقصد الهی دچار انحراف و اعوجاج نشود. زیرا پایبندی و ایمان به آورده های معصومین، به یُمن و برکات عصمت آنان است.

از سوی دیگر نظریه ی عصمت در عرصه ی سیاست به بشر نوید می دهد زیر بار هیچ گونه استبداد و دیکتاتوری نرود، زیرا همه ی انسان ها، منهای معصومین علیهم السّلام، از نیرو و ملکه ی عصمت به معنای اَتمّ آن تُهی اند و همین بالاترین پیام به آدمی ست که سهم عقل و آزادی خود را به رایگان هبه و رها نکند.

حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها در خانه ی علی امام و امیر مومنان (ع) با آزادی کامل در برابر ناحق قیام کرد و بر خلیفه ی وقت، ابوبکر، نقد و عتاب بُرد و از حق گویی و حق جویی نهراسید. و این حرکت ایدئولوژیکی و دینی و سیاسی حضرت فاطمه، سرمشق و الگویی برای کوخ گرایان در برابر کاخ پرستان شد. و به بشریت آموزاند که راه درست این است که در برابر ناحقی ها و ناروایی ها باید ایستاد و فرمان خدا را بُرد نه اطاعت این و آن را.

نظریه ی عصمت در اینجا دو پیام دارد. یک: در دست یابی به اهداف الهی باید از وحی و نصّ و کلام و راه معصومین مدد جست و پیرو پویه های آنان شد. دو: به دلیل انحصار ملکه ی عصمت در انبیا و 14 معصوم، مومنان موظفند زیر بار یکّه تازی های هیچ شخص و حکومت و حاکم مستبدی نروند و عزّت خویش را با خَس و هوس و نیز دنیا و دنیار دیگران نبازند. یک شیعه ی علوی فاطمی، هرگز عقل و آزادی و آزادگی خود را تعطیل و معاوضه نمی کند. و این است معنی حقیقی عصمت و برکات عصمت. آری؛ عصمت یعنی:

نیرویی که انسان را از وقوع در خطا و از ارتکاب گناه باز می‏ دارد، این نیرو درونی است نه بیرونی و باعث می‏ شود که انسان خطا و اشتباه و گناه نکند. به عبارت دیگر عصمت ملکه ‏ای است نفسانی که انسان را از این که در خطاء واقع شود و مرتکب گناه گردد، باز می‏ دارد. بنابراین عصمت مستَند به اختیار آدمی ست اما توفیق الهی هم می‏ خواهد. یعنی معصوم به عصمت الهی (ریسمان الهی) معصوم است و اختیار او علت تامّه ی ملکه عصمت نیست. ( المیزان، ج ۲، ص۱۳۴ و ۱۳۸ ذیل آیه ۲۱۳ سوره بقره‏. و   ص ۴۴۵ ذیل آیه ۲۸۶ بقره و ج ۵ ، ص ۱۶۲- ۱۶۴ ذیل آیه ۳۳ سوره یوسف‏).

و این عصمت به معنای کامل و تامّ آن به اذن و لطف و فیض خداوند متعال، فقط در انبیای الهی و 14 معصوم احصاء و منحصر گردیده است. والسّلام.

یکشنبه ٢۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٥٩ ‎ق.ظ

پست 1842 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 101 : ( دامنه : به نام خدا. مبحث تازه ی زیر نوشته ی جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی ست که صبح امروز به تلگرام دامنه ارسال داشته اند. ضمن سلام و سپاس و تسلیت متقابل، با هم می خوانیم: )

"سوگنامة فاطمی؛ آراسته با واکاوی مهمترین تاکتیکهای اصحاب سقیفه (1). بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. طبق نقل جمع بسیاری از محدّثان خوش آوازة شیعی؛ از جمله: محمد بن الحسن‏ طوسى (م: 460 ق‏) در «مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد»؛ سیّد على بن موسى ابن طاووس (م:‏664 ق‏) د ر «الإقبال بالأعمال الحسنة»؛ و سیّد ابراهیم بن على عاملى‏ کفعمى (م: 905 ق) در «المصباح»؛ شب و روز سوّم ماه جمادی الثّانی؛ مصادف است با شب و روز شهادت حضرت فاطمة زهرا سلام الله علیها (نک: مجلسی، ترجمة بحار الأنوار، ج43، ص 639، 680، و 942)؛ قبل از هر سخنی، فرا رسیدن سالروز این حادثة غمبار را به محضر شریف و نورانی امام زمان (علیه السّلام) و همة دوستداران آن حضرت؛ به ویژه به خوانندگان ارجمند «دامنه» و «قلّة بصیرت» و مدیران این دو وبلاگ، تسلیت عرض می کنم.

با مطالعة کتب تاریخی و حدیثی حاکی از کیفیّت شکل گیری بروز و وقوع این حادثة غمبار، به این نتیجه دست خواهیم یافت که این حادثه، حادثه ای بسیار سنگین بوده است؛ در روایتی میخوانیم: امیر مومنان (سلام الله علیه) در لحظات پایانی عمر حضرت زهرا (سلام ئالله علیها)، خطاب به حضرتش فرمود: «حقّا که فراق و فقدان تو براى من بسیار ناگوار است، ولى چه باید کرد، چاره‏ اى نیست. به خداوند سوگند که تو مصیبت پیامبر خدا را براى من تجدید کردى، حقا که فوت و از دست رفتن تو خیلى براى من سنگین و بزرگ است. انا لله و انا الیه راجعون؛ به خداوند سوگند که این مصیبت دردناکترین و غصه‏ دارترین مصیبتى است که هیچ تسلیت و تعزیتى با آن برابرى نمى‏کند و جانشین آن نخواهد شد».
نکتة شایان ذکر اینکه: از نحوة تعامل حاکمان وقت با این حادثه به خوبی برمیآید که آنان با ایجاد فضای امنیتی و به کارگیری شیوة ارعاب و تهدید، در پی آن بوده اند که وقوع این حادثه، با کمترین عکس العمل اجتماعی مواجه شود؛ امّا نقل های به ثبت رسیده در متون تاریخی و حدیثی، حکایت از آن دارد که آنان به این آرزوی نفسانیشان دست نیافتند؛ زیرا در این متون آمده است: «پس از  مطّلع شدن اهل مدینه از وقوع حادثة شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)،عموما صدا به ضجّه و فریاد بلند کردند، زنان بنى هاشم در میان خانه حضرت فاطمه اجتماع نمودند و به نحوى صدا به صیحه و گریه بلند کردند که نزدیک بود مدینه طیبه به علت گریه آنان از جا کنده شود! مردم فریاد مى‏زدند: یا سیدتاه! یا بنت رسول الله! مردم همچنان پشت سر یک دیگر به حضور حضرت على بن ابى طالب علیه السلام شدند و آن بزرگوار نشسته بود و حسنین علیهما السلام در حضور آن حضرت مشغول گریه بودند و مردم به واسطه گریه آنان اشک مى‏ریختند! ام کلثوم در حالى خارج شد که روبنده به صورت داشت و دامن لباسش به زمین کشیده مى‏شد، فریاد مى‏زد و مى‏گفت: اى پدر بزرگوارم، یا رسول الله! گویا که هم اکنون تو را به نحوى از دست دادیم که بعدا ملاقاتى در کار نخواهد بود» (نک: مجلسی، ترجمة بحار الأنوار، ج43، ص632).
با توجّه به اینکه عاملان به شهادت رساندن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و حوادثی همچون: آتش زدن زدن درب خانة امام علی (علیه السّلام)، تازیانه و سیلی زدن به حضرت زهرا (سلام الله علیها)، و مجروح ساختن آن بزرگوار، و ...؛ در ظاهر اشخاصی بت پرست و مشرک نبوده اند؛ بلکه آنان کسانی بوده اند که همراهی با رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) در حَضَرْ و سفر، و حضور در جمعه و جماعات آن حضرت را در پروندة خود دارند؛ و نیز با توجّه به اینکه چند صباحی بیشتر از زمان رحلت نبوی نگذشته بود؛ جای آن دارد که پرسیده شود: تاکتیهای اصحاب سقیفه برای به اجراء در آوردن نقشة حملة به خانة وحی، و آسیب رساندن به صدّیقة طاهره (سلام الله علیها) و به شهادت رساندن آن بزرگوار چه بوده است؟؛ بکارگیری چه تاکتیکی از سوی آنان موجب گردید تا غالب مردم موضع سکوت در پیش گیرند؟؛ و....؟.   در نوشتة بعدی از برخی از تاکتیک های آنان در این راستا سخن خواهیم گفت. ان شاء الله.  (قم/ حوزة علمیّه/ ساعت 1 بامداد شب یکشنبه 23/ 12/ 1394ش = سوّم جمادی الثّانی 1437ق)."
یکشنبه ٢۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٥٦ ‎ق.ظ

پست 1841 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 47 : ( دامنه : به نام خدا. متن اشعار استاد شفیعی مازندرانی ست در باره ی مخفی ماندن قبر حضرت فاطمه سلام الله علیها که سحرگاه امروز به تلگرام دامنه ارسال داشتند. ضمن سلام و سپاس و تسلیت، عینا" منعکس می شود: )

بسمه تعالی
راز مخفی بودن قبر مادر (سلام الله علیها)
دانی که چرا فاطمه بنمود وصیت
تا قبر شریفش ز پس ابر ببارد
تا نسل بشر در همه ادوار بپرسد
دردانه پیغمبر ما قبر ندارد؟
از چیست چنین: خواست خودش  از دل مولای
مخفی تن او را به دل خاک سپارد
گویا زهمه شهر، ز بس خون به جگر داشت
راضی نشدی  کس، گل و گلخانه بکارد
راضی نشدی کس به تمنای نفاقش
اشکی پی گمراهی افکار ببارد
تا دهر بداند که پس از خفتن خورشید
آوای سقیفه چه به دل کاشته دارد
اسرار، بسی خفته در این مساله، ای دوست
سری است نهان کس نتواند که بر آرد
مظلومیت و غربت فرمان خدا را
در باب امامت به همه نسل سپارد
این معجزه فاطمه، جاوید رخ استی
کس نیست در این عرصه دمی پای فشارد
تا دولت موعود جهان تاب، نتابد
این وضع چنین است جز این نیز نیارد 
یکشنبه ٢۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1840

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 35 : ( دامنه : به نام خدا. این متن واصله ی آسید پاسخ به پست 1836 جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدحسین شفیعی دارابی که با  عنوان "صدمین متن ... " منتشر شده است. ضمن سلام و سپاس عینا" درج می شود: )

"سلام. خرسندی ام را کتمان نخواهم کرد برای حضور مستمر حجت الاسلام دکتر سیدحسین شفیعی دارابی که به گواه شاهدان و خوانندگان محترم دامنه، اندیشمند در ارایه مطالب دینی و ... هستند ودر نگارش وبکارگیری واژه ها بسیار حرفه ای عمل می کنند. بهره می برم از انتقال اندیشه های ایدئولوژیکی ودینی این مرد حوزوی که از تبار فاطمه زهرا (س) است. انتظار دارم برای بهره مندی زیاد از اندیشه های نوین ومدرن دینی مانند ایمان را نو وبازسازی نماییم. وجهان بینی توحیدی را با نگاه جدید به عصر وزمان برسانیم."

شنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٤:٠٥ ‎ب.ظ

پست    1839

به قلم دامنه : به نام خدا.  اول با تانّی و دقت به چند جمله ی مقطّعه ی باراک اوباما در مصاحبه  با «مجله آتلانتیک» در باره ی جمهوری اسلامی ایران به نقل از خبرگزاری ایسنا دقت کنید: «عربستان سعودی باید بیاموزد تا در منطقه سهمی به ایران بدهد». «باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه مؤثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد بیابند». «رویکردی که بخواهد همه حق را به کشورهای عربی بدهد، ایران را منشأ همه مشکلات معرفی کند و در همه حال در مقابل ایران، از کشورهای متحدان سنتی آمریکا در منطقه خلیج فارس حمایت کند، به معنی تداوم اختلاف‌ های فرقه‌ ای در منطقه است». «متحدان آمریکا در منطقه‌ خلیج ‌فارس به‌ تنهایی توانایی پیروزی در این تنش‌ها را ندارند و این بدان معنی است که آمریکا باید برای ایجاد توازن قوا در منطقه، نیروی نظامی خود را به کار گیرد» «بکارگیری نیروی نظامی در منطقه نه به نفع آمریکاست و نه به نفع خاورمیانه». «این عقیده که حرف‌هایی با لحن تند زدن و سرسختی نشان‌دادن درباره یک کشور لزوما به پیشبرد اهداف آمریکا در ارتباط با آن کشور منجر می‌شود، با واقعیت روابط بین‌الملل در پنج دهه اخیر نمی‌خواند». «هم‌اکنون این باور میان بعضی جمهوری‌خواهان شکل گرفته که ایران گروگان‌ها را به دلیل سرسخت به نظر رسیدن رونالد ریگان آزاد کرد، حال آنکه در عمل مذاکراتی طولانی برای آزادی دیپلمات‌ها با ایران در جریان بود و ایران به دلیل مشکل شدیدی که با جیمی کارتر داشت صبر کرد تا دوره ریاست‌جمهوری او تمام شود و سپس گروگان‌ها را آزاد کرد».

تحلیل کوتاه دامنه : به نام خدا. شاید مطّلع باشید که پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا سه شنبه ‎18 آبان 1395 برابر با 8 نوامبر 20166 میلادی برگزار می شود. سخنان رُک و صریح باراک اوباما در باره ی ایران گرچه پرده از بخشی از واقعیّات و حقّانیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان برداشته است؛ اما از نظر دامنه نقطه ی سیبل و هدف اصلی وی دونالد ترامپ است که در کارزار انتخاباتی آمریکا بشدّت در حال یکّه تازی و پیش افتادن از رقیب و حریف است. گرچه اوباما به لحاظ قانونی در این دوره ی پیش رو نمی تواند نامزد این پست شود و با دونالد ترامپ رقابت کند، اما سعی دارد با سخنان خود راه نفوذ وی را در میان رای دهندگان احساسی آمریکایی ها سدّ کند، ترامپ را جدی بگیرید. دامنه مدتی ست بر روی وی متمرکز است، در پست هایی که در آینده خواهم گذاشت این موضوع مهم بین المللی را با دامنه خوانانی که خواهان دانایی و اِشراف بیشتر در این امورند، باز می نمایم.

دونالد ترامپ اَبَرثروتمند آمریکایی، خشن ترین کاندیداهای جمهوریخواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا. در باره ی او بار هم خواهم نوشت

شنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1838

به بازنشر دامنه : گزیده ی متن سخنان مهم آیت الله سیدحسن خمینی عینا" منعکس می شود: "یادگار گرامی امام خمینی بر توجه جایگاه مبارزان و همراهان نهضت اسلامی در روزهای سخت تأکید کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار جمعی از جانبازان دفاع مقدس در حرم مطهر امام خمینی با اشاره به تعبیر قرآنی مسلمانان «قبل فتح» و مسلمانان «بعد فتح» اظهار داشت: بر اساس یک قاعده عقلی، کسانی که از ابتدا در تأسیس مجموعه ای تأثیر داشته اند یا افرادی که بعدها به آن جریان پیوستند اما هزینه سنگینی برای تثبیت مجموعه دادند، با کسانی که در دوره های بعد برای چیدن نیروهای خویش در این مجموعه وارد شده اند، مساوی نیستند؛ بنابراین فرق است میان آنان که براى انقلاب و امام هزینه دادند و آنان که از انقلاب و امام فایده بردند. وی با تأکید بر اینکه باید یاران روزهاى غربت امام و انقلاب و کسانى را که هزینه هاى سنگینی در این راه دادند، بزرگ بداریم، افزود: برخورد یکسان با این سه دسته مطابق عدالت نیست؛ چه رسد به آنکه تازه واردها بتوانند مانع حیات اجتماعی و احقاق حقوق صاحبان اصلی جریان شوند.

یادگار امام با اشاره به توجه فراوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به همراهان روزهای سخت نهضت اسلامی، یادآور شد: مرحوم ابوی ما در دو ماه پایانی عمر خویش بنا به مناسبتی، نام چند نفر را آوردند و به من گفتند اگر روزی نبودم، این چند نفر یادت نروند چرا که اینها یاران دوران غربت امام هستند. وی گفت: برخی کسانی که در دوران مبارزه زخم زبان و طعنه می زدند امروز کاتولیک تر از پاپ شده و جز خودشان کسی را قبول ندارند و عده ای هم که در دوران مبارزه با بی تفاوتی زندگی می کردند، امروز انقلابى تر از دیگران شده اند." ( منبع: سایت جماران. کد خبر: 123453. اینجا )

آیت الله سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از جانبازان دفاع مقدس در حرم مطهر امام خمینی

شنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٥ ‎ق.ظ

پست 1837 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 46 :

فاطمیه :از تبار کوثر است    از دیار مویه های مادر است
فقه و فرهنگ سمائی  می دمد    پاسدار حکم ناب حیدر است
فاطمیه :حافظ حکم امام    پیشمرگ اوست در پشت در است
فاطمیه ،در فراسوی غدیر      پاسبان منطق پیغمبر است
  فاطمیه با نوای اشک ها     در همه اَدوار حق را  سنگر است
حیدر و زهرای امروزت شناس      بین امام حق کجا در منبر است
حامی او باش اندر زندگی          گر ترا مهر علی اندر سر است
این بود فرهنگ  ناب اهلبیت    ای شفیعی، این به ایمان گوهر  است

بقیع در مدینه. دامنه غم فراق حضرت فاطمه ی زهرا را تسلیت می گوید و بزودی متنی با عنوان نظریه ی عصمت در این باره خواهم نوشت

شنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1836 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 100 : دامنه: به نام خدا. این پست جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدحسین شفیعی دارابی، به درخواست دامنه نگاشته شد. در انتهای نود و نهمین متن ایشان که 7 صبح امروز جمعه 21 اسفند 1394 در پست 1833 انتشار دادم، پاسخی کوتاه نوشته بودم و از جناب ایشان شائقانه و ترجیحا" خواستم صدمین متن شان را در نقد دامنه بنویسند؛ که با خرسندی فراوان غروب امروز جمعه، این نوشته ی بسیار آموزنده و پنددهنده ی شان را با عنوان "پاسخ اجمالی به درخواست مثبت دامنه" در تلگرام دامنه دریافت نمودم که عینا" ارائه می شود:

"پاسخ اجمالی به درخواست مثبت دامنه. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. آقا ابراهیم، سلام علیک. طلوع اوَلین جمعه در اوَلین روز از ماه پرفضیلت جمادی الثّانی بر جنابعالی و خانوادة محترمه تان مبارک باد؛ یقین داشته باش، در صورت رفیق شدن توفیق الهی در جهت  انجام نماز اوّل ماه، دعا گویتان خواهم بود؛ انتظارم اینست: در راستای عمل به آیة شریفة «وَإِذَا حُیِّیْتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا» (نساء آیه : 86)، جنابعالی نیز نه تنها دعایم کنید؛ بلکه برایم «دَعّاء» باشی و بسیار دعایم نمائید؛ چه آنکه امید است به حرمت کوثرنبوی (که در آستانة گرامی داشت سال روز شهادت مظلومانه اش قرارداریم)، دعاء های بسیاری از مؤمنان در این ایّام به اجابت رسد. ان شاء الله.

 آقا ابراهیم؛ از صبح امروز (جمعه 21/ 12/ 1394ش) تا هنگامة ظهر، مشغول تتبّع پیرامون دو طرح پایان نامة مقطع کارشناسی و یک طرح رسالة مقطع دکترا با عنوان «آراء تفسیری سید قطب در حوزة حاکمیت الهی و تأثیر آن بر گروه‌های افراطی و نقد آن» بوده ام؛ تا بتوانم در جلسة شورای علمی گروه «تفسیر و علوم قرآن» مؤسّسة  «شهیده بنت الهدی» (یکی از مراکز آموزشی بین المللی  وابسته به جامعه المصطفی العالمیّه) باشم؛ پس از آن، به وبلاگ ارجمند «دامنه» مراجعه نمودم؛ دیدم نوشتة ارسالی اخیرم؛ تحت عنوان «گفتمان دوستانه ای دیگر با جناب نگاه»، در قالب پست 1833 بارگذاری شده است؛ امّا مشاهده نمودم، جنابعالی در بخش پایانی این پست؛ پس از ذکر شریفة بسم الله» و ابلاغ سلام و تمجید، اینگونه نگاشتی: «اگر در ستون سمت چپ دامنه در بخش "کلمات کلیدی مطالب" نگاهی بیندازین، مسائل و مطالب شما و سایر دامنه نویسان ارجمند را احصاء و تفکیک کردم و نوشته های شما به عدد 99 رسیده است و این یعنی از همه ی دامنه نویسان پیشترین و بیشتر از همه در طوفان فکری و به تعبیر شما "بارش فکری" نقش موثری ایفاء نمودین، پس اگر میّسر است صدمین متن خود را با انتخاب خودتان به طور ویژه برای دامنه بنویسین. دامنه حتی بسیار شائق است و ترجیح می دهد متن صدم شما در نقدِ دامنه باشد. چرا که خیرخواهی ها و اندرزها و نُصح و ذُکرها، همواره انسان را آدم می کند تا بشر شود و بشارت یابد و بشّاشیّت پیشه سازد. و دامنه خیلی دقیق است به الفاظ قرآنی انسان + آدم + بشر. و ربط معنوی و تحلیلی آنها. متشکرم»؛ 
آقا ابراهیم، جنابعالی در این نوشتة کوتاهت، به طرح دو مطلب مهمّ پرداخته اید؛ یکی توجّه دادن به نشر 99 پست از نوشته های اینجانب در دامنه؛ و دیگری ابراز اشتیاق به اختصاص یافتن صدمین نوشتة اینجانب به «نقدِ دامنه»؛ شایسته دیدم، پیرامون این دو مطلب، چهار نکتة کوتاه را یاد آور می شوم:
نکتة اوّل : خدا را از اعطاء نعمتهای فراوانش؛ به ویژه از اعطاء توفیق نگارش مطالب نشر یافته در قالب 99 پست دامنه، سپاسگزارم؛ چه آنکه اگر لطف و عنایتش نبود، قطعا اینجانب به انجام این تلاش چشمگیر در عرصة بسیار مهمّ مجازی  دست نمی یافتم؛ امّید وارم تدوین و نشر آنها سودمند واقع شده باشد؛ و اندوختة مثبتی در سرای آخرت برایم به حساب آید؛ و نه وزر و بال (ان شائ الله)؛
نکتة دوّم: بی تردید، در تهیّه و تدوین مجموعة نوشته های نشر یافتة اینجانب در قالب 99 پست، دوستان زیادی سهیم بوده اند؛ چه آنکه آن بزرگواران با طرح پرسش، انتقاد، تذکّر، پیشنهاد، و تشویق؛ قدم آغازین را در این راستا برداشته اند؛ و به قول فلاسفه «علّت محدثة» تدوین ونشر این 99 پست محسوب می شوند؛ پس به رسم عمل به توصیة رضوی «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏» ؛[ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 24] «کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود»، از همة این عزیزان تشکّر می نمایم؛ آرزویم این است هیچیک از آنان (؛ به ویژه منتقدین)، در تداوم راه آغاز شده، تنهایم نگذارند، و به اصطلاح « رفیق نیمه راهم» نباشند؛ 
نکتة سوّم: نیز در راستای عمل به توصیة حکیمانة امام هشتم (علیه السّلام) بر خودم لازم میدانم از جنابعالی، سپاسی مضاعف داشته باشم؛ زیرا جنابعالی، ضمن آنکه در عرصة طرح پیشنهادات، انتقاد ها، تذکّرات، سؤال ها و...، سهم چشمگیری داشته اید؛ زحمت نشر و ابلاغ آنها را نیز متحمّل شده اید؛ و بارها دیده و شنیده شد، در این راستا مورد انتقاد برخی از دوستان و خوانندگان دامنه هم قرار گرفته اید؛ آقا ابراهیم، به صراحت اعلام میدارم: این سپاس و تقدیر از جنابعالی، نه از مصداق خصلت بسیار زشت «تملّق» است، و نه درراستای ضرب المثل « قرض دادن نان به یکدیگر» می گنجد؛ بلکه تنها حرکت در جهت توصیة امام معصوم علیه السّلام بوده و می باشد؛
نکتة چهارم: اظهار به اشتیاق اختصاص یافتن صدمین نوشتة اینجانب به «نَقْدِ دامنه» از سوی جنابعالی؛ خود موجب استحقاق سپاسی دیگر است؛ خواهم گفت که طرح چنین درخواستی، حرکت در جهت سخن بلند صادق آل محمّد (صلوات الله علیهم اجمعین)؛ آنجا که فرمود: «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیُوبِی» (مجلسی، بحار الانوار ج75 ص249) : «محبوبترین برادر نزد من کسی است که عیوبم را به من اهداء کند» می باشد (؛ البتّه مشروط به اینکه، آراستة به زیور عمل گردد و نه آویختة به شعار)؛ امّا اجراء این در خواست را به فرصت های بعدی موکول مینمایم؛ چون در این روزها و شب ها، می بایست وقت زیادی را برای تدارک مطالبی سودمند و کارآمد؛ جهت ایراد سخنرانی در مجالس سوگواری قول داده در شهرستان های مذهبی قم (امشب و فردا شب)، کردکوی گلستان (عصر شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها)، و دارابکلاء عزیز (در شام غریبان آن حضرت) صرف نمایم؛ دعاء کنید که هرآنچه شایسته و بایستة این مجالس نورانی و حضّار و سوگواران ارجمند است، بر ذهنم خطور و بر زبانم جاری گردد. امّید وارم در فرصت های آینده، توفیق تهیّه و تدوین پاره ای از نقدهای وارده بر «دامنه» رفیق راهم گردد. ان شاء الله. (حوزة علمیّة قم/ سیّد حسین شفیعی دارابی/ ساعت 2 بعد از ظهر روز جمعه 21/ 12/ 1394ش = اوّل جمادی الثّانی 1437ق)."

پاسخ کوتاه دامنه : به نام خدا. سلام علیکم. بسیار خرسند شدم از صدمین متن شایسته ی  تان. مترصّد می مانم تا موعدِ فرا رسد و از آن دوست روحانی فاضل و بزرگوار و دارای سِعه ی صدر فراوان پند و اندرز بیاموزم. به یقین نقد شما در تصحیح دامنه موثر می افتد و هر جا هم نیاز به استدلال و پاسخ باشد نیز دریغ نمی ورزم. رهسپار جاهایی خاص هستی با فضاهای معنوی و حُزن انگیر فاطمیه، پس ما اهالی دامنه را از دعای مشمول خویش بی نصیب نگذارید. تا آن روز خدا حافظ و مُعین تان.

سمت راست : حاج کَل سید محمد شفیعی.  امام جماعت محترم مان حجت الاسلام  والمسلمین شیخ مرتضی دارابی و حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی. مسجد جامع دارابکلا. 12 اسفند 1393 مراسم فاطمیه ی اول

جمعه ٢۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٥:٢٥ ‎ب.ظ

پست 1835 : به نام خدا. عکس های دارابکلا در 21 اسفند 1394. ارسالی سیدرسول شفیعی دارابی به تلگرام دامنه. سلام و سپاس از سیدرسول که زحمت کشیدند و این زمان را که نشانه ی بوی بهار دارابکلاست به ثبت رساندند: اینجا

هنوز وقت تاشِش و لَم تاشی و لیلم رفتن  نیامده، همین لَم نوج را باید سرکه زد خورد و اوف هم نگفت. دارابکلا در روز 21 اسفند 1394. ارسالی سیدرسول شفیعی به تلگرام دامنه

جمعه ٢۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱:٤۳ ‎ب.ظ

پست 1834 : به توضیح دامنه : به نام خدا. بعد از انتخابات مجلسیَن شورا و خبرگان در 7 اسفند 1394 که یکی از بی نظیرترین انتخابات های جمهوری اسلامی ایران بود، و نتایج آن شوک آور و عبرت آموز بود؛ بحث لزوم بازنگری قوانین عادی از جمله قانون انتخابات در کشور میان بزرگان دو جناح مطرح شده است. حتی رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اعضای خبرگان چهارم در پنج شنبه 20 اسفند 1394، وجود ایرادها در قانون انتخابات را بیان کردند.

اما در اوئل هفته ی جاری در 18 اسفند 1394 آیت الله هاشمی رفسنجانی در یک دیدار عمومی به موضوع مهم بازنگری در قانون اساسی اشاره کرد که دامنه گزیده ی این گرایش و تحلیل  ایشان را منعکس می کند. در زیر گزیده ی متن آقای هاشمی رفسنجانی عینا" می آید:

«رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سخنان یکی از حاضرین، با بیان این نکته که «امام خمینی (ره) پس از ۱۰ سال اجازه دستور بازنگری قانون اساسی را صادر کرده بودند»، گفت: شاید همین الان بعضی از اصول قانون اساسی با توجه به تجربه‌ها، نیاز به اصلاح داشته باشند، اما شرایط برای این کار کاملا" مهیا نیست.

هاشمی‌ رفسنجانی، با بیان اینکه مردم به آینده بهتر و بهبود اوضاع و شرایط کشور امید بسته‌اند، افزود: مردم با حضور همیشگی خود در صحنه‌های مختلف نشان دادند که با وجود همه مشکلات و گرفتاری‌ها به آینده کشور امیدوار هستند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار امیدواری کرد که با تفکر و تعقل و در سایه اسلام، کشور به جایگاه اصلی و شایسته خود برسد.» (منبع: روزنامه آرمان. 18 اسفند 1394) (برچسب: هاشمی رفسنجانی)

 آیة الله اکبر هاشمی رفسنجانی

جمعه ٢۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1833 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 99 : "گفتمان دوستانه ای دیگر با جناب «نگاه»بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. جناب نگاه، سلام علیک؛ امّیدوارم همواره صحیح و سالم و موفّق باشید؛ بی هیچ تملّقی آرزو مندم با الهام از درنگی مناسب، از تداوم تصمیم خود بر ترک عرصة مجازی «دامنه» و یا هر وبلاگ و سایتی دیگر، چشم پوشی نموده؛ و  با همان نام زیبای «نگاه» و غیره به فعّالیت در این عرصة مهمّ و کارآمد به پردازید. جناب نگاه، خدا خود شاهد و ناظر است، آنچه که موجب گشت تا به نگارش این نوشته روی آورم، چیزی جز مشاهدة عنوان «وداع جناب نگاه با دامنه» در قالب پست 1816 در وبلاگ «دامنه» در شب پنجشنبه 20 اسفند ۱۳٩۴حدود ساعت 10 شب نبوده است؛ یعنی قبل از آنکه حدود ساعت 5/6 صبح همین شب از مفاد دو مطلب منتشر نشده ایکه به هرحال منتشر گشت مطّلع گردم، عزم بر نگارش این نگاشته نمودم؛ ارادة اوّلیّه ام این بود که در قالب نوشته ای محدود از جنابعالی تقاضا نمایم تا در تصمیم خویش، تجدید نظر نمائی؛ و از عدم تلاش سازندة خود در عرصة «دامنه» و غیره صرف نظر کنی؛ امّا اکنون ناچارم، با لحاظ محتوای مجموعة سه نگاشتة یادشده، عرصة گفتمان با جنابعالی را اندکی توسعه دهم، و نکات سه گانه ای که در ادامه شاهدش هستید را به نگارش در آورم: بقیه ی متن و پاسخ دامنه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ٢۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٥ ‎ق.ظ

پست 1832 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 45 دامنه : به نام خدا. ابیات زیر سروده ی سیاسی و خواندنی استاد شفیعی مازندرانی ست که دیشب به تلگرام دامنه ارسال داشتند. ضمن سلام و سپاس فراوان، با هم آن را متامّلانه می خوانیم :

سازمان ملل بود غمخوار    بهر هر زورگوی خلق آزار
با ملل، همصدا و همسو نیست    چون بُوَد دستیار استکبار
نیز بنگر حیات «حق وِتو»    تا بدانی که چیست مشکل کار
از حقوق بشر بسی گوید    بشرش کیست یا اولی الابصار؟
نیست محبوب تر ز اسرائیل    پیش او ملتی در این بازار
فی المثل بین دفاع حزب الله    چو فلسطین، به دیدگانش خار
این سخن از «انیشتن» است به یاد    در حق این نهاد خلق تبار
«نیستم من به قامتش خوشبین    چون بُوَد بهر دیوها پرگار
رام سازد همی ضعیفان را    در بر غول های خط شرار»
این شنیدم مُدرس ایران    گفت در مجلس، آن زمان، یک بار
«سازمان، سازمان آمریکاست    نیست از بهر مردمان، غمخوار
گر نرنجند غافلان، گویم    سازمان ملل بُوَد خونخوار»
بهر ظالم بسی کند اعجاز    معجز قرن ما است این رفتار 
حاکمانش  در این نسق ،منظور    در کف، آنان که از شتر افسار
گر بخوانی پیامد برجام    نیک بینی در این سبق، اسرار
ای شفیعی مدار چشم امید    هر کجا دیو و دد بُوَد سالار
20/ 12 /94 : شفیعی مازندرانی
جمعه ٢۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1831

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 34 : "سلام. من با نظر حجاریان ( در پست 1829 )  موافق نیستم! که گفتند مجلس دهم بدون ژنرال های دو جناح ضعیف ترین مجلس است. برای اینکه خود ایشان قبلا نظریه دادند مبنی بر اینکه مجلس بعدی، مجلس تکنوکرات هاست ! ضمن اینکه چهره های وارد مجلس شدند که هرکدام نقش رهبری بهتر مجلس وبرنامه های آن را به صورت تخصصی دارند. مانند دکتر محمدرضل عارف که هم معاون اول رییس جمهور بوده و هم رییس سازمان برنامه وبودجه و هم نامزد ریاست جمهوری را درپرونده خویش دارد. دکتر علی لاریجانی رییس مجلس گذشته و کارنامه مثبتش درهمکاری با همه قوا بویژه دولت. و آقای تاجگردون، قایم مقام سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و رییس کمسیون تخصصی مجلس گذشته. و نیز دکتر علی اصغر یوسف نژاد که نماینده حرفه ای محسوب می شود و شاعری استاندار قبلی گلستان ومعاون وزیر ونمایندگانی ازاین بدل حیلی زیادند. من ژنرال های دوجناح را نمی دانم کیستند اما باید انتقال وجابجایی درقدرت را پذیرفت تا مدیریت برنامه ای ومقننه کشور از اصل به نسل به ارث برسد."

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام آسید. از حضور علمی و تحلیلی ات ممنونم. در متن نیامده ضعیف ترین مجلس است. این جمله ی سعید حجاریان است: "سعید حجاریان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه ژنرال‌های دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا به دلیل رد صلاحیت و رأی نیاوردن در مجلس دهم غایب هستند و شمار زیادی از منتخبان، تجربه جدی ندارند و این کار  تشکیلاتی فراکسیونی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، می‌گوید: راهکار جبران این مسأله، تشکیل «پارلمان در سایه» از سوی دو جناح است.  هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان باید برنامه‌هایشان را در«پارلمان سایه» چکش کاری و به فراکسیون خود منتقل کنند. در غیر این‌ صورت مجلس ضعیف می‌شود و ضعف مجلس منجر به تضعیف دولت هم می‌شود." در ضمن به آسید بگویم در  دمکراسی دوحزبی و چندحزبی، این رسمی پذیراست که ار بیرونِ مجلس، نمایندگان و فراکسیون ها را خدمات علمی و تجربی می دهند. حتی در ایران دوره ی مشروطه و دوره ی مرحومان آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق هم مرسوم بوده است. البته دیدگاه شما در این متن هم خیلی قابل اعتنا و دارای توجهات تحصصی ست. "پارلمان در سایه" عنوانی ست فاقد مراسم قانونی اما در حیطه ی سیاست امری طبیعی ست.

پنجشنبه ٢٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٤۸ ‎ق.ظ

پست 1830 به قلم دامنه : به نام خدا. نکته ی اول: آلان سال 2016 میلادی ست، اما در کره شمالی سال 2016 نیست، سال 104 است. چون مبدا تقویم در کره شمالی تاریخ تولد کیم ایل سونگ، رهبر اسبق این کشور ( پدر رهبر فعلی ) است که در 15 آوریل 19122 به دنیا آمده بود و تا امروز 104 سال شده است. محمدرضا شاه پهلوی هم در سال 1355 تاریج هجرت پیامبر اسلام را به تاریخ هخامنشی تغییر داده بود و آن سال را کرده بود 2535. مساله ای که برای امام خمینی رهبر نهضت اسلامی، علامت دیکتاتوری و اسلام زدایی شاه و نوکرانش بود. نکته ی دوم: در کره شمالی مدل موی همه یکسان است. برای تقلید از مدل موی رهبر فعلی، فشار آورده می‌شود. نکته سوم: خروج از این کشور ممنوع است.

این دیکتاتورها عجب شیوه ای روی ملت خویش پیش می کشند. در مورد مو، فقط دامنه بیفزاید که در کره شمالی، مو و فکر را یکسان و شاغول می کنند. ولی اسرائیل جعلی و غاصب و خون ریز، نژاد را ملاک می کند که مظهر آپارتاید خونی ست! پس درود و پایدار باد جمهوری اسلامی ایران این یادمان شهدای گرانقدر ایران و اسلام، که طی 37 سال پیروزی بر شاه و شاغول ها،  38 انتخابات جدّی، پرشور و شعور و تغییر آفرین برگزار کرد. خصوصا" انتخابات 77 اسفند، که  نه "زینت" بود و نه بزَک! بلکه از سوی ملت بزرگ هم "آری" بود و هم "نه" بزرگ! زیرا به شکرانه ی حاکمیت بحقّ ولایت مطلقه ی فقیه عادل، نه شاه داریم نه شاغول.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پنجشنبه ٢٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٦ ‎ق.ظ

پست 1829 : به توضیح دامنه : به نام خدا. دکتر سعید حجاریان تئوریسین جناح چپ معتقد است مجلس دهم چون از حضور نیروهای درجه اول ( به تعبیر وی ژنرال های ) دو جناح اصلی کشور خالی ست، بنابراین مجلسی ضعیف خواهد بود. از این رو به نظر تحلیلی وی نیاز است نیروهای موثر هر دو جناح رسما" در بیرون از مجلس شورای اسلامی "پارلمان در سایه " تشکیل دهند تا  فراکسیون ها و کمیسیون های مجلس دهم را یاری دهند؛ زیرا از نظر وی مجلس ضعیف و فاقد نیروهای باتجربه، منجر به تضعیف دولت می‌شود. متن در ادامه ی مطلب

سعید حجاریان که پس از ترور توسط سعید قاضی عسگر واکر بدست و ویلچر نشین شده است در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در مرداد 1392


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٢٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1828

به قلم تنسر 95 : "سلام جناب دامنه. یاد و نام مرحوم یوسف گرامی باد. ایشان از جمله افراد  عملگرا بوده و خدمات شایان توجه به مردم دارابکلا و میاندرود داشتند.ولیکن انتظار بود که در محل،چه از طرف دوستانش و مسئولین محلی ،مراسم یادبودی بنامش گرفته شود. مطلع شدم پنجشنه 20 اسفند 1394 بانوان محل در منزلش ،مراسم یابود بگیرند.ولی متاسفانه از آقایان چنین اقدامی صورت نگرفته است. چنانچه اگه قبل انتخابات می بود یقینا بعضی از کاندیداها و حامیانشان حداقل برای توجیه خویش چنین اقدام می کرند تا یادی از مرحوم یوسفعلی رزاقی گرامی داشته شود.همیشه یاد خوبان،فرهنگ   و منشی خواهد بود برای خوب بودن.. در پایان یادش را گرامی داشته و نثار روحش صلوات بر محمد و آل محمد می فرسیم.

جناب دامنه. منظره فیروز کوه در 17 اسفند تصاویر زیر پست " یادی از یوسف مزارمان" به قلم شما و جناب آسید، ( شماره 1818 ) تداعی روز غمبار برای دوستان می باشد و این دوست هنرمند هم  با چنین تصویر و مصادف با همین روز ،خیلی نظرها را معطوف به خویش نموده، ولی از بعد دیگه هم بررسی کنیم، ابرهای با خیر وبرکت،مسیرهای طولانی مازندران و دریایش را پیموده تا نعمت وبرکاتش را بر تهرانی ها فزونی بخشد. پس مازندران همه جوره برای تهرانی ها نعمت هست. ابرها رقص کنان در حال جنب جوش وخروشند تا زیبای ها را به تصویر بکشند. در  تصویر از این هنرمند،چیز دیگه به ما شناساند که برج و بارو، سر به آسمان کشیده تهران،باعث جلوگیری این رقص و سماع ابر  و بادشده و تا جای همه روزنه ورودی و خروجی بادها و ابرها را بسته، که تهران تبدیل به آلوده ترین شهرهای دنیا نموده. مسئولین محترم از طبیعت الهام بگیرد،نه اینکه با طبیعت بجنگید، اگر چنین کنید یقینا شکست خواهند خورد. درود بدرود"

جواب دامنه : به نام خدا. سلام دامنه هم به جناب تنسر. خیلی دلشاد شدم متن شما را دیدم. خیلی ممنونم هم از یوسف گفتی و هم از آن تصاویر جاده ی فیروزکوه زیر پست 18188 یوسف. که از قضا آن دوست دامنه خوان خوش قریحه همان سالگردش از قتلگاه یوسف مزارمان می گذشت و به ثبت رساند و به دامنه تلگرام نمود. تفسیر دوجانبه ی شما از تصاویر خود یک ذوقی ست قابل تحسین و یادمانی گردید برای آن روانشاد مان. در تصویر زیر که از آلبوم شخصی دامنه است، فقط فقدان یوسف مزارمان، زجرآور است ولی یاد یوسف روح من از سویی دیگر همش ذوق آوره.

پنجشنبه ٢٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1827

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 29 : "سخنی با خادمین مسجد. سلام علیکم : بسم الله الرحمن الرحیم  وبه نستعین. یکی از راههای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد ویژگی های خوب واخلاق خوب خادمین مساجد میباشد .اخلاق حرف اول رامیزند درتمام مراحل زندگی  با ید رعایت شود اخلا ق خیلی مهم است .حتی پیغمبر با اخلاق خودش خیلی از کسانی که د ین اسلام را دارا نبود ند را مسلما ن کرد. در آیه ایی از قرآن داریم که خدا به پیغمبر می فرما ید اگر فرد خشن وبد اخلا ق می بودی قطعا مردم از اطرا ف تو پراکند ه می شد ند .آن قد ر اخلا ق مهم است د ریک روایتی ا ورده شد یک عده مرد م رفتند نزد رسول خدا گفتند یا رسو ل الله  یک خا نمی همه روز را روزه می گیرد غیر از روزه حرام یعنی تمام روزه های مستحب وروزه های واجب را می گرفت  وتمام شبا نه روز را به عبادت می پرداخت چه مستحب وچه واجب اما یک خصلت بد دارد وآ ن اخلاقش خوب نیست شما یا رسول الله در مورد این خانم چه قضاوتی می کنید ؟ رسولخدا (ص) فرمود خیری درش نیست .مرحله ای د وم یکعده آمدند نزد رسول خدا (ص) گفتند. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٢٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1826 : به قلم دامنه : به نام خدا. مدیر مسئول کیهان (= مسئول یعنی پاسخگو !!) به دلیل اُفت فشار و ... در بیمارستان بستری شد. ان شاء الله خدا سلامتی ها را به تو بدهد. دنیا همین است جناب "سرتیپ حسین شریعتمداری"! مدیر و تحلیلگر روزنامه ی کیهان واقع در توپخانه ی تهران. مهم این است مراقب باشیم اسم ما با جسم ما دفن نشود. فرصت خوبی ست  برای عُقبی و ترک ذخارُف رفتنی دنیا، دست به توبه و انابه هم بزنی حسین. خیلی چیز میز ها نوشتی حسین. حتما" که یادته حسین. همین؛ حسین. 

حتما مرخص می شوی و به کیهان بازمی گردی و بازنگر می شوی نه بازیگر!

چهارشنبه ۱٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1825 : به قلم دامنه : به نام خدا. جناح راست از وقتی وی را لیدر خود کرد و بزرگان حود را با انگ و هجوم و توقّعات افراطی خانه نشین ساخت، باخت هایش آغاز شد. زیرا او یعنی غلامعلی حداد عادل حقیقتا" یک سیاستمدار نیست.

حال، پس از 7 اسفند 1394، وقتی لیست 30 نفره ای که او با اعمال نفوذش چید، با رای پیام دار مردم از لیست 30 نفره ی جناح چپ ( که افراد ذخیره و رده ی سوم و ناشناس این جناح بودند) باخت، سران این جناح از جمله مهندس محمدرضا باهنر دریافتند، باید کاری برای احیای مجدد این جناح کنند. دلیل نمی شود او چون پدرخانم حجت الاسلام سیدمجتبی خامنه ای ست، از این انتساب به موقعیت هایی که در شان او نیست، دست یابد. ارتقاء در دنیای سیاست به شایستگی ها و توانمندی ها و سیاست ورزی حرفه ای ست؛ نه به فامیلی گری و رانت های شغلی و پرش ها و جهش های غیر واقعی. دامنه حتی متاسف است در دوره ی راهنمایی و دبیرستان با کتاب های تعلیمات اجتماعی و دینی او درس ها را گذرانده است. او از آن زمانی که در انتخابات 29 بهمن 1378 مجلس ششم آخر شده بود ولی با ابطال چندین صندوق توسط شورای نگهبان و حذف کردن آقای دکتر علیرضا رجائی عضو شورای فعالان ملی مذهبی منتخب مردم تهران، به مجلس راه یافته بود، بقیه در ادامه ی مطلب

دکتر غلامعلی حدّاد عادل


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٥ ‎ق.ظ

پست 1824 : توضیح دامنه. به نام خدا. یار صمیمی شهید بهشتی حجةالاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه 18 اسفند 1394 سرمقاله ی روزنامه ی خود را به موضوع نقد و بررسی و اهمیت جامعه مدرسین حوزه ی علمیه ی قم اختصاص داده است که به نظر دامنه دارای نکات و اشارات بسیار مهمی ست. خواندن و یا مرور آن می ارزد:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم. انتخابات هفتم اسفند، چه در مورد مجلس خبرگان رهبری و چه در مورد مجلس شورای اسلامی، حرف‌های زیادی برای ثبت شدن در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی دارد. در این زمینه جا دارد کتاب‌ها نوشته شود و از آنچه در این انتخابات از اولین مراحل مقدماتی تا پایان رای‌گیری و اعلام نتایج رخ داده به عنوان یکی از رویدادهای مهم تاریخ نظام جمهوری اسلامی یاد شود.

نوشتن رویدادهای این مقطع شاید از عهده یک نفر بر نیاید و نیاز به یک جمع چند نفره باشد تا بتوانند جوانب مختلف را ببینند و جمعاوری کنند. علاوه بر این، انصاف، بی‌طرفی و خالی از حب و بغض بودن نیز از شرایط حتمی چنین کار مهمی است. اگر واقعیت این واقعه با همین ویژگی‌ها جمعاوری و تدوین شود، قطعاً برای نسل‌های آینده آموزندگی خواهد داشت و به تدوین صحیح تاریخ نیز کمک خواهد کرد.

یک بخش از این واقعه به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مربوط می‌شود. قطعاً اگر عملکرد این جامعه در انتخابات هفتم اسفند به صورت همه جانبه تدوین شود، حداقل یک کتاب قطور خواهد شد. این مقاله فقط عهده‌دار اشاره‌ای اجمالی به یکی دو مورد از سرفصل‌های این مبحث گسترده و بسیار مهم است.(برچسب: هاشمی رفسنجانی)

حجة الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1823

به قلم تنسر 94 : "به نام حضرت حق، خداوند یکتا. درود و سلام جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی. 166 اسفند روز درختکاری، روزی که می بایست بسیج عموی شود تا روند اطلاع رسانی به خوبی و در خوری باشد تا تخریب جنگل و درخت در حال فزونی ست،کاسته شود.و با اطلاع رسانی به موقع و در اعتلای فرهنگ سازی در حفظ و نگهداری از درخت که یکی از ضرورتهای حیاتی و زیست محیطی می باشد ،تلاش بی وقفه داشته باشیم . درخت و احیای جنگل و نگهداری آن،نیازمند به یک نهضت وعزم راسخ را می طلبد.ولی متاسفانه، متاسفانه، بعد انتخابات، اغلب در موشکافی انتخاباتی وکنکاش سیاسی می باشند.درحالیکه بعضی از نخبگانی سیاسی کشور،روند انتخابات را در میل سلیقه ای سیاسی خویش می خواهند وشکست سیاسی را از مردم، نمی پسندند و خواهان ماندگار شدن در راس قدرت می باشند. آیا بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٩ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1822 : به زیرنویس دامنه. به نام خدا. به مناسبت هفته ی درخت و درختکاری و توجه دادن به نعمت بی نظیر خداوندی در حیات بشری و اشاره به حفظ و حراست و سامان بخشی همه ی موجودات ذوحیات در بستر امن و زیبا و وسیع دارابکلای ساری، غروب امروز سه شنبه 18 اسفند 1394 تصاویری تازه از جنگل دارابکلا توسط جناب یک دوست، دوست خستگی ناپذیر دامنه، به تلگرام دامنه ارسال شده است: اینجا

پس کو آن خبرهای خیر و خوشت ای قاصدِ خوشگل با آن همه عطر معطّرِ غُنچه ات؟

سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ٥:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1819 : به شرح دامنه : به نام خدا. وقتی در اواسط دهه ی هفتاد، به علت اشتیاقم به  مطالعات سیاسی با آنکه کم پول بودم، کتاب مهم دکتر مهدی مطهرنیا با عنوان "درآمدی بر تحلیل پدیده های سیاسی" را از ساری خریدم و خواندم و در دفتری خلاصه اش کردم که موضوع اش فن تحلیل سیاسی بودإ؛ دریافته بودم مهدی مطهرنیا یک تحلیلگر ماهری ست.

او تحصیلکرده ی دوره ی دکترای علوم سیاسی دانشگاه هاوایی و دکترای آینده پژوهی از دانشگاه بین المللی امام خمینی ست که معمولا مطالب خواندنی می نویسد. بعد از 7 اسفند 1394 در دو متن به دفاع از آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت که به نظر دامنه از سری نوشته های کلاسیک و مهم در این زمینه محسوب می شود.

او که منتقد هاشمی رفسنجانی در دهه ی قبل بود، از وقتی که هاشمی  به ملت پیوست، از حامیانش شده. در زیر یکی از دو متنش را در ادامه ی مطلب آوردم و دومی را از سایت رسمی وی لینک کردم. در متن اول وی بر آن است تا به مخالفان هتّاک هاشمی رفسنجانی بگوید اگر فکر می کنند می توانند هاشمی را به سرنوشت آیت الله منتظری دچار کنند؛ (به تعبیر دامنه منتظرییزه کردن رفسنجانی) بسیار اشتباه می کنند. باهم متن وی را می خوانیم: (برچسب: هاشمی رفسنجانی)

 دکتر مهدی مطهرنیا


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٥ ‎ق.ظ

پست 1818                                                                     یوسف رزاقی

به قلم دامنه : به نام خدا. 18 اسفند 1383 یکی از مردان خدوم دارابکلا که نعمت بزرگ  انرژی گاز و ابتکار نوسازی ساختمان های دارابکلا پس از سیل ویرانگر دهه ی 700، به دست پرتوان و قدم کوشنده ی او به جریان اقتاده بود؛ در اثر تصادف هولناک جاده ی فیروزکوه، از میان مان پرکشید و به رحمت خدا پیوست؛ یعنی شادروان یوسف علی رزاقی فرزند مرحوم حسینعلی رزاقی (=ذاکر  اهل بیت عصمت و طهارت).

یاد این رفیق بسیار نزدیک مان همیشه جاویدان باد. یوسف روحم تو کجایی؟ فاتحه مع الصّلوات.

زبان حال سید علی اصغر برای یوسف که به دامنه واصل شد:

«سلام. فصل سردی است. زمانی که زمستان می شود.

زمستان یعنی رفتن یک دوست وبرادر نیک وخوب.

یوسف مان مردی از تبار سپیده عشق آفرین بود.

شادی آور وسرزنده. مهربانی هایش را من می شناسم.

درد دیگزان داشت.

محفل پرور بود. کانون محبتش سرآغاز نشاط بود.

از فرزندانش که مودب ونیک مهرند؛ می خواهم که شاد باشند.

به اندیشه بابا با نگاه غم نداشته باشند، چونکه یوسف مرد شادی بود.

برکرانه خوش ذوقی ام همواره برای دلتنگی هام، اشک می ریزم تا خاطره شیرینش آبیاری  شود.»

سال 1378. از راست: سید علی اصغر. روانشاد یوسف. دامنه. علیرضا


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ۳:٥۳ ‎ب.ظ

پست 1817 : به قلم دامنه : به نام خدا. خادم دوم حرم امام رضا (ع) با حکم رهبر معظم انقلاب منصوب شد؛ یعنی حجة الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی. از آنجایی که حرم قُدسی رضوی متعلّق به همه ی شیفتگان آن امام رئوف است؛ خادم او هم باید متعلق به همه ی مردم باشد و تعلّقات جناحی خود را به نفع قداست این ناحیه ی مشرّفه از همین امروز کنار گذارد.

وی داماد حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد علم الهدی امام جمعه ی مشهد است که گرایش شدیدی به جناح راست دارد. امید است خادم دوم امام رضا (ع) مُفاد بسیار مهم و سراسر معنویت و تذکرات دلسوزانه ی رهبر معظم انقلاب در این حکم را (که متن کامل آن عینا" در ادامه ی مطلب درج شده است) آویزه ی جان و برنامه ی فکری و سیاسی و دینی خود کند.

حکم رهبری اگر دقت کنید بسیار ظریف و دوراندیشانه و هدفمند است. خصوصا" بندهای 2 و 3 و 4 و 7 که عمل به آن موجب درخشان شدن عمل خادم دوم امام رضا (ع) می شود. مانند کلیدواژه های مهم در حکم انتصاب: خدمت به ضُعفاء، نیازمندان، مستمندان، تهیدستان، مستضعفان، ظرفیت فرهنگی حرم، کمک گیری از خبرگان فرهنگی. و نیز مطابق بند 7 حکم، " سامان بخشیدن به بنگاه های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی و انضباط قانونی آنها " که به تاکید رهبر معظم انقلاب "باید همواره مد نظر بوده، از آن غفلت نشود."

دامنه با عشق وافر به بارگاه ملکوتی مشهدالمقدس و اعتقاد راسخ به آن امام بزرگ و صاحب اصلی این کشور، و بااهمیت دانستن مسئول و متولی آن مکان معنوی و مقدس، برای خادم دوم حرم رضوی آقای حجت الاسلام دکتر سیدابراهیم رئیسی که زاده ی نوغان مشهد است، آرزوی خدمت خالصانه و مجاهدانه به حرم امام رضا (ع) و زائران آن امام مهربان و شفابخشِ دل محرومان دارد. متن حکم در ادامه ی مطلب

رهبر معظم انقلاب و حجة الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:۱٥ ‎ب.ظ

پست 1816 : به قلم دامنه : به نام خدا. ضمن سلام به جناب نگاه باید بگویم طبق اصل های 16 و 17 اصول چندگانه دامنه، قرار بر این شد کامنت های کامنت گذاران محترم و متن های دامنه نویسان ارجمند یا نام حقیقی شان و یا با نام شناخته شده ی شان و یا حدّ اقل با اسم توافق شده ی شان با دامنه، به انتشار برسد. و این گام تازه ی دامنه در شفاف سازی اخلاقی و دینی ست.

دامنه در مقدمه ی پست 1804 " زن، زمین، زندگی" به قلم جناب تنسر توضیحی برای شما جناب نگاه و جناب تنسر نوشته بود؛ که برآورده نشد. با این همه همچنان منتظرم اگر بیم دارید از محیط اطراف، از دامنه بیم نکن و خودت را بر من بشناساند تا طبق تواقق بتوانم در خدمت قلم خوب و موثرتان باشم. وقتی حتی به من هم که مورد تایید تو هستم، اعتماد نمی کنی، پس اساسا" چرا باید در عرصه ی نوشتن بمانی.

این را بدان این رای دامنه در باره ی جناب نگاه است: فردی که حتی در قالب مستعار از مرز اخلاق نگارش بیرون نرفته، چه رسد با نام حقیقی اش که انسان را باپرواتر و پارساتر و خویشتندار تر نگه می دارد. خود دانید. فقط این را گفته باشم وداع شما جناب نگاه یک آسیب جدی تر که به همراه دارد این است که به دامنه فهماندی حتی دامنه هم معتمد تو نیست.

دامنه ای که در در عمر 52 ساله اش حتی یک کلمه علیه هیچ کسی نون بُری نکرده. با هم متن جناب نگاه را که پریشب به دامنه واصل شد و نیز دو متن دیگر ایشان را که در چند روز گذشته به دامنه فرستاده، ولی طبق اصل 17 منتشر نشده، می خوانیم. سه متن ایشان عینا" درج می شود تا در جریان ماوقع باشید:

"به نام خدا سلامی برای خداحافظی ای کاش ای کاش و ای کاش ... وقتی تنها آزادی بیان و دلخوشی بیان حقایق و احساس پاک را از شما بگیرند فقط و فقط به قیمت شناخته شدن (نگاه ) من هم لب بر می بندم و ندای بر آمده از بینشم را که قرار بود در فضای آزاد اندیش سر دهم را همانند بغضی از این پس در خودم می خورم و در گوشت و پوستم جای می دهم . وقتی می بینم و به حقیقت خفته در جامعه پی می برم از اینکه شناخته شدنت مهم تر و ارجع تر از افکار و بینشت به چشم می آید و به قیمت از دست دادن تنها دلیل بودنت می شود پس بسوز ای دل که دنیا فقط جای بازی ست تو رو چه به این کارها. زین پس دیکر نه می نویسم و نه به خود اجازه ی خواندن و اندیشیدن می دهم چرا که فهمیدم این ها همه جز بازی بیش نبوده. دیر باری ست که می پنداشتم در دامنه می توانم بیاموزم انسان بودن را بیاموزم بینش را . بیاموزم زیستن و درست اندیشیدن را . نمی دانستم چهره ام بر فکر و اندیشه و قلم و بینشم برتری دارد . پس خداحافظ قلمم . خداحافظ اندیشه .خدا حافظ رویای دیرینم .خداحافظ تنها دلیل زندگی ام . ای فلمم تو را در دل به خاک می نهم تا مبادا نگاهی برای زیبایی تو هستیم را از من بگیرد. بدرود."  بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1815 : به قلم دامنه : به نام خدا. او عادل است. یعنی عادل طالبی دارابی که همیشه افتخار دارد که یک دارابکلایی ست. کارشناش ارشد مهندسی عمران با گرایش سازه از دانشگاه دولتی قم. وی با ارائه ی تزی با عنوان "اثر خرپُشته بر رفتار دینامیکی ساختمان های کوتاه مرتبه" با نمره ی 19 و نیم، متن پایان نامه ی علمی خود را در دانشگاه امیرکبیر تهران به ثبت رسانده است.

از بدو دانشجویی تا پایان فارغ التحصیلی در نظارت و مهندسی سازه های قم و تهران مشغول به کار است و حاصل دسترنج شبانه روزی خود را می خورد. فردی با تکاپوست. بیکاری و کاهلی در خونش نیست. آداب مذهبی و حتی روزه های مستحبی را نیز از خود دور نمی دارد. به عنوان پدرش، از سخت کوشی و آداب دانی اش بسیار راضی ام. برای او و همسرش سرورالسّادات که هر دو تحصیل کرده ی موفق دانشگاه هستند و هر دو استاد زبان انگلیسی در موسسات قم نیز می باشند؛ آرزوی توقیق و سلامتی دارم.

معرفی در این پست نه از سرِ ریاکاری که فقط در راستای مسائل عصر دارابکلاست تا در تاریخ این محل ثبت شود؛ یعنی همان پست هایی که معمولا" در دامنه برای معرفی افراد مختلف پی می گیرم از کشاورز عادی تا عالم و دانشجو و ذاکر و اشخاص گمنام. پوزش اگر با این پست وقت تان را ضایع نمودم. دعاش کنید که خیر دنیا و آخرت نصیبش شود.

متن کتاب مجموعه متون ثبت شده در دانشگاه امیرکبیر که تز عادل هم در آن ثبت شد

مهندس عادل طالبی دارابی. فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه دولتی قم. عکاس: همسرش سرورالسّادات. دریای مازندران. نوشهر. تابستان 1394 دو تصویر هم در ادامه مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥۸ ‎ق.ظ

پست 1814 : به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 28 . «سلام علیکم: بسم الله الرحمن الرحیم و هو خیرالناصرین. ارتحال عالم فرهیخته و شخصیت شهیر نماینده ولی فقیه در استا ن خراسان بزرگ حضرت آیة الله واعظ طبسی (رح) را به محضر امام زمان (ع) و به همه انقلابیو ن و مقام معظم رهبری امام خامنه ایی تسلیت عرض نموده وبرای آن مرحوم علو درجات وغفران الهی از حضرت احدیت مسئلت دارم.

بنده این افتخار را داشتم در 15 شعبان المعظم در مشهد مقدس در حرم امام رضا (ع) درسال 1376  آن زمان که در مشهد بود م بدست مبارکشا ن  ملبّس به لباس مقدس روحانیت شدم وافتخار میکنم. خدا ایشان را با اولیای الهی وامام راحل مشهور کند.

نکاتی در ارتباط با ایشا ن در کامنت ونظرات آقا ابراهیم طالبی و جناب استاد حاج آقا شفیعی که درباره ایة الله واعظ طبسی (رح) مطالب خوبی نوشتند. بنده آنجا نکاتی می آورم. علاقه مندان آنجا رجوع کنند.

موضوع: سخنی با هیئت اُمناء مساجد وحسینیه:  در باره ی  امام جماعت مسجد بعضی از صفاتش را بیان کردم و به همان مقدار اکتفاء میکنیم. گفته بودیم از عوامل جذب جوان ونوجوان به مسجد لازم است روحانی مسجد کاردان باشد. و صفات دیگر.

پیشنهاد برادر ارجمند جناب آقا ابراهیم طالبی باعث شد جهت تنوع، مطالب دیگر را محضر شما خوبان مطرح کنم  وامتثال امر شد وتوفیق رفیقم شد واوامر به اجابت رسید. الان که این مطالب هیئت امناء را مینویسم به پیشنهاد عده ایی از روحانیون بزرگوار که به  بنده فرمودند درباره هیئت امناء بنویس.

هر چند که بنده ناقابلم وشما بزرگواران لطف دارید . وحقیرراتشویق میکنید وبا این حرکت خوب شما بنده نیرو میگیرم تا اوامر شما را اجابت کنم . واما از عوامل جذب جوان ونوجوان هیئت امناء مسجد هستند. که مدیر کل آنها امام جماعت مسجد میباشد ودرتحت اختیار امام جماعت کاردان باید باشند.


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٥ ‎ق.ظ

پست 1813 : به توضیح دامنه : به نام خدا. این دو تحلیل یکی از آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و دیگری از احمدمسجد جامعی بسیار قابل تامل و عبرت آموزی ست. در لای متن هاشمی خیلی  اشارات وجود دارد که هر کس آگاه به محیط سیاسی باشد به آسانی در می یابد. امید است این دانستنی ها به بهبود افراد افراطی که از رای مردم پریشان حال شدند، بینجامد که به جای پذیرفتن آنچه مردم انشاء کردند، پرت و پلا می بافند و از حق و متن و قاعده، به فرافکنی و حاشیه می روند. با هم می خوانیم اگر بخواهین:

تحلیل آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در پیامی به ملت ایران: «و صبر کن و صبر تو جز به توفیق خدا نیست و بر آنان اندوه مخور و از آنچه نیرنگ مى‏کنند، دل تنگ مدار، در حقیقت‏ خدا با کسانى است که پروا داشته‏ اند و با کسانى است که نیکوکارند.» (سوره مبارکه نحل، آیات شریفه ۱۲۷ و ۱۲۸) برادران و خواهران بزرگوار در استان تهران. در نخستین بیانیه انتخاباتی نوشته بودم:

«پس از سال‌ها مسئولیت‌های انتخابی و انتصابی، یک بار دیگر خود را در معرض آرای شما مردم بزرگوار می‌گذارم تا هم ‌وزن عملکرد و هم میزان درستی و نادرستی مواضع خود را در ترازوی  اندیشه‌های عام بسنجم.» اکنون خدای بزرگ را شاکرم که آنچه به عنوان یکی از سربازان ایران اسلامی در تمام این سال‌ها در گفتار و رفتار داشته‌ام، مورد پسند شما مردم بزرگوار قرار گرفت و مطمئنم موجبات رضایت خداوند متعال را نیز فراهم می‌نماید که: عبادت به جز خدمت به خلق نیست.

اگر چه از مدت‌ها قبل بخشی از امپریالیسم خبری با همه بنگاه‌های تبلیغاتی خارج‌نشین در حرکتی هماهنگ با غول رسانه‌ای داخلی، به انواع و اقسام تهمت‌ها، توهین‌ها و دروغگویی‌ها متوسل شدند و با تعابیری زشت، مردم را از حضور در انتخابات می‌ترساندند، اما آنچه زن و مرد و پیر و جوان ایرانی در هفتم اسفند انجام دادند، (برچسب: هاشمی رفسنجانی)


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٥ ‎ق.ظ

پست 1812 : به توضیح دامنه : به نام خدا. به نظر دامنه برای دامنه خوانانی که مسائل سیاست را تعقیب می کنند، خواندن تحلیل ها و نظرات هر دو جناح در باره ی نتایج انتخابات 7 اسفند 1394 مفید و حاوی نکات آموزنده ای ست و حتی برخی از آنها بشدت خنده دار و نیز تاسّف بار. در این پست، دو تحلیل مهم آقایان احمد توکلی و امیر محبّیان ( هر دو از افراد شاخص جناح راست ) ارائه می شود. محبّیان از دلایل شکست جناح راست می گوید و احمد توکلی در دفاع از آیت الله هاشمی رفسنجانی به 15 نکته ی خواندنی اشاره می کند.  امید است به خردمندی و ظرفیت افزایی بیشتر بینجامد و در طوفان فکری اثرگذار باشد:

تحلیل اول : امیر محبّیان تحلیلگر، فعال سیاسی و نظریه‌پرداز اصولگرا و نیز ستون نویس مشهور روزنامه رسالت، در گفتگو با سایت «فرارو» گفت : من معتقدم اصولگرایان بیش از آنکه از اصلاح‌طلبان شکست بخورند، مغلوب اتخاذ راهبرد اشتباه خود شدند. اول اینکه تصویر نادرستی از اصولگرایان به مردم انتقال پیدا کرد که این امر محصول دو حرکت بود : یکی اینکه ۴٧٧ درصد از لیست اصولگرایان به جبهه پایداری و ٢٧ درصد به جمیعت ایثارگران و رهپویان و ١٢٢ درصد به مؤتلفه تعلق گرفت و مابقی را به افراد دیگر دادند...

از سوی دیگر این پازل را یک حرکت نادرست دیگر تکمیل کرد و آن اینکه در آستانه انتخابات، چالشی بین برخی افراد و آقای لاریجانی ایجاد شد که این‌گونه به جامعه القا کرد که علی لاریجانی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص معتدل و مصلحت‌گرا، دیگر در جریان اصولگرایی جایی ندارد و امثال کاظم جلالی و نعمتی را به‌ همین‌ دلیل کنار گذاشته‌اند... این موضوعات تصویری از اصولگرایان به جامعه انتقال داد که واقعی نبود؛ اما حاصل کارکرد شورای ائتلاف اصولگرایان بود. (برچسب: هاشمی رفسنجانی)

دکتر امیر محبّیان


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٢ ‎ق.ظ

پست 1811

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 34 : ( دامنه : به نام خدا. متن زیر پاسخ آسید دوست اندیشمندم است به دوست فاضلِ بزرگوارم جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی، که در پست 1803 به دامنه معترض گردیده بود چرا متن منتشر شده ی ایشان در وبلاگ رنگین کمان را بی اجازه ی وی در دامنه بازنشر داده ام. یعنی این پست: اینجا . ضمن سلام و سپاس از هر دو گرامی، و نیز گرامیداشت فضای متحملانه ی طوفان فکری، با هم پاسخ آسید به ایشان را می خوانیم: )

"سلام. همه این قاعده را می دانند که روش انتقال نوشته های الکترونیکی در فضای مجازی، فقط انتقال است و هنوز درکشور این موارد مورد اعتراض قرار نگرفته و به نظر بنده غیر اخلاقی هم نیست. و از طرفی آنانی که مرا می شناسند و یا باور و علاقه مرا به قاطبه روحانیت بویژه روحانیون محترم هم محلی ام؛ می دانند، باخبرند که من ارادت خاصی دارم به آنان، اما در فضای نقد و بحث و ... عقلم را تعطیل نمی کنم. زمان پخش مطالب دکتر شفیعی، مرد قلم و اندیشه در وب رنگین کمان دورتر از اعتراض ایشان بود و بهره مندی وب دامنه هم زمانش گذشته بود. چرا ایشان در بحبوحه طوفان فکری انتخابات، گلایه و عدم رضایتش را بیان نمودند؟ مدتی قبل سوال تلگرامی از دکتر شفیعی نموده بودم که در پست 1389 وب دامنه نشر پیدا کرد. ایشان ( جناب دکتر شفیعی ) هم بی مشورت با بنده مطالب مرا نشر دادند اما بنده متعرّض نشدم. چون اعتقاد دارم باید مطالب مفید را انتقال داد. هنوز هم اعتراضی ندارم اما یادآوری کنم که پست 1398 نمونه اعتراض ایشان است. برای پاسخ به سوالات ایشان هم می توان مطلب نوشت اما چون بعنوان مثال مطرح نمودند هم بهره بردم و هم تفکرکردم که باید برای تبیین واقعیت باید اهل تفکر هم باشید. متن دامنه عزیز حقوقی و اثباتی است شرح شعر و رمانیتیکی نیست. مبتنی بر قاعده و نتایج واقعی است."

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام دامنه هم بر شما که بسیار مستدل و منطقی و مبتنی بر شواهد عینی نوشتی. اشاره ی شما در متن به پست 13899 را در جستجوی وبم پیدا کردم و برای مزید اطلاع دامنه خوانان لینک آن را می آورم. یعنی پست 27 مهر 1394: اینجا. اما بعد؛ یک نکته را بیفزایم اساسا" وقتی کسی چیزی را نوشته ساخت و یا بر منبر بیان کرد، و یا در مجامع عموم و لای قلم و صفحه آورد، بدان معناست آن فرد قصدش این بوده مردم هم از دانسته های عرضه شده ی وی مطلع شوند؛ مگر آن که کسی مطالب کسی را سرقت ادبی کند و بدون در نظر گرفتن حق مالکیت معنوی، آن را به نام خود جا بزند. بگذرم آری از این حاشیه بگذرم؛ که هنوز نیاز است دامنه و آسید و آگاهان انقلابی، از 7 اسفند روشنگری کنند و دامنه تا ایام عید نوروز این بحث پردامنه را در دامنه پی می گیرد و دامنه خوانان را در طوفان فکری سرزنده و ناظره گر مسئول نگاه می دارد تا از این هوشیار ها و به زاویه نرفتن ها، قدرت رای تغییرساز مردم حماسه آفرین، در اذهان جاری بماند.

شنبه ۱٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1810

به قلم دامنه : به نام خدا. به این پست دقت کنید. در استان هرمزگان همه ی داوطلبین خبرگان  رهبری توسط فقهای شورای نگهبان ردّ صلاحیت شده بودند بجز آیت الله علامعلی نعیم آبادی که نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه شهر بندرعباس است. بنابراین برگزاری انتخابات 7 اسفند در این استان به مشکل قانونی رقابت مواجه شد. فُقهای شورای نگهبان بر حسب قدرت نظارت استصواب، 5 روز مانده به روز اخد رای، جوانی 30 ساله متولد 1364 به اسم حجت الاسلام سید روح الله صدرالسادات که در استان یزد نامزد شده بود را به حوزه ی هرمزگان انتقال دادند. او هیچ شانسى برای پیروز شدن بر رقیب قدَر خود یعنی آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نداشت؛ اما هرمزگانی ها خیلی خوب تشخیص دادند اگر اراده کنند قدرت رای آنها بسی بالاتر از قدرت نظارت استصواب ست فلذا با حضور معنادار و اعتراضی خود، هم سلب آفریدند و هم ایجاب و هم نیز اِعجاب.

واقعا" جای آیت الله سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان تهران خالی بود تا معجزه ی قرن با رای مردم استان تهران برای این یادمان مکتب امام خمینی خلق می شد. ردّ صلاحیت عجیب آیت الله سید حسن خمینی و انتقال اجباری سید روح الله صدرالسّادت به هرمزگان چه ها که نیافرید. یکی فقط این است که بدانیم آن چیزی که مقدس است و غیر قابل خدشه، اصل نهاد شورای نگهبان است نه افراد درون آن. تضعبف نهاد آری که حرام است و بر شاخ نشستن و بُن را بریدن. ولی نقد و اصلاح اعضای آن که مثل همه ی ماها، انسان هستند و غیرمعصوم و در معرض انواع آزمون و خطاها و ابتلاء ها، امری کاملا متقن است و نیز راهی دقیقا ثواب و شیوه ای صواب.

سید روح الله صدرالسادات یزدی.خبره ی  30 ساله برگزیده هرمزگان

شنبه ۱٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1808 : به قلم دامنه : به نام خدا. با تسلیت. روحانی مبارز و زندان کشیده و آگاهی بود. او حامی و پناهگاه بزرگ طلاب مبارز در عصر دیجور طاغوت بود. چون خادم حرم امام رضا (ع) بود، شیفتگان آن امام رئوف به وی علاقمندی و احترام و محبت داشتند. در فضای پرتنش جناحی، او فردی حقایق طلب بود. رابطه ی بسیار وثیق و گرمی با رهبر معظم انقلاب داشت. دو دوست دیرین هم بودند. مثل دوستی میان سه دوست دیرین: بهشتی و هاشمی و خامنه ای.

در سخت ترین بحران 88 وقتی آن مناظره ی ظالمانه که حق آن است بگویم شوی سیاسی  تبلیغی هجومی هدایت شده ی محمود احمدی نژاد در مواجهه با مهندس میرحسین موسوی را دید، ذرّه ای تردید به خود راه نداد که وی آن شب به اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری ظلم بیّن کرد و آتش بر بنزین دویّت و فتنه انگیزی انداخت و کشور را به آشوب ها و نزاع ها و شقاق ها آلود. و مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی تا آخر هم از این موضع حق خویش ذرّه ای بازنگشت و پشت هاشمی رفسنجانی را که آماج اهانت ها و اتّهامات بی اساس و انتقام جویانه نه انتقادگرایانه رار گرفت؛ خالی نکرد. و این شجاعت می طلبید و حق گرایی ها و دوری از چرب زبانی ها! به قول جمله ی کلیدی اخیر هاشمی رفسنجانی روحانی اگر حق را نگوید، خدا از او روی برمی گرداند.

موضعی به این مهمی در بدترین کوران حادثه ی انقلاب، آن هم در حدّ جایگاه مرحوم واعظ طبسی فقط روحی مستقلانه و حقیقت گرایانه می خواهد که واعظ چنین نمود و چنین ماند و باعزّت هم مُرد. صبح برای او قرآن تلاوت کردم که آیه های آخر نمل آمد یعنی آیات 89 تا 93 که دقت در الفاظ و معانی و تفسیر آن ذوق می خواهد و ذکاوت:

مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ﴿۸۹﴾ وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۹۰﴾ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِی حَرَّمَهَا وَلَهُ کُلُّ شَیْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۹۱﴾ وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنذِرِینَ ﴿۹۲﴾ وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿۹۳﴾

یعنی: هر کس نیکى به میان آورد پاداشى بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ایمنند. و هر کس بدى به میان آورد به رو در آتش [دوزخ] سرنگون شوند آیا جز آنچه مى‏کردید سزا داده مى‏شوید. من مامورم که تنها پروردگار این شهر را که آن را مقدس شمرده و هر چیزى از آن اوست پرستش کنم و مامورم که از مسلمانان باشم.

و اینکه قرآن را بخوانم پس هر که راه یابد تنها به سود خود راه یافته است و هر که گمراه شود بگو من فقط از هشدار دهندگانم. و بگو ستایش از آن خداست به زودى آیاتش را به شما نشان خواهد داد و آن را خواهید شناخت و پروردگار تو از آنچه مى‏ کنید غافل نیست."

راهپیمایی انقلاب در مشهد. از راست: مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی. رهبر معظم انقلاب. شهید هاشمی نژاد

شنبه ۱٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٥ ‎ق.ظ

پست 1807 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 86 : "سوگنامة آیه الله واعظ طبسی. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. اینجانب همانند همة مؤمنان به امام و رهبری، از شنیدن خبر در گذشت عالم مجاهد، انقلابی وارسته، مدرّسی فرهیخته، استادی توانمند، و مدیری شایسته؛ حضرت آیه الله واعظ طبسی متأثّر شدم؛ بروز این حادثة مولمه را به روح مطهّر رضوی، محضر شریف امام زمان (علیه السّلام) و رهبر فرزانة انقلاب اسلامی ایران، و همة بازماندگان و شاگردان و دوستان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم؛ امید وارم با عنایت ویژة حضرت ثامن الحجج (علیه آلاف التحیة و السلام) مشمول رحمت واسعه الهی قرار گیرد. چند روزی بیش از حضورم در حوزة علمیّة مشهد الرّضا (علیه السّلام) (حدود سال 1353ش) نگذشته بود که با نام این عالم مجاهد آشنا شده بودم؛ کم کم، از شکل گیری کلاس درس جذّاب «معالم الأصول» او در مسجد مرحوم حاج ملّا هاشم (واقع در بست بالا و در جوار مدرسة نوّاب) و نیز از برگذاری جلسة روضة ماهانه در منزل ایشان مطّلع گردیدم؛ پس از آن، توفیق یافتم هم به حلقة درسی ایشان به پیوندم؛ بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
شنبه ۱٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1806 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 44 : دامنه : به نام خدا. این متن استاد شفیعی مازندرانی بعد از ظهر امروز جمعه 14 اسفند 1394 توسط ایشان به تلگرام دامنه ارسال شده است. نیز دیروز اشعاری در باره ی شهادت حضرت زهرا (س) ارسال کرده اند که در نزدیکی آن ایام که واقعا" روز حُزن و درک مصائب عظیم آن صدیقه ی اطهر هست، پست خواهم نمود. ضمن سلام و سپاس با هم این متن پژوهش مندانه ی ایشان را می خوانیم: 

"بسمه تعالی. آزادی زبان: این روزها بخاطر اظهار نظر های انتخاباتی برخی از زبان ها آلوده است.

قول سدید را بنگر گاه گفتنت/ورنه هزار، فتنه بود منزل زبان

جنگ و جدال و دشمنی و تیرگی بسی/خیزد ز عرصه های دل محفل زبان

سوال شد که چه کنیم تا از ناهنجاریهای اخلاقی گفتاری پرهیز نماییم، یا به آن دچار نشویم  و زبان ما به هرزه گویی و هر چه گویی آلوده نشود.  پاسخ: بهترین راه آن است که به گزینه های زیر توجه کنیم: بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
جمعه ۱٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٤:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1805 : به شرح دامنه : به نام خدا. دیشب اولین سالروز جشن عروسی پسرم عارف و عروس مهربانم مهسا خانم بود و دامنه هم باید آنجا می بود و بود. آن هم تا 5 ساعت. از 7 شب تا 12 نیمه شب که خو مره کور هاکارد بیهه.

این یک پست کاملا اختصاصی ست، تاکید می کنم اختصاصی و خصوصی. پس وقت خود را برای دیدن آن صرف و تلف نکنید؛ ولی اگر خودتان به رضایت خودتان خواستید ببینید دیگه به دامنه به جدّ و مزاح چیز میز نگید. این پست ها را می گذارم هم برای اُقربا و هم تا 100 سال دیگه که نوادگان دامنه هم بخوبی بتوانند ببینند تاریخ جدّ و نیای خودشان را. جای مهندس عاصم خالی ست. تصاویر: اینجا

شب جمعه 13 اسفند 1394 خونه پسرم عارف. عکاس: عروسم سُرورالسّادات. راست عارف. چپ عادل. وسط دامنه. بقیه ی تصاویر: اینجا

جمعه ۱٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1804

به قلم تنسر 92 : ( توضیح ضروری دامنه : به نام خدا. طبق اصل 17 اصول 17 گانه ی دامنه، جناب تنسر باید خود را بر دامنه بشناساند تا متونش منتشر شود اما او هنوز خویش را بر دامنه نشناسانده است. با این وجود غیابا" به احترام ارزش های نوشتاری اش که نزدیک 100 متن برای دامنه خوانان نوشته است، به ایشان تا عید فطر 1395 فرصت ادامه ی نشر می دهم تا واقعا هویت خود را اگر نمی خواهد برای مخاطبان هویدا کند؛ لا اقل بر دامنه آشکار سازد. جناب نگاه هم که یک دامنه نویس چیره دستی ست، نوشته ی مرا در اینجا می بیند خود را اگر نمی خواهد بر همگان معرفی کند حد اقل به دامنه اعتماد کند و مرا امین بداند خود را بر من بشناسد. تا باشگاه دامنه از قدم و قلم وی محروم نماند. با هم متن تازه ی جناب تنسر را می خوانیم: )

 "به نام حضرت حق، خداوند یکتا. درود بر جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی. به دلیل دوری جستن از فضا غبارآلود انتخابات که با بداخلاقی انتخاباتی همراه بود. خود را همگام با افتراق ها و تهمت ها دور کرده و با فضای مجازی کناره گیری اختیار نموده جز در دو متن، آنهم تشویق خود و همراهان جهت ایجاد یک حماسه ملی برای کشورم کمر همت  بستم.در اینجا با همان بینش، مطلبی که می بایست در 29 بهمن بعنوان جشن اسفندگان که جشن ستایش مهر و فروتنی زنان و یا روز زن، زمین و زندگی نامیده شده رابرای ایران دوستانم به ودیعه بگذارم مقدور  نبوده،کماکان برای ادای تکلیف به زنان میهنم،این متن را به یادگار گذاشته و خود و دوستان را از فضا انتخابات ،آنتراکت ذهنی و استراحت دهیم. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ

پست 1803 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 85 : دامنه : به نام خدا. این متن گلایه آمیز جدی جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی ست که  ابتدا باید مقدمه ای نسبتا" مفصل بنویسم تا مساله برای دامنه خوانان روش شود. در 29 بهمن 1394 جناب حاج حسین مدیر محترم وبلاگ رنگین کمان داراب، متنی از جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی در پاسخ به سوالش مبنی بر این که "چرا مردم از جامعه روحانیت دریغ میکنند؟" (یعنی در وبلاگش اینجا ) انتشار داده بود که برای دامنه متنی فاخر و برگیرنده ی مساله ای مرتبط با آحاد اجتماع ایران و با قلمی آسیب شناسانه و آزادنویسانه بوده است؛ همین پارامترها به اضافه ی انگیزه قطعی خیراخواهانه ی دیگرم یعنی آگاهی رسانی در مسیر طوفان فکری و تحریض دانایی در دامنه خوانان؛ موجب گردیده  آن را در دامنه با ذکر مقدمه ای موجز و اشاره ی تصریحی بازنشر دهم یعنی پست 1793 در روز چهارشنبه 12 اسفند 1394. امری که در میان وبلاگ داران دارابکلا مرسوم است و معمول. و دامنه اساسا" در نقل متون و عکس ها و بالاتر از آن حتی نام عکاسِ عکس ها را به لحاظ پایبندی به حق مالکیت معنوی، ذکر می کند و یا از قبل اجازه ی کلی می گیرد. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٢٥ ‎ق.ظ

پست 1801

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 27 : "موضو ع سخن :در تما م مراحل زندگی ادب داشته باشیم .  سلام علیکم :بسم الله الرحمن الرحیم .غروب پنجشنبه ودر آستانه ای شب جمعه وایام فاطمیه اموات وشهدا در انتظارند.به قلمی یا قدمی یادرمی خدمت به خلق الله میشود روح آنها راشادکرد .وعزیزان توجه داشته باشندکسانی که علاقه دارنداعمال شب و روز جمعه را ببینند وعمل کنند به فهرست سایت دامنه وبخش اعمال شب و روزجمعه درمفاتیح الجنان شیخ عباس قمی (رح) مراجعه کنند .چون بحث ما درارتباط با ادب است .خوب است ابتداء ادب را تعریف کنیم . ادب :به اخلاق ورفتار پسندیده وبه مجموعه ای دانستنی ها اطلاق میشودکه انسان را از خطا ولغزش ،باز میدارد و با استفاده ازعقل وتفکر انسان از ناهنجارها مصون می ماند ومو جب عزت او میشود.انسانها باید ادب  را در تمام مراحل زندگی رعایت کنند .با داشتن ادب ما می توانیم دیندار واقعی باشیم چندین نوع  ادب داریم. بقیه در ادامه ی مطلب

تذکر دامنه: به نام خدا. قابل ذکر است جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی در زیر پست های 1782 و 1783 و 1796 و 1801 کامنت های خوب و مهمی گذاشته و دامنه هم پاسخ کوتاه داده، اگر مایل بودید ببینید.

ادامۀ مطلب
جمعه ۱٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1800 : به قلم دامنه : به نام خدا. این آخرین پستی ست که می نویسم. آخرین پست برای پاسخ به هجوم های بی امان به اسم جناحی بودن دامنه. اما در اصل برای نابود ساختن شخص و شخصیت اندکی که اکتسابا" یا نیاکانا" دارم. هجمه ای چند جانبه و گاه تقسیم شده و سازمان یافته و غالبا" در قالبِ شش گونه: همچون افتراء ها، اهانت ها، نسبت دادن ها، تُهمت زنی ها، دروغ بستن ها و از همه رذل آمیزتر فُحش ناموسی دادن ها. که این آخری را در حلقومم فرو می برم تا اگر در مَحشر و رستاخیز و قیامت فرصتی یافتم در حفظ حریمِ حُرمت های متعیّن زندگی ام نزد خدای مهربانم روسفید برخیزم. آری آخرین پست دامنه؛ البته فقط در همین زمینه. یعنی از این پس در مقابل اتّهام جناح چپ بودن دامنه هیچ گپ و گفتی ندارم ؛ چرا که بارها و بارها خود و یار غارم آسید، گفته و گفته ایم کاملا فراجناحی هستیم. حال چه باور شود چه ردّ گردد. مسئولیت شرعی این نسبت به دامنه از این پس بر عهده ی هرکسی ست که از قبول سخن صریح یک مسلمان طفره می رود و نمی پذیرد. اما بعد؛ پاسخ دامنه به سه تُهمت جناب ارشد به دامنه: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:۳۸ ‎ب.ظ

پست 1798

به بازنشردامنه : به نام خدا. الحمدلله جناب قله امروز در خط است، نه بر خط ! . فلذا در پاسخ به  متن نقد آسید علی اصغر شفیعی دارابی بر رویکردش، با خط و ربط آمده است. و در پستی با عنوان "گفتگوی صمیمی جناب سید علی اصغر شفیعی با جوانان طالب بصیرت دارابکلا" مطالبی بر مینای نُت دستوری سراسری و کشوری علیه ی دامنه ردبف کرده است. از جناب قله که نشان داده خیلی جست و خیز داره و از دل دامنه با همه ی خطاها و نسبت دادن های ناروایش برنمی اُفته، ممنونم ممنون. بلاخره او هم دل داره و باید دلش را تخلیه کنه و چه بهتر و برتر، که بر سر دامنه خالی نمایه. با هم می خوانیم این آورده هایش را؛ که خوشبختانه در آخرین سطر حرفش به سرِ خط آمده و قول فظعی به آسید داده که "نرمش قهرمانانه شما را به فال نیک می گیریم و از این پس اعلام می کنیم ماهم همانند دامنه می خواهیم فراجناحی عمل کنیم. از این پس ما را مثل دامنه فراجناح حساب کنید". عین متن: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:٠٥ ‎ب.ظ

پست     1797

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 33 : "سلام. بنظرم در مقابل وازه های تب دار و کرامات  بی بدیل حاشیه ای،سکوت می کردی. باور کنید من این انتظار را از برادران قله نداشتم که اینجوری چشم را به سوی واقعیت ببندند و برای تاییدشدگان شورای نگهبان در اقصی نقاط کشور مردم به آنان رای دادند،حساسیت غیر سیاسی نشان بدهند. باشه، من هم باور میکنم که جناح شما رای آورده و مجلس خبرگان و شورا ی اسلامی را که قبلا داشته اند الان هم از این امتیاز برخوردارند. اما حرف های شما چه ربطی به تحلیل منطقی و واقعی دامنه دارد؟ که شما خارج از فرهنگ مناسبات اجتماعی، تندروی میکنی و هر چه از احساس ناشی از خشمت نشئت می گیرد، توانایی اخلاقی را مورد تردید قرار می دهی!؟ برای تحلیل محتوی نوشتار شما قله بصیرت وقت ندارم و گرنه می نوشتم که شما این نامه را ننوشتید!!!! اخلاق شما این نبود. حساسیت حزبی شما بجای خودش محفوظ و مورد احترام من است. اما وقتی به حاشیه میروید دچار خدشه قرارمی گیرید. بنا بر امر ولی فقیه، از جایگاه ولایت فقیه؛ مردم شکوفا شدند و در این جشنواره دموکراسی شرکت فرمودند و نتیجه هر چه باشه در این، همواره تجربه شده است. کسی شخصیت علمی هیچ علامه ای را از ایشان سلب نکرده است. بنابراین من از نوشته های بسیار تحلیلی دامنه، درس آموختم و روش بهبود ".

و این هم احساس پاک آسید علی اصغر شفیعی دارابی ست به امام خمینی و خاندان شایسته ی آن رهبرکبیر در زیر پست 1796 :

"سلام. من به امام خمینی (ره) و خاندانش بویژه به آیت الله آقا سید حسن خمینی که پر از اخلاق است، عشق می ورزم. داشته های خودم را از خوان نعمت این خاندان می دانم. و از این بابت خدا را شکر می گویم. نگهداشت حرمت معنویتِ این خاندان پاسداشت مزیدهای انقلاب اسلامی است."

چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ

پست 1796 : به قلم دامنه : به نام خدا. مرجع بزرگ شیعیان آیة الله العظمی لطف الله صافی  گلپایگانی که در دوره ی امام خمینی دبیر شورای نگهبان بوده اند؛ به همه ی عشق و احترام به امام خمینی به خانه ی آیت الله سیدحسن خمینی رفتند و پیام معناداری به همگان دادند.

ولی کاش سه فقیه شورای نگهبان این یادگار شایسته ی امام خمینی را در انتخابات خبرگان پنجم، ردّ صلاحیت نمی کردند. حرکت شجاعانه ی این مرجع متنفّذ، بسیار بسیار پیامدار است. حرکتی آنچنان روشن و مُبرهَن، که دامنه لب فرو می بنده از هرگونه تحلیل مقترن. متن این دیدار در ادامه ی مطلب (برچسب: هاشمی رفسنجانی)

تیتر صفحه ی نخست روزنامه ی همدلی. چهارشنبه 12 اسفند 1394. عکس قم. مرجع بزرگ شیعیان آیة الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در منزل آیة الله سیدحسن خمینی. حجج اسلام سیدعلی و سیدیاسر خیمنی برادران سیدحسن خمینی نیز در عکس دیده می شوند


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1795 : به قلم دامنه : به نام خدا. دامنه به تمامی شهرداران و دهیاران ایران پیشنهاد می کندهمان گونه که نام مقدس امام رضا (ع) و نام جاویدان خلیج فارس در بیشتر شهرهای ایران بر خیابان های منتهی به مشهد مقدس و خلیج فارس ایران نامگذاری شده است، نام مقدس والاترین نهاد قدرت کشور یعنی "صندوق آرای آزاد مردمی" را نیز بر یکی از میادین و یا خیابان های اصلی نامگذاری کنند. والسّلام. اسلام و ایران جاودان.

آیت الله سیدحسن خمینی. یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی. عکسصندوق رای آزاد مردمی که پرقدرت ترین نهاد کشور است

چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1794 : به قلم دامنه : به نام خدا. جناب قله صاحب و مدیر ارزشمند و فعاّل و اخیرا" کم انرژی ولی دستورالعمل نویسِ!! اما روحیه باخته ی وبلاگ قله بصیرت دارابکلا، به پست های پس از انتخابات 7 اسفند دامنه هجمه کرده و دامنه را به "هوچی گری" و "بچه بازی" متّهم نموده و پس از تدوین نوشته ی آمرانه ی حزبی گونه اش به تهیه ی خوراک سیاسی پرداخته و این جمله را در باره ی دامنه املاء ( نه البته انشاء ) کرده: "دوستان. فقط اجرا کنید انتشار بدهید و به دوستان دیگر هم بسپارید لطفا . خصوصا جناب دامنه که با این هوچی گری جدیدی که به راه انداخته داره تو زمین اونا بازی میکنه اگرچند خودشم میدونه " و در ادامه وقتی دیده واژه ی نفوذ برای جناج راست که او به آنها دل و جان سپرده،  سودی نبخشیده باز هم برای تسکین خود و مخاطبین خود واژه ی دیرپای فتنه را علَم کرده تا با این جمله اش به نمایندگی غیرموجه از تمامی جوانان دارابکلا بنویسد: "ما جوانان دارابکلا همچنان کذشته بصیر هستیم ما فتنه بزرگ سال 88 رو پشت سرگذاشتیم و رو سیاه فتنه گران بودند دیگه آزمون خطا بسه". بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1793 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 84 : دامنه : به نام خدا. اخیرا" جناب حجت الاسلام والمسلیمن سیدحسین شفیعی دارابی در پاسخ به سوال جناب حاج حسین رمضانی دارابی ( مدیر محترم و فعال وبلاگ رنگین کمان داراب ) متنی مهم در باره ی روحانیت نگاشتند که دامنه پس از مطالعه ی آن به بازنشرش می پردازد. امید است جناب ایشان از این بازنشر متن مهم شان رضایت داشته باشند. دامنه فقط یک نکته را بگوید آنچه در سوال مدیر وبلاگ رنگین کمان آمده، نیازمند این اصلاح است که عدم اقبال مردم از روحانیت به صورت کلی و تعمیمی نادرست است؛ باید گفت عدم اقبال برخی از مردم از برخی از روحانیان. با این تذکر، با هم متن جناب آقای شفیعی دارابی را که بحثی کلی ست و مربوط به پیش از برگزاری انتخابات است و بدور از آغشتگی فضای پس از انتخابات، می خوانیم: این سوال جناب رنگین کمان بود: "چرا مردم از جامعه روحانیت دریغ میکنند؟": آدرس پست وبلاگ رنگین کمان اینجا . عین پاسخ:

"سید حسین شفیعی, بسمه تعالی. حاج حسین دوست داشتنی سلام علیک. سؤال خوبی است ولی فرصت پاسخ تفصیلی را ندارم چون شب گذشته یکی از دانشجویان خوب دارابکلائی دو سؤال مهمّ مطرح در خوابگاه دانشجوئی را طرح نموده و دیشب که شب درسی بود وعده دادم امشب جواب بدهم و در حال تهیّة پاسخم؛ امّا به صورت فشرده می گویم: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٤ ‎ق.ظ

پست 1791

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 26 : "سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. عزت در دست خداست .برای رسیدن به مقام عزت، انسان باید اموری را در ارتباط با خداوند متعال مراعات کند. آن موارد عبارتند از: 1. ایمان. ایمان، خداباوری و قیامت، طریقی برای راه یابی به منبع عزت است. چنانکه قرآن میگوید: «و لله العزه و لرسوله و للمومنین»؛ عزت، مخصوص خدا، رسول و مومنان است. در اصول فقه، قانونی است که میگوید: «تعلیق به وصف، مشعر به علیت است»؛ یعنی چون عزت مندی برای کسانی است که دارای صفت ایمان بوده و مومن باشند، بنابراین طبق قانون اصولی مذکور، این ایمان است که آنها را عزیز گردانیده و به ایشان عزت بخشیده است.

حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی. قم. منزل وی. 3 اسفند 1394 . ارسالی ایشان به تلگرام دامنه


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٠ ‎ق.ظ

پست 1789

به قلم آسید علی اصغر شفیعی دارابی 32 : ( دامنه : به نام خدا. سه متن کوتاه ولی گویای زیر  نظر روشن و صریح جناب آسید علی اصغر شفیعی دارابی ست نسبت به چهار پست انتخاباتی 1783 و 1784 و 1785 و 1786 به قلم دامنه که آسید نسبت به آنها نظر انشائی و امضائی ارسال نمودند. دامنه ای که 50% آن متعلق به خود ایشان است. ضمن سلام و سپاس از ایشان با هم می خوانیم:)

در باره ی پست 1785 : "سلام. اول اینکه بارگذاری تصاویر را می توان برای هر کدام یک جلد معنا نوشت. و برایم خیلی جالب بود. دوم اینکه از معنویت انقلاب اسلامی و حقیقت انکارناپذیر موجودیت امام خمینی (ره) مجددا" حمایت و دفاع نمودی. سوم اینکه روند تحلیل و نطر شما برایم همانند نتیجه انتخابات لذت بخش بوده است. چهارم اینکه در نوشته ها و مواضع گذشته مان نوشتیم که باید با خواسته های مردم نسبت مستقیم داشته باشیم و چنین هم هستیم و می مانیم. پنجم اینکه کلید واژه ای که زیر تصویر آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشتی که "باید با مردم بود تا مردم با تو بمانند" را ارزش واقعی مطلب شما می دانم. و هزاران نکته ای که در متن و پست های شما لذت بخش است. 

در باره ی پست 1784 : سلام. با ورود دکتر عارف و تاجگردون و مهندس علی اصغر یوسف نژاد و  ..‌. به مجلس دهم، وزن تخصصی مجلس شورای اسلامی ارتقاء پیدا کرد. محمدرضا عارف رییس سازمان مدیریت و برنامه کشور بوده و تاجگردون معاونش و یوسف نژاد برنامه نویس و بودجه خوان است. به قول سعید حجاریان مجلس آینده را تکنوکرات ها می گیرند.

در باره ی پست 1783 : سلام. فرمول نگاه من به داده های دیگران، پدیده مدرنتیه است. بصورت  کلی می گویم باور کنید دنیا و مردم دنیا دارند زندگی جدید و طولانی وسالمی را طی میکنند. از الگوهای پیروی میکنند که در همه بخش ها موفق هستند. لگالیستی (قاعده مند = قانون گرایی) هستند. توانایی انتخاب شان هم نماد نگاه مردم و شخصیت آنان است. همه دارند به پیش می روند، اما اینان!! می گویند عقب گرد!!! انتظارم از مردم تهران بیش از این است. مضمونا بقول امام خمینی (ره) بگذار نسل جدید برای سرنوشت خویش، خود تصمیم بگیرد. نوشته هایت را قبول دارم و از باورم است. انقلاب متکی به شخص نیست."

سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1790 : به قلم دامنه : به نام خدا. در زیرنویس عکس ها نوشتم

===========

دکتر محمدرضا عارف. با بیش از یک و نیم میلیون رای، نفر اول تهران در مجلس دهم شد. یاد رهبر کبیر انقلاب امام خمینی جاویدان که یک تنه در برابر خشکه مقدّسان و غرب زدگان ایستادند و گفتند: جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. و سلام بر رهبر معظم انقلاب که با بهترین واژگان یعنی "حق النّاس" بودن  آرای مردم، راه جمهوریت در کنار اسلامیت امام و انقلاب را بیمه نمودند. نهاد مقدس صندوق رای با این دو نظر صریح دو رهبر فقید و حاضر انقلاب نهادی ست که حتی رهبر نظام از درون آن به اعمال ولایتِ مطلقه می رسد و رایش نافذ می شود. صندوقی که رای رهبر و رهرو هر دو مساوی و به یک اندازه قدرت دارد، این راه ماندگار را که مردم با خروش انقلابی خود در 7 اسفند 1394 آفریدند اگر دکتر محمدرضا عارف و عقبه ی فکری و استراتژیست های نامرئی این جناح با همین دو نشان بالا، از دو رهبر بزرگ انقلاب با گام های آرام خود محکم کنند؛ مردم همیشه به آنها مدد می رسانند همه می دانیم در 7 اسفند جناح راست بی هیچ مانع و دغدغه ی ردّ صلاحیتی برای 290 کرسی مجلس با همه ی قوایش کوشید و با نامزد کردن قدَرهای سیاسی خود در صدد بود از دست دادن قوه ی مجریه در خرداد 1394را با پیروزی قاطع بر جناح چپ جبران کند. اما با معجره ی نهاد مقدس و والایی چون " صندوق رای مردم " نتوانست بر تیم ذخیره، امید، جوان، ناآشنا و تقریبا گمنام جناح چپ فائق آید و با بداخلاقی هایی که برخی از افراطی های آن جناح در کارزار 7 اسفند پدید آوردند؛ شکست سختی از این تیم امید و ذخیره ی جناح چپ خورد. جناح چپی که برای 290 کرسی مجلس فقط 180 نماینده ی تایید صلاحیت شده، آن هم اغلب نامشهور داشت. بگذار کیهان با پریشان نویسی بگوید اصول گرایان پیروز شدند؛ ولی مطمئن باش همین کیهان و جناح افراطی راست در برابر مجلس دهم که به زعم شان مال آنهاست، می ایستند.

پس شما جناب دکتر عارف و نمایندگان همفکرتان وقت خود را هوشمندانه صرف ملت کنید و راه مردم سالاری را با تبعیت منطقی و همراهی با رهبر معظم انقلاب طی کنید. هرگز خود را از رهبر معظم انقلاب و مردم مهربان و آگاه و ناجی در تنگاها تفکیک نکنید. و الّا تداول ایّام قرآن را یعنی آیه ی مبارکه ی 140 آل عمران را " ...وَتِلْکَ الأیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ...": (و ما این روزها [ى شکست و پیروزى] را میان مردم به نوبت مى‏گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانى را که [واقعا] ایمان آورده‏ اند معلوم بدارد) آویزه ی ذهن تان کنید و عبرت بیاموزین از چرخش ها و گردش های سیاسی اجتماعی گذشته ی چپ و راست ایران. دامنه همچنان فراجناحی ست و آنچه آورده فقط نوید بخشی به جناحی ست که علیرغم همه ی محدودیت ها، با آرای مردم انقلابی در قوه ی مقننه هم ورود یافته است‌. همین.

============

=============

آرم حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ست. بزودی در باره ی این حزب بسیار مهم، پستی جداگانه می نویسم که چه نقش استراتژیکی داشت در پدیده ی 7 اسفند 1394. و از چگونگی ظهور آن و حاشیه هایش که از دی 1393 آغاز نمود خواهم گفت. حزبی که رقیبان جناح راست، آنان را بدیل حزب مشارکت می خوانند. دبیرش علی شکوری راد است و شورای مرکزی  آن از جلائی پور و مصطفی درایتی تا حسین کاشفی و درونش زا سعید حجاریان گرفته و برخی نخبگان.

===============

سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:٥۳ ‎ب.ظ

پست 1788 : به انعکاس دامنه : به نام خدا. در این پست متن مصاحبه ی مهم آقای نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان که از 20 روز پیش در اعتراض به روند رد صلاحیت ها و مسائل پشت پرده از سخنگویی شورای نگهبان استعفا داده می آید: "ناگفته‌های عضو حقوقدان شورای نگهبان برای نخستین‌بار درگفت‌ و‌گو با« اعتماد»: می‌خواهم « سخنگوی» خودم باشم. 

بررسی صلاحیت‌ها برای من خاطره خوشی نبود
از کار خودم در روند تاییدصلاحیت‌ها راضی نیستم
فرار من از سخنگویی شورای نگهبان به دلیل صداقتم است
اختلاف سلیقه جدی با دبیر شورای نگهبان دارم
وقتی نتوانم صادقانه حرف بزنم بهتر است کنار روم
دبیر شورا با انتخاب حقوقدانان فعلی موافق نبودند
دبیر شورا با دیگر حقوقدانان انس و الفت بیشتری دارند
همه خوشحال باشیم که مردم از انتخاب خود خوشحالند
صدا و سیما رسانه مطلوب  و محبوب من نیست
بخشی از گناه علم شدن ماهواره گردن صدا و سیما است
انگلیسی خطاب کردن کاندیداها بی‌اخلاقی است، من هم متاسفم. بقیه در ادامه ی مطلب
 
 
روزنامه اعتماد. سه شنبه 11 اسفند 1394

ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:۱٥ ‎ب.ظ

پست 1787 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 83 : "در پرتو پیام تشکّر مقام معظّم رهبری. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. سپاس به درگاه ایزد منّان که به ملّت شریف ایران اسلامی توفیق داد تا با حضور پر شور خود در عرصة انتخابات هفتم اسفند ماه جاری، حماسة دیگری را در تاریخ سیاسی خود خلق نمایند، و نمایندگان خویش  برای تشکیل دو مجلس پر قدرت و پر اهمیت را برگزینند، و برای بار دیگر مردمسالاری دینی را در چهره‌ی درخشان و پر اقتدار خود به جهانیان نشان دهند؛ و روح مطهّر امام  راحل (ره) و نیز ارواح پاک شهیدان را از خود خرسند سازند؛ و با بصیرتی قابل تحسین، در جهت تحقّق خواستة مقام معظّم رهبری (؛ یعنی حضور حدّ اکثری) گامی ماندگار بردارند؛ البتّه در بروز  این حماسة بزرگ، عوامل متعدّدی تأثیر گذار بوده است؛ که تدبیر والای مقام معظّم رهبری، مهمترین آنها محسوب می شود؛ اینست که می بینیم: «ویلیام زوو چامسکی» (مشهورترین تئوریسین و بزرگترین تحلیلگر غرب و رئیس قدیمی ترین دانشکده تربیت معلم در آمریکا) گفت: «آیت الله خامنه‌ای زیرک‌ترین و سیاست‌مردترین فرد جهان است، کاری کرده که حتی دشمنان بزرگ ملتش هم برای حضور مردمش در صحنه‌ی انتخابات تبلیغ میکنند؛ سیاستمداران پر مُدعای غرب، برای فیلم او نقش بازی میکنند!؛ وقتی مشارکت زیاد شود، پیروز واقعی دنیا آیت‌الله خامنه ایست نه غربی‌ها؛ امروز سیاست‌مداران دنیا با تایید دموکراسی واقعی در ایران، حقارت خود را در برابر آیت‌الله به تصویر کشیدند»!!!. در دوّمین روز پس از خلق این حماسة جاوید، شاهد بودیم که رهبر فرزانه، با صدور پیامی پر محتوا و جذّاب، به تجلیل بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ٢:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1786 : به قلم دامنه : به نام خدا. با رهایی مان از اَدای تکلیف و ایفای حق و استیفای سهم سیاست در رخداد عظیم 7 اسفند نود و چهارِ جمهوری اسلامی ایران؛ اینک علاوه بر این پست؛ چند پست دیگر هم امشب 10 اسفند 1394 در زیر همین پست گذشته است دامنه که سه پست به قلم خود دامنه است و بقیه از دامنه نویسان محترم و ارجمند دامنه.

اما بعد؛ وقتی از جایی که بودم؛ امروز به خانه و دامنه برمی گشتم این ماشین زیر را در خیابان نرگس قم دیدم. پیشش توقف کردم. پُشتش را خواندم و زیاد فکر کردم. و با اجازه ی راننده اش عکسی از آن گرفتم و گفتم می گذارم وبلاگم دامنه. خیلی خندید و به آنچه به وی گفتم رضایت 100 درصدی نشان داد. آری؛ پشت نوشته ی ماشین ها در ایران، یک فرهنگ دیرین است که گاهی خط دارترین! جملات در آن نقش می بندد.

قم. بلوار نرگس. 10 اسفند 1394. عکاس: دامنه. نمی دانم چ سمت راست به فتحه است یا به کسره! هر کدامش باشه معنایش از زمین تا آسمانه

دوشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ

پست 1785 : به قلم دامنه : به نام خدا. در زیرنویس عکس ها نوشتم:

این آیة الله سید حسن خمینی ست. که دختران دانش آموز اسلامشهر چهارشنبه 28 بهمن ماه 94 در حرم مطهر امام خمینی اولین نماز سن تکلیف شان را ایشان اقتداء کردند. دامنه سهکلمه می گوید و بس: اول: اگر ردّ صلاحیتت نمی کردند فقهای شورای نگهبان؛ به یقین در انتخابات 7 اسفند 1394 با آرای میلیونی مردم برگزیده می شدی و حتی شاید هم از آیة الله هاشمی رفسنجانی پیشی می گرفتی.

دوم: اگر رد صلاحیت نمی شدی به یقین آیت الله احمد جنتی دیگر نفر آخر هم نمی شد و مانند آیت الله مصباح یزدی و آیت الله محمد یزدی از ورود به خبرگان پنجم بازمی ماند. و سوم این که ردّ صلاحیت  تو ای یادگار امام خمینی، خون مردم را به جوش آورد و جنبش رای پدید آورد و همه به  صحنه آمدند و نهاد مقدس صندوق آراء آزاد مردمی؛ این والاترین نهاد و باقدرت ترین پدیده ی قرن حاضر را بدرستی پاس داشتند؛ زیرا مردم از هر گونه خطر مُهلِک خمینی زُدایی بشدت نه فقط  مخالفت که نفرت دارند. تا خون امام خمینی در رگ جمهوری اسلامی جاری ست، این انقلاب باقی ست.

آیة الله اکبر هاشمی رفسنجانی. چون به مردم پیوست؛ مردم هم به او پیوستند. تا او با مردم است، مردم هم با اویند. رای اول آورد با نزدیک 2 و نیم میلیون. امید است همچنان با رای مردم بماند تا مردم با او بمانند. اشتباهات یک سیاستمدار همیشه قابل جبران است و او با دفاع شجاعانه از آیت الله سیدحسن خمینی که مشخص است چرا رد صلاحیت شده است توسط فقهای شورای نگهبان، دل مردم را شاد ساخت.

هم گفت سیدحسن خمینی یک علامه است یعنی از توان فقهی و علمی حوزوی اش سخن راند و هم گفت او منتسَب به خاندان منزّه و مبرّز و مبارز امام خمینی ست که همه ی قدرتمندان جمهوری اسلامی مدیون آن رهبر کبیرند. اما در این عکس بالا اشاره ی دست آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به چیست! و کیست! دامنه اما نمی داند!

دوشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱٠:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1783 : به قلم دامنه : به نام خدا. در زیرنویس عکس ها نوشتم:

آیة الله محمدتقی مصباح یزدی حامی و رهبر معنوی محمود احمدی نژاد و حلقه ی یاران وی که در باره ی ریاست جمهوری او این جمله ی عجیب را گفته بود: "اطاعت از رئیس جمهور، اطاعت از خداست" به صراحت رای مردم را زینت می دانست. اما در 7 اسفند 13944 او و همگان  دریافتند؛ رای مردم نه فقط زینت نیست؛ بلکه حقیقت است و در کنار اسلامیت، هویت نظام اسلامی ست.

همین رای مردم که به قول وی زینت است، موجب شکست وی در انتخابات خبرگان تهران شد و حداقل وی را تا سال 1402 یعنی تا 8 سال آینده  از سه کار اصلی و بسیار مهم و سرنوشت بازداشت:

نظارت بر رهبری، تعیین رهبر در زمان مقتضی و نیز حتی ورود به سالن جلسات خبرگان پنجم رهبری برای ارائه ی نظر و ایده های اختصاصی. و این برای این آیت الله که در باره ی جمهوریت ، نظری خواندنی دارد باید درس و پیام مهمی بوده باشد که می گفت: "به نظر من حضرت امام اگر جمهوری را مطرح کردند از باب اضطرار بوده، یعنی ایشان اعتقادی به جمهوریت به معنای رایج امروزی اش در دنیا ندارند... امام حکم جمهوری را از باب ناچاری آوردند... یک نوع حکومت استبداد وجود دارد که همراه با استدلال است..." (کیهان فرهنگی. شماره ی 156. مهر 1378)

آیة الله محمد یزدی فقیه مبارز و طرفدار نهضت امام خمینی در کوران مبارزات با طاغوت که از مدتها قبل سه کار بسیار مهم به او سپرده شده است؛ یعنی عضو فقهای شورای نگهبان با نصب رهبر معظم انقلاب، ریاست مجلس خبرگان رهبری، رییس جامعه مدرسین حوزه ی علمیه ی قم، در انتخابات 7 اسفند 1394 تهران با رای مردم از ورود به مجلس خبرگان پنجم بازماند. وی که با فوت آیت الله علی مشکینی رییس جامعه مدرسین قم شد، این مرکز علمی را بیش از گذشته در سیاست دخالت داد که در پاره ای امور به شقاق و گلایه ها انجامید.

نقش او در صجنه ی سیاست خصوصا برای جناح راست بسیار قابل توجه است. اما همه ی اینها موجب نشد که مردم از حق رای خود کوتاه آیند و رای ایجابی و سلبی خود را اعمال نکنند. وی نیز همانند آیت الله مصباح یزدی با آرای ملت، تا سال 1402 یعنی تا 8 سال آینده از کارویژه های مهم اعضای خبرگان رهبری محروم گشت و هیچ کس بدون رای و نظر مردم حق ندارد حتی وارد سالن جلسات خبرگان رهبری شود، چه رسد به ایفای نقش خاص. اما در شورای نگهبان که نهادی غیرانتخاباتی ست پس از اتمام دروه ی زمانی انتصابش، می تواند به صلاحدید رهبر معظم انقلاب بماند یا تغییر کند.

آیة الله احمد جنتی. یک فقیه مبارز. طرفدار نهضت امام خمینی. از بدو تاسیس نظام جمهوری تا کنون هنوز در نهاد شورای نگهبان باقی مانده است. وی اما با رای مردم استان تهران نفر آخر یعنی شانزدهم شد و در خبرگان پنجم نیز ماند. وی از نفر اول یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی که نزدیک 2 و نیم میلیون رای آورد، تقریبا" یک میلیون و دویست هزار رای کمتر آورد.

این فاصله ی معنادار آراء حاوی پیام های زیادی ست که حتما همه و از جمله آیت الله جنتی از رای مردم که نماد مردم سالاری ست و مشروعیت بخشی سیاسی، درس می گیرند و راه را همواره، هموار نگه می دارند برای گرامی داشتن و پاسداری از والاترین نهاد و باقدرت ترین پدیده ی قرن حاضر یعنی صندوق های آراء آزاد مردمی. در عکس بالا هم این که حسین شریعتمداری رییس کیهان خم شده به آقای آیت الله احمد جنتی چه دارد می گوید دامنه اما نمی داند!

دوشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1782

به قلم نگاه 37 : "به نام خدا. خداوند حق و حقیقت. خداوند رحمان و رحیم. خداوند جود و کرَم. خداوند عشق. و خدایی که در این نزدیکی ست. به نام تو سوگند یاد دارم که بجز تو کسی را نپرستم و از کسی طلبی نخواهم و از تو به یگانگی ات مسئلت دارم تا دست ما را بگیری و چشم ما را به حقیقت آشکار سازی .در ابتدا سلام دارم خدمت جناب دامنه و نیز دامنه خوانان عزیز. اگر من مسلمان و شیعه ام و به دینم مفتخرم به این دلیل است که در ایرانم و هنگامی که  چشم گشودم پایه ی زندگی ام بر دینم شکل گرفته است چه بسا اگر شما در اسراییل بدنیا می آمدید به احتمال زیاد یهودی میشدید ،اگر در عربستان بدنیا می آمدید قطعا مسلمان میشدید،اگر در اروپا بدنیا می آمدید احتمال زیاد مسیحی و اگر در ژاپن بدنیا می آمدید شینتو میشدید. دین پدیده ایست که جغرافیا برای شما تعیین میکند.پس تعصب برای چیست... آنچه مهم است اخلاق و انسانیت است که به جغرافیای زمان ومکان محدود نیست و بر پایه ی این اصل است که می گویم کمی تامل باید و کمی هم شعور و فکر . افراط را به هیچ وجه نمی پذیرم خشونت و موضع گیری های جناحی از دیدگاه من مردودند از اینکه از یک عده افراد و حزب و جناح خاصی در حد پرستیدن و مطیع و فرمان بردارش بودن را نشانه ی ضعف و بینش انسانی و شعور کاذب عرفانی اش بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ٩:٠٠ ‎ب.ظ

پست 1781

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 25 : " به وسیله دروغ به مقصد نمی رسیم. با عرض سلام وخدا  قوت محضر شما خوبان .بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از صفات  ر ذیله که باید از خودمان دور کنیم  صفت دروغ است .که به ادله ای اربعه حرا م است: 1: قرآن 2: سنت 3: اجماع 4: عقل. دروغ از دیدگاه اسلام زشت شمرده شده . اصولا در تعلیمات اسلامی به مسأله ای راستگویی ومبارزه ای با کذب ودروغ فوق العاده اهمیت داده شده است که نمونه های آنرا  بطور خلاصه  وفشرده ذیلا" بیان می کنیم . بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٤٥ ‎ب.ظ

پست 1780 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 43 : "قال علی(ع): من نظر فی العواقب سلم من النوائب؛ کسی که آینده نگر باشد از خطرات، ایمن  است. (غررالحکم)

دمکراسی اسلامی
تشکر
شکر صد شکر، ای نکوکاران
جمع ما جمع  بود و مهر کیان
هر کسی با کمال آزادی
رای خود  داد هر که را که نشان
این بود منطق دمکراسی
اکثریت، هر آنچه گفت :همان
بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:۳۳ ‎ب.ظ

پست1778 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 82 : دامنه : به نام خدا. گرچه از جناب "نگاه" بی خبرم، ولی دامنه به برخی از مفاد این پست جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی پاسخ می نویسد. ضمن سلام و سپاس با هم این متن را که به دامنه تلگرام کرده اند می خوانیم:

"حوزة علمیة قم/ سیّد حسین شفیعی دارابی/ ساعت 2 بامداد شب جمعه 7 / 12/ 1394ش = 17 جمادی الأول 1437ق. گفتمانی دوستانه با جناب «نگاه». بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. جناب «نگاه»، ضمن عرض سلام و آرزوی توفیق بیشتر، از تدوین و ارسال مطالب اخیرتان صمیمانه تشکّر می کنم؛ از آقا ابراهیم هم که در قالب دو پست 1728 و 1763 در وبلاگ ارجمند «دامنه» در جهت نشر آن دو همّت ورزیده است نیز سپاسگذارم؛ ضمنا از تأخیر ناخواسته و غیرعمدی در پاسخ به پرسشهای جنابعالی عذر خواهم. 

جناب «نگاه»، به لطف الهی نه از نوشتة اوّلتان که صبغة غالبش تمجید، و بیان نقاط مثبت و... اینجانب بود دچار ابتهاج و فخر گردیدم، و نه از نوشتة اخیرت که آمیختة با چندین عبارت توصیفی، و پرسشی آراسته با صبغة انتقادی بوده است ناراحت گشته ام؛ آنچه هم که در قالب این نوشته به نگاشتن آن ها روی آورده ام، به هیچ وجه، به انگیزة محاجّة منفی با جنابعالی نمی باشد؛ بلکه به نیّت گفتمانی دوستانه به نوشتن آنها مبادرت ورزیدم؛ اگر میدانستم که ننوشتن پاسخ، حمل بر بی توجّهی نمی شود، اقدام به تدوین این نوشته نمی نمودم. به هرحال، جناب «نگاه»، در نوشتة اخیرت، پس از طرح مقدّمه ای کوتاه، به طرح 6 پرسش از اینجانب، مسئول یا مسئولان وبلاگ سرفراز «دارابکلا در قلّة بصیرت»، و دلواپسان عزیز پرداخته اید؛ طبیعتا انتظار پاسخ تفصیلی و مستقلّ به تک تک آنها، خارج از توانمان در عرصة مجازی است؛ بدین جهت، ناچارا به ذکر نکاتی که در ادمه شاهد آنها خواهید بود بسنده می نمایم؛ چه آنکه ضرب المثل ما ایرانیان این است که «تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل»:
نکتة اوّل: اگرچه سیاق پرسشهایت، سیاقی انتقادی، و توبیخی است؛ ولی اینجانب، از این سیاق آشکار آن چشم پوشی می نمایم، و همة آنها را با صبغه استفهام حقیقی، و با سیاق پرسشی آراسته با قصد فهمیدن و نه به انگیزة نفسانی، مورد توجّه قرار میدهم، و به پاسخ از مهمترین آنها می پردازم؛ چه آنکه توصیة امیرمؤمنان (علیه السّلام) به ما اینست: بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
جمعه ٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٥ ‎ق.ظ

پست 1777

به قلم تنسر 91 : "به نام حضرت حق،خداوند یکتا. درود و سلام جناب دامنه عزیز و دامنه خوانان گرامی. 77 اسفند،همانند دیگر رویداد های جمهوری اسلامی،صفحه زرینی خواهد بود مردم ایران در کارنامه درخشانشان  به ثبت خواهند رساند.من و تو، ما، می شویم. ماهی که در بدترین رخدادها،وحدت و انسجام، سرلوحه همه امور بوده است. امروز  کشور عزیزمان ایران برای بقا و پایداری،وحفظ منافعش در منطقه و جهان، حضور گسترده مردم در پای صندوق ها می باشد، که بار دیگر به جهان اعلام نمایم با توجه به اختلافات سلیقه ای در داخل کشورو گفتمانهایی سلیقه ای،مبنای نخواهد بود که باعث اختلافات عقیده ای یا جدلهایی پایدار گردد واز طرفی این اختلافات سلیقه ای،نمی تواند باعث حذف وحدت گردد، بلکه بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٥ ‎ق.ظ

پست1776 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 42 : "بسمه تعالی. به مناسبت شب و روز جمعه و به احترام  تجلی شور و حضور مردم بیدار ایران در پای صندوق های رأی:

اهل تقوا است، عامل حسنات
دیده در انتظار ذو برکات
آب تقوا اگر به گلشن دل
ریزد از آسمانِ توفیقات
یقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
جمعه ٧ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٢ ‎ق.ظ

پست 1775 : به قلم دامنه : 17. به نام خدا. خارهای پشت ارمنجی یا دجوک هم ضربه گیر است و هم گلوله برای حمله و دفاع. ارمنجی در زمستان در حالت بی هوشی در خواب زمستانی فرو می رود. حس شنوائی و بویایی بسیار قوی است. ارمنجی حیوانی مقاوم است  حتی برخی از گونه های آن قادر است به مدت 10 هفته بدون آب و غذا زندگی کند. در مقابل سُموم مقاومت زیادی دارند. چیز مهم در باره ی ارمنجی این است که همه چیزخوارند. مثل حشره، پرنده، لاشه، میوه‌، هندوانه، شیر، تخم مرغ، موش، مارمولک، مار، و همطی بشمار تا بیشمار. ارمنجی در میان جوندگان یک جوَنده ی خُبره ای ست. در شکار مار هم مهارت عجیبی دارد. و هم شیفته ی مارگیری ست. آرام به مار می رسد غافلگیرانه هجوم می کند و با خارهای سیخ شده پشتش، مار را به زمین می مالد و با دندان‌ هایش مهره‌ های پشت مار را می‌شکند و آن را می جوَد و می بلعد. در لغت نامه ی دهخدا آمده است ارمنجی "جانوری است معروف. گویند مار افعی را می گیرد و سر به خود فرومی کشد و مار خود را چندان بر خارهای پشت او می زند که هلاک می شود."

ارمنجی در موقع اسارت بسیار مطیع و شاید هم مول است مثل مول خی! ارمنجی حتی در اسارت بچه های خود را می خورد. هاع لا کردار چقدر بی رحمه! باید مواظب بود که بین خارهای ارمنجی کنه های زیادی نگه داری می شود که دامنه هنوز نمی داند با این کنه ها چه می کند! زندگی شب‌ زی دارند. خانه ی ارمنجی دو در دارد. یک در به سمت شمال و سمت دیگرش در جهت جنوب زیرا هوا را بسیار دوست دارد و این گونه خانه های شمال به جنوب، مهندسی سازه ی مهمی ست که ارمنجی آن را عالی بلد است. خارهای پشت ارمنجی "مو هایی توخالی هستند که ماده ی کراتین موجود در آن‌ ها باعث تیزی و سفتی شده‌ است و بر خلاف باور عمومی سمی نیست". در متون تاریخی مثل (مجانی الادب ج 2 ص 286) آورده اند "چون بچه دار شود از درخت انگور بالا میرود و حبّه های انگور را بر زمین میریزاند و سپس روی حبّه های افتاده برزمین، می غلطد تا اینکه این حبّه ها بر روی تیغ هایش قرار گیرد و سپس آن ها را به منزل جهت تغذیه بچه هایش می برد.". پس مواظب انگور دار خود باشین حسابی. جغد و سمور و روباه دشمن خونی ارمنجی اند.

و این هم داستان دلکش مار و ارمنجی که حتما بخوانین: ارمنجی آواره ای از یک مار خواست تا بگذارد با او همخانه شود. مار پذیرفت. چون لانه ی مار تنگ بود خارهای تیز ارمنجی به بدن مار فرو می رفت و مار را زخمی می کرد؛ اما مار از سر نجابت دَم بر نمی آورد. سرانجام مار گفت: نگاه کن ببین چگونه مجروح و خونین شده ام. می توانی لانه من را ترک کنی؟ ارمنجی گفت من مشکلی ندارم. اگر تو ناراحتی می توانی لانه دیگری برای خود بیابی. مار رفت و ارمنجی ماند و صاحبِ لانه شد!

ارمنجی یا همان دجوک که قاتل ماهر مارها و افعی هاست

پنجشنبه ٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱۱:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1774

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 24 : "سلام علیکم. چون ایام انتخابات  است و  ماباید به نمایندگان اصلح رای بدهیم احادیث ذیل راجهت معیار انتخابات اصلح درمیان کاندیداتوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی  وخبرگان تقدیم میکنم تا شاید بتوانیم ذره ایی ادای تکلیف کنیم. احادیث تکان دهنده در باب سپردن ریاست به غیر اهلش گناه کسانی که بدون شایستگی پست میگیرند یا پست میدهند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): هر که در میان چند مسلمان یک نفرشان را رئیس قرار دهد و بداند در میان آن چند نفر کسی بهتر و لایق تر و عالم تر به کتاب خدا و سنت نبیش است، به خدا و رسولش و همه مسلمانان خیانت کرده است.

1 - قال الامام الصادق (علیه السلام): مَن تَوَلّی اَمراً مِن اُمُورِ النّاسِ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ سِترَهُ وَ نَظَرَ فی اُمُورِ النّاسِ کانَ حَقًّا عَلَی اللهِ اَن یؤمِنَ رَوعَتَهُ یومَ القِیامَةِ وَ یدخِلَهُ الجَنّةَ.
بحار الأنوار، ج 75، ص 340. امام صادق(علیه السلام) فرمود: کسی که کاری از کارهای مردم را به عهده بگیرد و او درب محل کار خود را روی مردم باز کند، پرده ها و موانع را کنار بزند و با دقت به فکر اصلاح امور مردم باشد، بر خداوند است که روز قیامت او را در امان قرار دهد و به بهشت برد. بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1773 : به قلم تنسر 90 : "بنام حضرت حق،خداوند یکتا. درود وسلام جناب دامنه عزیز و دامنه خوانان گرامی. آمده ام تا در پایان هیاهوی تبلیغات انتخاباتی حرفی از جنس دل بارگذاری کنم،انتخاباتی که ابزار سلیقه ای در گزینش وچینیش افراد دراین حوزه رقم خورد، فی نفسه افرادی که لایق بوده اند ولی جامانده در این بازار گرم انتخاباتی شدند و همچنین افرادی می بایست با همان سابقه درخشانشان،از این دور خارج می شدند که خود به عملکردشان وافق بودند،ولی کماکان در تخریب چهره ها دستبردار نسیتند. ایام گرم و صمیمی تبلیغات انتخاباتی در مسیر پایانیست،ایامی که پیشتر افرادی سنگ  بر زمین می کوبند تا شاید بتوانند،نان و نوای سیاسی برسند ولی با استفاده بیش از حد از آن، دیگر تاب نیاورد، و شکست و بلااستفاده شد.

این روزها انتخاباتی، خیلی زیاد شاهد توجه و لطف و نوکری به مردم را از زبان مسئولینی که می خواهند سکان خدمت را به دوش بکشند،هستیم.چنان گره گشاهی می کنند که انگار مدینه فاضله است این جامعه ما، در این روزها ما شیفتگان خدمت، خوب به تصویر کشیده می شود.ولی  قسمت دیگر جمله، تشنگان قدرت،در پستویی نهان گشته تا با نیروی فوق العاده، در مقتضای زمان قد علم نماید. این روزها غذای گرم رایگان،فلش رایگان؛بسته های اینترنت رایگان،ایرانسل و همراه رایگان،ماسه و بلوک رایگان،و غیره.......همه و همه اینها،حتما جز خدمت به مردم می باشد؟ بقیه در ادامه ی مطلب

هم نماز عبادی و هم نیاز سیاسی. این است شعور و شور ایرانی اسلامی


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1772 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 81 "حوزة علمیّة قم/ سیّد حسین شفیعی دارابی/ ساعت 2 بامداد شب پینجشنبه 6/ 12/ 1394ش= 15 / جمادی الأوّل 1437ق. در پرتو تقاضای مجدّد انتخاباتی مقام معظّم رهبری. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. خوانندگان ارجمند و همة مؤمنان به امام و رهبری، سلام علیکم. همگان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شنیده و دیده ایم که مقام معظّم رهبری در روز چهارشنبه (5/ 12/ 1394ش) در دیدار با مردم شریف و بزرگوار شهرستان مذهبی و انقلابی نجف آباد اصفهان (؛ دیار 2500 شهید دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)؛ ضمن تجلیل از ایمان، صداقت و وفاداری و ایستادگی مردم مؤمن این خطّه و سامان، از ذکر مطالبی بسیار ارزشمند پیرامون امور داخلی، منطقه ای و بین المللی نیز دریغ نورزیدند؛ معظّم له در بخشی از این گفتار حکیمانه اش، نکاتی را در راستای دو انتخاب مهمّ پیش روی (7 اسفند) متذکّر شده اند؛ بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱۱ ‎ق.ظ

پست 1771 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 41 : "سلام علیکم :دو   عکس زن و مرد کهنسال را در وبلاگ دارابکلا دیار علماء دیدم که موجب شد دو سطر ناقابل به جوانان تقدیم بدارم:

1- تقدیم به جوانان

بی بی امروز بنگر، نی نی دیروز بین

دیده بگشا شمع دل پیروز جان افروز بین

نیک بنگر آن که نانت داد تاوانش بداد

قد،کمان :همت :جوان :شاداب و درس آموز بین

===

2- تقدیم به دو پهلوان دارابکلائی:
آفرین بر  دو پهلوان جوان
قهرمان اند پاک و عرش کیان
پیش خلق و به درگه خالق
سر فرازاند اندرین دوران
===
الهی موفق تر باشید. شفیعی مازند رانی
پنجشنبه ٦ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠۳ ‎ق.ظ

پست 1770

به قلم نگاه 36 : "به نام خدا. ابتدا سلام دارم خدمت جناب آقای طالبی (دامنه) اینکه از طریق وبلاگ وزینش است تا ما می توانیم در این باشگاه آزاد اندیش با هم به گفتمان پرداخته تا با هم به اجماع برسیم. سپس از جناب ( همراه اول ) متشکرم و نیز شادمانم از اینکه مطالبم باب میلش بوده و ما را مورد لطف خویش قرار دادند. و اما پس از سلام گرم بنده به جناب حجت الاسلام شیخ مالک از سوالی که مطرح نمودند در زیر پست 1763، باید به عرض و اطلاع ایشان و دوستان صریح و روشن و واضح برسانم اینکه چرا نگاه در وبلاگ بصیرت و یا وبلاگ هایی از این دست مطالب نمی نویسد و مطالبش را ارائه نمی کند به این دلیل است که : اول) این یک امر  اختیاری ست که نگاه در چه وبلاگ هایی فعالیت داشته باشد. دوم) نگاه، دامنه را فضایی امن و راحت می داند برای ارائه ی دیدگاه و نظراتش. سوم) دامنه در حصار و زد و بندهای سیاسی تک بعدی نیست و فراجناحی می نگرد. چهارم) نگاه، شخص جناب دامنه را فردی آگاه و عالم و عارف و مسلط به دانش روز اجتماعی اقتصادی فرهنگی آموزشی تربیتی و سیاسی و نیز قدرت تحلیل درست و صحیح از پیرامون جامعه می داند و جالب اینکه هیچگاه نخواسته این دیدگاه ها را به مخاطب القاء یا به نوعی تحمیل نماید.

سوال بعدی شما اینکه چرا نگاه خود را در پس اسم مستعار مخفی نگه می دارد و خود را معرفی نمیکند به این علت است که : اول) هنوز شرایط و فضای آگاهی برخی از افراد دو آتیشه  ی جامعه را مناسب نمی بینم. دوم) به صراحت بیان نمایم که از معرفی خویش می ترسم  اینکه با وجود افرادی ناآگاه که به آسانی انگ دشمنی با نظام و انقلاب بر پیشانیت بچسبانند وحشت دارم. جناب شیخ مالک نظر لطف و عنایت و دل بی کینه ی حضرت عالی ست که به سلایق و دیدگاه ها ی افراد احترام قائلید و حسن نظر دارید به ما. متشکرم و درود و بدرود."

پاسخ کوتاه دامنه : به نام خدا. ضمن سلام و سپاس به جناب "نگاه" که نوشته ها و آداب دانی  اش حاکی از رشد فکری و توانمندی شخصیتی و دارایی هایی اخلاقی اوست؛ بگویم دامنه خود را حقیقتا" پرِ کاه در کف تندباد و قطره ی غیر تبخیری در سطح اقیانوس می داند که اگر الطاف حق تعالی و دوستی های دل های بی کینه ی امثال جناب نگاه و حتی نقد و انتقادهای بی انتقامی و بابرکت و اثرگذار غیرحسودان خیرخواه بر دامنه نباشد، خواهد رفت و خواهد خشکید.

چهارشنبه ٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ٦:۳٩ ‎ب.ظ

پست 1769

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 23 : ( دامنه : به نام خدا. متن زیر پاسخ مستدل و تمثیل تاریخی حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی ست به نقد جناب قله مدیر محترم و جست و جوگر قله ی بصیرت دارابکلا؛ که برای تنویر مفهوم بصیرت به تلگرام دامنه ارسال کرده اند. ضمن سلام و سپاس با هم آن را می خوانیم:)

"سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم: جواب نقد قله بصیرت ازتعریف بصیرت که داشتم . هیچ خدشه ایی ونقدی واشکالی در آن تعریف بصیرت نبود .البته معنایی که شما بیان کردید از بصیرت که بمعنایی بینایی و.... درست است این را همه میدانندبا عرض معذرت حتی دانش آموزان ابتدایی .وهمچنین از بیانات مقام معظم رهبر ی امام خامنه ایی فرمودید انسانی که بصیر است یعنی شناخت به زمان دارد و شناخت نیاز و شناخت دشمن و......... اگر بنا باشد همه توضیحات را خود مقام رهبری بیان کند برایشان وقت و فرصتی باقی نمی ماند که به کارهای دیگر بپردازد .ما خودمان از بیانات مقام رهبری و اساتید وعلمای تفاسیر هم استفاده کنیم وهم نقاد باشیم و هم صاحب نظر باشیم. این همه درس خواندیم برای چی؟منبع اینترنتی لازم نیست. خیلی از منابع اینترنتی غلط از آب درآمد .وقتی که می گوییم امام خمینی (رح) بابصیرت بود .قوی دل هم بود .نترس بود .حقگو بود . خوب تشخیص می داد کجا موضع بگیرد ،درواقع منبع تعریف بصیرتی که محضر شما خوبان مطرح کردم از روایات وبیانات بزرگان مخصوصا مقام رهبری و....برداشت می شود . که یک انسان بصیر نان را به نرخ روز نمی خورد. یعنی گاهی گرایش به چپ وگاهی گرایش به راست. یعنی اینچنین انسان دین دار فصلی است .هرکجا زندگی اش تامین شود به همان سمت می رود.

شبث بن ربعی ابتدا مسلمان شد، آمد خدمت پیغمبر،اما بعد از رحلت رسول خدا  دید گویا قضیه  ی سقیفه جدی شده ،رفت سراغ خلفا وبا آنها بیعت کرد ،بعداز این که امیر المؤمنین (ع) به خلافت رسیذ با ایشان بیعت کرد .،همین  که دیدطرف معاویه می چربد ویک خورده انجا وضع بهتراست ،امام را رها کرد رفت به معاویه پیوست ،وشد پیرو معاویه. بعد از معاویه هم با یزیدبیعت کرد،اوجزو کسانی است که در روز عاشورا جزو سپاه ابن زیاد است .وقتی قضیه ای عاشورا تمام شد شبث بن ربعی  دید مختار قیام کرده و دارند همه را میگیرند، کسی که خودش جزو قاتلان وکشندگان امام حسین (ع) است، رفت جزو لشکریان مختار شد. و جزو خون خواهان امام حسین (ع) شد. یکی دوسال که گذشت دید که مختار هم دارد مغلوب می شود و ابن زُبَیر دارد پیروز میشود، رفت به ابن زبیر پیوست. هر روز یک رنگی ،هر روز یک تغییری .از رحلت رسول خدا (ص)تا زمان مختار  حدود پنجاه وهشت سال است، اوحدود هشتاد و خرده ایی سال عمر کرد ،اما دائما تغییر رای وعوض شدن ،و در آخر با حیله گری مُرد. ( آدرس: کتاب دکتر رفیعی ج2ص108)

پس یک چنین فردی بصیر نیست .ترسو است ،منافق است، بُزدل است. و .... در ادامه نقد بیان داشتید بصیرت یکی از صفات مسلمان است .این سخن شمارا قبول می کنیم درصورتی که مسلمانان ظاهری نباشند .مسلمانی باشند که با ایمان قوی باشند .اگر گفتم بصیرت کسی است که خودش را  معرفی کند .این هما ن شناخت نیاز است که رهبر فرمود .یعنی ما به شناخت افراد نیاز داریم وماباید دشمن را بشناسیم یعنی ما باید بشناسیم چه کسی دوست مااست .وچه کسی دوست ما نیست  .طرف مقابل را اگر نشناسیم یا بی بصیرتیم  ویا بصیرت ما ضعیف است.

حالا این مثال بود. مگر نشنیده اید پیغمبر(ص) فرمود به فرد ناشناس رسیدید اسم ورسم و کُنیه ولقب و حسَب ونسَب راسؤال کنید؟ حتی از شغل او سؤال کنید وخود پیغمبر (ص) هم این کار را انجام می دادند .واگر کسی در جواب پیغمبر می فرمودند من شاغل نیستم  پیغمبر می فرمود از نظر من ساقط شدی .از همه این مطالب این چنین استنباط می کنیم که  انسان با بصیرت یعنی مومن واقعی ،انسان با تقوا ،بسیجی بااخلاص .مطیع محض خدا ،تسلیم امر امامان،وهمچنین پیرو خط اما م ورهبری ،وصدها صفات عالی  دیگر را دارا هستند. انشاءالله درتمام مراحل زندگی موفق باشید ومارا از دعای خیرتان بی نصیب مفرمائید."

توضیح دامنه : به نام خدا. حقیقتا" دامنه از ذکر مثال بسیار عبرت آموز شیث بن ربعی بسیار  لذت برد در تمثیل بصیرت دارندگان حقیقی. از متن شایسته ی جناب حجت الاسلام شیخ مالک حظّ وافر بردم. به نظرم دامنه خوانان به این متن ایشان به دقت بنگرند. دامنه از خدای باری تعالی همواره ایمانی بدون نان به نرخ روز خوری و هویتی بدون جُبن و جبر برای خود و آزاداندیشان می طلبد.

حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی. قم. منزل وی. 3 اسفند 1394 . ارسالی ایشان به تلگرام دامنه

چهارشنبه ٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ٦:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1768

به قلم جناب قلّه 4 : ( دامنه : به نام خدا. جناب قله مدیر فعّال و بانشاط و ولایت مدار وبلاگ قله بصیرت دارابکلا بر پاسخ کوتاه و صمیمانه ی حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی به جناب "همراه اول" در باره ی مفهوم "بصیرت" در پست 1762 اینجا؛ نقد و ایراداتی وارد کردند که به درخواست جناب شیخ مالک عینا" در دامنه بازنشر داده می شود. جناب شیخ مالک طی ارسال پیغامی کوتاه به دامنه این گونه نوشتند: "سلام علیکم :قله بصیرت ازتعریفی که کردم درباره بصیرت جواب دیگری دادند متن کاملشان را درسایت قراربده تا بعد از ظهر فرصت پیدا کردم ازتعریفی که درباره بصیرت کردم برایشان اثبات کنم تاجوابشان رادریافت کنند." ضمن سلام و سپاس از حجت الاسلام شیخ مالک و جناب قله، به یقین  این گونه مواجهه ی محترمانه در طوفان فکری به سیره ی دوستانه و منطقی و خیرخواهانه به آزاداندیشی ها مدد می رساند و دل ها را به هم آشناتر و مواضع و دیدگاه های متفکرانه را آشکارتر می نماید. زیرا همآوردی عالمانه همواره به علم و دانش کمک کرده است: )

"با درود و سلام خدمت دوستان و عزیزان گرامی. جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی در جواب به یکی از خوانندگان دامنه واژه بصیرت را معنی کردند. جناب دامنه آن را در پست 1762  منتشر نمودند که با هم یک بار دیگر آن را مرور میکنیم:"بصیرت یعنی قوی دل باش. نترس باش. بُزدل نباش. خودت را معرفی کن. حقگو باش. نان را به نرخ روز نخوریم .مخفی حرف نزنیم. ابوالفضل العباس (س) نافذالبصیره بود یعنی هر چه امام حسین (ع) فرمود عرضه داشت چشم. ودر آخر با بدن پاره پاره به شهادت رسید. این معنای بصیرت است. ... . قله و .... خودتان را معرفی کنید. و الا سنت پیغمبر را زمین زده ایید." البته از نظرات ثبت شده پس از انتشار پاسخ مشخص شد که هم سوال کننده و هم دیگر خوانندگان دامنه جواب باب طبع خود را دریافت کردند که تعریفات آنها و دامنه ی عزیز گواه بر این مطلب است.  اما چند نکته: 1. جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی به دلیل اینکه بارها پای منبرشان نشستیم و از بیاناتشان استفاده کردیم، نسبت به ما حق استادی دارند امیدواریم که از صحبت های ما رنجیده خاطر نگردند و ما را ببخشند. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1767 : دیدگاه دکتر سعید حجاریان از تئوریسین های جناح چپ : دامنه : به نام خدا. خود را کوچک تر از آن می دانم که در باره ی انتخابات 7 اسفند 1394 به شهروندی توصیه ای یا سفارش و دستوری داشته باشم. هر کس به حق و آگاهی های خود، آشناتر است. اما در این میان بی راهه ندیدم متن پیام سعید حجاریان به همایش «چرا باید رأی بدهیم» در دانشگاه امیرکبیر را در دامنه بازنشر ندهم. با هم گرایش و دیدگاه وی را، مرور می کنیم. کسی که در نیمه ی دهه ی هفتاد تا پای ترورشدن و معلول گشتن پیش شتافته است، اما هنوز دست از سیاست نشسته است. وی از نظریه پردازان مشهور جناح چپ است:

«ابتدا سلام می‌کنم به همه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه پلی‌تکنیک. نام پلی‌تکنیک پیوندی ناگسستنی با جنبش دانشجویی، آرمان‌خواهی و نشاط سیاسی دارد. امیدوارم عذر مرا بپذیرید که علیرغم میل باطنی به علت مشکلات جسمی امکان حضور در جمع شما را نیافتم. دوستان و یاران فرصت اندک است. روزگاری در این سرزمین حماسه‌ای چون دوم خرداد، خطر جنگ، تهدید، انحصارطلبی و یکه‌ تازی را از میهن دور کرد. قصور‌ و تقصیر‌ها سرنوشت ملت ما را به دست مجالسی سپرد که مانع به ثمر نشستن حضور حماسی مردم در انتخابات‌های بعدی شد. می‌دانم که انتظار دانشجویان آرمان‌گرای ما آزادی، عدالت و حاکمیت قانون در جامعه است، اما می‌گویم که مسئولیت امروزمان تلاش برای بازگشت اداره جامعه به سمت عقلانیت و بازسازی تخریب‌های دهه گذشته است.

تخریب‌هایی که حاصل حاکمیت یکدست اصولگرایان و افراطیون در دولت و مجلس و دیگر نهادهای کشور بوده ‌است. می‌دانم که انتظار دانشجویان آزادیخواه ما انتخاباتی آزاد، ‌با حضور تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی کشور است، اما می‌گویم «مرا کیفیت چشم تو کافیست - ریاضت‌کش به بادامی بسازد». راه دموکراسی از نُرمالیزاسیون و بسامان‌ کردن کشور و راه نرمالیزاسیون از مسیر صندوق‌ های رأی می‌گذرد. گذر از این چشم‌انداز مه‌ آلود جز به امید میسر نیست. امید بذر هویت ماست و هیچ آرمانی بدون امید پا به عرصه واقعیت نمی‌نهد.» (منبع: روزنامه شرق. 4 اسفند 1394)

دکتر سعید حجاریان با دو مستعار سعید مظفری در اطلاعات دهه ی 60 و جهانگیر صالح پور در ماهنامه توقیف شده ی کیان، که با فرمان باند مَخوف افراطی، به دست سعید عسگر ترور شد ولی به لطف حضرت حق، از مرگ جان به در برد. شعار النصر بالرُّعب هم نتوانست تفکر را از آزاداندیشی آدمی سلب کند!

چهارشنبه ٥ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1765 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 80 : دامنه : به نام خدا. این متن واصله در ساعت 11 و 31 دقیقه ی امروز سه شنبه 4 اسفند 1394 جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی در تلگرام دامنه دو پاره است؛ یکی مربوط به آموزه های برآمده از درایت پاره ی تن حضرت رسول الله فاطمه ی زهرا صلوات الله علیهما و دومی که در 8 بند تعبیه شده پاسخی ست به دامنه در مورد نقد انگ نفوذی انگلیس و اتهام مُغیره زدن به بخشی از تایید صلاحیت شدگان خبرگان و مجلس شورا از جمله آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی. پست 1757 اینجا . ضمن سلام مطلق نه مقیّد به "مَنِ اتّبع الهُدی" به جناب ایشان که در پایان متن  خود قید هدایت را به سلام شان مصرّح کرده اند؛ و نیز احترام و سپاس فراوان با هم می خوانیم:

"حوزة علمیّة قم/ ساعت 15/ 11 روز سه شنبه: 4/ 12/ 1394 ش= 14 جمادی الأوّل 1437ق. آموزه های برآمده از درایت سیاسی حضرت فاطمة (سلام الله علیها). بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. خوانندگان ارجمند، سلام علیکم. قبل از هرسخنی، فرا رسیدن شام غریبان صدّیقة طاهره  (سلام الله علیها) را به همة سوگواران آن بزرگوار تسلیت عرض می نمایم. با تتبّع در متون تاریخی و حدیثی، و با تأمّلی مناسب در سخنان حکیمانة امیر مؤمنان (علیه السّلام) در آغازین لحظات پس از تدفین بدن شریف حضرت فاطمة (سلام الله علیها)، به روشنی می یابیم که انجام این مراسم، همراه با سوز و آهی بس سخت و سنگین بوده است؛ بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1764 : به انتخاب دامنه : قسمت 124. به نام خدا.

همچو مجنون در تنازُع با شُتر

گه شُتر چربید و گه مجنون حُرّ

...

میل مجنون پس سوی لیلی روان

میل ناقه پس پیِ طفلش دوان

...

گفت ای ناقه چو هر دو عاشقیم

ما دو ضد بَس همرهی نالایقیم

...

جان گشاده سوی بالا بالها

تن زده اندر زمین چنگال ها

(مثنوی مولوی. دفتر چهارم)

دارابکلا در حصار مِه غلیظ غمناکی 30 بهمن 1394. ارسالی حمیدرضا طالبی دارابی به دامنه

سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1763

به قلم نگاه 35 : " سلام بر جناب دامنه و خوانانش به صراحت بگویم : ( نگاه ) به چند دلیل بر   نوع  روند انتخاب نامزدهای تعیین صلاحیت شده و نیز تاکید و اصرار بعضی ها را بر نا مشروع دانستن کاندیداهای حداقلی جناح مخالف از سوی شورای نگهبان  را خلاف دمکراسی و آزاد بودن  رای دهنده دانسته و این دوره از انتخابات را ... . روی سخنم با جناب دکتر شفیعی و قله و دلواپسانی ست که خود را در این بازی سیاسی غرق کردند و افراط را به انتهای ممکن رساندند. 1) مگر می شود در یک استانی یک نفر از نامزد خبرگان را تایید صلاحیت کنند و بگویند  آی مردم شما آزادید به هر کسی که دوست دارید رای دهید و این یعنی آزادی مطلق برای شعور رای دهندگان !!! 2) مگر شما دلواپسان شورای نگهبان را قبول ندارید که بعد از انتخاب جناب هاشمی از سوی شورای نگهبان او را نفوذی و ضد انقلاب و رهبری دانسته و هی بر طبل تفرقه می کوبید و این چیزی جز تیر به خودی نیست و شماها هستید که دازید بین مردم تفرقه ایجاد می کنید و هی در گوش این و آن می خوانید که ... 3) آیا این انتخابات است که اسمش را گذاشته اید ؟ فکر نمی کنید این انتصابات باشد ؟" بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1762

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 22 : ( دامنه : به نام خدا. متن زیر پاسخ حجت الاسلام شیخ مالک است به سوال جناب "همراه اول" که به دامنه ارسال شده است. ضمن سلام و سپاس با هم آن را می خوانیم:)

"سوال جناب "همراه اول" : سلام. از آقا شیخ مالک رجبی از بابت مطالب خوب و بجایش در ایام شهادت حضرت زهرا بنت رسول الله کمال تشکر را دارم.از آقا شیخ مالک یه تقاضای کوچک دارم که در فرصت مقتضی مطالبی راجع به بصیرت هم ما را به فیض برسانند. متشکرم."

پاسخ حجت الاسلام شیخ مالک : "سلام علیکم :بصیرت یعنی قوی دل باش. نترس باش. بُزدل نباش. خودت را معرفی کن. حقگو باش. نان را به نرخ روز نخوریم .مخفی حرف نزنیم. ابوالفضل العباس (س) نافذالبصیره بود یعنی هر چه امام حسین (ع) فرمود عرضه داشت چشم. ودر آخر با بدن پاره پاره به شهادت رسید .این معنای بصیرت است . در ضمن بیشتر از 200 میلیون همراه اول داریم من چه می دانم شما کی هستی. در هر صورت ممنون هستم. مطالبم را مطالعه میکنید . قله و نگاه وشما و........خودتان را معرفی کنید. و الا سنت پیغمبر را زمین زده ایید."

سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1761 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 40 : دامنه : به نام خدا. متن زیر که قرار است به صورت سلسله مباحث باشد، توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد شفیعی مازندرانی به تلگرام دامنه ارسال شد. ضمن سلام صمیمانه به استاد و سپاس بی کران، با هم آن را می خوانیم:

"سلسله مباحث ضرورت تعیین صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان 1. در این سلسله مباحث به بررسی دو مسئله مهم خواهیم پرداخت: ضرورت تعیین صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان. ضرورت پرداختن به مشورت (شورا) از دیدگاه اسلام. «آیا بهتر نیست تعیین صلاحیت کاندیداها به طور مستقیم از راه آراء عمومی مردم انجام پذیرد؟»

چکیدهقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متعالیترین قانون اساسی جهان است که مطابق با دیدگاه اسلامی با تأکید بر دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) به رشته تحریر درآمده و نکته مهمی در قسمت پیشگفتار آن دیده میشود این است که: اصول قانون اساسی در یک نگاه به دو دسته تقسیم میگردند: «اصول قابل بازنگری و اصول غیر قابل بازنگری» بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1760

به قلم جناب قلّه 4 : ( دامنه : به نام خدا. جناب قله مدیر محترم و ارزشمند وبلاگ قله ی بصیرت  دارابکلا در پستی با عنوان "بازنشر پاسخ آسید توسط دامنه ی گرامی" به آسید و دامنه در باره ی واکنش دامنه و آسید به متن پیشین وی که تحت عنوان پُر پرستیژ " کاسه داغ تر از آش " علیه ی دامنه به نگارش رسانده بود یعنی مطالب مندرج و ارجاع داده شده ی پست 1755 در دامنه، جوابیه ای در وبلاگش نوشت یعنی: اینجا . که ضمن علیکَ السّلام به جناب قلّه و قدردانی از وی عینا" در ذیل می آید:)

"با سلام خدمت دوستان و خوانندگان با بصیرت. همچنین عرض سلام داریم خدمت دامنه و دامنه خوانان. قبل از هر چیز تشکر می کنیم از خویشتن داری جناب دامنه. چرا که در راستای ایجاد بارش فکری (مد نظر خود جناب دامنه)، قله بصیرت بحثی را مطرح کرد و این بحث کمی به مزاج دامنه تند آمد هر چند جناب دامنه با تمام متانت آن را خواندند و نشر دادند و قضاوت را به خوانندگان واگذار کردند. اما جناب سید عزیز مطالبی را به شرح زیر بیان داشتند بعد از گذشت چند ماه این اولین خطاب ایشان به قله بصیرت است و ما خرسندیم که آسید با ما آشتی کردند: ( دامنه : به نام خدا. جناب قله در این قسمت متن کامل پاسخ آسید را که در پست 1758 دامنه منتشر شد یعنی اینجا جوابیه ی خود را این گونه ادامه و خاتمه داد:بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:۱٠ ‎ب.ظ

پست 1759

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 21 : ( دامنه : به نام خدا. متن زیر توسط جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی امشب دوشنبه 3 اسفند 13944 به تلگرام دامنه ارسال شده است. ضمن سلام و سپاس با هم آن را می خوانیم:)

"بسم الله الرحمن الرحیم  وبه نستعین. شام غریبان حضرت فاطمه سلام الله علیها. السلا م علیک یافاطمة الزهرا یا قرة عین الرسول یا حجة الله علی خلقه یاسیدتنا ومولا تنا انّا توجهنا واستشفعنا وتوسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیهة عندلله  اشفعی لنا عندلله

آنانکه خاک را به نظر کیمیا کنند
ایا شود گوشه ای چشمی بما کنند
به ذره گرنظری به ما کنند
به اسمان رود کار افتاب کند
ایام فاطمیه است عزیزان بیایید مثل پرستو پر بکشیم: بقیه در ادامه ی مطلب

حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی. قم.منزل وی.3 اسفند 1394. ارسالی ایشان به تلگرام دامنه


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1758

به قلم آسید علی اصغر شفیعی 31 : "سلام. چرا باید از حق انتخاب مردم ترسید ؟ آن هم برای اجرای دمکراسی که فرمول مردمی بودن هر حکومت وامتیاز بین المللی است. ونشانگر حق مردم برسرنوشت خویش است. البته براین نوع انتخابات نقد فراوانی دارم که نمونه مترادف است با دیکتاتوری قانون. ا فراد معیار نیستند بلکه فرهنگ مشارکت تعریف شده اهمیت دارد. ماهیت سخنان مقام معظم رهبری مشارکت یکپارچه مردم درانتخابات است. برای عملی شدن این مبانی، باید تشویق وامید را زنده نماییم. وآینده را از آبادانی ایران مملو کنیم. از حرف زدن درباره گفته های این و آن که القائات منفی است پرهیز نماییم. بحث منطقی خوب است. نباید به تخریب چهره ها ختم شود. همان طوری که ایران وانقلاب وابسته به هیچ فردی نیست، دمکراسی وحضور بی کینه مردم هم وابسته به هیچ فردی نیست. بنابرین بیاییم برای مشارکت عمومی ارزش قایل شویم. وبه شعور مردم احترام بگذاریم. تا شور ونشاط ایجاد کنیم."

پاسخ کوتاه دامنه : به نام خدا. سلام دامنه هم به آسید. نکات ارزنده ای به جناب قله که بشدّت  دچار جوّزدگی انتخاباتی شده است؛ ارمغان دادی. و نیز به کسانی که به تنازعات دامن می زنند؛ در پاسخ به پست 1755 یعنی اینجا . دامنه هم سه کلمه بیفزاید به دامنه خوانان نه به  جناب قله که نزد دامنه محترم و ارزشمند است؛ شاید مفید باشد: از یک سو می گویند چون شورای نگهبان عادل است؛ ردّ صلاحیت کردن هایش عینِ عدل است نه از هواهای جناح گرایی و نفس. پس در ردّ صلاحیت شدگان باید دهن را چفت و بست! از سوی دیگر هم هی داد و قال درآوردند و به تایید صلاحیت شدگان ناهمفکر خودشان آن هم اشخاص مشهوری مثل آیت الله هاشمی رفسنجانی ( که دامنه از دهه ی 70 منتقدش بوده و هیچ گاه نه سرسپرده ی او بوده و نه حتی سرسپرده ی هیچ کس ) می گویند نفوذی انگلیس است و مُغیره و فلان و بهمان!  عجیببه واقعا". خوب اگر بخشی از تایید صلاحیت شدگان نفوذی انگلیس اند؛ چرا این افراطیون سوپرولایتی ها نمی روند دمِ در شورای نگهبان تحصّن قانونی کنند و به عدل این نهاد اعتراض کنند و نظارت استصوابی را که به تفسیر شش فقیه نگهبان قانون اساسی تا آخرین لحظه های انتخابات و پس از انتخابات قابل اعمال است؛ تحقق ببخشند و نفوذی های انگلیس و B.B.C را به خَیل عظیم آن ردصلاحیت شده گسیل کنند. و از آن سه کلمه این سخن را هم بگوید دامنه و تمام کند که به گفته ی امام خمینی مردم ایران از مردم عصر رسول الله (ص) بهترند. به گواهی رهبر معظم انقلاب مردم در 22 بهمن 1394 بهتر از هر سال فهم انقلابی خود را نشان دادند و اما حال عده ای افراطی و مدعی جناح راستی که موقع اِعمال رای و قدرت و نظر مردم سر صندوق رسیده ، هی در شیپور و سُرنا می دَمند و به همین مردم آگاه فهیم و برتر عصر رسول الله دستور می دهند که به نفوذی ها رای ندهید. معلوم نیست که اینجا چه خبره. انگِ انگلیسی زدن؛ خودش بدترین نوع نفوذیِ انگلیس شدن است. واقعا حیرت دارد این نوع بازی و بازیچه ها.

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ۱٠:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1757 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 79 : "حوزة علمیّة قم/ سیّد حسین شفیعی دارابی (ساعت 45/ 1 بامداد شب دو شنبه: 3/ 12/ 1394ش = 13 جمادی الأوّل 1437ق). رمز گشائی از شگرد اصلی دشمن در به شهادت رساندن حضرت فاطمه (سلام الله علیها). بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. مفاد روایت منقول از امام باقر و امام صادق (علیهما السْلام) در کتاب شریف کافی مرحوم کلینی (ره) این است که: حضرت فاطمة زهرا (سلام الله علیها) پس از گذشت 75 روز از زمان رحلت بلکه شهادت نبیّ مکرّم اسلام (صلوات الله علیه و آله)، به شهادت رسیده است؛ بدین جهت است که می بینیم، باور برخی از دانشوران حدیثی و تاریخی این است: شبی که در آن قرار داریم (؛ یعنی شب 13 حمادی الأوّل)، مصادف است با شب شهادت صدّیقة طاهره (سلام الله علیها)؛ بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1756 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 39 : ( دامنه : به نام خدا. متن اشعار سیاسی روز را دیشب یکشنبه 2 اسفند 1394 جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد شفیعی مازندرانی به تلگرام دامنه ارسال داشتند که صبح موفق به بازگشایی آن در تلگرامم شدم: )

" نماینده واقعی مردم؛ نماینده واقعی مجلس:

مجلس ما دل آشنا باشد   خلق کیش و خداگرا باشد

بهر دنیا و آخرت کوشا   حاجت خلق را روا باشد

مشکل کشور امام زمان   حل کند در پی رضا باشد

بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱۱ ‎ق.ظ

پست 1755

به قلم جناب قله 3 : " در پی تحرکات اخیر رادیوهای بیگانه مبنی بر دخالت در روند انتخابات، مقام معظم رهبری صراحتا وارد صحنه شدند و هشدار های مهمی را هم به مردم دادند. بنا نداریم دوباره مطالب حضرت حجت الاسلام دکتر شفیعی دارابی را تکرار کنیم چرا که ایشان به خوبی از عهده ی تبیین مطلب بر آمده اند. اما تعجب ما از کسانی است که در پی به وجود آمدن چنین مساله مهمی، از روی بغض، با اعلام و القاء فراجناحی بودن خود، در خواست می کنند که از روی حب چنین مطالبی نباید مطرح شود." متن کامل جناب قله در وبلاگ قله ی بصیرت دارابکلا: اینجا 

توضیح دامنه : به نام خدا. علت این اهانت جناب قله به دامنه با عنوان "کاسه داغ تر از آش" و اتهام دامنه به بُغض ورزی و القائات و ... فقط و فقط این است چون دامنه در لای متن جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی (پست 1753) که نوشت:" در روزهای اخیر غالبا شاهد بودیم که یکی از خبرهای داغ انتخاباتی در عرصه های مجازی ( أعمّ از سایت ها، وبلاگ ها وغیره )، خبر مطرح شده در رادیو بی بی سی؛ مبنی بر حمایت از لیست جناب هاشمی رفسنجانی در مورد نامزدهای دو انتخابات پیش روی و عدم رأی به سه تن از بهترین نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری (؛ یعنی بزرگوارانی همانند: جنّتی، یزدی و مصباح ) بوده است؛..."  این پاسخ را به حکم آزاد آندیشی و در چارچوب طوفان فکری نگاشت که عینا" این بوده است: ( پاسخ آنی دامنه : به نام خدا. ضمن سلام و احترام به جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی؛ بهترین را خود مردم استان تهران در سر صندوق رای مشخص می کنند و فضای دامنه را محلی برای تبلیغ این سه شخص که از نگاه بخشی از مردم ایران مورد نقد عملکرد و دیدگاه های خاص هستند؛ قرار نمی دادید بهتر بود. چون دامنه و وبلاگ دامنه فراجناحی ست. سعی کنید خویشتندار بمانید و از روی حُبِّ به اینان که انسان های غیر معصوم هستند و پر از خطاهای بیّن و محتمل، سخن را به نقل و نقد و تحلیل مزیّن نکنید. یا علیه ی آن شخص به قول شما مورد تایید و حمایت انگلیس، که زندگی سیاسی اش مشحون آزمون و خطاهاست بحث های خویش مستند نسازید. دامنه خود تا الان در باره ی انتخابات ورود نکرد و ورود هم نمی کند. )..."

یکشنبه ٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٤:٢٥ ‎ب.ظ

پست 1754 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 38 : فاطمیه: عن الکاظم (ع) قال: ان فاطمة صدیقة شهیدة. حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هم صدیقه است و هم شهیده. کافی، ج1، ص458. 

فاطمیه، مام عاشوراستی
نای غم، از خانه زهراستی
بقیه در ادامه ی مطلب

ادامۀ مطلب
یکشنبه ٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٢٢ ‎ق.ظ

پست 1753 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 78 :  " حوزة علمیّة قم / سیّد حسین شفیعی دارابی. بازخوانی هشدار های جاودانة امام خمینی (ره) در قبال توطئه دولت های استعمارگر انگلستان و انگلیسیهای خائن. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. در روزهای اخیر غالبا شاهد بودیم که یکی از خبرهای داغ انتخاباتی در عرصه های مجازی ( أعمّ از سایت ها، وبلاگ ها وغیره )، خبر مطرح شده در رادیو بی بی سی؛ مبنی بر حمایت از لیست جناب هاشمی رفسنجانی در مورد نامزدهای دو انتخابات پیش روی و عدم رأی به سه تن از بهترین نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری (؛ یعنی بزرگوارانی همانند: جنّتی، یزدی و مصباح ) بوده است؛ ( پاسخ آنی دامنهبه نام خدا. ضمن سلام و احترام به جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی؛ بهترین را خود مردم استان تهران در سر صندوق رای مشخص می کنند و فضای دامنه را محلی برای تبلیغ این سه شخص که از نگاه بخشی از مردم ایران مورد نقد عملکرد و دیدگاه های خاص هستند؛ قرار نمی دادید بهتر بود. چون دامنه و وبلاگ دامنه فراجناحی ست. سعی کنید خویشتندار بمانید و از روی حُبِّ به اینان که انسان های غیر معصوم هستند و پر از خطاهای بیّن و محتمل، سخن را به نقل و نقد و تحلیل مزیّن نکنید. یا علیه ی آن شخص به قول شما مورد تایید و حمایت انگلیس، که زندگی سیاسی اش مشحون آزمون و خطاهاست بحث های خویش مستند نسازید. دامنه خود تا الان در باره ی انتخابات ورود نکرد و ورود هم نمی کند. در پی انتشار این خبر، دیدیم که رهبر معظّم انقلاب، از ابراز هشدار و نصیحت امام گونه اش در این راستا دریغ نورزید؛ و بار دیگر، سفرة بصیرت را پهن نمود، و همة افراد و احزاب را به مهمانی در کنار آن فراخواند، و به همگان هشدار داد بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱٧ ‎ق.ظ

پست 1752

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 20 "سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم  :چون شهادت حضرت زهرا سلام الله علیهارادرپیش رو داریم بهمین مناسبت بمحضر حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف وبه شما شیفتگان انحضرت تسلیت عرض نموده بهمین جهت دلها را روانه ای مدینه ای پیغمبر کنار قبر مخفی شده زهرا کنیم تا ارادت خودمان رابه ان اول مظلومه ای عالم نشان بدهیم و هرکس هر حاجتی دارد حتما درنظربیاورد یامریض دارد مریضه ایی دارد یاقرض دارد وغیره....باان اول مظلو مه ای در میان بگذارد. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:۱۱ ‎ق.ظ

پست 1751 : به قلم دامنه : کلاس دوم. به نام خدا. دامنه به زبان ساده و روان بیاورد که علم سیاست رشته ای ست در شناخت اصول و قواعدِ حاکم بر روابط سیاسی میان نیروهای اجتماعی در داخل یک کشور و میان دولت ها در عرصه ی بین الملل. از این رو سیاست هم مبارزه برای قدرت است. هم حکومت کردن بر انسان هاست. هم هنری ست در استفاده از امکانات و هم به تعریف دیوید ایستون: "توزیع آمرانه ی ارزشهاست".

در یک گزاره ی رساتر؛ علم سیاست به تحلیل و بررسی جنبه های سیاسی پدیده های اجتماعی می پردازد که حکومت و دولت و قدرت و احزاب، مرکز ثقل این بررسی هاست. و این تحلیل کمک می کند تا انسان، جهانی را که در آن زندگی می کند بهتر بشناسد. به همین علت است عرصه ی علم سیاست از دولت و حکومت فراتر می رود و به همه ی امور جامعه و انسان می پردازد. متفکران بزرگ سیاست مانند هارولد لاسکی، ماکس وبِر، برتراند راسِل، هانس مورگنتا، به سرشت پویای سیاست اعتقاد دارند و قدرت را مفهوم اساسی سیاست معرفی می کنند. به تعریف هارولد لاسکی از علم سیاست دقت کنید: "سیاست یعنی دانستن این که چه کسی می بَرد، چه می بَرد، چه موقع می بَرد، چگونه می بَرد، و چرا می بَرد."

دامنه این نکته ی کلیدی را برای دامنه خوانان مشتاق بیاورد که سیاست چه برخاسته از تضادّ باشد و چه از همآهنگی؛ در هر صورت برآمده از قدرت است؛ با این فرق که در تضادّ، قدرت گیری  ها به صورت غیرصلح آمیز است و با اِعمال نفوذ و زور و اجبار و تقلّب و خشونت. اما سیاست برخاسته از همآهنگی، به صورت مسالمت آمیز است و از راه ترغیب و قانون و پاداش و رعایت حقوق شهروندی. تا کلاس سوم خدا نگه دار.

یکشنبه ٢ اسفند ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1750 : به نام خدا. این پست اختصاصی و خصوصی ست و نیازی نیست دامنه خوانان وقت شریف شان را برای دیدن آن صرف کنند، لذا اگر کسی آن را به هر حال به ناچاری دید و پست را نپسندید؛ معذرت شدید و پوزش عمیق. بقیه ی تصاویر:اینجا

از راست: عادل، دامنه، عارف. منزل مهندس عادل. جمعه شب، 30 بهمن 1394. عکاس: مهسا همسر عارف. بقیه ی تصاویر اینجا

شنبه ۱ اسفند ۱۳٩٤ ، ۸:۱۱ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد