دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب دی 1394 دامنه

پست 1628


به انتخاب دامنه : قسمت 120. به نام خدا. یونُس نبی (ع) فرزند مَتی بود که برای مردم نینوای  موصل مبعوث شد. یونس از آنها اعراض کرد و در شکم ماهی شد اما خدا مونس او شد. و آن گاه همان گونه که آتش خلوتگاه ابراهیم خلیل (ع) شد و غار حَرا خلوتگاه پیامبر مصطفی صلوات الله، شکم ماهی هم خلوتگاه یونس گردید. حال این را هم بدان که خدا فرموده سینه ی مومن، تعبیه گاه اَسرار الوهیّت ماست. پس غار سینه ی مومن، خلوتگاه اُنس اوست. ( برداشت آزاد دامنه از کشف الاسرار حکیم میبدی و خواجه عبدالله انصاری)

سه‌شنبه ٢٩ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٢٠ ‎ق.ظ

پست 1627 : به قلم دامنه : 8. به نام خدا. انتخاب کنید زندگی زانو زده را در مقابل مرگِ ایستاده. این جمله ی مشهور آلبر کامو نویسنده ی فرانسوی الجزایری ست. (1960 - 1913). زندگی زانو زده همان ذلّتی ست که امام حسین (ع) در کربلا ندا داد در برابر زندگانی با عزّت و یا شهادت که خود آن حضرت آن را طی کرد و اسوه شد برای بشریّت.

بقیه ادامه

  

آلبر کامو برنده ی جایزه نوبل ادبی سال 1957 میلادی بود. نویسنده ی چندین اثر معروف جهانی مانند: انسان عاصی، حکومت نظامی، عادل ها، شیاطین، طاعون، عیش، پشت و رو، آدم اول، تبعید و قلمرو، سوء تفاهم، سقوط و ... . او یک صلح طلب بود و علیه ی استعمار و کمونیسم مبارزه ی مدنی کرد و ضد نظام توتالیتر ( یعنی حکومت های تمامت خواه انحصاری مثل نازیسم و فاشیسم ) بود. واژه ی شهربند در مقابل شهروند از مهمترین کلمات سیاسی ساخته شده ی  اوست در کتاب "حکومت نظامی" اش که مرحوم جلال آل احمد در ترجمه اش شهربندان را "درمحاصره" معنی نموده است.


این را هم بگوید دامنه و مرخّص شود که از نظر آلبر کامو انسان شورشی عمیق ترین آزادی را دارد. شورش، هوش است در ستیز با سکوت. زیرا شورشی آن مبارزه گر محکوم به اعدامی ست که از خودکشی سر باز زده است. کامو در عصر مبارزه با استعمار و کمونیسم می زیسته است و می گفت امید مانع بزرگ شورش است، امید، بدترین بلاست. انسان، تنها ارباب جهان است. منظور از امید در نگاه کامو یعنی دلبستگی و دنباخواهی که مانع مبارزه است و عزّت طلبی. کامو خود بر اثر حادثه ی رانندگی مشکوک توسط سازمان جاسوسی کا.گا.ب شوروی مُرد. در باره ی آلبر کامو حرف های زیادی ست که جای نقد و گفتن دارد اما دامنه از ورود به آن منصرف است زیرا اینجا در این سلسله پست چهره ها، قصد بر اختصار است و گذار از حاشیه ها.

سه‌شنبه ٢٩ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1626


به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 6 : قسمت ششم. "پس گفتیم ازچیز هایی که جوانان ونوجوانان را جذ ب میکند وازعوامل اصلی به شمار میرودمدیریت امام جماعت میباشد وصفاتش راداشتیم بیان میکردیم به قسمت هفتم رسید.

7- احترام وتواضع همه احترام رادوست دارند مخصوص جوانان اگرتواضع واحترام ازجانب روحانی ورهبرمعنوی انهم باجوانان که دارای قلبی پا ک وجویای صحبت هستند صورت گیرد قطعا پیروزیهای چشمگیری به دست خواهد امد. 8- اراستگی ظاهری :لبا س امام تمیزوخوب باشد محاسن مرتب داشته باشد  وازعطر استفاده کند مواظب نظافت دهان دندان با شدبوی بد نداشته باشد. 9- توانایی جسمی :اگراما م جماعت سن بالا داشته با شد وبدنش مریض با شد ویا پایش درد کند طبیعتا نماز طولانی میشود وممکن است ما مومنین خسته شوندچون اکثرا میگویند  نماز جماعت زودخوانده شود وپیغمبر هم نماز را زود میخواند. 10- اهل تکبر نبا شد وهرگز خودش را از دیگران برتر نداند هر چند از فضلا باشد. 11- امامت مسجدراکا ر اصلی خودش بداند امامی که به امور گونا گون اشتغال دارد ومسجددرحاشیه ای کار های اوست   توفیق چندانی ندارد ومردم نیز وی را از لحاظ مادی یاری نمی کنند. 12- تنش زا نبا شد درست قضا وت کند میان مردم. 13- خوش سا بقه خوش نام وابرومند باشد. 14- مردم را به سکوت وارامش دعوت کند 15- مختصر ومفید سخنرانی کند 16- حسودنباشد زیرا علم حسادت اور وحجاب است وظهور بروزش درامامت بیشتر 17- درعزا وعروسی همواره درکنا ر مردم با شد 18- با گمنا ما ن وتا زه واردا ن احوال پرسی کند ودرمجموع چنا ن با شد که مردم در تمام کارها یاورشا ن با  شند واگر احساس کرد همیشه تنها ست بی تردید با ید دراندیشه وکار خویش تجدید نظر کند. مردان را همچون فرزندانش دوست داشته با شد وهرگز درمقابل انان موضع نگیرد 18- به خانواده ها ی شهدا وبیماران وفقیران رسیدگی کند مثل پیا مپر  بحارالانوارج10ص397  19- کار فرهنگی داشته وصبر واستقامتش زیاد باشد وکار فرهنگی نیازمند زمان طولانی است  پیا مبر ص 13سال در مکه و 25سال علی ع درخانه وامام خمینی ره 16 سا ل درهجرت استقامت ورزیدند. 20- روحانی بتواند بهمراه انها اردو وزمین فوتبا ل ووالیبا ل وغیره باحفظ شئونت شرکت کند( تصویری که از طریق تلگرا م ارسال میشود به دامنه، مربوط به تابستان 1394 است که درخدمت مردم زرین ابا د بودم درماه رمضا ن و40 روز بعد ما ه رمضان"

حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی. اردویی در زرین آباد. ارسالی به تلگرام دامنه

دوشنبه ٢۸ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱٩ ‎ق.ظ

پست 1625

به قلم تنسر 79 : (دامنه : به نام خدا. این متن، دیدگاه جناب تنسر است که دیشب به دامنه  واصل شد:) "به نام حضرت حق،خداوند یکتا.درود وسلام جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی.تبریک،تبریک،تبریک وسرور وشاد باش به ملت ایران،تبریک به مقام معظم رهبری،همه مسئولین که در این چندسال در مقابل زیادی خواهی قدرتها، از عزت و اقتدار ایران با تدبیر،دفاع نمودند. با رهنمودها ی روشنبینانه مقام معظم رهبری و پایداری ملت ایران و تلاش و تدّبردولت تدبیر و امید،بشخصه امیر کبیر دوران جناب دکتر ظریف،برجام به سرانجام نیک رسید،برجامی که چه در داخل،گروه های مرسوم به دلواپس،برای ایجاد ناکامد بودن دولت وباز کرد جاپا برای خویش در آیند در میان مردم، و د ر خارج هم کشورهای منطقه عربی از ترس،قدرت برتر شدن ایران در منطقه،و اسرائیل هم برای بقاء خویش در منظقه و تند روهای کاخ سفید با تحریک همین صهیونیسم ،و غربی ها برای منافع خویش، و آمریکا برای سیطره یافتن در منطقه وچپاولگری در منطقه،بر این بوده اند که برجام به سرانجام ختم نگردد .اما با تیز بینی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تدبّر مسئولین ،برجام به سرانجام نیک به بار نشست. وتوافق هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بقیه در ادامه ی مطلب

رهبر معظم انقلاب و دکتر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در دولت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی


ادامۀ مطلب
دوشنبه ٢۸ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱٢ ‎ق.ظ

پست 1624

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 5 : قسمت پنجم. "عوامل اصلی جذب جوانان ونوجوانان چیست ؟ الف . امام جماعت. امام جماعت درهرمسجد عامل مهم درپیشرفت وترقی مسجد به شمارمیرودوچنانچه دارای شرائط لازم  باشد تاثیری بسزادر تحولات مثبت درجوانان  ودرنتیجه گرایش انان به مساجد خواهدداشت امام  جماعت چه صفاتی داشته باشد؟

1- ثابت بودن:یعنی مرتب دراختیارمردم باشد وپاسخگوی مردم باشد نظرمقام معظم رهبری اینستکه نیم ساعت مانده به اذان درمسجدحاضر شود شایدمردم سوالی داشته باشند یامشاوره ایی یا انکه بتواند مشکلی راحل نمایدو الی اخر وبعداز سلام نمازمدتی سرسجاده جلوس داشته ودیرترازهمه ازمسجد خارج شود  بقیه در ادامه ی مطلب

حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی. عکس ارسالی توسط ایشان به ایمیل دامنه

متن زیرنویس شیخ مالک: "تصویریکه مشاهده میکنید جمعی ازنوجوانان راهنمایی درتابستان سال 1388 درطرح هسته فرهنگی جوان وبوستان معرفت ازدفترتبلیغات قم که مسئولیتش برعهده من درمسجدپایین محله دارابکلا برگزارمیشد که ازجناب اقای سید احمد هاشمی دبیر محترم یک جلسه دعوت بعمل امد جهت تنوع برایشان صحبت کنند"


ادامۀ مطلب
یکشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱٩ ‎ق.ظ

پست 1622 : به تدوین دامنه : 21. آیا باید کسی را بر دین اکراه و اجبار کرد و به زور مسلمان و دیندارش نمود؟ مرحوم علامه طباطبایی بسیار دقیق و با منطق و بیان عالی به این مساله ی مهم جواب داده است. آیه ی 256 بقره: لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ. در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به یقین به دستاویزى استوار که آن را گسستن نیست، چنگ زده است و خداوند شنواى داناست.

بحث تفسیری مرحوم علامه طباطبایی: "اکراه به معناى آن است که کسى را به اجبار وادار به کارى کنند. کلمه رشد هم به معناى رسیدن به واقع مطلب و حقیقت امر و وسط طریق است، مقابل رشد کلمه غى قرار دارد، که عکس آن را معنا مى دهد، بنابر این رشد و غى اعم از هدایت و ضلالت هستند، براى اینکه هدایت به معناى رسیدن به راهى است که آدمى را به هدف مى رساند، و ضلالت هم نرسیدن به چنین راه است ولى ظاهرا استعمال کلمه رشد در رسیدن به راه اصلى و وسط است. ساده تر بگویم: یکى از مصادیق رشد و یا لازمه معناى رشد، رسیدن به چنین راهى است.

و در جمله لا اکراه فى الدین، دین اجبارى نفى شده است ، چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمى که معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از اعتقادات، و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد، چون بقیه در ادامه ی مطلب

مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان


ادامۀ مطلب
یکشنبه ٢٧ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱٠ ‎ق.ظ

پست 1621

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 4 : قسمت چهارم. " سلام علیکم قبل ازپرداختن به تفسیروتوضیح مسجدازالطاف قله بصیرت ویاورانشا ن تقدیروتشکرمیکنم که این بنده ناچیزرابهمراه مطالب ناقصم مورداستقبال وتفقدومحبت قراردادیدغرض انستکه شاید بتوانم ادای تکلیف کنم ماراازدعاخیرتان بی نصیب مفرمایید. ازبرادر ارجمند ونویسنده ماهرومعروف جناب اقای دامنه تشکرمیکنم که پیشنهاداتم را جامه عمل پوشید. اماجواب جناب "همراه اول" مطا لبی که ارائه شد مربوط به همه مسجد هست مخصوصامساجد شهری ومحله وکارشناسان مسجد مثل حجة الاسلام حاج تقی قرائتی میگویندمساجدی موفق هستندحکومتی ودولتی نباشند امابپردازم به ادامه تفسیر وتوضیح مسجد. مسجدیک رسانه پاک است که حقایق رابی کم وکاست وبدورازهرگونه افراط وتفریط بیان میکند وبه قشر خاصی تعلق ندارد وحقائق رابه همه منتقل میکند مسجدیک رسانه مقدس ومعتبرومستقل است ودربین همه شبکه ها وامواج پیشتازوبی همتاست چراکه مسجد همگان را به خدامیخواند امارسانه ها مردم رابخود میخواند مسجد رسانه ای ازاداست وبه هیچ گروه وحزبی وابستگی ندارد تابرخی مطالب را سانسورکندوقایع ورخدادهای مثبت راثبت میکند وحوادث منفی وازاردهنده راواثارانرامحومیکند مسجدقدیمی ترین سیستم ارتباط جمعی را به خود اختصاص داده ودنیای ارتباطات وتعددوتنوع وسائل جمعی  در دنیای کنونی نتوانسته نقش ارتباطی مسجد راکم رنگ کند همه وسائل ارتباط جمعی شرشان بیش از خیرشان است ولی مسجدهمه اش خیراست درادامه معنامسجد  وعوامل جذب جوان ویژگی های امام جماعت هیئت امنا خادم و مردم ومسجدوجماعت  وامام جماعت ازنظر مقام  معظم رهبری. چراکاهش ایا نمازمستحبی درمسجد سفارش شده فضیلت نمازصبح درمسجد  مسجد ومرحو م ایة الله گلپایگانی مسجدومرحوم ایة الله مرعشی نجفی مسجد ومرحوم استاددارابکلایی مسجد اردو جوان ورزش... مطالبی هستندکه موردبحث بررسی خواهندگرفت  موفق باشید"

شنبه ٢٦ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۳۳ ‎ق.ظ

پست 1620

به قلم تنسر 78 : " به نام خدا وند یکتا. آژیر خطر در راه است. سلام جناب دامنه و دامنه خوانان  گرامی. چند صبایی است،شنیده های به گوشمان آهنگ ناجوری ،مزاحم افکارمان می شود. فروش زمین اطراف مشهد به عربها وبه قولی اعراب عربستانی، و حتی در بعضی از شهرهای توریستی شمال به خرید ویلا می پردازند، از کارهای که بعضی از هتل داران در قبال پول انجام می دهند بماند، جایی برای تحریر آن نخواهد بود. به هر حال اتفاقی که در کشور به صورت نرم در خیزش است. طبق داده های در یکی از سایت ها از زبان چند مراجع تقلید در متنی اذهان داشتند. یکی از ترفند های عرب های عربستانی در ترویج و ازدیاد نسل در جوامع شیعه و بخصوص در مراکز و اماکن مذهبی ایران مشهد مقدس است. آیا مشهد همانند فلسطین در حال اشغال نرم عربهای وهابی می باشند؟ مثل فئودالهای لبنانی وسوری در فلسطین،زمین هایشان را به ده برابر قیمت فروختند و تا سال 1296هجری شمسی 650 کیلومتر زمین فلسطنی را در اختیار داشتند، اولین موج مهاجرت یهودیان به فلسطین  در عصر مدرن، مربوط به سال 1881 میلادی که طی آن یهودیان طبق عقاید سوسیال صهیونیستی موسی هس، اقدام به خرید زمین از دولت عثمانی و یا زمین داران عرب نمودند. پس از اسکان یهودیان،شروع به فعالیت های کشاورزی آنان، درگیری وتنش بین اعراب و یهودیان جوانه زده است.در یک اطلاع، ورودی سنی ها در کلاس اول ابتدایی به شیعه در خراسان رضوی 60 در برابر 40 است. تمام شهرهای سنی نشین شده مرکز سرازیر شدن پول عربستان صرفا برای زاد و ولد سنی ها است. به طرز وسیعی سنی های وهابی در قالب شیعه مشغول خرید زمین و املاک اطراف حرم حضرت امام رضا هستند. باید به هوش باشیم و هوشیار که هستیم. تا تکراری در تاریخ کشور نشود برای رفتن به مشهد ویزا بگیریم! دراین راستا تحقیق وتفحص و همچنین آسیب شناسی یکی اقدامات اولیه مسئولین نظام ونخبگان کشور می باشد. و اقدام عملی هم از طرف مردم وهم از طرف نظام در قالب مدنیت و رعایت نظم و قانون از ضروریات می باشد. درود بدورد."

برج بین‌ المللی تجاری ـ مسکونی امام رضا (ع) نزدیک حرم. بلندترین پروژه ی ساختمانی مشهد 20 طبقه در زمینی به مساحت 2600 متر مربع، به سبک " پُست مدرن ". عکس به متن مرتبط نیست.

جمعه ٢٥ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1619

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 3 : قسمت سوم. "باسلام واحترام. برای انکه بوعده ام عمل کنم مطالب خودم رادرارتباط باجایگاه مسجدادامه میدهم تادوستداران مسجدانرامطالعه کرده وبه ان عمل کنند هرکجای مطلب لازم به سندبوداشاره میکنم واگرنظردهنده گان برایشان ثقیل بودیاشبهه برانگیزبود بموقع جواب داده میشود  اگرناظران مرا میشناسندومن انهارامیشناسم خودشانرامعرفی کنند تابتوانم بهترباانهاارتباط برقرارکنم وارادت خودم رابه انهابیشترکنم. واما پیشنهاد به برادربزرگ جناب اقای طالبی 1- مطالب مسجد بهمراه عکسهای ان دریک ردیف سایت قراربدهید مثلاعکس گوسفندوتصویری ازعروسی  بامسجد وعکس ان مناسبت ندارد. 2- مطالب مربوطه رابانیت قربة الی الله تقدیم میکنم برای عموم نه برای یک قشرخاص. 3- ماشماراامین میدانیم درقبال مطالب هرکجاحرف بی اساس زده شد فوراپاک کنید 4- امرفرمودید عکس ارسال کنم چشم متناسب بامطالب بزودی ارسال میشود. 5- برای تسریع مطالب گاهی باتلگرام ارسال میشود. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٥٤ ‎ق.ظ

پست 1618

به قلم تنسر 77 : "به نام حضرت حق،خداوند یکتا. با سلام ودرود جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی.دهش و دستگیری از نیازمندان جامعه زیر بنا و پایه ایرانی و اسلامی دارد .نگرش کمک به همنوعان در وجود و جوهره هر انسان موحد وبخصوص در ذات ایرانی خاصه عامه و خاص است، تداعی ذهن همگان به شعرجناب حکیم فردوسی،که گفته:بنی آدم اعضای یکدیگرند  که در آفرینش ز یک گوهرند. چه عضوی بدرد آورد روزگار دیگر عضوها را نماند قرارولی در کنار دهش و دستگیری از نیازمندان که از اخلاق پسندیده الهی می باشد ،تلاش و کار و زحمت ،هم از امور پسندیده انسانی می باشد ،که انسان در کار و تلاش به امور محوله جامه عمل می پوشاند.در جامعه ایرانی و در آیین باستانی ایران، در مورد تلاش وکار وآباد کردن سفارش زیادی دارد. مثلا بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٥٢ ‎ق.ظ

پست 1617

به بازنشر دامنه : به نام خدا. اخیرا" جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی از طلبه های  بااخلاق و کوشای دارابکلا که در درس و بحث حوزه ی علمیه ی قم و نیز در وعظ و منیر و تبلیغ دینی فعال است طی تماسی با دامنه به جمع نویسندگان در دامنه دارابکلا پیوسته است. بنابراین ار روحانیان بزرگوار و فاضل جنابان حجج اسلام استاد سید محمد شفیعی مازندرانی، سیدحسین شفیعی دارابی، شیخ علی اکبر دارابکلایی، شیخ علی ربانی دارابی و شیخ مالک رجبی دارابی که در دامنه قلم می زنند و دامنه خوانان را به معارف دینی و مسائل سیاسی و اجتماعی و شرعی آشنا و آگاه و پایبند می نمایند بسی ممنونم. ورود حجت الاسلام شیخ مالک که با دو متن در باره ی مسجد همراه بود موجب شد قله ی بصیرت نیز از این اقدام وی و دامنه اظهار خرسندی کند. ضمن تشکر از قله ی بصیرت بخشی از متن منتشر شده در آن وبلاگ را می آورم:

"پس از حضور موفق حجج اسلام سید محمد شفیعی مازندرانی، سید حسین شفیعی دارابی و شیخ علی اکبر دارابکلایی در عرصۀ مجازی، چندی است که مطالب سرور عزیزمان، روحانی بزرگوار، جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی را در دامنه می خوانیم. ورود این روحانی عزیز به دنیای مجازی را تبریک عرض می کنیم. یقین داریم که ایشان با حفظ سعۀ صدر خود در این عرصه نیز همانند عرصۀ تبلیغ موفق خواهند بود.... بدون شک و اغراق باید گفت حضور این روحانیون در راستای تلاش مجازی جناب آقای آقا ابراهیم طالبی مدیر محترم دامنه می باشد که از ایشان نیز به خاطر فراهم آوردن زمینه برای حضور عزیزان تقدیر و تشکر می نماییم... چیزی که مسلم است این است که اینان در حوزه علوم دینی با حضور در دروس اساتید مجرب قم و مشهد از ما خبره تر و آگاه تر هستند و ما خواهیم توانست با دریافت استنادات آنان انحرافات عقیدتی خود را اصلاح نماییم". آدرس قله بصیرت: اینجا

چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٤٩ ‎ق.ظ

پست 1616 : به قلم دامنه : به نام خدا. وقتی خط نوشته ی تو را (ای دوست دیرین من، ای آسید گرامی من که پنج دهه رفیق همیم و تا عمر نیز برقراریم و در مدار می چرخیم و تا نفس داریم همچنان نیز رفیق می مانیم) خواندم و دیدم، موی بر تنم سیخ گشت و روح بر جسمم پرچم شوق برافشاند.

خطی که از سال 1357 به بعد برای دامنه صدها نامه نگاشت و طرح بحث بپا ساخت. نامه هایی با عنوان "پکد" یعنی پرواز کبوتر دانش.

حال که دو روز مانده به این سرور و سایه بانی و سماع قلبی تو، منِ دامنه صاف و راست بگویم در جشن ماندگارت شادمان و خجسته دل می مانم و جمعه را نمی آیم، اما روزی ادب و آداب و ارادت خویش را با تشرّف به بیت شریفت که پنج دهه بر جای جایش نشستم و برکات خدا را خوردم و نوشیدم، بجای می آرم.

محارم تو گویی محارم من اند و دوستدارشان می مانم. حضورم در جشن وصال تو به لحاظاتی ناممکن بود و نامیسّر. پیشاپیش الف الف درود، درود و هزار هزار سرود، سرور.

خط دعوت سیدعلی اصغر شفیعی بر روی دعوتنامه ی عروسی. ارسالی به تلگرام دامنه 

عشق یعنی پیچش دو یار به هم تا آخرِ زمان. اینه راز این فرمان از مُبدع  آسمان و زمین و انسان

چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٤٥ ‎ق.ظ

پست 1615

به ذوق دامنه : قسمت 41 . به نام خدا. قلب انسان در سرما بیشتر دچار سکته ( ایست ) می  شود زیرا عروق انسان در برابر سرما واکنش انقباضی نشان می دهد و تنگ می شود و همین تنگ شدن واکنشی، امکان سکته را افزایش می دهد. عروق کار طبیعی اش را انجام می دهد که در برابر سرما تنگ می شود و از خود دفاع می کند، پس این انسان است که باید در برابر سرما خود را حفظ کند. خواستم با این مطلب بگویم روح و روان خویش را هم نگذاریم در برابر هجوم سرمای عداوت ها و کینه ها و بی رحمی ها و حسادت ها و انتقام ها و توطئه ها و هر گونه پلشتی های زشت، آسیب ببیند و سکته کند و از جسم ما رخت بر کنَد. پس در مقابل هر دو سرما چه جسمی و چه فراجسمی خود را مقاوم و سرزنده نگه داریم و شادمان و امیدوار زندگی کنیم. دنیا برای ماست، دنیازدگی مال آنهاست.

مسیر فریم صحرا و روستای تلاوک دودانگه ساری. 22 دی 1394. ارسالی سیدرسول شفیعی به تلگرام دامنه

چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1614

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 2 : قسمت دوم: "درقران 28بارکلمه مسجد واردشد مسجدمثل کعبه میباشدکسی که خدا رادوست دارد مسجدراهم دوست دارد رسول خدافرمودکسی که محتاط به مسجدشدبگوییداومومن است امام خمینی رحمة الله علیه فرمودندمسجدسنگراست واین سنگرها راخالی نگذاریدوبازفرمودازتوپ وتفنگ امریکا یی نترسیدولی ازخالی شدن مسجدبترسید درروایت دیگری امده است کسیکه اعراض ازمسجدکند خانه اش رااتش بزنیدبه خاطرهمین خانه علی علیه السلام رااتش زدندچون چندروزخانه نشین شدوبه مسجدنیامدیک دلیلش همین بود چون دشمنان ازروایت پیامبرصلی الله علیه واله وسلم بداستفاده کردنددرروایت دیگری داریم ازان حضرت کسی که به سمت مسجدحرکت کندوبه نیت نمازخواندن درمسجدبرودبه هرقدمی که برمیداردخدا70مشکل اورابرطرف میکند ودرمسیرراه اگربمیردشهیدمحسوب میشوددرمسجدتبعیض ممنوع است هرکس خودش رابه شکل کدخدادربیاوردوادعاداشته باشدخدااوراباسیلی محکم بیرون میکندمسجدجای مطرح کردن نیست کسی نمیتوانددرمسجدمنم منم کند لهذا امام جماعت وسخنران وهیئت امنا وخادم ومجموعه ای مسجدیهاومستمعین بایدمشمول ایه ای شریفه ان اکرمکم عندالله اتقیکم باشند وبتعبیر دیگرمثل یک ملائکه باشندومتواضع ترین افراد باشند بازروایت دیگرداریم نمازفرادی درمسجدازنمازجماعت درغیرمسجدثوابش بیشتر است یعنی مقام مسجدازتکیه وحسینیه وزینبیه وفاطمیه ومجموعه امام زاده ها بالاترست  لهذاکسی که عذرشرعی دارددرمساجد وحرم امامان نمیتواندبرودولی دراماکن دیگراشکالی نیست.  برادربزرگوارجناب اقای طالبی ازاینکه مطالب قبلی رامطالعه فرمودید وماراتشویق کردیدممنونم مطالب ادامه دارد هروقت ازاطاله کلام ملالت حاصل شد امربفرماییید قطع سخن کنم درضمن منتظرنظردامنه خوانان هستم ارادتمندمالک خدانگهدارشما"

پاسخ دامنه : به نام خدا. دامنه هم سلام دارد به شما جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی  دارابی. باور کن موجب افتخار دامنه است طلبه ای مانند شما کوشاست در عرصه ی مجازی که کمی از منبر و وعظ و درس ندارد. باید در این گونه فضاها حضورتان را ادامه دهید و این تکلیفی ست برای من و شما و ماها. به سلسله نویسی خود در دامنه با اشتیاق و تحقیقات تان ادامه دهید. مرضی خداست این راه. از نقد و اشکال و ایراد هم نباید هراسید. باید تحمل کرد و راه را از چاه بازنمایانیم.

چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٢۳ ‎ق.ظ

پست 1613

به بازنشر دامنه : به نام خدا. در وبلاگ دنیا به کام جناب "لی چون سو" این پست را خواندنی و  بشدت تاثیرگذار یافتم. " پیرمرد فردای انروز بعد از تمام شدن کارش به بازار رفت و ساعت خود را فروخت و شانه برای همسرش خرید... وقتی به خانه بازگشت شانه در دست با تعجب دید که همسرش ... : اینجا

چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٢۱ ‎ق.ظ

پست 1612

به قلم حجت الاسلام شیخ مالک رجبی دارابی 1 : بسمه تعالی. با عرض سلام و احترام محضر  برادر بزرگوار جناب آقا ابراهیم طالبی مسئول سایت دامنه. ازاینکه فضای سایت را توسعه دادید که هر کس نظر یا نقد یا مطالب دیگری دارد بسمع ونظردامنه خوانان ومخصوصا شمابرسد خیلی ممنون ومتشکرم خدا والدین شما را رحمت کند. غرض از واردشدن درسایت اینستکه ادای تکلیف درباره چیزیکه خودش راغریب خوانده است وفرمود کسی که به من توجه نکند من اورانفرین میکنم وان همان خانه خداست بتعبیری مسجد که اصل سجده گاه وعبا د ت انجا ست درروایا ت فراوان اورد ه شد که نمازهای واجب درمسجد خوانده شود وهیچ روایتی نیامده نما زدرخانه خوانده شود چراکه سیره پیغمبرو ائمه همین بوده برای خانمها داریم نماز رادرخانه بخوانند. مسیحیان درکلیسا عبادت میکنند ومعتقدند کلیسا یک موجود جاندار میباشد درکتاب سفینه البحار شیخ عباس قمی اورده شد مسجد به یک شکل و صورتی است وجانداراست وحرف میزند دراسما ن چهارم باید به این روایت معتقد بود پس بی معنی نیست کسانیکه بی توجه به مسجد هستند یعنی نما زواجبشا ن رادرمسجد بدون عذر و بدون ضرورت نمی خوانند مسجدنفرین میکند قطعا کسی که رفت وامد فراوانی درمسجد دارد اثار وبرکات فراوانی هم نصیب اومیشود. مطالب ادامه دارد هروقت توفیق رفیق من شد در محضرشما خوبان و افاضل واعاظم هستم. موفق باشید. الاحقر حسینعلی رجبی دارابی (مالک) از حوزه علمیه قم ازکتابخانه محققین مرحوم ایه الله بروجردی"

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام دامنه هم به شما جناب حجت الاسلام شیخ مالک رجبی  دارابی. ابتدا خیلی خرسندم شما نیز به عنوان یک طلبه ی در حال تحصیل از این پس در دامنه دارابکلا قلم خواهی زد و دامنه نویسان را با افکار و ترجیحات خویش آشنا می کنید و معارف الهی هدیه می نمایی. سپس ممنونم دامنه را مورد لطف و تحسین خویش قرار دادید. و آنگاه منتظر می مانم همواره مطالب و نوشته های خود را به دامنه ایمیل کنید و یا تلگرام تا به نشر آن اهتمام کنم. از اولین مطلب خوب و تاثیرگذارت در باره ی مسجد که امروز به دامنه ایمیل کردید، بهره بردم. خصوصا که با اخلاق نیکویت از خدای رحمان و رحیم، بر والدین مرحوم و عزیز من خیر و رحمت طلبیدی. بر والدین شما نیز خیر کثیر و رحمت واسع رسد.

مسجد زیبا و دلنشین تاج محل هندوستان

سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ، ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ

پست 1611

به قلم دامنه : به نام خدا. در این پست با یک پرسش به لایه ی پنهان دارابکلا می پردازم. لایه  ای پوشیده از بیکاری جوانان و نیاز نون شب و عزّت نفس انسان. آیا در دارابکلا این معضل و درد بزرگ وجود دارد؟ اگر دارد تکلیف مان چیست؟

محرّم وقتی فرامی رسد چشمان دارابکلایی ها خیره می شود به آن همه جوان عاشق حسین (ع). و وقتی انبوه این جمعیت مشتاق مکتب حسینی را در دسته های فراوان زنجیرزنی می بیند، حیرت می کند و به خود می گوید درود درود به این همه جوان نکونام و سپس فوری غصّه می خورد به کار و شغل و درس و سفره ی نان و زندگی و عزت بخشی و آینده ی شان. بحثم را از همین نقطه ی جوش، شروع می کنم:

همین دغدغه ی متضادّ (تحسین و غصّه) برخاسته از نهاد دارابکلایی ها، سرآغاز شناسایی یک درد و معضل بزرگی ست که باید برای آن چاره ای جست و آثار مخرّب آن را کم و کمتر و اگر شد حتی محو کرد. معضل بیکاری. درد احتیاج. آسیب عزت.

آری، آری، دارابکلا زیبایی هایی دارد دیدنی. طبیعتی دارد گردش کردنی. مردمی دارد دینی. جامعه ای دارد قناعتی. مسولانی دارد ستودنی. آینده ای دارد پر از خوش بینی و محیطی دارد سرشار از ایمنی. اما آیا این همه ی ویژگی های دارابکلاست؟ نه. دارابکلا معضلات و مشکلاتی دارد نادیدنی که در لایه ی پنهان آن گم شده است و همگان آن را لمس و درک نمی کنند تا دردمند شوند و در پی چاره و اندیشه.

معضلی خُفته که نامش به تعبیر دامنه نیازهای خاموش است. خاموش از آن رو که عزّت نفس آدمهای آن نمی گذارد این پدیده ی مُهلک عیان شود و همگان از آن خبردار. آبرو و اعتبار سبب می گردد دردها در سینه ها تَلنبار شود و هیچکس از آن سرّ سردرنیاورد. برای این نیاز خاموش چه راه ها باید جست و چه خیزها باید نمود؟

تکالیف خطیرمان در این باره فراوان فراوان تاکید رفته است. هم از ناحیه ی تاکیدات قرآن این پیام آسمان. هم از روایات معصومان در اهتمام به مسلمانان. هم از نداهای وجدان در اَدای حاجات همنوعان و هم از حس و نای انسان در دفع بلاهای هم کیشان.

از نظر دامنه برای عمل به این تاکیدات فراوان که علت اصلی خلقت جهان و ایجاد انسان است، تاسیس موسسه دل نیاز است نه موسسات دکّان و نان و نام. ستادی علوی ساختن لازم است  نه صندوقی خاص عیان نمودن. چگونه می شود سفره هایی را رنگین و پرلقمه دید و در همان حال و نای، سفره هایی را تهی دید و بی لقمه؟ این شکاف پُر نمی شود الّا به همت و خیز بزرگ معنوی و مخفی همه ی دلداران و دردمندان.

دامنه پیشنهاد دارد و آن این است بی آن که بر کسی سخت آید و آبروی نیازداری آفتابی شود، هر یک از دارندگان و توانمندان ( ولو داراهای نسبی و متوسط ) به گونه ایی مخفی و سرّی و رازدارنده، یک خانواده و یا یک جوان تازه به زندگی رسیده ی بیکار و حتی کم درآمد را زیر چتر انسان گرایانه ی خود بگیرد و کمی از درد بزرگ احتیاجات روزمره ی او را بکاهد که به یقین هم خدا خشنود می شود و هم دین احیاء می شود و هم دَین، عملی و اَداء می گردد و حتی طبق سنت الهی روزی آثار این نعمت به خود او بازمی گردد. بیاییم پا پیش گذاریم و معضل را ریشه کن اگر نتوانستیم، لااقل کم و اندکش نماییم. فعلا" همین. تا بعد.

عکس فوق طرحی ست از کمک ها به مردم نیازمند در دیواندرّه ی کردستان ایران

سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٩ ‎ق.ظ

پست 1610

به انتخاب دامنه : قسمت 119. به نام خدا. پیامبر (ص) از پستان دنیا شیر نخورد... از زیورهای  آن فاصله گرفت... بر الاغ برهنه می نشست... یاد دنیا را از جان خود ریشه کن کرد... شکمش از همه خالی تر بود... کاخ های مجلّل نساخت... و با شکمی گرسنه از دنیا رفت... . موسی (ع) جز قُرص نانی که گرسنگی را برطرف سازد چیز دیگری نخواست... . داود (ع) با هنر دستان خود از لیف خرما زنبیل می بافت می فروخت و با آن به خوردن نان جو قناعت می کرد... . عیسی (ع) که سنگ را بالش خود قرار می داد... آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید، مَرکبِ سواری او دو پایش و خدمتگزارش دست هایش بود.

اینا را دامنه نگفته، علی امیر مومنان و مولای متقیان در خطبه ی 160 گفته که در نهج البلاغهثبت گردیده. کتابی مقدس ولی مهجور و در طاقچه ی خانه شیعیان غبار گرفته و سال به سال باز نیز نمی گردد و حکومت ها هم از آن نه فقط بی بهره که بعضا" واهمه دارند!

نمای این روزهای شهر مکه که پیامبر رحمت در عصر جاهلیت عرب، رستاخیری بپا کرد و اسلام را ارمغان داد

سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1609

به قلم دامنه : به نام خدا. در دفاع از مکتب و کشور و مردم و نظام به صفت بارز راست قامتان  تاریخ به جبهه رفتند؛ راد مردانه جهاد کردند و به عنوان رزمنده ی عاشق و ذاکر سیدالشّهداء امام حسین (ع) سرانجام راست قامت به خاک سپرده شدند. شهید حجت الاسلام سیدجواد شفیعی دارابی را می گویم. روحانی مردمی و کوشا و فعال در عرصه ی آموختن جوانان و آمیختن با آنان و دارای درک ها و آلام. به قول مرحوم دکتر علی شریعتی: " آنها که رفتند کار حسینی کردند، آنها که ماندند باید کار زینبی کنند، وگرنه ...» وگرنه چی هستند را شما دامنه خوانان، خود بگویید. امان امان از میراثخواران و بدتر از آن امان امان از رانت خواران!

دارابکلا. روز تشییع جنازه ی شهید حجت الاسلام سیدجواد شفیعی دارابی. 3 بهمن 1365.  ارسالی سیدرسول شفیعی به دامنه. از چپ برخی ها را که می شناسم: سیدمحمد شفیعی (ذاکر مشهور دارابکلا برادرشهید) در حال نوحه خوانی. آسید. حمید آهنگر. سیدباقر شفیعی. احمد بابویه. روانشاد یوسف رزاقی. حسین رمضانی حاج قنبر. نبی طالبی. کل سیدمحمد شفیعی. مرحوم حسن رمضانی (نامدار). عبدالله رمضانی یورمله و دیگران...

سه‌شنبه ٢٢ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1607 : به قلم دامنه : 7. به نام خدا. آیة الله حاج سید حسن مصطفوی خمینی. زاده ی 1351 قم. فرزند مرحوم حاج سید احمد خمینی. بزرگ شده ی نجف و پاریس و قم و تهران. رزمنده ی بسیجی در جبهه های دفاع مقدس. تحصیل کرده ی رشته ی ریاضی. طلبه ی علوم دینی به سفارش امام خمینی و ملبّس به لباس روحانیت از سال  1372. سابقه ی تدریس کتاب‌های جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب و مختصرالمعانی، معالم، شرح لمعه، منطق مظفر در مدرسه ی علمیه ی مشهور به نام کرمانی ها در قم. و نیز از سال 1379 به مدت 10 سال تدریس سطوح عالی مانند کتاب های رسائل، مکاسب محرّمه، بیع، خیارات و کفایه. تدریس فلسفه یعنی کتاب منظومه مرحوم ملا هادی سبزواری از سال 1385 تا کنون. تدریس خارج اصول فقه از سال تحصیلی 1389 تا کنون در مدرسه ی مهم دارالشّفای قم. ( کلاس پررونق وی در حوزه ی علمیه ی قم ). فراگیری علوم انسانی جدید. تبحّر در ادبیات. آشنایی در حد بالا با فلسفه ی غرب، فلسفه ی اخلاق، جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و تاریخ. مسلّط به زبان های عربی و انگلیسی. به کارگیری زبان انگلیسی از چند سال پیش به صورت پیوسته. نویسنده ی کتاب‌ های مبانی فقهی تنظیم خانواده، ده مقاله، دلیل راه و کتاب مرجع و مهم فرهنگ جامع فرق اسلامی. گوهر معنا. مقدمه نویسی با عنوان پیش به سوی جامعه اخلاقی بر کتاب "انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی" و چندین مقاله و صدها سخنرانی. و نیز اقامت طولانی مدت در منزل پدر بزرگ مادری خود یعنی مرحوم آیت الله سلطانی طباطبایی در قم. ازدواج در 24 سالگی با سیده فاطمه فرزند آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی فرزند مرحوم آیت الله العظمی سید حسن موسوی بجنوردی از مراجع و علمای بزرگ نجف ( سیده فاطمه نوه ی مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی ست ). دارای 4 فرزند به اسامی سید احمد، سیده نرگس و سیده فرشته و سید هادی. سید احمد فرزند ارشد سیدحسن، روحانی ست و ملبّس به لباس روحانیت.

اما سید حسن خمینی در سیاست و سپهر ایران و نظام کیست؟  وی به دلیل انتساب به خاندان امام خمینی که تباری مبارز در ستم زدایی ست، بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
شنبه ۱٩ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٢ ‎ق.ظ

پست 1605

به قلم تنسر 76 : "به نام حضرت حق،سلام و درود جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی. توسعه وپیشرفت درقالب مشارکت مردمی. جنگ جهانی دوم در اروپا به پایان رسید.تازه کار مردم شروع شد برای آبادی آن همه خرابی به جا مانده.در جای خواندم به نقل از یک ایرانی که در آلمان بود از خصوصیات آنها گفته که روحیه مشارکت  مردم وخود به دست به کارشدن برای آباد کردن خانه وکاشانه بدون توجه به حمایت دولتی،چون دولتها خود دجار بحران بودند.اگر چه امروز اروپا به چنین تحول پیشرفت رسید نشات گرفته از روح همکاری وتلاش است.ودر قرآن هم در راستا هم نقل مطلبی دارد ،باب نمونه تعاونوا علی البرّ والتقوا و یاساختن مسجد مدینه با همان تفکر همکاری بوده.مردم ایران در همه زمینه نشان از همکاری در وجودشان نهفته است بایستی این حس دوباره شکوفا گردد.مردم روستا دارابکلا این نوع خروش همکاری در مسائل عمرانی در کارنامه شان به کرّات دیدیم که با پیشتازی علما از جمله حاج آقا دارابکلایی و مرحوم شیخ روح الله حبیبی و مرحوم شیخ احمد آفاقی در ساخت حمام وسنگقرش وآسفالت محلات که خود خودش به ثمر رسید و از این دست بایستی با همکاری اهل قلم وفکر و علما دوباره شکوفا گردد.نبایستی به تفکر  بیندشیم که دولت موظف است ،یا پول کشور در فلان جا بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ۱۸ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1603 : به نام خدا.  شمارۀ جدید آلبوم عکس دامنه. اینجا

سیزده بدر 1393. تشی لت. بقیۀ عکس ها: اینجا

پنجشنبه ۱٧ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٤٦ ‎ق.ظ

پست 1601

به قلم تنسر 75 : " به نام ایزد منان،خداوند مهربان.درود وسلام جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی .بار دیگر عملی سبک ودور از انتظار وبه دور از شان وقداست ایرانی،واکنشی را به همراه داشته که بخودی خود در منزلت جهانی، چهره ای که برایمان طراحی کرده بودند،به رخ جهانیان کشیدند.عده ای خودسر وبقولی سبک سر واحساساتی وبدور از دوراندیشی سیاسی وبین المللی،دست به تحرکاتی زدند که در صحنه های بین المللی ،چهره ای داشت در این مدت کوتاه ،به حقایق اولیه اش یعنی ایرانی با ایرانیتش، می رسید.یکباره پنبه ها را رشته کردند.حمله به سفارتخا نه عربستان، گرچه دولت وحکومت آل سعود ،خبیث ترین حکومت در منطقه است ودستش به خون میلیونها انسان،اعم از کودک،پیر وجوان،زن ومرد،آلوده است.و می دانیم شیعه ومحبان علی،خار چشم،وهابی هاست.و باز می دانیم ،ایران و ایرانی و تمدنش،برای عرب وهابی،خار چشم این عربهاست.گر چه می دانیم در مقابل حق همیشه با شمشیر ظلمش ،مبارز می طلبد ومنطقش همان برندگی شمشیرش است.که گردن حق و حقیقت را در طول تاریخ نشانه گرفته وشیخ نمر هم جز همان حقگویان است و بقیه در ادامه ی مطلب

اوباما با آل سعود


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ۱٧ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1600 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 61 : "حوزة علمیّة قم: سیّد حسین شفیعی دارابی (شب پنجشنبه 17/ 10/ 1394ش=26 ربیع الأوّل 1437ق). آیا قاتل اعدامی، در آخرت هم مستحق عذاب خداوند خواهد بود؟ بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. در بخشی از فراز آغازین نوشتة پیشینم اینگونه نگاشتم: «در اوّلین ساعات پس از اجراء حکم اعدام، در قالب تماس های تلفنی، شاهد طرح پرسشهائی از سوی برخی از افراد در محلّ بوده ام»؛ در قسمت پایانی همین نوشته ام نیز چنین نوشتم: «در پی آنم به سهم خودم قدمی در جهت شناسائی پرسش های کلیدی مربوطه به پردازم؛ و در صورت رفیق شدن توفیق الهی، پاسخگوی برخی از آن ها در عرصة مجازی باشم؛ بدین جهت در نوشتة بعدیم، به پاسخ از پرسش طرح شدة از سوی دهیار ارجمند دارابکلا و اعضاء محترم خانوادة ایشان در یک ارتباط تلفنی خواهم پرداخت»؛ اکنون در این نوشته به وعدة خویش وفا نموده، و پاسخگوی این پرسش که «آیا قاتل اعدامی، در آخرت هم مستحق عذاب خداوند خواهد بود؟» می باشم؛ و در این راستا به ذکر چند نکته بسنده می کنم: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ۱٧ دی ۱۳٩٤ ، ٦:۳۱ ‎ق.ظ

پست 1599

به قلم تنسر 74 : ( به نام خدا. پاسخ دامنه در ادامه ی مطلب آمده است.) "غرض از تحریر این متن،نشات گرفته از یک جلسه دوستانه با یکی از دوستانم، که بحث پایان حیات زمین بود که فیلمی که ساخته هالیوود،به نام فیلم 2012 که با توجه به اینکه بنده نقدی به این فیلم کردم،با توجه به خواندی هایی که از ادیان مختلف که در جهان است و در باب آخرزمان و پایان زمین وحوادث که بوجود میآید به تحلیل پرداختم. با توضیح به اینکه،پژوهشهایی که امروز در دنیا در خصوص آینده زمین انجام گرفته دانشمندان فیزیک وزمین شناسان ،درپژوهشهایی که در عمیق ترین معادن جهان به بررسی می پردازند،در عمق شش هزار پایی در بررسی زمین،به نتایج گرم شدن عمق زمین،وذوب شدن هسته زمین و تغییر محور زمین،بر اثر هم مدار شدن زمین و ماه به خورشید وسوراخ شدن لایه اوزون،که باعث زلزله های مهیب وآتشفشانها،حرکت وایجاد گسل در زمین ،طوفان وسونامی شدید وتغییرات جوی در جهان.یعنی آنچه که امروز در این جهان بدان وابسته هستیم نابود می شود.بقیه در ادامه ی مطلب

نمایی از فیلم 2012. 2012 فیلمی ست که بر اساس پیشگویی های منجمان باستانی ساخته شده است. طبق این پیشگویی ها توفانی بزرگ سراسر کره زمین را فرا می گیرد و آب دریاها حتی از کوه ها نیز بالاتر می رود و همانند توفان حضرت نوح(ع) زندگی در زمین پایان می پذیرد و تنها کسانی زنده می مانند که بر سه کشتی مخصوص که به طور محرمانه بدین منظور ساخته شده اند، سوار می شوند.


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٦ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1598

به قلم نگاه 27 : "سلام بر دامنه و خوانانش. بله این گونه است عاقبت و  آخرت افرادی  جانی  و  هوس ران  و  هوس باز  و  شیطان صفت  و ... چرا  و  چرا ؟ چرا یک انسان می بایست دست به چنین کار وحشیانه و به دور از انسانیت زده و خانواده و جامعه ای را به وحشت انداخته و باعث جریحه دار شدن قلوب مردم شده و شاهد بی امنیتی در منطقه و استانی باشیم . نگاه چون کارشناس در امور تربیتی و اجتماعی و جامعه شناس در این امر نیست پس بدان ورود نمی کند . اما برای جلوگیری در بروز چنین مواردی دستگاه های امنیتی هر منطقه می توانند با ابزارهای بازدارنده  حتی فکر کردن در چنین موضوعی را برای افرادی جانی و هوس ران  محدود نمایند . نگاه به چند موارد بارز دارنده  اشاره می نماید: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٦ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1597

به انتخاب دامنه : قسمت 118. به نام خدا. دامنه به خود و دامنه خوانان محترمش در همیشه ی  ایّام این را اهداء می کند که  این سه دسته ی مرموز و ناپیش بینی پذیر را از دسته ی دوستان و رفیقان و خالصان، جدا سازیم تا راه را به بیراه نسپُریم که خدای ناکرده در آن گم گردیم. یعنی این سه دسته در صفحه ی 35 کتاب "فاطمه، فاطمه است" مرحوم دکتر علی شریعتی: جیب های پر از پول! سرهای پر از باد! و چانه های پر از لاف!

سه‌شنبه ۱٥ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱٤ ‎ق.ظ

پست 1596 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 60 : "حوزة علمیّة قم: سیّد حسین شفیعی دارابی (شب سه شنبه 15/ 10/ 1394ش = 24 ربیع الأوّل 1437ق). لزوم توجّه به چالش پرسشگری پس از اعدام قاتل مرحومه خدیجة رمضانی. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. شکر و سپاس به درگاه ایزد باریتعالی که حکم عبرت آموز اعدام فرد مباشر در قتل مظلومانة مرحومه خانم خدیجه رمضانی در صبح روز دوشنبه 14/ 10/ 1392ش، در چهار راه اسلام آباد منطقة میاندرود به اجراء در آمد؛ و دو معاونش (که غیر مباشر در بروز این حادثة غمبار تشخیص داده شده اند) محکوم به گذراندن مجازات قانونی و شرعی در زندان گشته اند. امید وارم اجراء این احکام حکیمانة الهی، موجب تسلّی دل بازماندگان آن مرحومه و سبب عبرت دیگران گردد. در پی اعلان و اجراء این حکم، شاهد بروز چالش پرسشگری در بین اقشار مختلف منطقه و محلّ بوده و خواهیم بود؛ مفاد پیامک های ردّ و بدل شدة در موبایل های اشخاص، و محتوای نوشته های موجود در عرصه های گوناگون ارتباطات مجازی (؛ أعمّ از تلگرام ها، واتساپ ها، ایمو ها، و...)؛ و نیز مضمون کامنت های مختلف بارگذاری شده در سایت ها و وبلاگ های شخصی و گروهی منطقه، شاهد صدقی بر این مدّعا خواهد بود؛ اینجانب، ضمن آنکه در اوّلین ساعات پس از اجراء حکم اعدام، بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱٥ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱۳ ‎ق.ظ

پست 1595

به قلم دامنه : به نام خدا. دامنه گرامی می دارد یاد و نام آیت الله شهید شیخ باقر نِمِر رهبر  شیعیان عربستان را. مردی مبارز، اخلاق مدار و شیفته و شیعه ی آل علی علیه السّلام که به دست دژخیمان فاسد آل سعود دو سال بازداشت و شکنجه و سرانجام به شهادت رسید. این روزها باز نیز ستمگری اعراب اموی و عباسی در حال تکرار است.  شیعه همواره با شهادت پیش رفته است زیرا تن به آسودگی و دریوزگی نداده است و نمی دهد و نخواهد داد. چند تصویر تقدیم می شود به دامنه خوانان محترم و آگاه.

خیابانی در منطقه ی یک تهران به نام شهید شیخ نمر. ممنونیم شهردار و شورای شهر تهران 

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱٥ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1594 : به روایت جناب یک دوست : به نام خدا. صحنه ی به دار آویختن قاتل مرحومه خدیجه رمضانی دارابی مادر باران کوچولوی مظلوم در چهار راه آزادگان شهرستان میاندورود، بلوار گهر باران در 14 دی 1394 به روایت تصویری جناب "یک دوست":

عکس های اعدام قاتلِ بی رحم مرحومه خدیجه رمضانی دارابی: محمد رمضانی دارابی پدر مرحومه خدیجه رمضانی دارابی (همسر سلمان رمضانی دارابی) و جناب محمد دباغیان دهیار دارابکلا مسئول رسمی روستای مان شاهد صحنه به دار آویختن قاتل. ارسالی جناب یک دوست به تلگرام دامنه. 14 دی 1394.  بقیه ی عکس ها دراینجا

دوشنبه ۱٤ دی ۱۳٩٤ ، ٢:٢٥ ‎ب.ظ

پست 1593 : به قلم دامنه : به نام خدا. قصاص یک نصّ قرآنی ست و حقی ست که خدا به اولیای دَم (یعنی صاحبان خون به ناحق ریخته) سپرده است. در قصاص حیات است. و این همان حکمت خداست که برای صیانت از کرامت انسان به بشریت ارزانی شده است. یک کار شُوم و قبیح و هولناک و بشدّت بی رحمانه علیه ی یک زن بی پناه که مادری جوان برای دختری شیرخواره به نام باران بوده است، توسط این قاتل صورت گرفته است، و این کم ترین سزای اوست که توسط اولیای دم در دنیا به عقوبتش دچار شده است. امید است اجرای صحنه ی اعدام در ملاء عام، درس عبرتی برای همه ی بدکاران شده باشد.

ممکن است کسانی در دل بگویند کاش بخشش می کردند. بله قرآن هم این هر دو حق یعنی اعدام و بخشش را واگذار کرد به اولیای دَم (خون). اما گرچه در بخشش مسائلی نهفته است که بر اعدام مرجّح است، ولی بدترین آثار آن این است بخش عمده ی جامعه ی انسانی که سرشار از عواطف و احساسات انسانی ست و خصوصا" اولیای دم و منسوبان و اقوام مقتول تا ابد دچار تشویش و نگرانی می شوند و از عاقبت بعدی قاتل می ترسند. پس آنچه اتفاق افتاده است در صبح 14 دی 1394 در چهار راه آزادگان شهرستان میاندورود یک کار خداپسندانه و رضامندانه ی جامعه ی انسانی ست که بالاترین توقع اش تامین امنیت اجتماعی ست و نیز حفظ شئوون انسان، خصوصا کرامت زن و بالاخص مقام منیع و بی همتای مادر.

صبح دوشنبه. 14 دی 1394. چهار راه آزادگان شهرستان میاندورود. لحظات اعدام قاتل مرحومه خدیجه رمضانی دارابی. ارسالی رنگین کمان به تلگرام دامنه. بقیه ی عکس ها دراینجا

دوشنبه ۱٤ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1592

به توضیح دامنه : به نام خدا. دوشنبه 14 دی 1394 (23 ربیع الاول 1437) سالروز ورود حضرت  معصومه سلام الله علیها به قم است. حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان محقق تاریخ در این باره معتقد است: پس از آمدن علی بن موسی الرّضا علیه السّلام به ایران گروه‌ هایی از سادات راهی ایران شدند. تسامح مأمون در مقابل سختگیری پدرش نسبت به سادات، در رشد و سربلندی علویان تأثیر بسزایی داشت و آمدن حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران از جمله مهاجرت هایی بوده که در رابطه با آمدن امام رضا علیه السّلام به ایران صورت گرفته است.

دامنه ضمن تبریک این روز خجسته به همه ی رهروان اهل بیت عصمت و طهارت خصوصا" به دامنه خوانان محترم، این را نیز می افزاید که آن حضرت پس 17 روز اقامت در قم وفات کردند و به بهشت پر کشیدند. آن حضرت در سرای موسی بن خزرج مقیم شدند که به مدرسه ی ستیه معروف است. این سرا در محله ی میدان میر وسط شهر قم بود و عبادتگاه آن حضرت به نام بیت النور در وسط آن، قرار داشت. موسی بن خزرج پس از رحلت آن بانوی گرانقدر، محراب ایشان را  به همان حال باقی گذارد، و دیگر نقاط خانه ی خویش را نیز به احترام ایشان، مسجد کرد. اصل محراب فاطمه معصومه (س) که در نزد مردم به تنور مشهور است تا کنون پابرجاست و محل تبرّک و خواندن زیارت و دعای مردم مومن است. در کنار عبادتگاه آن حضرت، مدرسه ای برای طلاب علوم دینی ساخته شده که به مدرسه ستیه معروف است. در ضلع غربی و جنوبی آن نیز مسجدی بنا گردیده است.

بیت النور، محل اقامت حضرت معصومه در قم در سال 201 قمری

دوشنبه ۱٤ دی ۱۳٩٤ ، ٦:۱٠ ‎ق.ظ

پست 1591 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 59 : ( دامنه : به نام خدا. متن مفصّل و در برگیرنده ی زیر از نوشته های مسئولانه و متالّمانه و نیز سفارش گرایانه ی جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شفیعی دارابی ست که حکایت غمبار قتل خدیجه ی مظلوم دارابکلائی هاست و سرانجام اجرای حکم اعدام قاتلِ مادر پاک و محبوب باران کوچولوی محل مان، این یادمان معصوم آن مرحوم:)

"حوزة علمیّة قم: سیّد حسین شفیعی دارابی (شب یکشنبه: 13/ 10/ 94ش= 22 ربیع الأوّل 1437ق؛ ساعت1 بامداد). سپاس و عبرت. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. در اوّلین ساعات روز سه شنبه مطابق با 2/9/ 1394ش از طریق دوستان مطّلع شدم که مرحومة مظلومه، خانم رمضانی (همسر مکرّمة آقا سلمان رمضانی) روز دو شنبه مطابق با 9/2/ 1394ش که برای معالجة بیماریش به شهرستان ساری می رفت، در سه راه اسلام آباد شهرستان میاندرود توسّط دو تن از جانیان منطقه ربوده شد؛ اینجانب همانند همة مؤمنان غیور دارابکلائی و غیر دارابکلائی از وقوع این حادثه غمبار سخت ناراحت شدم؛ و وقت و بی وقت پی گیر ماجرا بودم؛ تا اینکه در روز یکشنبه، 14/ 2/ 94ش خبر دار شدم: رد پائی از تردّد این ربایندگان به یکی از مناطق جنگلی پیدا شد؛ همین موجب شد تا بیش از 100 نفز از مجموعة غیور مردان دارابکلائی، در قالب دو اکیپ، در دو نوبت به منطقة مورد نظر رفته و به تفحّص از ربایندگان به پردازند؛ امّا نیروهای اعزامی سرانجام پس از مدّتها گشت زنی در جنگل، و بدون بدست آوردن هیچ نتیجه ای به محلّ بازگشتند؛ همین موجب گردید تا جمعی از دارابکلائیهای عزیز، برای تشدید تلاشهای مسئولین قضائی و امنیتی شهرستان میان درود و استان، در روز دو شنبه 15/ 2/ 94ش اقدام به بستن جاده اصلی منطقه نمایند؛ خوشبختانه با درایت برخی از مسئولین منطقه و خیرخواهان دارابکلائیهای مضطرب و غمگین، این اقدام بیش از چند ساعت به طول نینجامید؛ بقیه در ادامه ی مطلب

مرحومه خدیجه رمضانی و دخترش باران. مراسم چهلم. مزار دارابکلا. عکس از رنگین کمان


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٤ ، ۸:۳۳ ‎ق.ظ

پست 1590

توسط همکارم دکتر بهرام فرجی 4 : " وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النِمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد. شبکه خبری «العربیه» نوشت بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند روز شنبه (امروز) در 12 منطقه در عربستان اجرا شده است. شیخ نمر باقر النمر متولد سال 1379 هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است. او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد.

نامۀ آیت الله شیخ نمر النمر به مادرش پس از شنیدن تاییدیه حکم اعدام خود: "ام جعفر، مادرِ  صبورم، خدا را در همه حال سپاس می گویم. خدا به خاطر هر آن چه برایمان نوشته است، شکر کن. آن چه خدا برای ما مقدر می دارد، از آن چه ما برای خود می خواهیم بهتر است؛ و آن چه او برای ما بر می گزیند، از آن چه ما برای خود اختیار می کنیم بهتر است. ما چیزی برای خودمان می خواهیم و خدا چیزی دیگر برای ما می خواهد، اما انتخابی که خداوند برای ما می کند، پسندیده تر است. ما وقتی چیزی را می خواهیم می گوییم خدایا، آن چه نزد تو بهتر است را برایمان مقدر کن. همه امور و خلایق، در قبضۀ خدای تبارک و تعالی هستند و هیچ کس نمی تواند بدون خواست خدا، قدم از قدم بردارد، هیچ چیزی از چشم خدا پنهان نمی ماند و هیچ کاری از حیطه ارادۀ خدا خارج نیست، بنابراین مادر، همین کفایت می کند. تا وقتی که همه امور، از چشم خدا پنهان نمی ماند و هیچ کاری از حیطه ارادۀ او خارج نیست، همین مساله، ما را بس است. تو را به خدا می سپارم و از او می خواهم تو را نگه دارد. خداحافظِ تو و همه. عزیزت، شیخ نمر النمر"

تحلیل شیطنت آمیز بی بی س در ادامه ی مطلب

شهید آیت الله شیخ باقر نمر از علمای مبارز شیعه ی سرزمین وحی، حجاز عربستان


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٤ ، ۸:٢٢ ‎ق.ظ

پست 1589 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 58 : "حوزة علمیة قم: سید حسین شفیعی دارابی (صبح یکشنبه 13/ 10/ 94ش = 21 زبیع الاوّل 1437ق). عروج آسمانی شیخ نمر، نمادی از هزینة سنگین عدالت خواهی است. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. صبح روز شنبه 12 دیماه 1394ش مطابق با 21 ربیع الأوّل 1437ق از طریق رسانه های بین المللی ومنطقه ای، از اعدام آیه الله شهید شیخ باقر نمر (روحانی شیعی عربستانی آزدی خواه و عدالت طلب) توسّط حکّام جانی آل سعود و گردانندگان نظام منحرف وهّابیون در سرزمین پاک حجاز مطّلع شدیم؛ قطعا شنیدن این خبر، غمی بر غمهای شیعیان عالم بلکه همة مسلمانان و هر انسان آزادی خواه و عدالت پیشة سراسرجهان افزوده است؛ و موجب بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٤ ، ۸:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1588

به شرح دامنه : به نام خدا. شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی آزادی انسان را در دو قسـم می داند، آزادی درونـی و آزادی بیرونـی. آزادی درونـی، همـان آزادی از خـود، هـوای نفـس و نفـس امّـاره اسـت. آزادی بیرونـی، همـان آزادی از موانع اجتمـاعی و رهیافت هـای خـود بشر است. او تحقق آزادی دوم را در گرو آزادی اول می داند. یعنی معتقد است: اگر انسان از خود، رهـا شـد، از دیگران نیز رها می شود و تحقق آزادی درونی، در گرو خدا پرستی و حق پرستی ست. اگـر انسـان حـق پرسـت شد، هرگز خودپرست، پول پرست، مقام پرست، زور پرست، زن پرست و دنیا پرست نمی گردد و اگـر نشد، انسان همه چیز پرست!! است و همه چیز پرستی یعنی  اسارت. و انسان اسیر، ذلیل تـرین انسـان روی زمین است و انسان ذلیل مخصوصاً ذلیل معنوی، دست به هـر جنـایتی مـی زنـد. و مشـکل اصـلی بشـر امروزی، ذلّت معنوی است که بیشترین  جسارت ها و جنایت هـا را نیـز بـه بـار آورده اسـت، ماننـد استکبار، آمریکا و شارون.

از نگاه شهید مظلوم بهشتی مبنای خیلی از مضامین بلند هستی، تحقق آزادی و فلسفه ی آنها برای دفـاع از آزادی ست؛ مثل فلسفه ی جهاد و شهادت. زیرا اگر انسان نمی خواست آزاد بماند و حـق پرسـت، یعنـی زیباپرسـت و کمـال پرسـت نبود، اصلاَ نیازی به جنگ و جهاد نبود. " قران، یک نوع جنگ را جنگ خدایی می داند. جنگ کسانی است که در راه دفاع و نگهبانی از مراکز نورانیّـت بشـر بـپـا مـی خیزنـد و قرآن در آیه ی 40 سوره ی حج در این باره می فرماید:

وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ" یعنی : و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمى ‏کرد صومعه‏ ها و کلیساها و کنیسه‏ ها و مساجدى که نام خدا در آنها بسیار برده مى‏ شود سخت ویران مى‏ شد و قطعا خدا به کسى که [دین] او را یارى مى ‏کند یارى مى ‏دهد چرا که خدا سخت نیرومند شکست ناپذیر است.

پس از منظر شهید بهشتی معنویت، اخلاق، انسانیت، ارزش های الهـی و دیـن خـدا، در گـروآزادی بشـر، دفاع و شهادت در راه حق پرستی ست. در غیر این صـورت، انسـان و جامعـه، مظهـر  طـاغوت و کفـر و ضـد ارزش ها مـی گردند. یعنی اگر بشریت، خدا و آزادی و ارزش ها را گم کند، در واقع خـود و هسـتی را گم کرده است.

شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی، مغز متفکّر و مدبّر ایران و اسلام

یکشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٤۱ ‎ق.ظ

پست 1587

به قلم دامنه: به نام خدا. با تبریک سال نو 2016 میلاد حضرت مسیح علیه السلام این "کلمه" ی الهی قرآنی. سازمان ملل سال 2016 میلادی را سال «فهمیدن و ادراک جهانی» نامگذاری کرد. با این هدف که جنبشی جهانی برای درک و فهمیدن انسان، هستی، ارتباط‌ های بین انسانی و همچنین تمام ارکانی که به زیست انسانی تر یاری می رساند، بیانجامد. لذا از فیلسوفان، روان‌شناسان، دانشمندان علوم بنیادین، جامعه‌شناسان، هنرمندان و معلمان و سایر اقشار خواست که هر یک  سهم خود را برای تحقق درک جهانی از انسان و هستی اَداء نمایند.

ما ایرانیان که همواره پیشرو در گرامیداشت عقل و دلسپُرده ی وحی بوده ایم و در طی قُرون و اعصار، نُخبه هایی جهانی تحویل جامعه ی انسانی داده ایم، بسیار انتظار می کشیده ایم تا چنین سالی شکل بگیرد و خدا را شکر که شکل گرفت؛ یعنی سالی برای فهم و اِدراک. سالی برای جنبش جهانی زیست برتر انسان در جهان. این نام نهادن را گرچه می دانیم صوری ست و کمتر به آن اهتمام و عمل خواهد شد، اما واقع بینانه می بینیم. هر گونه تلاش علمی و عملی در این راه را که به زیست برتر بینجامد، تحسین می نماییم.

تا جایی که ما از بنیاد عالَم و بنیان آدم باخبریم زیست برتر انسان فقط و فقط در آنجاهایی ست که زیستنش در راستای راه طی شده ی انبیای الهی باشد. راهی که همه ی انسان های  مومن و خادم و خداگرا در آن طی طریق می کنند. و این ممکن و مُیسّر نمی شود الّا به فهم و ادارک و جنبش همگانی برای صلح و صفا و آزادی و آزادگی. و نیز در سایه ی دوری از جنگ و خشونت و خون ریزی.

اما می پرسم فهم با ادراک چه تفاوتی دارد؟ علّامه حلّی در شرح تجرید خواجه نصیرالدین طوسی، می‏ گوید: فهم، علم به کلّیات است در حالی که ادراکِ احساس جزئیات است. علم، بر ادراک امور کلّی مانند رنگ و طعم اطلاق می‏ شود، ولی ادراک بر مطلق صورت‏ های حاصله در نزد ادراک‏ کننده. بنابراین دامنه تصریح می دارد ادراک بسی بالاتر از فهم و علم است و مشکل جامعه ی بشیریت هم عدم ادراک همدیگر و هستی و زیست برتر است. اما با این ابزار قدرتمند مفاهمه و ادراک که خدا در نهاد انسان به امانت نهاده است، می توان این سال را بطور نسبی هم که شده به نیکی و زیست برتر گذراند؛ مشروط بر آن که یاغی های بین المللی و ستمگران داخلی محیط را باز و آزاد و به عدالت و صلح و آشتی نگه دارند تا به گفته ی غزالی اختلاف زبان‏ ها در میان ملل جهان نتواند تغییری در وجود عینی و حقیقی آدمی ایجاد کند.

بله، به قول امام حسین (ع) برترین آدم کسی ست که قدرت داشته باشد اما زور نگوید و ستم نکند.

جمعه ۱۱ دی ۱۳٩٤ ، ۱:۳۸ ‎ب.ظ

پست 1586

به ذوق دامنه : قسمت 40 . به نام خدا. صراط به معنای بلعیدن است و به معنای راه روشن که  انگار رهروِ خود را می بلعد و در مَجرای خود فرو می برد و نمی گذارد منحرف شود. صراط این خصوصیت را دارد. ( از یاداشت های قرآن شناسی دامنه از تفسیر سوره ی حمد قرآن اثر ماندگار علامه طباطبایی)

در ضمن دفع شرّ را در وبلاگ فراز دارابکلا ببینید: اینجا

در صراط باشی از خطر سقوط رسته ای

پنجشنبه ۱٠ دی ۱۳٩٤ ، ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ

پست 1585

به قلم نگاه 26 : "سلام و درود بر جناب دامنه و خوانانش مخصوصا جناب تنسر. کاملا با نظرات و تفکرات و سلایق جناب تنسر موافقم . آنهایی که فقط  تاکید می کنم  فقط وفقط به این می اندیشند و یا گمان می کنند با یاد کردن  از آیین ها و سنت های ( البته سنت های درست ) گذشته دین اسلام به خطر می افتد یا تبلیغی می شود بر مذهب و  ادیان دیگر ملل،  باید بگویم کاملا در اشتباه اند. مگر چه عیبی دارد ما از تاریخ گذشته مان که پر است  از اسطوره ها و پهلوانان نامی که تمام جهانیان در آن متحیرند ما یادی از آن زمان نداشته  باشیم تا شاید و شاید تفکر و عقیده ای را بیدار نکنیم و ندانیم و نشنویم و به گذشته مان افتخار نکنیم و نبالیم و ننازیم. چرا ؟؟؟ چرا باید خود را در قفس محدود زمان خاص محصور نماییم؟ چرا نباید مردم ما از آیین ها و سنت های گذشته چیزی بدانند؟ چرا باید تاریخ گذشته ی کشورمان را بد جلوه داد؟ به عنوان مثال زرتشت میگوید: ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺩﯾﺎﻧﺖ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺩﯾﻨﯽ ﺁﺩﻣﻬﺎ ! ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﺪ، ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺍﺳﺖ، ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻧﺞ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺷﺎﺩ ﺍﺳﺖ... ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﻭ ﮔﯿﺎﻩ ﺭﺍ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ، ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ  ﺍﺯ ﻫﺮ ﺭﺍﻫﯽ ﮐﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. متشکرم جناب تنسر از مطالب زیبایی که ارائه می فرمایید. درود."

پنجشنبه ۱٠ دی ۱۳٩٤ ، ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ

پست 1584

به قلم دامنه : به نام خدا. سخن دکتر ابراهمیی دینانی در عکس نوشته ی زیر یک کلیدواژه ی  مهمی ست. هیچ کس نمی تواند آراء و نظرات خویش را حتی در قالب کتاب به دیگری تحمیل کند و راه تفکر و تفهّم و آزاداندیشی را ببندد. انسان به مشیّت خداوند، به دارایی عقل تجهیز است و لذا افق فهمش مسدود نیست.

چهارشنبه ٩ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1583 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 57 : ( دامنه : به نام خدا. این متنی ست در باره ی 9 دی 1388 به تحلبل حجت الاسلام والمسلمین سید حسین شفیعی دارابی که برای انتشار در دامنه، به تلگرام دامنه ارسال نمودند. با سلام به جناب ایشان آن را با هم می خوانیم:)

"حوزة علمیه قم: شب چهارشنبه: 18 ربیع الأوّل 1437ق= 9 دی 1394ش؛ ساعت 30/ 20).واکاوی ارمغان های والای حماسة 9 دی در کلام رهبری. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. از جمله ویژگیهای بارز نهمین شب دی ماه سال جاری، تقارن آن با شام ولادت برترین آفریدة پرورگار کریم (صلوات الله علیه و له) و صادق آل محمّد (سلام الله علیه) می باشد؛ این تقارن را به فال نیک می گیریم؛ امید آن می رود ملّت رهرو آل الرّسول (صلوات الله علیهم اجمعین)، از تقارن این وقایع ماندگار به درستی بهره گیرد، و بیش از سال های گذشته در جهت گرامیداشت حماسة 9 دی تلاش نماید. در عظمت این رخداد مهمّ سیاسی مذهبی در روز شمار انقلاب اسلامی همین بس که مقام معظّم رهبری در تاریخ 20/ 7/ 1390ش در حقّش فرمود:«دو روز بعد از حوادث عاشورا (1388ش)، قضیه‌ ی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه‌ی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود». از فردای پس از وقوع این حماسة جاوید، دوست و دشمن پیرامون ابعاد گوناگون آن سخن گفته و نگاشته اند؛ در سال جاری هم شاهد بودیم که علی رغم تلاش دشمن برای به فراموشی سپردن این حماسة ماندگار، اصحاب سخن و قلم، زودتر از سال های گذشته به گفتن و نوشتن مطالبی در جهت تکریم این واقعة عظیم روی آورده اند؛ به نظر چنین می آید از میان مجموعة مباحث و موضوعات مربوط به این حماسة عزّت آفرین، موضوعی که به کلّی مورد غفلت قرار گرفته (؛ و یا دست کم، به صورت کم رنگ به آن پرداخته شده است)،موضوع مهمّ ارمغان های والای این روی داد بسیار بزرگ در عرصة انقلاب اسلامی است؛ در یک دسته بندی کلّی می توان این ارمغان ها را به ارمغان های چهارگانة سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی تقسیم نمود. بی تردید، بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٩ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1582

به قلم تنسر 73 : " به نام حضرت حق،خداوند یکتا.سلام ودرود جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی و سلام گرم وصمیمانه خدمت جناب دکتر شفیعی. از اینکه نوشته های نویسندگان دامنه را مطالعه میکنید،برای بنده باعث افتخار است که عالم فرزانه همچون جنابعالی ، به نوشته های این حقیر لطف و توجه خاصی مبذول داشتید،و در این باب نکاتی به این حقیر،که یقین دارم نظری خیرخواهانه می باشد،اشاراتی داشتید. بنده هم برحسب ادب می خواهم ،شبهه اتهامی که بر بنده وارد شده، رفع اتهام نمایم.چنانچه قصوری در مبانی ارزشی دین مبین اسلام شده ویا تحریکی جهت ضربه یا خدشه دار کردن افکار اسلامی شده است ،خود را طهار نموده و در سپس جبران مافات نمایم بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۸ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٢٤ ‎ب.ظ

پست 1580 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 56 :  " (حوزة عمیّة قم، سید حسین شفیعی دارابی: ساعت 30/ 10 صبح روز سه شنبه 17 ربیع الأوّل 1437ق = 8/ 10/ 1394ش). آفرینش برترین آفریده و فرزندش مبارک باد. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. سپاس به درگاه ایزد منّان که توفیق درک هفدهمین شب و روز ماه پرفضیلت ربیع الأوّل سال جاری را نیز به ما عطا فرموده است؛ شب و روزی بسیار خوش یُمْن و مبارک؛ چه آنکه طبق نقل عموم سیره نویسان، در چنین شب و روزی از سال 570 میلادى؛ یعنی سال معروف به «عام الفیل» (؛ سالی که اصحاب فیل و نیروهای مهاجم «ابرهه» و «نجاشی» برای خراب کردن کعبه معظّمه وارد مکّه شده بودند)، بر ترین آفریدة نظام هستی و یگانه آفتاب عالم بشریت، حضرت محمّد بن عبد الله (صلوات الله علیه و آله) متولّد گردید (نک: کلینی، کافى‏،ج 1، ص439؛ مجلسی، بحار الانوار، لبنان، بیروت، ج 15، ص 348؛ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه: محمد ابراهیم آیتی، ج 1، ص 358)؛ و در 17 ربیع سال 80 یا 83 هجری (؛ یعنی 93 و یا 96 سال پس از ولادت نبیّ اکرم صلوات الله علیه و آله)، ششمین امام شیعیان حضرت امام صادق علیه نیز به دنیا آمد (علیّ بن عیسی إِرْبِلی، کشف الغمه، ج 2، ص 161؛ مسعودی، اثبات الوصیه، ص 178)؛ بدین جهت لازم میدانم قبل از هرسخنی، فرا رسیدن سال روز ولادت این دو نور الهی را به همة انسان های طالب شرافت و پاکی؛ به ویژه به رهروان صدیق راهشان تبریک عرض نمایم. بی تردید، سخن در پرتو این دو واقعة بی بدیل در تاریخ بشر و صاحبان این دو حادثة مبارک، بسیار فراوان است؛ امّا با لحاظ محدویّت های موجود در عرصة مجازی و با در نظر گرفتن رتبة برتر نبوی؛ تنها به ذکر چهار نکته در پرتو نور ولادت نبوی بسنده می نمایم:

نکتة اوّل: عظمت حادثة ولادت نبوی: سرانجام پس از قرنها، انتظار عالم خلقت به سر آمد و بزرگ ترین هدایتگر انسانها پا به عرصه و جود نهاد. برترین مخلوق خدا ظاهر شد، باران «رحمة للعالمین» باریدن گرفت، بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۸ دی ۱۳٩٤ ، ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ

پست 1579

به قلم دامنه : به نام خدا. آیا پیامبران برای ساختن یک جامعه ی ویژه آمده اند؟ با قلبی آکنده به عشق پیامبر رحمت و شفقت و امام صادق دانشمندترین اولیای برگزیده ی خداوند، برترین تبریکاتم را برای میلاد برترین موجود هستی بعد از الله یعنی رسول خاتم الانبیاء و نیز میلاد عزیزترین امام بنیانگذار مذهب اسلام نثار دامنه خوانان محترم می کنم. باید بگویم آری، پیامبران به سوی امت آمده اند تا جامعه ایی ویژه بسازند. جامعه ای که در آن باور دینی، داور گردد. دین بر باور بایستد. انسان اَنیس خدا شود. همه از همه مهر بگیرند. همه معاون هم باشند. هیچ آزاری در آن نباشد. شعائر خدا در آن جاری باشد. یک جامعه ای که در آن دغدغه ی امر به معروف و نهی از منکر و خواست و مراد خداوند حاکم باشد. اصلی که امام حسین با آن کربلا ساخت و عاشورا تاسیس نمود.  نه مانند جوامعی که در آن هیچ مرجع قدسی وجود ندارد که رفتار و اندیشه های شان را با آن وفق دهند. زندگی چه شبانی باشد، چه صنعتی، چه مدرن، چه فرارفته تر از هر دوره ایی، دین باید در آن داور باشد. دستور زبان فارسی چگونه است که محتوای  فکر و نوشتن های ما را قوام می دهد؟ دین برای بشر این است که او قوام گیرد و قیامت را خوب طی کند. این بود علت آمدن پیامبران و میلاد برترین موجود هستی. همین. آری همین.

حرم پیامبر اسلام و قبرستان بقیع محل بی حرم و بارگاه امام صادق

دوشنبه ٧ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱٤ ‎ق.ظ

پست 1578

به انتخاب دامنه : قسمت 117. به نام خدا. در یک منبع رسانه ایی خواندم که بشر هر سال 100  میلیون حیوان بی گناه زبان بسته را مورد آزمایش قرار می دهد تا بتواند قرص یا دارو و یا لوازم آرایشی! را بی خطر مصرف کند. تفسیرش با شما دامنه خوانان اهل ضیافت روح.

کلاه جنگی به جای لاک طبیعی و دارای حسگرهای خدادادی لاک پشت!

دوشنبه ٧ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1577

به قلم تنسر 73 : ( دامنه: این متنی ست که چند روز پیش در 2 دی 1394 توسط جناب "تنسر" به دامنه ارسال شده بود در راستای متن جناب دکتر برات فرجی همکار بسی ارجمند و فرهیخته ی دامنه:)
"به نام حضرت حق،خداوند یکتا. سلام جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی. ضمن عرض تسلیت به پیشگاه امام زمان(عج) به دلیل جنایت ارتش نیجریه وبه شهادت رساندن شیعیان مظلوم وشکنجه و به شهادت رساندن صدیق ترین یار امام خمینی علامه ابراهیم زاکزاکی . از بیانات جناب دکتر برات فرجی در شناساندن این شخصیت،گرچه برای بنده و امثالهم،غریب و ناآشنا بود،کمال تشکر وقدردانی می نمایم. از نوشته جناب دکتر ،که با بیان بسیار زیبا و  موشکافانه،شخصیت عارفانه ای علامه را با قلم به تصویر کشیدند .در این باب خواستم از این نوشته دکتر الگو برداری نمایم ومتنی به نگارش در آورم. ( با کسب اجازه دکتر و جناب دامنه). با توجه با شخصیت بارز علامه زاکزاکی،بعد تشرف به شیعه ازهمکلامی معلم خویش ،حضرت امام، وبعد عمل وتلاش به  توصیه امام ،توانسته است،با در نفوذ در دل مردم کشورش وایجاد جنبش اسلامی ،بستری جهت روشن سازی حقایق اسلام ناب محمدی ،و همچنین  نشر محبت اهل بیت در عمق دلها ،تحولی در گستره ای جمعیتی شیعه در این کشور آفریقایی که غالب مردم مسیح و سنی مالکی هستند و دارای ایدئولوژی قبیله ای هستند، ایجا نماید و این خود باعث 
بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ٧ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٤ ‎ق.ظ

پست 1566 : به قلم نگاه 25 : «سلام بر دامنه و خوانانش. پروفسور فرانسوی هانری ماسه در جشن بازنشستگی اش در دانشگاه سوربن فرانسه چنین گفت :

من عمرم را وقف ادبیات فارسی ایرانی کردم ، و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران جهان بشناسانم که این ادبیات عجیب چیست ، چاره ای ندارم جز اینکه به مقایسه بپردازم ، و بگویم که ادبیات فارسی بر چهار ستون اصلی استوار است : فردوسی ، سعدی ، حافظ و مولانا.


ادامۀ مطلب
دوشنبه ٧ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠۳ ‎ق.ظ

پست 1575 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 55 : "حوزة علمیّة قم: سیّد حسین شفیعی دارابی (جمعه: 4/ 10/ 94 ش = 13 ربیع الأوّل 1437ق). سپاس و سؤال از دامنهبنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. آقا ابراهیم عزیز (مدیر ارجمند وبلاگ خوب دامنه) سلام؛ فرا رسیدن آغاز هفتة مبارکه وحدت را صمیمانه تبریک عرض می کنم، و از درگاه حضرت حق، توفیقی بیش از پیش را برایتان مسئلت می کنم. در روزهای پایانی ماه صفر،از طریق تلگرام؛ از آخرین پیام معقول و مشروعتان مبنی بر «در ضمن خواستم به عرض برسانم دامنه متن هایی را که اختصاصا در دامنه فقط منتشر می شود، را پست می کند. متن های تکرار شونده در وبلاگ های دیگر در دارابکلا را چاپ نمیکند. از این رو اگر متن های شما برای چاپ در وبلاگ خاصی است بنده را مطلع کنید تا من در دامنه چاپ آن را تکرار نکنم. متمنی ام دعام فرمایید» مطّلع شدم؛ ولی متأسّفانه به جهت فزونی مشغله های علمی، اجرائی و غیره، توفیق نشد تا زودتر از این زمان، پاسخی را تهیّه و ارسال نمایم؛ اکنون که این توفیق رفیقم گشت، نکاتی را به شرح ذیل بازگو می نمایم:

1- از تأخیر غیر عمدی در پاسخ به پیام مذکور جنابعالی، عذر خواهم؛ و به صورت روشن عرض می کنم: ذره ای از دریافت و مطالعة آن ناراحت نشدم؛ زیرا آن را آراسته با حق قانونی و شرعی دانسته و میدانم؛ البتّه در گذشته ای نه چندان دور، غلبا مطالب و نوشته هایم، ابتداء در وبلاگ وزین «دارابکلاء قلّة بصیرت» نشر می یافت، و هم زمان و یا اندکی پس از آن، وبلاگ خوب دامنه به نشر آن مبادرت می ورزید؛ در عین حال، همچون گذشته معتقدم: «صلاح مملکت خویش، خسروان دانند»؛"

پاسخ دامنه : به نام خدا. سلام دارم خدمت شما جناب حجت الاسلام والمسلمین آسیدحسین  شفیعی دارابی. همیشه شائق بوده و هستم متن های شما را در دامنه نه فقط منتشر کنم، بلکه اولین خواننده ی دقیق آن باشم و تا اکنون بوده و همچنان مترصدم که مستمرّ بماند و این زکات علم تان در دامنه دریغ نشود. آن تبصره فقط برای آن بود که آخرین متن شما یعنی پست 1542 در 19 آذر 94 که پنجاه و چهارمین نوشته ی شما در دامنه بوده، برای دامنه به نحوه ی کپی دوم یا سوم ارسال شد. از این رو برای من اعجاب داشت که آیا شما ترجیح داده اید متن هایتان در دامنه به عنوان جایگزین چاپ شود؟ بنابراین منظور خاصی در میان نبود. حال از شما به اِلحاح می طلبم کما فی السّابق اندیشه های تان را در دامنه ادامه دهید تا طوفان فکری با همین روحیه ی آرام و تفکر آفرینی به پیش رود.

" 2- از جنابعالی به جهت نشر مطالبی سودمند در قالب پست های متنوّع در دامنه؛ به ویژه از بارگذاری پست های مصوّر و غیرمصوّر مربوط به حادثة غمبار نیجریّه، و نشر سروده زیبای شاعر پرتوان عرصة انقلاب اسلامی جناب علیرضا قزوه (که از هجمه و بی مهری های برخی از ... در امان نماند و در بایکوت ... قرار گرفته است) در حقّ شیعیان مظلوم این سرزمین و آیه الله زکزاکی، عرض سپاسی مضاعف دارم؛ به حق باید بگویم: دامنه در این عرصه خیلی خوب درخشید (شکر الله مساعیک)؛"

پاسخ دامنه : به نام خدا. من هم از این روحیه ی اسلامی و اخلاقی تان در تشویق مان ممنونم  و اعتراف می کنم آن چه در باره ی زکزاکی نوشتم از عمق جان و اعتقادات راسخم بوده است. خیلی خیلی از این حالات تان در تشویق و حتی تذکر و نقد و گلایه ممنون هستم و شادمان.

"3- نوشتة زیبای جناب «تنسر» در قالب پست 1572، در جهت معرّفی نسبتا تفصیلی «جشن دیگان» را خواندم؛ همچون گذشته از جناب ایشان نیز به جهت تلاش خیرخواهانه شان در عرصة مجازی عرض تشکّر دارم؛ از عبارت «در متن نوشته شده شب یلدا قول دادم در مورد جشن دیگان در خور معلوماتم مطلبی جهت آگاهی دوستان بنویسم» مذکور در مطلع همین پست به خوبی برمی آید که تدوین این نوشته، در راستای عمل به وعدة داده شده صورت پذیرفت؛" بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ٦ دی ۱۳٩٤ ، ٦:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1574

به قلم دامنه : قسمت 12. نعمت مجهولات. به نام خدا. ما همواره در ذهن و خیال مان، معلومات را نعمت می شماریم و  پی در پی، در پیِ کشف مجهولاتیم و حلّ آن. حال آن که خبر نداریم که بنا و مدار عالَم بر این است که مردم اغلب نباید بدانند که چه می گذرد و همین تقدیر خداوند، نعمت است. نعمت ندانستن ها و مجهولات. باید قدر این تقدیر را دانست و شاکرش بود. بحث را تمثیل می کنم تا دقیق روشن شود.

اگر می دانستیم مرگ ما چه ساعتی ست دچار هیجانات و تشویش ها می شدیم.

اگر می دانستیم مردم از درون و ضمیرمان باخبرند، تمام نظام و هویت مان دگرگون می شد.

اگر می دانستیم فردا بر ما چه بد می گذرد، نای رفتن نداشتیم.

اگر می دانستیم گناهان ریز و درشت مان بر همگان آشکار می شود، زندگی سختی داشتیم

اگر می دانستیم عواقب کارمان چیست، سردرگم می شدیم.

اگر می دانستیم مثلا" در فلان نبرد شکست می خوریم، سلول های بدن مان از فرط غم نابود می شد.

پس خداوند به حکم ستّار بودن ( پوشاننده ی عیب و نقص ها ) بنای عالم را در پاره ای امور بر ندانستن و مجهولات قرار داده است. و این نشان از حکیم بودن خداوند است و حاکی از نقشه ی بی عیب او. یعنی گاه اطلاعات نداشتن، نعمت است. گاه زندگی آرام مان بر ندانستن های مان می چرخد. گاه حیات طبیعی مان متناسب با مجهولات مان است. اساسا" مجهولات نقش حیاتی در زندگی مان دارد. بنابراین جهان هم در گرو دانستن ها و هم در گرو ندانستن ها قائم است. پس نعمت مجهولات را پاس بداریم و در پی کشف و سرَک کشیدن از این و آن نباشیم و در صدَد نباشیم صددرصد در هر نوع اموری اطلاعات بیابیم. به قول یکی از عارفان: لو کانت الذُنوب تفوح، ماجلس احد الی احد: یعنی اگر گناهان بو می دادند، کسی در کنار کس دیگری نمی نشست. این است حکمت پرده ی مجهول که طبق تقدیر و اندازه گیری دقیق خداوند  مهربان و ستّارالعیوب، معلوم نمی گردد بر احدی جز ذات اَقدس او. تا بنیاد جهان به مشیّتش با مجهولات و معلومات هر دو پیش روَد.

سه‌شنبه ۱ دی ۱۳٩٤ ، ٧:۱۱ ‎ق.ظ

پست 1573

به انتخاب آسید 27 : قسمت 116. به نام خدا. این قسمت لیف روح را اختصاص می دهم به  متنی منتخب و مُقتبَس از آسید علی اصغر شفیعی که اخیرا" به تلگرام دامنه ارسال داشته اند. خصوصیت هایی ست در باب سخن راندن از دیدگاه قرآن در توصیه ی به انسان. ضمن سلام و سپاس، با هم این لیف را در آغازین روز زمستان بر روح می زنیم تا گرچه سخت و دشواره ولی شاید کمی به فرهنگ قرآن آمیخته تر شویم به برکت همین آیات مقدس قرآن:

1- آگاهانه باشد: لاتَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ.

2- نرم باشد: قَوْلاً لَّیِّناً  زبان مان تیغ نداشته باشد.

3- حرفی که میزنیم خودمان هم عمل کنیم: لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ.

4- منصفانه باشد: وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا.

5- حرفمان مستند باشد: قَوْلًا سَدِیدًا. منطقی حرف بزنیم.

6- ساده حرف بزنیم: قَوْلاً مَّیْسُورًا. پیچیده حرف زدن هنر نیست، روان حرف بزنیم.

7- کلام رسا باشد: قَوْلاً بَلِیغًا.

8- زیبا باشد: قولوا للناس حسنا.

9- بهترین واژگان را انتخاب کنیم: یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن.

10- حرف هامان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد: و قولوا لهم قولا معروفا.

11- همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم: قولاً کریماً.

12- کمک کنیم تا در جامعه حرف های پاک، باب شود: هدوا الی الطیب من القول.

سه‌شنبه ۱ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 1572

به قلم تنسر 72 : "به نام ایزد منان ،خداوند مهربان. سلام و درود جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی.در متن نوشته شده شب یلد قول دادم در مورد جشن دیگان در خور معلوماتم مطلبی جهت آگاهی دوستان بنویسم.بعد از جشن و سرور وشب زنده داری شب یلدا،پایان پائیز و شروع زمستان سپید ،میباشد و با دی ماه شروع می شود. واژه دی در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی دادن، آفریدن،ساختن، و بخشیدن است . در زبان پهلوی (داتار) و در فارسی(دادار) یا آفریدگار گفته می شود. روز اول دی (اورمز/دی)، روز هشتم(دی به آذر)،روز پانزدهم(دی به مهر) و روز یبست سوم(دی به دین)،به نام دی برای جشن دیگان انتخاب شدند. این چهار روز، طبق گاهشمار ایران باستان بقیه در ادامه ی مطلب

منظره ای بشدت رویایی


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳٩٤ ، ٧:٠۱ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد