دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب مهر 1394 دامنه

پست 1393


به شوق دامنه : به نام خدا. ای حسین، ای سیدالشهدای اسلام و جهان. ای سرور آزادگی و  آزادگان، چنان در عاشورای الهی ات، عزت آفریدی که سوگند به نام تو اطمینان بخش ترین سوگندهاست میان عاشقانت ای امامِ مکتب ذلّت ناپذیری و عزت آفرینی.

وقتی تو نیستی، نه هست های ما، چونان که باید نه

نه بایدها.

مثل همیشه آخرِ حرفم و حرف آخرم را

با بغض می خورم

عمری ست لبخندهای لاغر خود را در دل ذخیره می کنیم

باشد برای روز مبادا

اما در صفحه های تقویم روزی به نام روز مبادا نیست

آن روز هر چه باشد روزی شبیه دیروز

روزی شبیه فردا

روزی درست مثل همین روزهای ماست

اما چه کسی می داند؟

شاید امروز روز مبادا باشد.( از مرحوم قیصر امین پور )


حرم مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام

چهارشنبه ٢٩ مهر ۱۳٩٤ ، ٦:۳٢ ‎ق.ظ

پست 1392


به شرح دامنه : قسمت 16 . به نام خدا. کتاب 777 صفحه ای معراج السعاده اثر اخلاقی ملا  احمد نراقی ست که اغلب مومنان با آن اُنس دارند. طبق معمول چهار عبارت برگزیده از لابلای کتاب با برداشت آزاد دامنه، ارائه می شود:


در صفحه ی 394 آمده است: اهانت به بندگان خدا به فرموده رسول خدا (ص) محاربه با آن حضرت محسوب می شود.

بقیه ادامه

  

در صفحه ی 654 آمده است: بدان که مرتبه رضا از ثمرات محبت و نتیجه آن صفت است.

صفحه 233 : بر مال و جمال خویشتن غَرّه مشو / کآن را به شبی برند و این را به تبی

در صفحه ی 256 آمده است: کتمان کردن حق یا از عصبیّت است. یا از جُبن ( ترس) و یا از طمع. که منشاء همه ی آنها، ضعف نفس و خمود قوه غضبیه است. ضدِ کتمان، انصاف و استقامت بر حق است که باید خود را بر آن بداریم.

سه‌شنبه ٢۸ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٢٧ ‎ق.ظ

پست 1391


به قلم نگاه 15 :  " سلام جناب اسمعیل مشتاق حضورت هستم در وب دامنه. نه  چنین نیست که می فرمایید بنده در تحریم جناب دامنه هستم، اصلا . چرا که طبق ضوابط و عرف و همچنین سلیقه ای، یک مدیر وبلاگ می تواند نظرات و پیشنهادات شخص را در وبلاگش بگنجاند یا به  هر دلایلی از آن بگذرد . در مورد وبلاگ دامنه همانطوری که از سر درش پیداست  واژه ی( باشگاه اندیشه ورزی و آزاد اندیشی) به چشم می آید . یا لااقل برای بنده چنین پیش نیامده که می فرمایید. در مورد شما جناب اسمعیل بدلیل اینکه از من سوال فرمودید می گویم : به نظر شاید اشتباهم (باز هم قید تاکیدی ) به گمان و حدس بنده از اینکه جناب دامنه پاسخی به کامنت های شما ندارد و یا نمی دهد و یا بعضی از موارد تان را سانسور می نماید و یا پخشش نیز نکند (شاید) به این دلیل باشد که چند بار در مورد اسم مستعاری که انتخاب داشته اید نه تنها  ایشان بعضا" شاهد بودم که بعضی از کامنت گذاران دیگر نیز به این نام مستعارتان ایرادی وارد می دانستند و شما هم بر حسب سلیقه تغییرش نداده اید. دوم اینکه

یکی از خصوصیات بارز شما جناب اسمعیل در رک بودنتان و آن هم با واژگانی که دیگران را قدری آزرده خاطر می ساخت و در همین راستا نیز جناب دامنه و دیگر کامنت گذاران محترم از این واژه های مورد استفاده در متن تان دلخور و شاکی شدند جناب اسمعیل رک بودن و صریح گفتن و به قلم آردن خوب است اما از آنجایی که وبلاگ دامنه فراگیر شده و از سنین مختلف و جنسیت  و آمار بازدید کننده گان به حد قابل توجهی رسیده ادب و اقتضا حکم بر این دارد که نویسنده گان انتقاد بکنند یا به قول دامنه تشر و نهیب بزنند ایراد هم بگیرند اما با واژه گان و لغاتی که عرف و شرع بپذیرند و سازنده باشد نه فقط باعث دلخوری و بی آبرویی کسی شویم . من و شمایی که با نام مستعار در وبلاگ دامنه گذر می کنیم و هر از گاهی نقد و انتقادی که میکنیم باید بیشتر حواس مان جمع و پایبند به مسائل باشیم . سرت را درد آوردم جناب اسمعیل  امید وارم از من دلخور نباشی چون همان طور که گفتم من حضورت را در دامنه مفید و مغتنم  می دانم فقط به شرط  آن اصول مذکور که قید نمودم . متشکرم و درود و بدرود. "

سه‌شنبه ٢۸ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:۱٧ ‎ق.ظ

پست 1389

به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 42 : دامنه: جناب آسید علی اصغر شفیعی در فضای تلگرام سوالی را از جناب آق سید حسین مطرح ساخت و پاسخ ایشان هم چنین است. ابتدا متن سوال تلگرامی آسید) :

عبدالمهیمن میگوید: « عقل مقدماتی حسی دارد و چنان که می بینیم حس ممکن است درست بگوید یا خطا کند» ولی خرد، هر چند ادراکش غیرضروری است ، بدون نیاز به حواس درک میکند. آنچه در عقل ضروری است ، ضمن گستره ی آن وجوددارد و آن را از غیر نمی گیرد. چنان که ، آنجا، امور خردپذیر دیگری هم وجود دارد که در آنها به حس و قوه ی مفکره نیاز دارد و آن ها جزو بخش امور غیرضروری برای عقل هستند. ما، اینجا، در برابر هفت قوه قرار داریم؛ حواس پنجگانه، آنگاه عقل، سپس قوه ی مفکره. سوال: اگرحواس اشتباه نمی کنند، اشتباه از آن روی به سوی عقل می آید که به قوه ی مفکره و نیز به حواس تکیه میکند دوم؛ وقتی ادراک امور خردپذیر ضروری برای خرد ضروری است، آیا نیازی که در ادراک خودبه مقعولات دیگر دارد، او را به خطا می کشاند؟ لطفا نظرتان و پاسخ تان را مرقوم بفرمایید. متشکر.

" سیّد حسین شفیعی دارابی. در پاسخ به دو پرسش «آقا سیّد علی اصغر شفیعی» (قسمت اوّل). بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. آقا سیّد علی اصغر شفیعی همچون همیشه سلام علیک بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ٢٧ مهر ۱۳٩٤ ، ٥:۱٥ ‎ب.ظ

پست 1388 : ارائه تنسر 48 : «فهرستی از اسامی کسانی که در واقعه ی عاشورا نقش آفرینی کرده و در قتل نوه ی ر‌سول الله (ص) حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) دخیل بودند به همراه درج سرانجام و چگونگی مرگ آن ملعونین که من الازل و الی الابد مورد لعن و نفرین پیروان و محبّین رسول الله (ص) و عترت و آل پاکش  واقع هستند:

1- نام: ﺷﻤﺮ ﺑﻦ ﺫﯼﺍﻟﺠﻮﺷﻦ. نقش وی درکربلا: ﻧﻘﺶﺁﻓﺮﯾﻦ ﺍﺻﻠﯽ ﺟﻨﺎﯾﺎﺕ ﮐﺮﺑﻼ. ﺻﺪﻭﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﯾﻮﺭﺵ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ (ﻉ ) ﻭ ﯾﺎﺭﺍﻧﺶ. سرانجام و چگونگی مرگ: ﺩﺳﺘﮕﯿﺮﯼ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺛﻘﻔﯽ ، ﮔﺮﺩﻥ ﺯﺩﻥ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻭﯼ ﺩﺭ ﺭﻭﻏﻦ ﺩﺍﻍ بقیه در ادامه ی مطلب

درویش جوانمردی هنرمند تعزیه ی ممسنی استان فارس در نقش شمربن ذی الجوشن. به گفته ی خودش که در تعزیه ها شبیه خوان شمر است، بارها از سوی مردم کتک خورد: چون بسیار خشن بازی می کردم و کسانی که به عنوان یاران امام حسین (ع) نقش آفرینی می کردند را با شدت تمام آزار و اذیت می کردم، مردم مرا به چشم یک شمر واقعی می دیدند و حتی بارها تماشاگران مرا کتک زدند؛ یکی از بانوان تماشاگر با پرتاب سنگ فک مرا شکست. او را اهالی شهرستان ممسنی از سوارکاران قدیمی و توانا می شناسند؛ درویش جوانمردی در  بین مردم به بازی خشن معروف است و به اعتقاد بسیاری از پیشکسوتان تعزیه، کسی به اندازه او اینقدر نقش شمر را خشن، سریع و چابک بازی نکرده است.


ادامۀ مطلب
دوشنبه ٢٧ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:۱۳ ‎ق.ظ

پست 1387

به انتخاب دامنه : قسمت یکصد و هفتم. به نام خدا. با تسلیت ایام حُزن و عشق به اباعبدالله الحسین سلام الله علیه، این قسمت لیف روح را به سخنی از حکیم ملاصدرای شیرازی اختصاص می دهم که نکته ای بس عمیق است و شایسته ی چندین بار تامّل:

خداوند بی نهایت است؛ اما

به قدر فهم تو کوچک می شود،

به قدر نیاز تو فرود می آید،

به قدر آرزوی تو گسترده می گردد،

و به قدر ایمان تو کارگشا.

یکشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:۱٦ ‎ب.ظ

پست 1386

به قلم نگاه 14 :  " سلام جناب دامنه سومین سال تاسیس وبلاگت را ارج می نهم و نیز بسی  تبریک می گویم . ای آنکه در دل مینمایی هستی و به آگاهیم می افزایی و بر داناییم نیز همی بس افزودی؛ حضورت را نیازم می دانم. چرا که در فصول مختلف تراوشات جامعه  ورود کرده و توضیحاتی بس فراتر از نگاه ها و دیدگاه های سلیقه ای و یا جناحی داشته ای . حضورت را بسی نیازم می دانم  زیرا به جهت نگرش سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و غیره ... جامعه که به تناسب تک بعدیست نیاز به نگرش های و برداشت های منطقی و روشن گرایانه داریم که با ورودت به این مسائل باعث جلای ذهن و فکر می شوید . حضورت یکنواخت و دل گرا نیست . با دید تیزبینت به مسائل از نامعلو مات پرده بر می گشایی. و اینکه بدان که نگاه تو را می اندیشد و تفکر خلاقت را و ذهن پویایت را و قلب مهربانت را و قلم پرتوانت را  و نگاهم نگاهت را . پس پرتوان و قدرتمند و باصلابت بتاز و بنواز و بیاموز تا تفکری نپوسد از بی فکری . درود و بدرود."

دامنه : سلام می کنم به شما جناب نگاه. برای سومین سال تاسیس دامنه خیرکننده حرف  زدی و خیر و آرمان، ارمغان دادی. وجود شخصیت هایی با هیات و هیبت متفکرانه مانند جناب "نگاه "، آدم را چندموتوره می سازد برای بودن و نوشتن و اثری ایجاد کردن و نافع بودن. از شما به واسطه ی این نشان گذاری ها برای هدایت دامنه به سمت مطلوب ممنونم. لطف شما از تک تک روزنه های واژگانت لمس شد و رهنمودی بود برای من که دارای آن همه توصیفات شما نیستم و سعی می کنم به این ایدئال های مندرج در متنت، نائل شوم چرا که راه بشر، راه کمال و کمال دوستی و نیز کمال دوستان است."

یکشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٠٥ ‎ب.ظ

پست 1385

به ذوق دامنه : قسمت 33 . به نام خدا. در سومین سال تاسیس دامنه، کویریات این پست  دامنه بیت عمیق زیره که ترجمه ی منظوم آیه ی ایّاکَ نَعبُد وَ ایّاکَ نستَعین سوره ی حمد است از مترجم مشهور قرآن مرحوم محمدمهدی فولادوند:

ترا می پرستیم و بس

بجز تو نجوییم یاری ز کس

یکشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:٢٢ ‎ق.ظ

پست 1384 : به توضیح دامنه : به نام خدا. عکس های ارسالی جناب دارکلایی ریکا در این پست، مراسم زیارت عاشورا و شام دهی شب چهارم ماه محرم (25 مهر 1394 ) در منزل آقای یاسر آهنگر (حاج قاسم اصغر) است که توسط هیات سیدالشهداء دارابکلا اجرا شده است.

همواره سعی کنید دعا و زیارات را مختصر و عمیق برگزار کنید تا موجب دلزدگی و خستگی روحی و جسمی نشوید. برای همه ی حاضرین در تصاویر آرزوی قبولی طاعات و توالی عبادات و استدامت برکات می کنم.

از راست: سید عمادی. سید میثم شفیعی دارابی . حسین طالبی دارابی. حسن آهنگر. آهنگر. پسر تقی. تقی آهنگر. نمی شناسم دوتای آخر را. 25 مهر 1394. اینجا

یکشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۱۳ ‎ق.ظ

پست 1383: به قلم دامنه : به نام خدا. 26 مهر 1392 که عید غدیر خم بود، وبلاگ دامنه دارابکلا را تاسیس و راه اندازی کردم و در پستی با عنوان ظرفیت ها و ظرافت های دامنه متن زیر را نگاشتم:

ظرفیت ها : دامنه گوشه ای ازگشودگی های دانش بشره. دامنه حاشیه ای در عرصه وسیع  معرفته. دامنه کناره ای از کوه بلند فهمه. دامنه ذرّه ای از بی انتهای هستیه. و دامنه در دامان شماست. اگر آغوشش کشید بی هراسانه، دامنه دامنگیر تان نیست! دامنه دَمنه! آن شُغالِ حیله گر معروف یار و رفیق کَلیله در داستان معروف کلیله و دمنه ) هم نیست. نیز دامنه در زبان عامیانه قدیم حصبه! هم نیست. که تَبی 41 درجه و بحران در آدمی می آفرینه. دامنه پای دانایی و پایه دارایی معنوی تانه. دامنه وسیع و گسترده و " دامنه دار " ه . دامنه " دام " و تله نیست. اما " دام " هست. یعنی پیوسته و پر دوامه. دامنه افشاندن در سر داره. دامنه موکدا بگویم " دامن " داره. پس حیا و پروا می کنه. و آن را به حیات طیّبه پیوند می زنه. دامنه دامن نیز در می کشه. یعنی دوری و پرهیز می کنه. کجاها؟ هر جا که رنجش و کینش و تنش باشه. دامنه اما دامن گرد نمی کنه. یعنی شما را ترک نمی کنه. و نمی ره تا بمیره. دامنه به فِتَن و آشوب دامن نمی زنه. شعله ور ساز هست، اما خوبی ها و خدایی ها را. دامنه چون " درمان گرا " ست، پس درمانده تان نمی کنه. دامنه دَمَن های وجودی تان را می گسترانه. با الفبای اختراعی خدای رحمان. پس دامنه، دامنه ی دامنه هاست.

ظرافت ها : دامنه " دا " داره. یعنی دارابکلا. " میم " داره. یعنی من و ماها. " نه " هم داره. که  ردّیه ای بر بدی ها و بدی کننده هاست. پس دامنه: یعنی دارابکلای منه. یعنی دارابکلا محل زادِ منه. یعنی دارابکلا مرکز نای منه. یعنی دارابکلا مدفَن نام منه. یعنی دارابکلا " های و هوی " منه. و هم هوا و همای! منه. و نیز هستی و نیستی منه. حال چرا دامنه دارابکلای منه؟ زیرا : محلیه پر از مردمان مومن باصفا با دامنه های مصفّا. موطنیه ( زادگاه و زادبوم ) معطَّر به عطر بهار و دمَن های پر آب و آبشار. مَدفنیه شاهد کرده ها و نکرده ها ی ما در دارِ بقا. مرکزیه آغشته به " نه ". نه به هر کی و هر چی که از خدا " دورسازی " کنه. بنابراین دامنه ی دارابکلا، نه فقط یعنی مردم محل، بلکه، یعنی همه وسعت آن. که جامعه و جنگل و دامنه های حولش را شامله. حول و حومه و دامنه های دارابکلا، بسی وسیعه : نه مشهد و قم و تهران و اصفهان و اقصی نقاط ایران، که در بخشهایی از خاک جهان، هم دارابکلایی های فراوان فروتنانه حیّ و حاضرند. پس " دامنه دارابکلا " نه فقط : تکیه پیش. نه فقط پیر خفته. نه فقط نرگس آمن. نه فقط لِش دله. نه فقط انارقلعت. نه فقط ببخیل. نه فقط  اتاق پیش. و نه فقط هفت کول و کیجا قلعه و سنگ معدن. بلکه دارابکلا، دامنه اش کل ایرانه. قبول؟

نکته ی نهایی هم اینه؛ که دامنه ی دارابکلا، وبلاگی در حوزه ای متنوع از مسائله. و مطابق مقتضیات، مطالب می آفرینه. و در دفاع از مقدّسات دین و آئین، کوتاهی هم نمی کنه. سخن به درازا کشیده و عرض من پوزشه. ( اصل پست 2 دامنه : اینجا ).

حالا در سومین سال ادامه ی فعالیت بی وقفه ی دامنه؛ امیدوارم با دامنه خوانان ارجمند و نیک خواه و آگاه و پرظرفیت و باظرافت، به مقصود و مطلوب نائل شوم. با سلام و عرض ادب و طلب دعای خیر از بزرگواران و خوش سیرتان:

1385 . عکاس: عاصم

شنبه ٢٥ مهر ۱۳٩٤ ، ٥:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1382

به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 41 : ( دامنه : متنی که مشاهده می کنید  پاسخی ست به متن یک نویسنده که در فضای مجازی آن را منتشر ساخت و به سُخره روی آورد. جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسین شفیعی امروز وقتی چنین متنی را بر روی تلگرام گوشی خود مشاهده می کنند، بر حسب تکلیف درصدد برآمدند به آن پاسخ دهند و رفع شُبهه کنند. ضمن سلام و احترام به ایشان که هم اینک از بندر گناوه آن را برای دامنه تلگرام نمودند، با هم این پست کلامی و اعتقادی را می خوانیم ):

" در پاسخ به نویسندة متن  «دهن حاجیا سرویس شد» در فضای مجازی !!!! بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. همة خوانندگان عزیز به ویژه نویسنده و تهیه کنندة متن «دهن حاجیان سرویس شده»، سلام علیکم؛ آقا ابراهیم (مدیر ارجمند دامنه) و مدیر یا مدیران «دارابکلا قلّة بصیرت»، قبل از هرسخنی، فرا رسیدن ماه محرّم را تسلیت عرض می کنم. در سوّمین شب این ماه عزیز، از طریق یکی از دوستان خوبم در جریان محتوای متن مذکور قرار گرفتم؛ متأسّفانه در بخشی از این نوشتة آمیخته با توهین، آمده است: «ﺣاجی هایی ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺳﻂ ﻣﺼﺪﻭﻡ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﺎ موقع برگشت به ایران تو ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑستری هستند، ﭼﻮﻥ ﻃﻮﺍﻑ ﻧﺴﺎ ﺑﺠﺎ ﻧﯿﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺗﺎ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ به ﺣﺞ ﺑروند ﻭ طواف نسا ﺭﺍ بجا اورند ‏(ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ‏) ﺯﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ . ﻗﻀﯿﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﻠّﻞ ﻫﻢ ﺣﻞّ ﺷﺪﻧﻰ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮﮔﺮﺩﻧﺪ ﻣﮑﻪ . ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﺘﻤﺎ طواف ﻧﺴﺎ ﺭﺍ انجام دهند ﻭ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﯾﮑﺴﺎﻝ ﺯﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺍﻫﺮﻯ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ». تأسّف بیشتر اینکه: نویسندة این متن، در فراز پایانی نوشته اش، و با نیّت طعن به مرجعیّت شیعه از دیگران تقاضا نمود: «اینو تو گروههاتون بذارین؛ ببینیم مکارم چی فتوا میده». اینجانب پس از مطالعة این متن، و پس از آگاهی از تلاش برخی از اعضاء گروه ها در عرصة مجازی، به نوشتن نکاتی که در ادامه شاهد طرح آن ها هستید روی آورده، امّید وارم مطالعة آن ها سودمند واقع شود؛ پس لطفا با تحمّل زحمت بارگذاری آن در وبلاگ های خویش، در به سامان رساندن این اقدام خیر خواهانه سهیم باشید: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
شنبه ٢٥ مهر ۱۳٩٤ ، ٥:٢۱ ‎ب.ظ

پست 1381 : به زیرنویس دامنه : قسمت 40 . به نام خدا. عکس های ارسالی دیروز جمعه 24 مهر 1394 جناب "یک دوست" از فضای دارابکلا. سه تصویر هم ارسالی جناب رنگین کمان است که در زیرنویس مشخص کردم. ضمن قدردانی ار هر دو بزرگوار با هم می بینیم:

دارابکلا در روز 24 مهر. بقیه در اینجا

شنبه ٢٥ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:۱٩ ‎ق.ظ

پست 1379 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 20 : ( دامنه: نقدی ست از جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی به پست 1288 دامنه در تاریخ 25 شهریور 1394 با عنوان " آموختنی ها. قسمت 8  اینجا که امروز جمعه 24 مهر 1394 به تلگرام دامنه ارسال کردند. با سلام و تشکر از ایشان، با هم آن را می خوانیم:)

" تاملی بر دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مححق داماد. در وبلاگ دامنه دارابکلا، جملاتی به چشم می خورد از جمله: «عرفی بودن در مبحث معاملات و معنوی اندیشیدن در مبحث عبادات» که از برادرم آقا ابراهیم طالبی انتظار دارم تا از جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محقق داماد سوال کنند که: منظورشان از جمله فوق چیست؟ آیا منظور آن جناب آن است که در «مسایل اقتصادی» و عرصه های روزمره زندگی باب معاملات، منطق سکولاریسم و عقلیِ منهای وحی کفایت می کند؟ و آیا اقتصاد اسلامی بر بنیادهای فقه و مکتب اسلامی استوار نیست؟ گرچه تردیدی نیست که بسیاری از عرصه های معاملات ما بر مبانی عقلانی بنیان رفته است و اسلام، عقل آزاد از سلطه های هواهای نفسانی را معتبر دانسته و حجت الهی میداند. لکن آیا در عرصه معاملات به صورت کلی، دین و «فقه اسلامی» که بیانگر منطق وحیانی در عرصه انتظام بخشی به زندگی بشر است دخالتی ندارد؟ بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ٢٤ مهر ۱۳٩٤ ، ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ

پست 1378 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 19 : (دامنه: متنی ست منثور و منظوم از جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی که امروز جمعه 24 مهر 1394 به تلگرام دامنه ارسال نموده اند. ضمن سلام و احترام و عرض ارادات به ایشان، با هم آن را می خوانیم:)

"بایدها و نبایدهای عزاداری. پیامبر اکرم (ص) به سلمان فرمودند: أَلَا وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى الْبَاکِینَ عَلَى الْحُسَیْنِ رَحْمَةً وَ شَفَقَةً وَ اللَّاعِنِینَ لِأَعْدَائِهِمْ وَ الْمُمْتَلِئِینَ عَلَیْهِمْ غَیْظاً وَ حَنَقا. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: خداوند بر گریه کنندگان و عزاداران حسین علیه السلام صلوات و درود می فرستد و بر لعنت کنندگان دشمنان ایشان و کسانی که از روی خشم، دائما از دشمنان آن حضرت بیزاری می جویند؛ نیزصلوات و درود می فرستد. (بحارالانوار/ ج44/ص306) 

 عزاداری، رخ «انّا فتحنا» ست   فروغ دیده ی «فتحا مبینا» ست

 طنین ناب لبّیک حماسی   به «هل من ناصر» آن عشق اعلا ست

عزاداری سپاس از آل خون است   گل حبّ و مودّت* را تمناست

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ٢٤ مهر ۱۳٩٤ ، ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ

پست 1377

به قلم دامنه : به نام خدا. فقط یک جمله بگویم: ای رهبر آزادگان جهان، ای حسین، حج سال 60 هجری قمری را به امر الهی ناتمام گذاشتی، تا اسلام ظاهری اموی را با تسلیم نشدن به زور و ستم و دُژم، به اسلام ناب محمدی - علوی بازگردانی و در این آرمان بزرگ، خون خود و  یاران و اهل بیت خویش را نثار خدا کردی و ثارالله شدی. راهت، راه ماست.

ذکر سلام عظیمی که خدا از آن خشنود است. ارسالی آسید به تلگرام دامنه

قبر منوّر امام حسین (ع) در مَضجَع شریف. ارسالی فضل الله فضلی به تلگرام دامنه

پنجشنبه ٢۳ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:٢٩ ‎ق.ظ

به قلم دامنه : نام خدا. جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی دارابی دانش آموخته ی برجستۀ حوزه علمیه ی مشهد مقدس اند. داماد مرحوم شیخ قربان بابویه دارابی _ذاکر اهل بیت (ع)_ دارابکلا.

وی پس از سال ها اقامت در مشهد و کسب برکات فقهی و فیوضات دینی و اخلاقی از اساتید و اساطین حوزه ی مشهد و طی کردن مراحل طلبگی و تهذیب چند سالی ست به دارابکلا بازگشتند و امور دینی مذهبی محل را برعهده گرفتند.

امام جماعت مسجد جامع دارابکلا هستند و متکفّل شرعیّات جامعه ی اسلامی محل. فردی خوش اخلاق، خندان، مردم دوست و متواضع اند. سعی شان تا الان بر این بوده است انسجام و یکدلی و وحدت عمومی میان همه ی مذهبیون دارابکلا قوام بگیرد.

برای این روحانی بزرگوار و محترم و بااخلاق که امام جماعت محل مان هستند، آرزوی سلامتی و توفیقات روز افزون دارم.

حجة الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی دارابی. مراسم هفتم مادرم. اردیبهشت 1394. عکاس: دامنه

پست 4009                                                                                                  دارابکلا و روحانیت


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٢۳ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:۱٩ ‎ق.ظ

پست 1375 : به نشر دامنه : به نام خدا. هیات سیدالشهدای دارابکلا با آمدن ماه محرم کوچه های دارابکلا را مزیِن به رنگ عزا و تصاویر شهدای عزیز دارابکلا و بیرق نوشته های یا حسین نموده است. عکس های ارسالی 22 مهر 13944 جناب "دارکلایی ریکا" به تلگرام دامنه. به همه ی این شیفتگان و رهروان حضرت سیدالشهداء تسلیت و خداقوت می گویم.

شهید ابراهیم عباسیان. خداقوت ای عزاداران امام حسین (ع) بقیۀ عکس ها در اینجا

پنجشنبه ٢۳ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:۱۱ ‎ق.ظ

پست 1374

به قلم دامنه : به نام خدا. محرم و دلدادگی هایش، امشب آغاز می شود. در این باره بخشی از نگرش هایم را با عنوان " منبر و مردم " در 66 بند نگارش کردم و پست نمودم.

با دو پیش فرض نگرشم را نگارش می کنم. یکی این که چند سال پیش در شرح حال مرحوم شیخ عباس قمی صاحب کتاب شریف مفاتیح الجنان، خواندم که بشدت مورد مواخذه ی پدرشان قرار گرفته بودند از این که چند منبرشان را در حرم امام رضا (ع)  بی مطالعه رفته بودند. زیرا پدرشان وی را از منبر بی مطالعه منع کرده بودند و چنین منبری را دَین و قرض به ذِمّه ی اوقات مردم می دانستند. دوم آن که منبر آن چنان محوریت و قداست داشت که در دوران گذشته وقتی شهری را در ایران می خواستند به  شهرستان تبدیل کنند، در آن شهر منبر نصب می کردند. با این دو پیش فرض تاریخی، می خواهم " منبر و مردم "  را به مناسبت  فرارسیدن ماه محرم مورد توجه قرار دهم. مبحث  من مربوط است به محیط عزاداری محرم در دارابکلا:
1- با ستودن منبر و منبری های مطالعه گر، معتقدم روحانی و واعظ و سخنور تا پیش از فرارسیدن ماه محرم باید محل مورد تبلغ خود را مورد شناسایی قرار دهد. محیط شناسی کند. نیازهای فکری و معنوی شان را به تقریب بشناسد و بر اساس تاثیرات عینی و ذهنی مباحث خود را پیش ببرد. مردم را روح منبر بداند. شنونده را دارای قوه ی درک و دریافت و حق انتخاب فرض کند.
2- در مجالس عزای محرّم، آخرین و مهمترین برنامه ها منبر رفتن است. یعنی

متن کامل در اینجا بخوانید.

چهارشنبه ٢٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:٤۱ ‎ق.ظ

پست 1376

به قلم دامنه : به نام خدا. با دو پیش فرض نگرشم را نگارش می کنم. یکی این که چند سال  پیش در شرح حال مرحوم شیخ عباس قمی صاحب کتاب شریف مفاتیح الجنان، خواندم که بشدت مورد مواخذه ی پدرشان قرار گرفته بودند از این که چند منبرشان را در حرم امام رضا (ع)  بی مطالعه رفته بودند. زیرا پدرشان وی را از منبر بی مطالعه منع کرده بودند و چنین منبری را دَین و قرض به ذِمّه ی اوقات مردم می دانستند. دوم آن که منبر آن چنان محوریت و قداست داشت که در دوران گذشته وقتی شهری را در ایران می خواستند به  شهرستان تبدیل کنند، در آن شهر منبر نصب می کردند. با این دو پیش فرض تاریخی، می خواهم " منبر و مردم "  را به مناسبت  فرارسیدن ماه محرم مورد در شش مورد توجه قرار دهم. مبحث  من مربوط است به محیط عزاداری محرم در دارابکلا: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٢٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٥٦ ‎ق.ظ

پست 1373

به نام خدا. اگر چنانچه مایل بودید می توانید سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی را در این وبلاگ توحید دارابی ببینید: در پیوند شماره ی 4 لینکستان دامنه " فراز دارابکلا " و یا : اینجا

سه‌شنبه ٢۱ مهر ۱۳٩٤ ، ۳:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1372 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 40 : گزارش حج 13 . "حوزة علمیّة قم: سیّد حسین شفیعی دارابی (شب سه شنبه: 21/ 7/1394ش). نمودی از «سفر نامة حجّ» (11). دیداری کوتاه از مدینه و ودواعی سخت با آن. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. خدارا شاکر و سپاسگزارم که به بنده توفیق داد تا پس از رفع موانع گوناگون، بار دیگر به آرزوی دیدارم از شهر مدینه و حرم امن نبوی (صلوات الله علیه) دست یابم، و حدود ساعت 4 بعد از ظهر روز یکشنبه (12/ 7/ 894 ش) وارد این سرزمین پاک و مقدّس گردم. به رسم همیشگی توفیق داشتم، به محض مشاهدة دیوارهای این شهر ارجمند و دیدن گنبد و گل دسته های حرم مطهّر نبوی، همراه با زائران خوب ولی نا آشنای تهرانی (که توفیق معیّت با آنان در این سفر معنوی نصیبم گردیده بود)، به عرض درود و سلام به ساحت قدس پیامبر بزرگوار اسلام (صلوات الله علیه و آله) و دیگر معصومان آرمیده در این شهر مقدّس و قرائت بخش کوتاهی از زیارت نامة آن بزرگواران روی آورم؛ بی هیچ تردیدی، برای هر زائری (به ویژه سفر اوّلی ها)، لحظات ورود به این شهر باعظمت، لحظاتی خاصّ و همراه با خاطراتی بسیار شیرین و ماندگار است؛ باورم این است: هرچه در این راستا بگویم و بنگارم، باز نمی توانم حقّ آن لحظات بی نظیر را اداء نمایم، و به درستی لایة حقیقی آن لحظات ناب را تبیین و توصیف کنم؛ زیرا از دیر باز گفته اند: «شنیدن کی بود مانند دیدن»؛ پس بهتر اینست که ملتمسانه به خداوند عرضه بداریم «...اللهم اشغلنا بذکرک، و أعذنا من سخطک، و أجرنا من عذابک، و ارزقنا من مواهبک، و أنعم علینا من فضلک، و ارزقنا حج بیتک، و زیارة قبر نبیک‏ صلواتک و رحمتک و مغفرتک و برکاتک و رضوانک علیه و على أهل بیته، إنک قریب مجیب» (مجلسی، بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج‏95 / ص 86 / باب 6). در پرتو این سفر معنوی، نکاتی را به شرح ذیل بازگو می نمایم، امّید وارم این بازگوئی سودمند واقع شود: (دامنه: متن زیرنویس عکس ها از ایشان استبقیه در ادامه ی مطلب

نمای مسجد نبوی مدینه. ارسالی حجت الاسلام سیدحسین شفیعی به تلگرام دامنه


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٢۱ مهر ۱۳٩٤ ، ۳:٤٦ ‎ب.ظ

پست 1371

به قلم دامنه : به نام خدا. آری چارلی، خیلی تلاش کردی که بفهمند ولی خیلی ها هم تلاش  کردند متلاشی کنند تلاش تو را که نفهمند و فقط بخندند. و چه زود، زودباورند که نفهمند و فقط بخندند! فکر کنم بس باشه همین مقدار درد دل با تو چارلی.

چی بگم چارلی؟ هنوزم برخی همین طوری اند

سه‌شنبه ٢۱ مهر ۱۳٩٤ ، ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ

پست 1370 : به قلم مهندس عاصم طالبی دارابی 3 : "سلام بابای بسیار عزیز و دامنه خوانان ارجمند. این دو متن کوتاه ارزش صد بار خوندن داره:

1- از دیگران شکایت نمی کنم، بلکه خودم را تغییر می دهم، چرا که کفش پوشیدن راحت تر از فرش کردن دنیاست.

2- مبارزه انسان را داغ می کند و تجربه انسان را پخته می کند! هرداغی روزی سرد می شود ولی هیچ پخته اى دیگر خام نمی شود!!! "

پاسخ دامنه: به نام خدا. سلام عاصم خوبم که خبلی خوب می دانم اراده ات پولادین و عزمت آرمانی ست، مطلب عظیمی آوردی. ممنونم. ارسال این نوشته ات به دامنه، دوری ات را کمی بر من آسان ساخت. همآره در سایه ی خدا باش و در حال توسّل به ائمه ی هُدی (ع).

سه‌شنبه ٢۱ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:٠٤ ‎ق.ظ

پست 1369 : به نشر دامنه : به نام خدا. وبلاگ آموزشی و پرورشی مهد کودک ملکه های کوچولو به مدیریت خواهر بزرگوار و گرامی ام موسوی، عکس هایی از اردوی امروز 20مهر 1394 کودکان مهدکودک شان به اطراف دارابکلا و نیز استقبال از سفر ریاست محترم جمهوری جناب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گذاشته اند. دعوت می کنم بیننده ی این عکس های شاد بچه های دارابکلا باشید.

از این خواهر ارزشمند و فرهنگی و فرهیخته ام که فامیل محترم مان هستند، صمیمانه تشکر می کنم و به یقین آموزش های ایشان در طول 14 سال گذشته تا اکنون، آثار و برکاتش را برجای گذاشته و خواهد گذاشت. آدرس این پست وبلاگ شان : اینجا

مینی بوس سید جعفر حاتمی حامل کودکان مهد کودک ملکه های کوچولوی دارابکلا در روز بیستم مهر 1394

دوشنبه ٢٠ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:٤٠ ‎ب.ظ

پست 1368

به قلم تنسر 47 : " بنام حضرت حق. با درود وسلام جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی. جناب دامنه با عرض معذرت به دلیل مشغله کاری، توانای ارتباط با تکنولوژی مدرن روز برایم مقدور نبوده وچند  وقتی از سفره رنگین دامنه بی خبر بودم،ولی امشب با خواندن مطالب دامنه ،پست فامیلی سیاسی ، ( دامنه: منظور تنسر پست 1352 دامنه است با عنوان فامیلی گری سیاسی. اینجا ) نظری داشتم که شاید هم مورد توجه شما ودامنه خوانان نباشد ولیکن دست وپا شکسته بیان می کنم . بله واقعیتی در جامعه وبخصوص در ارگانهای دولتی وحکومتی وجود دارد که غیر قابل انکار،که همان بستر سازی برای فامیل،آن هم برای درجه یکش. در حال حاضر اگه یک نیم نگاهی به ادارات داشته باشیم برخی ها در کشور ادارات را برای خویش سند منگوله دار نموده،واین یک اپیدمیست توی جامعه که برای از بین بردن چنین رویدادی، انقلاب نموده وبه پای آن هزاران جوان قربانی نمودیم،پارتی بازی پدیده ای است که باعث ضایع شدن حق دیگران ،واین یعنی حق الناس. حضرت امام به حاج احمد آقا منع نمودند در امور سیاسی و اقتصادی ورود نکند ،چونکه اگر ورود بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ٢٠ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۳٤ ‎ق.ظ

پست 1367 : به نکته ی دامنه : به نام خدا. محرّم از راه فرا می رسد و باز نیز شور و شورش و سوزش می آفریند. هیات سیدالشهدای دارابکلا که هویتی مذهبی و شیدایی و جوانانه دارد، در حال تدارک این رسم عاشورایی ست که دل ها را ترسیم و قلب ها را ترمیم می کند.

نکته ی دامنه این است که نوحه ها همه پرمضامین باشد، صداها همه تنظیم، قلب ها هم تالیف و توجّه ها همه تحکیم. عکس ها را جناب تقی آهنگر دارابی (حاج باقر موسی) دیشب به دامنه تلگرام نموده است. اینجا طبقه ی همکف منزل سید هادی هاشمی (مرحوم سید عبدلله) است که به تعبیر خودشان به منزله ی تکیه ی این هیات است و محل تمرکزشان:

از راست: تقی آهنگر. خلیل شاه علی. سید میثم شفیعی. سید هادی هاشمی. سید محمد امین (پسر سید هادی). بقیه در اینجا

دوشنبه ٢٠ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:٢٩ ‎ق.ظ

پست 1366 : به نشر دامنه : . به نام خدا. ایران سرزمین بزرگی ست و ساری و شمال بخشی زیبا از این خاک پُرگهر. چند عکس قدیمی از ساری و شمال ارائه می شود:

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱٩ مهر ۱۳٩٤ ، ٦:٥٩ ‎ب.ظ

پست 1365

به قلم دامنه : قسمت یکصد و ششم. یکی از بزرگان که به او گفته بودند به من درسی بده،  گفته بود درسی می دهم که اگر همه اش را در کتابی جمع کنی، کتاب ها آن را نمی توانند در خود بگیرند و اگر بخواهی خلاصه اش کنی پشت ناخن می توانی بنویسی و آن چیزی نیست جز ذِبحُ النّفس. یعنی قربانی نمودن نفس.

یکشنبه ۱٩ مهر ۱۳٩٤ ، ٦:٤٩ ‎ب.ظ

پست 1364

به شرح دامنه : قسمت 15 . کتاب 222 صفحه ای جاسوسی: دنیای مدرن. اثر ران فریدل را با  چهار عبارت مهم از لابلای آن به صورت برداشت آزاد دامنه معرفی می کنم:

در صفحه ی 13 آمده است: جاسوس کسی ست که اعمال دیگران را مخفیانه زیر نظر می گیرد. طبق این تعریف کلی، تقریبا" هر کسی در زندگی خود بعضی وقت ها جاسوس بوده است!

در صفحه ی 24 درج شده است: مسئولیت یک افسر اطلاعاتی، یافتن عوامل بالقوه و جذب و استخدام آنها به عنوان جاسوس است. جذب یک عامل اطلاعاتی، کاری وقت گیر است و به شکیبایی و مهارت های شخصی فوق العاده ای احتیاج دارد. چنین کاری به مهارت های شکارگری هم احتیاج دارد.

در صفحه ی 134 آمده است: جاسوسی صنعتی عبارت است از جمع آوری اطلاعات سرّی تجاری از طریق وسایل غیرقانونی که معمولا" توسط یک رقیب یا یک سازمان اطلاعاتی انجام می شود.

در صفحه ی 151 نیز آمده است: اطلاعات عبارت است از سرقت اخبار حیاتی رقیب. و ضداطلاعات عبارت است از پنهان کردن اخبار حیاتی خود از رقیب. اولین وظیفه ضداطلاعات، تصمیم گیری در این مورد است که کدام اخبار مهم است و باید محافظت و طبقه بندی شود.

یکشنبه ۱٩ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:٢٤ ‎ق.ظ

پست 1363 : به توضیح دامنه : به نام خدا. شب 13 مهر 1394 هیات سیدالشهداء دارابکلا در منزل سید میثم شفیعی نشستی برگزار کردند. عکس ها ارسالی از جناب دارکلایی ریکاست به تلگرام دامنه در همان شب.

برای این هیات خوب و دارای نظم و انسجام، باز نیز آرزوی توفیق وافر، نوحه های فاخر، سوز و گدازهای فاتح و عزاداری های قانع و عشق و مودّت های عامل دارم.

شب  13 مهر 1394 در منزل سید مثم شفیعی دارابی. از راست: خلیل شاه علی ذاکر امام حسین (ع). سید میثم شفیعی. سید حمید دارابی. سید حسین موسوی (برادرِ مرحوم سید احمد موسوی که از بنیانگذاران اولیه ی این هیات بود). آهنگری پسر حاج باقر محمد. و نفر آخریی را نمی شناسم. بقیه در اینجا

شنبه ۱۸ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٤٧ ‎ق.ظ

پست 1361 : به قلم تنسر 46 : «به بنام خداوند یکتا.سلام ودرود به جناب دامنه ودامنه خوانان گرامی.این بار در یادی از ایام ،یادی از شخصیتی سخن به میان آورم که همه دارابکلایها حسن خلقش را به واقع لمس نمودند وهمه ما آیت الله سید رضی شفیعی را کاملا میشناسیم رئیس  جامعه روحانیت ساری و رئیس مدرسه مصطفی خان ساری بوده.

شخصیت خوش اخلاق، وبه مردم دارابکلا علاقه وافری داشته وهر یک از هم محلی مشکلی داشته در دفتر حاضر می شد و مشکلات مردم را باتلفن ویا نوشتن عریضه ای رفع رجوع می کرد وهمیشه علاقمند بود جوانان محل در رده های اداری شهرستان مشغول شوند وبه ظاهر آراسته بودن را دوست داشته، به دوستان محلی گوشزد می کرد وبه بهداشت وتمیزی توجه خاصی داشته. جناب آیت الله شفیعی  به نماز اول وقت و انجام فرائض دینی اهتمام خاصی داشتند.عالمان روشن بین در جامعه همچون چراغ روشنی هستند برای روشنایی وهدایت ودستگیری مردم در همه زمینه ها. آیت الله شفیعی  به نماز اول وقت و انجام فرائض دینی اهتمام خاصی داشتند.

عالمان روشن بین در جامعه همچون چراغ روشنی هستند برای روشنایی وهدایت ودستگیری مردم در همه زمینه ها،جناب شفیعی در ساری چراغ سوی بود برای مردم بخصوص برای دارابکلایها.به هر حال با توجه واثق اطلاع در خصوص شخصیت آیت الله شفیعی مطلبی در یادی از ایام نوشتم ،چنانچه خواندگان محترم گفته های که قابل توجه شخصیت جناب شفیعی باشد،وبا نوشتن آن ،سهم بسزای در دفتر یادی از ایام خواهند داشت.خلف صالح ایشان حاج احمد آقا شفیعی ،یقینا در راستای اخلاقی پدر می باشند و با این توجه که اطلاع دارم ایشان از دانش وفضل خاصی برخودار می باشند انشالله با بیاناتی از پدر بزرگورشان ،خواندگان گرامی رابهرمند می کنند . انشا الله محشور با ائمه اطهار، روحش شاد باد. درود بدرود.»

نمای مدرسه علمیه مصطفی خان ساری

جمعه ۱٧ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٠۳ ‎ب.ظ

پست 1360 : به توضیح دامنه : به نام خدا. عکس های زیر تگرک شدید دیشب پنج شنبه 16 مهر 1394 دارابکلا را نمایش می دهد. ارسالی جناب دارکلایی ریکا به تلگرام دامنه. ار وی به خاطر ثبت این رویداد طبیعت خدا ممنونم.

از پشت بام منزل پدربزرگ تقی آهنگر دارابی بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٧ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٠٦ ‎ق.ظ

پست 1359 : به نکته ی دامنه : به نام خدا. ارسالی دیشب 16 مهر 1394 جناب "یک دوست" به تلگرام دامنه. از چهره ی تان پیداست که شیفته ی درس و نمره ی عالی هستید. اینجا هم فقط جمع شدید مشاوره کنین چگونه راهی دانشگاه شوین. پس آفرین و تحسین.

مغازه ی علی اکبر کارگر. از راست : پسرش. پسر حسین رمضانی (مرحوم نصرالله) ایمان پسر خواهرزاده ام مهدی. سیدعلی هاشمی پسر آق رضا. عکس دوم در ادامه ی مطلب  


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٧ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٠٢ ‎ق.ظ

پست 1358 : به نشر دامنه : به نام خدا. متن نقلی. "داستان مورچه ی اخراجی. مورچهکوچکی بود که هر روز صبح زود سر کار حاضر می شد و بلافاصله کار خود را شروع می کرد. مورچه خیلی کار می کرد و تولید زیادی داشت و از کارش راضی بود. سلطان جنگل (شیر) از فعالیت مورچه که بدون رئیس کار می کرد، متعجب بود. شیر فکر می کرد اگر مورچه می تواند بدون نظارت این همه تولید داشته باشد، به طور مسلم اگر رئیسی داشته باشد، تولید بیشتری خواهد داشت.

بنابراین شیر یک سوسک را که تجربه ریاست داشت و به نوشتن گزارشات خوب مشهور بود، به  عنوان رئیس مورچه استخدام کرد. سوسک در اولین اقدام خود برای کنترل مورچه ساعت ورود و خروج نصب کرد. سوسک همچنین به همکاری نیاز داشت که گزارشات او را بنویسد و تایپ کند. سوسک بدین منظور و همچنین برای بایگانی و پاسخگویی به تلفن ها یک عنکبوت استخدام  کرد. شیر از گزارش های سوسک راضی بود و از او خواست که از نمودار برای تجزیه و تحلیل نرخ و روند رشد تولیدی که توسط مورچه صورت می گیرد، استفاده کند.

تا شیر بتواند این نمودارها را در گزارش به مجمع مدیران جنگل به کار برد. سوسک برای انجام امور یک کامپیوتر و پرینتر لیزری خریداری کرد. سوسوک برای اداره واحد تکنولوژی اطلاعات یکزنبور نیز استخدام کرد. مورچه که زمانی بسیار فعال بود و در محیط کارش احساس آرامش می  کرد، کاغذبازی های اداری و جلسات متعددی که وقت او را می گرفت دوست نداشت. شیر به این نتیجه رسید که فردی را به عنوان مدیر داخلی واحدی که مورچه در آن کار می کرد، بکار گمارد. این پست به ملخ داده شد. اولین کار ملخ خریداری یک فرش و صندلی برای کارش بود.

ملخ همچنین به کامپیوتر و کارمند نیاز داشت که آنها را از اداره قبلی خودش آورد تا به او در تهیه و کنترل بودجه و بهینه سازی برنامه ها کمک کند. محیطی که مورچه در آن کار می کرد، حال به مکانی فاقد شور و نشاط تبدیل شده بود. دیگر هیچ کس نمی خندید و همه غمگین و نگران بودند. در این زمان بود که ملخ شیر را قانع کرد که نیاز زیادی به مطالعات هواشناسی دارند. با مطالعه گزارش های رسیده شیر متوجه شد که تولیدات مورچه کمتر از قبل شده است.

بنابراین شیر یک جغد با پرستیژ را به عنوان مشاور عالی استخدام کرد و به او ماموریت داد تا  امور را بررسی کرده، مشکلات را مشخص و راه حل ارائه نماید. جغد سه ماه وقت صرف کرد و گزارشی در چند جلد تهیه نمود و در آخر نتیجه گرفت که مشکلات پیش آمده ناشی از وجود تعداد زیاد کارمند است. حدس می زنید شیر اولین کسی را که اخراج کرد که بود؟ البته " مورچه ” زیرا مورچه دیگر انگیزه ای برای کار کردن نداشت. دکتر منجمی."

جغد یا همان پت کاله به گویش دارابکلایی ها که در داستان مورچه چه کاری کرد!

پنجشنبه ۱٦ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:٤۱ ‎ق.ظ

پست 1356

به قلم "نگاه" 13 : " سلام گرم بنده به دامنه و همچنین افکار آگاه و روشن ضمیر نگا ه های  دوگانه. دو شاگرد از استاد خود پرسیدند : منطق چیست؟ استاد گفت : دو مرد پیش من می آیند؛ یکی تمیز و دیگری کثیف ؛ من به آنها پیشنهاد میکنم حمام کنند ؛ شما فکر میکنید  کدامیک این کار را انجام دهند ؟ هردو شاگرد جواب دادند : مسلما کثیفه ،،، استاد گفت : نه ؛ تمیزه ؛ چون او به حمام کردن عادت کرده و کثیفه قدر آنرا نمی داند ؛ پس چه کسی حمام می کند؟ شاگردها می گویند : تمیزه. استاد جواب داد : نه ؛ کثیفه ؛ چون او به حمام احتیاج دارد ؛ پس کدامیک حمام می کنند ؟ شاگردها گفتند : کثیفه استاد گفت : نه ؛ هر دو ؛ تمیزه به حمام عادت و کثیفه به حمام احتیاج دارد ؛ بالاخره کدام حمام میکند؟ شاگردان با سردرگمی جواب دادند : هر دو استاد این بار توضیح می دهد : نه ؛ هیچکدام ؛ چون کثیفه به حمام عادت ندارد و تمیزه هم نیازی به حمام کردن ندارد ... شاگردان با اعتراض گفتند : ما چطور می توانیم تشخیص دهیم ؟ هر بار شما یک چیزی را می گویید و هر دفعه هم درست است !!! استاد در پاسخ گفت : خب پس متوجه شدید ؛ این یعنی : " منطق " « خاصیت منطق بسته به این است که چه چیزی را بخواهی ثابت کنی.

با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر شفیعی و انشا الاه قبولی حج تان از در گاه خداوند متعال باید به عرض برسانم روی سخنم با شما ست که به آسانی و تنها با نگاه سیاسی و عقیدتی جامعه و خودتان در مورد دیگران ( دامنه: اشاره ی نگاه به مهدی خزعلی است در تسلیت نامه ی فوت مرحوم آیه الله خزعلی یعنی پست 1291   اینجا ) قضاوت و سپس حکم صادر می کنید !  گاهی قضاوت نادرست درباره کسی ممکن است به قیمت تباهی زندگی او تمام شود. جناب دکتر تو خود خوب باید بدانی که  قضاوت واقعی فقط مخصوص خداست . حقیقت زندگی انسان ها نتنها شاید بلکه با برداشت شما از آنها فر سنگ ها  فاصله  دارد . جناب دامنه : آدم هایی که روح بزرگی دارند، قلب مهربانتری... چقدر این جمله  چارلی چاپلین دلنشینه: افکار هر انسان میانگین افکار پنج نفری است که بیشتر وقت خود را با آنها میگذراند. خود را در محاصره افراد موفق قرار دهید. جناب دکتر شفیعی : بیایید در این نوع دید کاه ها سلیقه ای عمل نکرده  و قضاوت به این مهمی را به خدا واگذاریم زیرا تنها اوست قاضی اعمال ما انسان ها "

پنجشنبه ۱٦ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۳٠ ‎ق.ظ

پست 1355 : به توضیح دامنه : به نام خدا. در زیر تصاویر نمای مسجد جامع و تکیه ی بالای دارابکلا را می بینید که امروز چهارشنبه 15 مهر 1394 دو گلدسته ی طلایی رنگ آن نصب شده است. تمامی عکس ها ارسالی جناب رنگین کمان است به تلگرام دامنه.

با تشکر از ایشان که زحمت عکاسی و ارسال را کشیدند. در همین جا به بانی این اقدام خیر و برکت که نمی دانم کیست، سلام می دهم و برایش خشنودی خدا و خلق خدا را آرزومندم. تقبّل الله بانی محترم که اقدامی ماندگار نمودی.

نمایی رو به آسمان و این یعنی فقط توحید و ستایش و پرستش خدای مهربان. ارسالی جناب حاج حسین رنگین کمان. 15 مهر 1394. بقیه در اینجا

چهارشنبه ۱٥ مهر ۱۳٩٤ ، ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ

پست 1354 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 18 : متن زیر واصل شد به دامنه. ضمن سلام و تشکر از این ارسالیه با هم می خوانیم. عین متن واصله  ارائه می شود: " جایگاه علمای ربانی در روزگار غیبت. سروده ای از جناب حجت الاسلام و المسلمین شفیعی مازندرانی جهت ارائه در هفتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با حضور علمای محترم استانهای مازندران، گیلان، گلستان و جمعی از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تاریخ 15 و 16 مهرماه 1394 در شهر ساری. در توقیع امام زمان آمده است: وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَهُ بِمُشاهَدَتِنا عَلى حَقِّ الْمَعْرِفَهِ (احتجاج، ج2، ص315 ; بحارالأنوار، ج53، ص177، ح 8) وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا . ترجمه : اگر شیعیان ما ـ که خداوند توفیق طاعتشان دهد ـ در راه ایفاى پیمانى که بر دوش دارند، همدل مى شدند، برکت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمى افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان مى گشت، دیدارى بر مبناى شناختى راستین و صداقتى از آنان نسبت به ما؛ ( دامنه: مطلب ناقص واصل شد )

از من و ما سلام عشق نشان  به در آن امام ملک جهان

او امان تمام «ماخلَق» است   او جمال الله است در کیوان

بقیه در ادامه مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٥ مهر ۱۳٩٤ ، ۱۱:۱٥ ‎ق.ظ

پست 1353 : به توضیح دامنه : به نام خدا. در زیر ببینید در باره ی مثلا دو گاو چه معرکه آرایی ست میان مکاتب سیاسی. این پست می خواهد بگوید تضاد منافع چه می کند با بشر! با هم این چندگونگی های جهانی را می خوانیم:

سوسیالیسم: دو گاو دارید. یکی را نگه می دارید. دیگری را به همسایه خود می دهید.

کمونیسم: دو گاو دارید. دولت هر دوی آنها را می گیرد تا شما و همسایه تان را در شیر شریک کند.

فاشیسم: دو گاو دارید. شیر را به دولت می دهید. دولت آن را به شما می فروشد.

کاپیتالیسم: دو گاو دارید. هر دوی آنها را می دوشید. شیرها را به زمین می ریزید تا قیمت ها همچنان بالا بماند.

نازیسم: دو گاو دارید. دولت به سوی شما تیراندازی می کند و هر دو گاو را می گیرد.

آنارشیسم: دو گاو دارید. گاوها شما را می کشند و همدیگر را می دوشند.

سادیسم: دو گاو دارید. به هر دوی آن ها تیراندازی می کنید و خودتان را در میان ظرف شیرها می اندازید.

آپارتاید: دو گاو دارید. شیر گاو سیاه را به گاو سفید می دهید ولی گاو سفید را نمی دوشید.

دولت مرفّه: دو گاو دارید. آنها را می دوشید و بعد شیرشان را به خودشان می دهید.

بوروکراسی: دو گاو دارید. برای تهیه شناسنامه آنها 17 فرم را در 3 نسخه پر می کنید ولی وقت ندارید شیر آنها را بدوشید.

سازمان ملل: دو گاو دارید. فرانسه شما را از دوشیدن و آمریکا و انگلیس از شیردادن وتو می کنند. نیوزلند رأی ممتنع می دهد.

ایده آلیسم: دو گاو دارید، ازدواج می کنید. همسر شما آنها را می دوشد.

رئالیسم: دو گاو دارید. ازدواج می کنید. اما هنوز خودتان آنها را می دوشید.

متحجّریسم: دو گاو دارید. زشت است گاو را بدوشید.

فمینیسم: دو گاو دارید. حق ندارید گاو ماده را بدوشید.

پلورالیسم: دو گاو نر و ماده دارید. هر کدام را بدوشید فرقی نمی کند.

لیبرالیسم: دو گاو دارید. آنها را نمی دوشید چون آزادیشان محدود می شود.

دمکراسی مطلق: دو گاو دارید. از همسایه ها رأی می گیرید که آنها را بدوشید یا نه!

ای دو گاو که این گونه! اید الآن؛ بدانید بر سر شما دعواهاست میان این و آن

چهارشنبه ۱٥ مهر ۱۳٩٤ ، ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ

پست 1352

به قلم دامنه : به نام خدا. اگر راست باشد آنچه در عکس می باشد، باز نیز باید غصّه خورد و از  دردها گفت. از آنچه که خوره می شود به جان حکومت مردمی اسلامی ایران. از فقدان عدالت. از نبود محوریت شایستگی و از مُعضل هزارفامیلی و تبعیض و امتیازطلبی و فخرفروشی. کو امیر مومنان علی علیه السّلام و آن عقیل و داغی و تادیب سیاسی!؟

چه بگوید دامنه!؟ عکس واصله به تلگرام دامنه.

چهارشنبه ۱٥ مهر ۱۳٩٤ ، ۱٠:٥۸ ‎ق.ظ

پست 1351 : به بازنشر دامنه : به نام خدا. جناب حاج حسین، مدیر وبلاگ رنگین کمان داراب، طی سه پست متوالی به مزار دارابکلا پرداخت. با عکس ها و خبرهای تازه از آنجا. از جمله: انتخاب هیات امنای جدید مزار. راه سازی داخل مزار. اتخاذ سیاست واحد در باره ی سنگ قبرهای مزار و نیز طرح برخی از مشکلات و نیازهای مزار: >>>  اینجا

راه سازی داخل مزار. ارسالی رنگین کمان به تلگرام دامنه. 14 مهر 1394 بقیه ی عکس ها را دروبلاگش ببینید

سه‌شنبه ۱٤ مهر ۱۳٩٤ ، ٦:٢٢ ‎ب.ظ

پست 1350

به ذوق دامنه : قسمت 32 . به نام خدا. این قسمت از کویریات دامنه انتخاب سه بیت از غزل  مشهور شوریده شیرازی ست که با هم آن را زمزمه می کنیم:

هر چه کُنی بُکن، مَکُن تَرکِ من ای نگار من
هر چه بَری بِبَر، مَبَر سنگدلی به کارِ من

هر چه هِلی بِهل، مَهل پرده به روی چون قمر
هر چه دَری بِدر، مَدر پرده‌ ی اعتبار من

هر چه بُری بِبر، مَبُر رشته‌ ی اُلفت مرا
هر چه کَنی بِکن، مَکن خانه‌ ی اختیار من

سه‌شنبه ۱٤ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۱٩ ‎ق.ظ

پست 1349 : به تدوین دامنه : 16. به نام خدا. در این قسمت قرآن در صحنه قلب خود را متبرّک می کنیم به آیه ی مهم 36 سوره ی احزاب: وَ مَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا. و هیچ مرد و زن مؤمنى را نرسد که چون خدا و فرستاده‏ اش به کارى فرمان دهند براى آنان در کارشان اختیارى باشد و هر کس خدا و فرستاده ‏اش را نافرمانى کند قطعا دچار گمراهى آشکارى گردیده است.

تفسیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان: " سیاق، شهادت مى دهد بر اینکه مراد از قضاء، قضاء تشریعى، و گذراندن قانون است، نه قضاء تکوینى، پس مراد از قضاى خدا، حکم شرعى او است که در هر مساله اى که مربوط به اعمال بندگان است مقرر داشته، و بدان وسیله در شوونات آنان دخل و تصرّف مى نماید، و البته این احکام را به وسیله یکى از فرستادگان خود بیان مى کند. و اما قضاى رسول او، به معناى دومى از قضاء است، و آن عبارت است از اینکه رسول او به خاطر ولایتى که خدا برایش قرار داده، در شانى از شوون بندگان، دخل و تصرّف کند، همچنان که امثال آیه النبى اولى بالمؤمنین من انفسهم از این ولایت که خدا براى رسول گرامى اسلام قرار داده خبر مى دهد. و به حکم آیه مذکور، قضاى رسول خدا (ص) قضاى خدا نیز هست، چون خدا قرار دهنده ولایت براى رسول خویش است، و او است که امر رسول را در بندگانش نافذ کرده.

و سیاق جمله اذا قضى الله و رسوله امرا، از آنجایى که یک مساله را هم مورد قضاى خدا دانسته و هم مورد قضاى رسول خدا (ص)، شهادت مى دهد بر اینکه مراد از قضاء، تصرف در شانى از شوون مردم است، نه جعل حکم تشریعى که مختص به خداى تعالى است، آرى رسول خدا (ص) جاعل و قانونگذار قوانین دین نیست، این شان مختص به خدا است، و رسول او، تنها بیان کننده وحى او است، پس معلوم شد که مراد از قضاى رسول، تصرف در شوون مردم است.

و ماکان لمومن و لامومنه یعنى صحیح و سزاوار نیست از مؤمنین و مومنات، و چنین حقى ندارند، که در کار خود اختیار داشته باشند که هر کارى خواستند بکنند و جمله اذا قضى الله و رسوله امرا ظرف است، براى اینکه فرمود اختیار ندارند، یعنى در موردى اختیار ندارند، که خدا و رسول در آن مورد امرى و دستورى داشته باشند.

و این آیه شریفه هر چند عمومیت دارد، و همه مواردى را که خدا و رسول حکمى بر خلاف خواسته مردم دارند شامل مى شود، اما به خاطر اینکه در سیاق آیات بعدى قرار دارد، که داستان ازدواج رسول خدا (ص) با همسر پسر خوانده اش ‍ زید را بیان مى کند، مى توان گفت به  منزله مقدمه براى بیان همین داستان است، و مى خواهد به کسانى که به آن جناب اعتراض و سرزنش مى کردند، پاسخ دهد، که این مساله ربطى به شما ندارد، و شما نمى توانید در آنچه خدا و رسول حکم مى کند مداخله کنید."

اوج اطاعت مرحوم علامه طباطبایی در باره ی حرم امام رضا (ع)

سه‌شنبه ۱٤ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۱٧ ‎ق.ظ

پست 1348 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 39 : گزارش حج 12 . " حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی. مدینه منوره, شب سه شنبه 14_ 7_ 94ش ساعت9شب. زیارتی پر ماجرا و آمیخته با خاطراتی تلخ و شیرین. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. خوانندگان ارجمند سلام علیکم. اگرچه در طول دیدار کوتاهم از مدینه الرسِول صلوات الله علیه توفیق یافتم تاکنون در چهار نوبت به زیارت حرم نبوی و بقیع مشرف شوم و در حقتان دعاکنم اما در همین فرصت کوتاه با مشکلات پیش بینی نشده فراونی مواجه شوم و در کنار خاطرات شیرین, با خاطرات تلخ متعددی نیز مواجه شدم از جمله: در لحظات پایانی بازگشتم به محل اقامت, پلیس امنیتی به سراغم آمد و موبایلم را گرفت و به طرح  پرسشهای مختلف از بنده پرداخت متأسفانه غالب عکسهای گرفته شده از بخش های مختلف حرم را حذف کرد از شیوه برخورد و پرسشهایش احساس کردم تصمیم بر بازداشت اینجانب دارد در همان حال به ذکر صلوات روی آوردم تا از چنگ مأمور سعودی رهائی یابم خوشبختانه این ذکر  نتیجه داد وی با اعلان به اینکه دیگر عکس نگیری رهایم نمود. به هرحال پیش آمدن این ماجرای تلخ و مشابه آن موجب گردید تا بنده از نوشتن گزارش سفر به مدینه باز بمانم; ولی قول میدهم به محض بازگشت به ایران و فراهم آمدن فرصت, قسمت دوم این گزارش که تفصیل قسمت اول است را بنگارم. ان شاء الله. از همه شما خوانندگان ارجمند, به جهت تأخیر پیش آمده در تدوین این گزارش عذر خواهم. ضمنا آرزویم این است توفیق تشرف به حرم مطهر نبوی و ائمه بقیع در سحر امشب نیز نصیبم گردد قطعا دعاگویتان خواهم بود."

سه‌شنبه ۱٤ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۱٤ ‎ق.ظ

پست 1347

به شرح دامنه : قم شناسی 10 . به نام خدا. همانطوری که قبلا اشاره کردم، شاید بیشتر شما  دامنه خوانان ارجمند بدانید که در قم دو گونه لوله کشی آب داریم: یکی لوله ی آب منزل برای ظروف و البسه و نظافت و استحمام و دیگری لوله ی آب شُرب یا همان خوردن. لوله ی آب خوردن فقط در خیابان های قم است نه در منازل. عکس زیر کارت الکترونیکی دامنه است که باید جداگانه از پست بانک ها خریداری کنیم و آب را از باجه ی کامپیوتری به صورت 20 لیتری یا 10 لیتری تهیه نماییم.

البته برخی از شهروندان قمی  دستگاه تصفیه ی آب در منزل شان نصب کردند و  برخی هم همان آب لوله ی منزل را برای خوردن نیز استفاده می کنند. از یک سال پیش که آب سرشاخه های دز در الیگودرز لرستان به قم جاری شد درصد شوری آب قم تا حد بسیار زیادی پایین آمد و تحمل پذیرتر گردید. آب را جدی بگیریم. ارزشش از هر کالا و متاعی بالاتر است حتی از نفت خام این طلای سیاه و بلای جان جهان اسلام و ابزار عیّاشی های شاهزادگان و آقازادگان.

کارت الکترونیکی آب شُرب قم

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۱٩ ‎ق.ظ

پست 1346

به توضیح دامنه : به نام خدا. این مرد 78 ساله ی هندی شریدهار چیلال است که ناخن های دست چپش را از سر لجبازی و در اعتراض به معلم کلاسش از 16 سالگی این گونه تا بیش از 2 متر بلند کرده است. چیلال با داشتن بلندترین ناخن‌ های جهان، نامش را در گینس به ثبت رساند و اعلام کرده است آن را به موزه اهداء می‌کند. او در طول چند دهه، از کسب شغل و موقعیت مناسب به خاطر ناخن‌هایش باز مانده است.

وی در مدرسه به خاطر این که یکی از بچه های کلاس ناخن معلم را شکست و معلم کل شاگردان کلاس را تنبیه کرد و آنها اعتراض می کنند چرا برای شکستن یک ناخن، همه باید تنبیه شوند؟ معلم گفت: " شما هیچ وقت نمی فهمید کار او چقدر بد بود چون هیچ وقت نمی فهمید بلند نگه داشتن یک ناخن چقدر سخت است". چیلال برای رد استدلال معلم تصمیم می گیرد دیگر ناخن‌های دست چپش را کوتاه نکند. لجبازیی که 62 سال با وجود سختی‌ ها ادامه پیدا کرد. او حتی به دشواری توانسته است همسری برای خود را پیدا کند چون کسی حاضر به ازدواج با او نمی‌ شد.

آخه این هم شده آرمان!؟ و مقصد بی انتهای انسان!!؟؟ منبع: فرارو

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۱٤ ‎ق.ظ

پست 1345

به قلم "نگاه" 12 : " با سلام از اینکه دیر به دامنه سر زدم  بسی  خود را مورد ملامت و سرزنش  قرار دادم  چرا که از شخصیت دوست داشتنی به مانند حجت السلام شیخ ربانی نمی توان به سادگی گذشت و بر خود وظیه می دانم به دلیل شخصیت ساده و روانش بر او هر چند اندک بنگارم. قبل از هر چیز باید بگویم بنده با جناب ربانی هیچگونه نسبت خویشاوندی نداشته و فقط به خاطر شخصیتی که در دل نگاه دارد برایش می نویسم:

1-ساده بگویم دوستت دارم  چنانکه همه را دوست داری 2-هر آن می نمایی که هستی 3-از رفتارت و کردارت پیداست که ظاهر و باطنت یکی ست . 4-خوش مشرب و متواضعی . 5-در اعتقادات دینی و مذهبی ات راسخ و در تفکرات و عقیدهایت روشنگر و به اصطلاح روانی . 6- در اصول و فروعت متعصب بی جا نیستی . 7-افراطی نیستی . 8- در آسیب شناسی مسجد که از منظر جناب دامنه مطرح شد و نگاه تا به حال در آن ورود ننمود و بماند برای بعد که به آن خواهم پرداخت شما از  از افرادی هستید که از آن مصونید چرا که خودتان زخم خورده اید می دانم . 9-افکاری آزاد و مستقل بدور از سیاست دینی و عقیدتی دارید می دانم ولی به دلایلی که موجه نیز می دانم نمی توانید وارد شوید زیرا ... 10- و در آخر تکه کلامت خداحافظت ب " ( دامنه: مطلب ناقص واصل شد. همان گونه که در صفحه ی کامنت گذاری مشخص است، تعداد کاراکتر متن باید 1024 حرف و خط فاصله و نقطه و ویرگول ووو باشد. بیشتر از 1024 باشد متن ناقص واصل می شود.)

یکشنبه ۱٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٥:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1344 : به بازنشر دامنه : به نام خدا. قسمت 24 آلبوم عکس دامنه با 58 تصویر جدید منتشر شده است. ان شاء الله مشاهده اش برای دامنه خوانان و دامنه خواهان خوشآیند باشد. با آرزوی توفیق برای همه ی بزرگواران.

بهنام رجبی در کنار کیوان رمضانی در حال اجرای آهنگ. در مراسم جشن عروسی عارف طالبی دارابی. 9 اسفند 1393. قم

مهندس عاصم طالبی دارابی. دارابکلا رودخانه زیر منزل مان. 1385. بقیه ی 48 عکس در وبلاگ دیگرم آلبوم عکس دامنه. بقیه در اینجا

یکشنبه ۱٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٢:۳٢ ‎ب.ظ

پست 1343

به انتخاب دامنه : قسمت یکصد و پنجم. به نام خدا. این لیف روح را بار برداشت آزادم از کتاب شریف کشف الاسرار حکیم میبدی می آورم که در ذیل آیه ی 722 سوره ی احزاب این را آورد:درختی که ریشه ی آن سفت تر، بارش خُردتر، چون گردو و درختی که ریشه اش سُست تر، بارش شگرف تر، چون کدو که تاب بارِ گران خویش را ندارد.

اِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا :ما امانت ( الهى و بار تکلیف) را بر آسمانها و زمین و کوه ها عرضه کردیم پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند ولى انسان آن را برداشت. راستى او ستمگرى نادان بود. ( آیه ی 72 احزاب)

یکشنبه ۱٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٥٩ ‎ق.ظ

پست 1342 : گزارش مصوّر حج 12 : به نام خدا. تصاویر ارسالی امروز یکشنبه 12 مهر 1394 حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی از مدینه به تلگرام دامنه. با هم مشاهده می کنیم با متن زیرنویس ارسالی خود ایشان: بقیه در ادامه ی مطلب

مزار گمنام شهداء «فخّ» در شارع الشّهداء و نزدیک مسجد تنعیم


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٤۱ ‎ق.ظ

پست 1341

به قلم حجت الاسلام شیخ علی ربانی : " هوالعزیز. ادب اقتضا می کند از برادر صدیق و بزرگوارم  آقای طالبی عزیز تشکر کنم. و باید اعتراف کنم نسبت به لطفی که دارند لایقش نیستم. ولی سعی وافرم این است که بنده خدا باشم و غایت آرزویم این است که مصداق آن جمله خواجه عبدالله انصاری، که در مناجات نامه اش می فرماید:

خدایا اگر در تمام عمرم یکبار مرا صدا بزنی ای بنده من, تا عرش روَد خنده من

در پایان دعای خیر برای برادر بزرگوارم دارم و از خداوند بزرگ تمنا دارم که به برادر بزرگوارمان در راه نشر ارزش های متعالی انقلاب اسلامی یاری نماید. والسلام."

پاسخ دامنه : سلام دامنه هم بر شما جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ علی ربانی  بزرگوار، فاضل ارجمند و بااخلاق. این وظیفه ام بود که جناب عالی را که الحمدلله دارای شایستگی علمی و اخلاقی و مذهبی هستی و در کسوت شریف روحانیت، در دامنه برای خوانندگان پُرشمار و شائق معرفی کنم. کمترین کار در حق شما بود که دوستی دانشمند و روحانی سلیم النفس هستی برای هم من و هم جامعه ی متدین دارابکلا و خیل بی شمار دینداران و شیفتگان روحانیت ساده زیست و مردم دوست. به قول آسید علی اصغر شفیعی دارابی در زیر همین پست 1335 که روز جمعه عید غدیر در معرفی شما نوشتم یعنی اینجا ؛ در  باره ی شما چنین آگاهانه و با اشتیاق نظر گذاشت و چنین نگاشت:

جناب حجت الاسلام شیخ علی ربانی ازبرجستگان اخلاق است. روحانی مردمی و دوست داشتنی که در رویکردهای اچتماعی اش برای لایه های شخصیتی من تاثیر گذار است . استقلال اندیشه خویش را به هیچ قیمتی نمی فروشند و زندگیش برمبنای پاکی استوار است . ضمن اینکه خوش تیپ هم هستند. مردم همه ایشان را مانند روحانیون دیارم دوست دارند. حضورش موجب خرسند ی من می شود. گرامش می دارم و بهترین ها را برایش آرزو دارم. "

یکشنبه ۱٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٠۳ ‎ق.ظ

پست 1340 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 38 : گزارش حج 11 . "حوزةعلمیّة قم- سیّد حسین شفیعی دارابی: مکّة مکرّمه، ساعت 10 شب یکشنبه (12/7/94ش؛ مطابق با شب بیستم ذی الحجّه الحرام 1436ق). نمودی از «سفرنامة حجّ» (9). شوق دیدار از مدینه. بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. خوانندگان عزیز سلام علیکم. این نوشته را حدود ساعت 10 شب یکشنبه 12/ 7/ 94ش می نگارم. طولانی ترین دورة حضورم در شهر مکّه (13/ 6/ 94 تا 12/ 7/ 94ش) رو به پایان است؛ در حالیکه مجموعة أعضاء کاروان به ایران بازگشتند، اینجانب در مکّه ماندم تا صبح فردا (حدود ساعت 10) به سمت مدینه الرّسول (صلوات الله علیه و آله) حرکت نمایم؛ زیرا بر اساس روایات، با درک زیارت قبور مطهّر نبوی و دیگر معصومان آرمیده در این شهر مقدّس، حجّ زائران بیت الله الحرم تکمیل خواهد شد. به جهت وقوع حادثة غمبار منا بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱٢ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٠۱ ‎ق.ظ

پست 1338 : به قلم دامنه : 11. به نام خدا. اصل هشتم قانون اساسی: "در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می کند. «و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»."

نکته ی دامنه : به اعتقاد دامنه این اصل از امتیازات دین اسلام است که مردم و حکومت را خویشاوند هم می داند نه بیگانه ی از هم. نه حکومت می تواند به مردم زور بگوید و فقط خود را آمر و ناهی بداند و نه مردم فقط نصیحت گرند و نظاره کننده ی اوضاع. این دو یعنی حکومت که موسسه ی مردمی ست و مردم که اشرف مخلوقات خدایند، نسبت به همدیگر برای حفظ امنیت و ثبات و اخلاق و رفاه و معنویت و پیشرفت جامعه ی دینی دارای مسئولیت امر و نهی هستند. اصلی بسیار بنیادین که عاشورای حسینی نیز از آن ریشه دارد؛ امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور در همه ی زمان ها و زمینه ها و زمین ها به امید برقراری قانون قرآنی امر و نهی با حفظ لوازم و شرایط آن که نصّ لایتغیّر خداست.

شنبه ۱۱ مهر ۱۳٩٤ ، ٩:٢٥ ‎ق.ظ

پست 1337 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 38 : گزارش حج 10 . " حوزةعلمیّة قم-سیّد حسین شفیعی دارابی: مکّة مکرّمه، ساعت 4 روز جمعه (10/7/94ش؛ مطابق با روز هیجدهم ذی الحجّه الحرام 1436ق). نمودی از «سفرنامة حجّ» (8). بازخوانی «واقعة غدیر» در اندیشة امام خمینی (ره). بنام پروردگار بصیر و دوستدار بصیرت. خوانندگان ارجمند، سلام علیکم.؛ اگرچه اینجانب همانند همة هموطنان عزیز و شما خوانندگان بزرگوار، به جهت بروز حادثة غمبار منا، دل آزرده و غمگینیم امّا اهمّیّت بالای عید سعید غدیر می طلبد که از تبریک به مناسبت فرارسیدن سال روز این روز بزرگ، از گفتن تبریک به یکدیگر دریغ نورزیم؛ امّید وارم در پرتو درخشش حماسة غدیر، همگان از سعادت دنیا و آخرت بهره مند باشیم. در خلال فرصت مطالعاتی شب جمعه (10/ 7/ 94ش مطابق با 18 ذی الحجه الحرام 1436ق) و تهیّة مطالب مناسب برای زائران شرکت کننده در مجلس گرامیداشت غدیر، با تعابیر متنوّع والائی از امام راحل (ره) در جهت تبیین عظمت «عید الله اکبر غدیر» مواجه شدم؛ همین موجب شد تا بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٠ مهر ۱۳٩٤ ، ٦:٤۱ ‎ب.ظ

پست 1336

به قلم تنسر 45 : " به نام حضرت حق. سلام جناب دامنه و دامنه خوانان گرامی ودرود وسلام گرم وصمیمی به جناب دکتر سیدحسین شفیعی. خرسند وخوشحالم و از خداوند بزرگ شاکریم جناب دکتر،به سلامت هستند و در این وضیعت موجود، پیگیری سلامتی جناب دکتر را از دوستان و همچنین از این تکنولوژی مدرن بودم خدا را شاکریم ،از جناب دکتر شفیعی بابت درج اطلاعات در این خصوص،سپاسگزاریم و انشالله اعمال حج مورد قبول حضرت حق باشد . فاجعه بسیار دردناک برای کشور و مردم عزیزمان است ،جان باختن 500 نفر ایرانی یا سر جمع 4000 نفر در کل جان باختگان در یک روز ،آن هم با بی کفایتی عرب عربستانی،جان باختگانی که در پایانی مناسک حج ابراهیمی بودند ودر مظلومیت ،توام با آرزوهای بلند ،به دیار حق شتافتند . درست است که عرب عربستانی لیاقت خادمین شریفین را ندارند ودر این باب بایستی بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٠ مهر ۱۳٩٤ ، ٦:۳٧ ‎ب.ظ

پست 1335 : به قلم دامنه : به نام خدا. دو تصویر زیر جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی ربانی ست. یکی از چندین روحانی دارابکلا. وی در قم اقامت دارد. بالامحله ایی ست.

خانه ی پدری اش در محله ی اتاق پیش دارابکلا، حوزه ی علمیه و حجره ی طلبه های علوم دینی بود و جدّ مادری ایشان مرحوم آقای شیخ اسماعیل شاهمیری فرزند شیخ محمد ابن ملا محمدحسین است که از روحیانیان بزرگ دارابکلا و جدِّ مادری بزرگ خاندان شفیعی مازندرانی و جدّ پدری بزرگ خاندان شاهمیری های دارابکلا ست.

جناب آقای شیخ علی ربانی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم است. مردی خوش مَشرب، با اخلاق، مردم دوست و اهل دانش و فقه. دامنه با وی دوستی نزدیک و مراودت توام با ارادت دارد. ایشان دارای تفکر روشن و آزادنگر است. در بیانِ نقد و آرای خویش تا جایی که طرح و تذکر آن را روا تشخیص دهد، حُرّیت و توانایی دارد. ایشام فردی بامطالعه سخنور و باسوادند.

دامنه برای ایشان که روحانیی خوش مرام و خوش کلام است، آرزوی سلامتی و توفیقات دارد. در این روز عید غدیر از خدا می طلبم این روحانی بزرگوار و مهربان و فاضل را همواره توفیقاتی دهد تا راه علوی را هم بپیماید و هم مبلّغ و معرّفش باشد. بعون الله تعالی. 

جناب حجت الاسلام شیخ علی ربانی. شهریور 1394. مزار دارابکلا. عکاس: رنگین کمان. در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٠ مهر ۱۳٩٤ ، ۳:٥٥ ‎ب.ظ

پست 1334 : به توضیح دامنه : به نام خدا. برپایی جشن خیابانی در محله ی بازارگونه ی مرحوم مشدی روستای دارابکلا با میزبانی هیات سیدالشهداء دارابکلا. رهگذران به یُمن برکت عید خجسته ی غدیر، با دستان اعضای این هیات مذهبی شیرین کام شدند.

دامنه از این هیات منظم و دارای نیروهای خوب مذهبی، تشکر ویژه دارد و تبریک می گوید، خصوصا" به ذاکر بامرام این هیات جناب آقاخلیل شاه علیعکس ها  ارسالی امروز 9 مهر 1394 جناب "یک دوست" و "دارکلایی ریکا" و جناب حاج حسین رنگین کمان است به دامنه. با تشکر از هر سه گرامی.

جلوی فروشگاه آقاپرویز شاه علی. ارسالی جناب یک دوست به تلگرام دامنه. 9 مهر 1394. بقیه در اینجا

پنجشنبه ٩ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:۳۳ ‎ب.ظ

پست 1333 : به ذوق دامنه : قسمت 31 . به نام خدا. به مناسبت عید خجسته ی غدیر خم و روز ولایت پذیری مومنان به امامت آسمانی حضرت وصی، امیر مومنان علی علیه السلام و روز زاویه گیری معاندان از ولایت الهی آن امام هُمام ، چند سخن از دو انسان اسوه و کامل که مکتب اسلام را با یاری هم بر ما به ارمغان رسانده اند، می آورم:

رسول خاتم(ص): مَثَل دو دوست و دو برادر، مانند دو دستی ست که یکدیگر را شست و شو می دهند.

حضرت وصی؛ علی (ع): در آن هنگام که اسلام غروب می کند و چونان شُتری درراه مانده، دُم خود را می جُنباند و گردن به زمین می چسباند؛ او (مهدی موعود) پنهان خواهد شد. ( از خطبه ی 182 نهج البلاغه)

پیامبر اسلام (ص) همه ی اطلاعات را به من سپرده است... هیچ حادثه ای بر من نگذشت جز آن که در گوشم نجوا کرد و مرا مطّلع ساخت. ( از خطبه ی 175 نهج البلاغه )

من با دو کس پیکار می کنم؛ کسی که چیزی را ادّعا کند که از آن او نباشد، و آن کس که از اَدای حق، سر باز زند. ( از خطبه ی 173 نهج البلاغه )

نجف. آخرین عکس دامنه از حرم امام علی. 7 دی 1393. روز وداع غم انگیز و بازگشتم به ایران

پنجشنبه ٩ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٥٩ ‎ق.ظ

پست 1332 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 17 : (دامنه: متنی ست از استاد حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدشفیعی مازندرانی که در سال 1381 در شماره ی 59 مجلّه ی مشهور معرفت به چاپ رسیده است. ایشان پیشتر از این، کتاب اخلاقی و روایی با عنوان زهد اسلامی نیز منتشر نمودند. ضمن سلام و احترام به این روحانی عزیز و بزرگوار، با هم به مناسبت عید فرخنده و جاویدان غدیر، متن مستند و مستدل ایشان را در باره ی وارستگی امام علی علیه السلام می خوانیم:)

"مقدمه: زهد در لغت به معناى ناچیز انگاشتن1، بى مهرى و بى اعتنایى2، پرهیز کردن و ترک کردن3 آمده است. امّا در معارف اسلامى، اصطلاح زهد، از معناى خاصى برخوردار است; زهد در مقابل حرص و آز و دنیاپرستى قراردارد. علامه نراقى در جامع السعادات مى نویسد: «ضدّ حبّ الدنیا و الرغبة الیها زهد»4 علامه طریحى در مجمع البحرین یادآور مى شود: «الزهد من الشیىء خلاف الرغبة فیه»5 و راغب در مفردات، ماده زهد مى نویسد: «والزهد فی الشیىء الراغب عنه». از این روست که علامه امینى در الغدیر مى نویسد: «ناگفته پیداست که زهد پیشگى با کسب  مال مشروع تضادى ندارد; زیرا حقیقت زهد آن است که مال و ثروت، مالک تو نباشد، نه آن که تو مالک آن نباشى.»6 بقیه در ادامه مطلب


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ٩ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 1331

به قلم تنسر 44 : "دروغ ودروغگو. به نام ایزد منان،یکتای عالم.درود وسلام بی ریا به دامنه ودامنه خوانان گرامی. دروغ شاخصه ای که ویرانی آن،بطن جامعه را فرا گیرد،جز نابودی چیزی به ارمغان ندارد. در قران کریم کتاب فرستاده شده خداوند رحیم به حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت،برای هریک از گناهان کیفر خواستی در نظر گرفته،مانند احکام سنگسار، قطع دست، تازیانه و غیره برای جرم ها و گناه های مشخص. ولی دروغ که مهلک ترین اینهاست ،دروغگو را دشمن خدا می داند وکیفرش در دادگاه خداوند بررسی می شود،بدترین وضیعت انسان همان دشمنی با خداست واین خود رذایل دیگر را به همراه دارد.از این باب بود که بیش از 2500 سال پیش بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۳۸ ‎ب.ظ

پست 1330 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 38 : " حوزة علمیّة قم: سیّد حسین شفیعی دارابی. مکّة مکرّمه: روز چهار شنبه 8/7/94 ش مطابق با 16 ذی الحجّه الحرام 1436ق. سپاس از کامنت گذار " خواص شناس باشید ". بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. جناب کامنت گذار «خواصّ شناس باشید» سلام علیک. پس از بازگشت از صحرای مقدّس عرفات و دو وادی معزّز مشعر و منا، در اوّلین مراجعه ام به وبلاگ «دامنه» توفیق داشتم تا ازمفاد نقد جنابعالی به شیوة نقد مدیر محترم «دامنه» نسبت به بخشی از «تسلیت نامة» اینجانب  به مناسبت فوت عالم فرهیخته، مرحوم آیه الله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی، و نیز پاسخ وی به این نقد مطّلع گردم؛ ( دامنه: منظور پست 1311 مورخ 31 شهریور 13944 است،اینجا  که متنی ست به قلم دامنه در پاسخ به انتقاد کامنت گذاری به اسم " خواص شناس باشید" از دامنه در باره ی نحوه ی پاسخم به حجت الاسلام آق سید حسین شفیعی ) ضمن سپاس از این اقدام شایسته و قابل تقدیرتان، نکاتی را به شرح ذیل یادآور می شوم: بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۳۳ ‎ب.ظ

پست 1329 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی 37 : گزارش حج 9 . " حوزةعلمیّة قم- سیّد حسین شفیعی دارابی: مکّة مکرّمه، ساعت 10روز سه شنبه (7/7/94ش؛ مطابق با روز پانزدهم ذی الحجّه الحرام 1436ق). نمودی از «سفرنامة حجّ» (7). سوگنامة فاجعة «مَنا». بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. قبل از ذکر سخنی پیرامون عنوان این نوشته، بیان دو نکته را سودمند میدانم:

1- فرا رسیدن 15 ذی الحجه الحرام 1436ق؛ که مصادف است با سال روز ولادت امام هادی (علیه السّلام) را به همة محبّان آن امام همام به ویژه به خوانندگان ارجمند این نوشته، تبریک عرض می کنم؛ این واقعة مبارک در نیمة ماه جاری سال 212ق در یکی از محلّه های مدینه به نام « صریا» رخ داده است؛ هم زمانی تدوین این نوشته با زاد روز این امام بزرگوار را به فال نیک می گیرم؛ امّید وارم در پرتو نور هدایتش، از شرّ برآمدة از ضلالت و گمراهی در امان باشیم. بی شکّ، بصیرت افزائی، یکی از خدمات بزرگ آن حجّت بزرگ الهی در عرصة فرهنگی محسوب می شود؛ از باب نمونه: آن حضرت در بارة ضرورت وجود کارشناسان دینی ماهر و عظمت نقش آنان فرموده است: «اگر بعد از غیبت قائم ما نبود وجود علمائی که (مردم را) به سوی او (فرا) می خوانند و به وجود او رهنمون می شوند و با حجت های الهی از دین او دفاع می کنند و بندگان ناتوان خدا را از دام ابلیس و پیروان او می رهانند، بی گمان همة مردم از دین خدا بر می گشتند» (علّامة مجلسی، بحار الأنوار، ج2، ص6) ؛

2- از زمان تدوین و نشر قسم ششم این سفرنامة (یکشنبه 29/ 6/ 1394ش مطابق با شب هفتم ماه ذی الحجّه الحرام 1436ق) تا کنون، حدود 9 روز می گذرد؛ در آن نوشته، سخنان کوتاهی را پیرامون حادثة غمبار روز جمعه 20 شهریورماه 94ش، حوالی ساعت 17 به وقت محلی در مسجد الحرام (؛ یعنی سقوط مرگبارجرثقیل و مجروح و کشته شدن جمعی از زائران ایرانی و غیر ایرانی در حال انجام طواف و نماز) بنگارم؛ انتظارم این بود که پس از بازگشت از عرفات و مشعر و منا، پیرامون این سرزمین های مقدّس و ارمغان های والای برآمدة از وقوف در این مکان های ارجمند، و مراسم همیشه در یاد «برائت از مشرکین» و غیره مطلبی بنگارم؛ امّا نا باورانه باید از پرداختن به آن ها در این نوشته چشم پوشی نمایم، و در پرتو حادثه ای سنگین تر و فاجعه ای غمبار تر (؛ یعنی حادثة بسیار سنگین و فراموش نشدنی رخ دادة در خیابان 204 منا)، بقیه در ادامه ی مطلب

صحنه ی غم انگیز منا. ارسالی حجت الاسلام سیدحسین شفیعی از مکه به تلگرام دامنه

خیلی دردناک است و وحشتناک. ارسالی حجت الاسلام سیدحسین شفیعی به تلگرام دامنه


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳٩٤ ، ۳:٢۳ ‎ب.ظ

پست 1328

بهشرح دامنه : قسمت 14 : به نام خدا. کتاب 240 صفحه ی اثر مرکّب، نوشته ی دارن هاردی، از سری کتاب هایی ست که اغلب سعی می کنند نکته ها و فرمول های آن را یک بار هم که شده، مرور کنند. از آنجایی که ممکن است برخی از دامنه خوانان از دسترسی آسان به این نوع آثار در مضیقه باشند، طبق روال معمولم در این سلسله پست فرهنگی، این کتاب را که مطالعه نمودم، معرفی کردم و چهار نکته از لابلای آن برگزیدم:

در صفحه ی 133 آمده است: معیار شناخت یک انسان، موضع او در زمان آسایش و آسودگی نیست بلکه موضع او در گیر و دار چالش هاست.

در صفحه ی 177 آمده است: با شخصی همراه شوید که فکر می کنید بهترین، عالی ترین  و موفق ترین شخص در عرصه ی مدّ نظرتان است.

در صفحه ی 24 چنین درج شده است: انیشتین گفت " ترکیب شدن، هشتمین مورد عجایب جهان است" برای این که موفقیت های تان را مرکّب کنید این کتاب فوق العاده از دارن هاردی را  بخوانید، درک کنید و کامل به کار ببندید.

در صفحه ی 150 آمده است: ریتم رفتاری تان را پیدا کنید. رفتارهای منظم روزانه تان را به یک رویّه تبدیل کنید. مانند به حرکت در آمدن چرخ های لوکوموتیو قطار. و با این نظم و روال به ریتم رفتاری خودتان مشتاق باقی بمانید.

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳٩٤ ، ٧:٥٩ ‎ق.ظ

پست 1326 : به سُرایش حجت الاسلام شفیعی مازندرانی 16 : به نام خدا. دو قطعه شعر به سُرایش استاد حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شفیعی مازندرانی، یکی در باره ی فاجعه ی منا در مکه و دیگری در مورد ولایت علی علیه السلام که با هم آن را زمزمه می کنیم. با سلام دامنه به ایشان و سپاس بی کران از زحمات فراوان علمی و ترویج دینی شان:

1- در باره ی فاجعه ی منا

آه از ستم ابتر آن قوم جفا کار   کز فتنه یشان دیده حج است چه خونبار

نفرین به همه آل سعود صف صهیون   آن ابر سیاهی که بود حامل صد نار

نار یمن و نار منا، جرّثقیلش*   وهابی بد مست که داعش کند اِصدار

افسوس که اینان همگان ابرهه سانند   مَر کعبه ئیان را غم جانکاه پدیدار

بین زائر مظلوم دیار حرم امن   در خاک فتادند، منا گشت عزا دار

احرام به قامت به سوی عرش پریدند   از آل شهیدند قتیل ره دلدار

آن جمله که مصدوم طریق جمراتند   جانباز سرافراز صف قبله ی دادار

گویند هزاران رقم کشته و مجروح ست   گمگشته آنروز منا نیز چه بسیار

حکام سعودی که امیر ظلماتند   چون فیلسواران به غرورند گرفتار

یا رب برسان طیر ابابیل حرم را   سجیل زند بر سر بیداد جفا کار

بر گو تو شفیعی به در صاحب ایام   صد تسلیت از این غم و زین داغ دل آزار

*: حکام سعودی چند روز قبل از غائله ی منا از راه سقوط جرثقیل به سر مسجد الحرام بسیاری از حجاج کشورهای اسلامی را کشته و مصدوم کرده بودند. بقیه در ادامه ی مطلب

 
حجة الاسلام شفیعی مازندرانی سمت راست در حال سخنرانی درجمع هیات قمر بنی هاشم بالامحله دارابکلا. اربعین سال 1393 . قم. دو روحانی دیگر حجج اسلام حاج شیخ اسماعیل دارابکلایی و آق سیدحسین شفیعی. عکاس: حمیدرضا شهابی

ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٧ مهر ۱۳٩٤ ، ۱۱:۱۳ ‎ق.ظ

پست 1325 : به قلم دامنه : به نام خدا. به درخواست دوست گرامی ام سید ادریس صباغ نوشتن این پست را اجابت کردم. گرچه خودم نیز در صدد بودم اطلاعات دقیق تر جمع آوری کنم و سپس متنم را بنویسم ولی این تعجیل هم خود حکمتی ست. اول ترسیم کنم حاجیان مظلوم در کدام مرحله از حج تمتّع، قربانی حادثه ی دردناک شدند و با تاسف و غم آلود نتوانستند به ذبح و قربانی کردن در راه عشق به معبود و خدا برسند.

طبق تصویر اول حجّاج در راه عمل به مرحله ی چهارم یعنی رفتن به جمرات و سنگ زدن به بت شیطان، گرفتار این فاجعه ی عظیم شدند. صحرای عرفات و منا منطقه ای ست خالی از سکنه و از مکان های خاص مناسک 13 مرحله ای حج تمتّع است. آنها روز قبل از صحرای عرفات برگشتند  و در محل مشعرالحرام وقوف کردند و آنگاه صبح زود به سوی محل جمرات از راه تعیین شده یعنی خیابان 204 حرکت کردند. و در نقطه ی اتصال به خیابان دیگر منتهی به محل جمرات، دچار دردناک ترین حادثه ی تاریخ مناسک حج شدند. تصویر دوم.

خیلی واضح است اعمال چند مرحله ای بیرون مکه و کعبه در صحرای عرفات و منا و مشعر و جمرات زیر گرمای داغ آفتاب و در لباس اِحرام است و بسی هم شاقّ است و پی در پی و منظم و دارای شرائط شرعی خاص. حجاج در در این مراحل چندگانه دچار ضعف جسمانی و تشنگی و نحیف شدن می شوند که با کمترین حادثه دچار آسیب ویرانگر می شوند.

از همین جاست که انتظار منطقی و شرعی مطرح می شود که دست اندکاران اجرایی مناسک عظیم و میلیونی حج تمتع در عربستان باید برای سهولت انجام مناسک و مراسم و مراحل شرعی و قرآنی و منصوص آن، با پول هایی که زئران برای بیت الله الحرام هزینه می کنند خدمات مدرن، پیشرفته و مدیریت شده ارائه دهند.

اما آنان به تحلیل دامنه میلیون ها حاجی کشورهایی مثل ایران و آفریقا و هند و پاکستان و ملیّت های دیگر را به چشم تحقیر و فقر و مستضعف و منحرف و حتی برخی از جمله شیعه را که به آیین وهّابیت اعتنایی ندارن، کافر می دانند. و شاید همین دیدگاه اعتقادی و نگاه تحقیرآمیز، موجب است آنان نه به خدمات به حجاج فکر کنند و نه تدبیر و تسهیل پیشه سازند و نه اساسا" دل شان برای سختی کشیدن های حاجیان سایر بلاد می سوزد.

هیچ ترحّم و حسّ همنوعی در کیش منحرف وهّابیت نسبت به سایر فرقه های مذهبی مسلمان وجود ندارد. پول و تیغ سلاح همیشگی این کیش بدعت و ابداعی ست. درآمدهای میلیاردی از این راه را اغلب صرف عیّاشی ها و هرزه گری های شان می کنند. جمعیت میلیونی را در چند خیابان منتهی به جمرات محدود می کنند و جان حاجی ها را با بی کفایتی و بی خیالی در خطر می اندازند و هیچ هم به فکر جان و رفاه حال انسان های در حال حج کردن نیستند.

این قوم، حج را اشغال کردند و مشاهد مشرفه را در محاصره ی خود درآوردند. باید راهی جست، ولی همه می دانیم جهان اسلام آبستن حوادث مدیریت شده ی امپریالیسم جهانی و صهیونیسم نژادپرست و عیّاشی های برخی اعراب است. باید رنج را تحمل کنیم و به روشنگری مدبّرانه و اقدام های غیربحران ساز همت کنیم.

روح حاجیان مظلوم ( که مهاجر الی الله بودند، و موفق به رمی شیطان نشدند و از قربانی کردن بازماندند و خود قربانی فاجعه آمیز تکبّر و تفاخر شاهزاده ی رفاه زده ی سعودی شدند) شاد و جاویدان باد. صلوات بر محمد و آل محمد. 

سیزده عمل شاقّی ولی شوقی، عشقی، شوری و شعوری

خیابان های منتهی به جمرات برای سنگ زدن شیطان (رمی جمرات) از مناسک واجب حج تمتع

سه‌شنبه ٧ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:٠٩ ‎ق.ظ

پست 1323 : به شرح دامنه : به نام خدا. دو تابلوی زیر به خوشنویسی جناب حجةالاسلام والمسلمین سید احمدآقا شفیعی دارابی مدیر محترم حوزه ی علمیه ی مصطفی خان ساری که آن را به تلگرام دامنه ارسال کردند، تقدیم تان می شود. با سلام و سپاس فراوان از ایشان که دارای فضایل هستند و محبت و لطف دارند.

جهانیان همه گر منع کنند از عشق _ من آن کنم که خداوندگار فرماید

تابلوی مکارم اخلاق: سخن رسول خدا (ص): انّی بعثتُ لاتُمم مکارم الاخلاق

دوشنبه ٦ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۳۱ ‎ق.ظ

پست 1322 : به زیرنویس دامنه : به نام خدا. تصاویری از دبیرستان نمونه دولتی دارابکلا و محیط اطراف این فضای آموزشی منطقه ی میاندورود. ارسالی هنرمندانه ی جناب یک دوست به تلگرام دامنه. از این همه اهتمام ایشان برای نشان دادن سه فضای مجزای آموزشی محل طی چند روز گذشته، صمیمانه ممنونم و طالب دعای خیر.

نمای دبیرستان نمونه دولتی دارابکلا. از زاویه ی انجیر دلنگه ی دارابکلا. یادش به خیر با آن هم خاطرات هم نسلی های مان. 31 شهریور 1394. بقیه در اینجا

دوشنبه ٦ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:٢٩ ‎ق.ظ

پست 1321 : به قلم دامنه : به نام خدا. این یک آسیب شناسی عمومی ست از فضای جغرافیایی و انسانی و زیستی دارابکلا. روزی بین ساعت 2 تا 4 عصر در منزلی در مجاور خیابان اصلی دارابکلا دعوت بودم. دیدم برای گفت و شنود در هر چند لحظه باید سکوت کنی تا حرفت را به طرف مقابلت برسانی.

دقیقه گذاشتم و ثبت کردم، دیدم در فاصله ی 5 دقیقه، دقیقا" 29 موتورسیکلت با صدای ناهنجار  و سرعت مَهیب از برِ این خانه ی مسکونی رد شدند. علاوه بر آن به گمانم به همین تعداد، ماشین نیز عبور کرد. نتیجه ی قطعی این بود، آلودگی صوتی برای خانه های برِ خیابان بسیار خطرناک و شدیدا" موجب آزار رسانی ست. بگذرم از شرح ماجرا. اما این تست نشان داد:

1- به نظر می رسد کمتر کسی حتی جوان و نوجوان میلی برای پیاده روی دارد. حتی برای کوچکترین کار در کوتاه ترین مسافت یا با موتور و یا با ماشین طی طریق می کنند.

2- برای برخی ها زیاد مهم نبود گاز موتور را در مجاور خانه های مسکونی تا چقدر فشار دهند و صداهای گوشخراش خلق کنند و خلق خدا را آزار رسانند.

3- یقین حاصل شد دارابکلا دیگر روستا نیست، شهر شده است با همه ی آلودگی هایش. طی همین مدت دقیق شدم ببینم آیا غیر از صداهای اگزوز موتور و ماشین، صداهای زیبای ساکنان روستا می آید؟ دیدم نه. اصلا" و ابدا". یعنی نه صدای جیک جیک جیکا و گنجشک بود. نه مگ مگ سیکا و اردک. نه هوم هوم کبوتر. نه حتی قارفار کلاغ و میعومیعو های گربه. گویا روستا تهی شده است از این همه صوت ها و نغمه ها و مانورهای آشنا.

4- بقیه را می گذارم بر عهده ی دل گپی های شما.

این هم دارابکلای زیبا که داخلش سر و صدای موتور و ماشین و تریلر و تراکتور جا را برای صوت خروس و سیکا و جیکا تنگ کرده است. ارسالی جناب یک دوست به تلگرام دامنه

دوشنبه ٦ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۱٧ ‎ق.ظ

پست 1320 : به قلم دامنه : قسمت یکصد و چهارم. به نام خدا. دنگ شیائو پینگ رهبر اسبق کشور کمونیستی چین، گفته بود چین برای قدرتمندشدن، نیازمند پنجاه سال صلح با نظام بین  الملل است. با این جمله به یاد چه می افتیم؟ یکی از این گزینه ها از نظر دامنه این است که بگوییم:

وقتی برای قدرتمندشدن یک کشور تا این مقدار زمان صلح آمیز نیازمند است، آیا بشر برای اقتدار روحانی و معنوی خویش محتاج صلح و تعامل و تبادل با نظام انسانیت نیست؟ انسان تا کی می خواهد هم خود را گول زند و هم با صدها حیله و کینه و دروغ و فریب و فساد و هرزگی دیگران را اغفال کند!؟ روح و جان مان بیش از چین و ماچین به بیش از 50 سال زمان صلح آمیز نیازمند است، حتی به سنّت الهی این روند میان آدمی اَزلی و ابدی ست.

میانکاله بهشهر. ارسالی جناب یک دوست به تلگرام دامنه. جمعه 3 مهر 1394

یکشنبه ٥ مهر ۱۳٩٤ ، ٤:٠۳ ‎ب.ظ

پست 1319

به خبر دامنه : به نام خدا. وبلاگ  مهد کودک ملکه های کوچولو، به مدیریت خواهر ارجمند و  بزرگوارم موسوی، عکس های دیدنی از مراسم دیروز دبستان شهید مهاجر دارابکلا گذاشتند که خود ایشان در آن دبستان به شغل شریف معلّمی مشغول هستند. ضمن سلام صمیمانه  به ایشان و همکاران محترم شان، سال تحصیلی 94 را تبریک می گویم و امید دارم همواره در مسیر فرهنگی و آموزشی تان توفیق و سلامتی و نشاط داشته باشین. با هم تصاویر وبلاگ شان را می بینیم. آدرس وبلاگ در پیوند ۵ دامنه. و آدرس این پست اینجا

بچه های ی خوب و زیبای دوره ی آمادگی. این خوش تیپ زیبای ردبف اول هم پسر آقا مجید مهاجر ( حاج ابراهیم مهاجر) است که عمیق و زیبا نگاه می کند به نمایش ها. آفرین به این نظم

یکشنبه ٥ مهر ۱۳٩٤ ، ۸:۳٥ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد