دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب اردیبهشت 1394 دامنه

پست 853 : به ذوق دامنه : قسمت 8. به نام خدا. صوفی می گوید: زمانه با تو نسازد، تو با زمانه بساز. ولی اقبال لاهوری می گوید: زمانه با تو نسازد، تو با زمانه بستیز.


وو

پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٢٢ ‎ب.ظ
پست 851 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی :به نام خدا. جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سید محمد شفیعی مازندرانی استاد محترم حوزه و دانشگاه و شاعر و نویسنده، در اواخر دیشب متن پاسخ خود را از طریق یکی از دوستان فاضل و ارجمند دامنه، به دامنه ارسال نمودند که صبح رویت شد و هم اینک منتشر می شود. ضمن سلام خالصانه و ادب و احترام ویژه به ایشان که اراداتم برای آن بزرگوار مسجّل است؛ باهم متن پاسخ شان را می خوانیم. قسمت های رنگی در میانه ی متن پاسخ، توضحیات ضروری دامنه است
بقیه ادامه
  
بسمه تعالی. پاسخ به شُبهه « دور » راجع به برخی نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران؛ بررسی راز وجود مجلس خبرگان. جناب آقا ابراهیم طالبی دارابی مدیر معزز وبلاگ دامنه دارابکلا سلام علیکم. از پرسش های خوب شما متشکرم. در پاسخ به پرسش شما مطالبی به عرض می رسد

1. مرقوم فرمودید "حدیث موثق ..." جهت مزید اطلاع به عرض می رسد که احادیث ما از حیث اعتبار اسنادی به چهار دسته تقسیم می شوند. الف.
حدیث صحیح (حدیثی که تمام سلسله اسنادش شیعه دوازده امامی بوده و عدالت همه آنها به اثبات رسیده باشد) ب. حدیث حسن (حدیثی که تمام اسنادش شیعه دوازده امامی بوده ولی عدالت بعضی از آنها صد در صد اثبات نشده باشد) ج. حدیث موثق: (حدیثی که سلسله اسناد آن غیر شیعه بوده ولی عدالت آنها اثبات شده باشد) د. حدیث ضعیف: (حدیثی که سلسله اسناد آن غیر شیعی و عدالت همه آنها اثبات نشده باشد). البته حدیث مورد نظر یعنی "و اما من کان من الفقها ..." که در مقاله این جانب مورد توجه شما نیز قرار گرفت از جمله احادیث صحیح است نه موثق ( رجوع شود به نرم افزار درایه النور ذیل همین حدیث). و از این که این حدیث صحیح را جناب عالی به عنوان حدیث موثق معرفی کردید به نظر می رسد که قصد کم لطفی نسبت به این حدیث نداشتید و به طور ناخواسته این عمل صورت گرفت.دامنه : حتی صاحب الغدیر مرحوم آیت الله علامه امینی هم کتاب شریف خود را از منابع اهل سنّت انباشت نمودند. دامنه قصد سوئی نداشت، در مطالعاتی که سالهای پیش در این باره داشت؛ این حدیث را موثّق یافت و راوی آن را از اهل سنت. لذا اگر پنداشت دامنه، سهوا" خَلط و خطاست، پوزش می طلبم.  ) .

2. شما مستحضرید که حدیث مورد نظر طولانی است بیش از یک صفحه کتاب است ( وسائل الشیعه جلد 27 صفحه 131 را ملاحظه فرمایید) و چون بنده در صدد شرح همه 
بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٤٤ ‎ب.ظ

پست 849 : به توضیح دامنه : به نام خدا. تصاویر زیر بخشی از نقاشی های یک دختر محجوب و مومن و مذهبی دیار دیدنی دارابکلاست. او فامیل درجه ی یک دامنه است و دامنه برای وی و اعضای خانواده ی بافضل و ایمانش ارزش و احترام خاصّی قائل است.

خدایا در دل او ایمان و ذوق را همچنان حفظ فرما. و وی را در نیل به کمالات و فضائل مُعین باش.دامنه برای وی آرزوی سربلندی و رسیدن به اوج و شکوه می کند. ادامۀ مطلب

سه‌شنبه ٢٩ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۸:٥٤ ‎ب.ظ
پست 846
به انتخاب دامنه : قسمت 87. به نام خدا. هیچ چیزی را بیشتر از این دوست ندارم که آدمی را ملاقات کنم که با من فرق داشته باشد. این جمله ایی ست از ماکس مولر ( 1900- 18233) مورّخ ادیان و از پیشگامان مطالعات تطبیقی ادیان. از نظر او هنر زندگی این است که یاد بگیریم یکدیگر را بفهمیم. زیرا او معتقد است متفاوت بودن درس علم الادیان تطبیقی ست. دامنه بیفزاید که این لیف روح، بشدّت محتاج داشتن دو گوش تیز وشنواست. یعنی شنیدن، همیشه بیش از گفتن. با آرزوی تقویت ظرفیت اجرای این سخن نَغز ماکس مولر

 

یکشنبه ٢٧ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٩:٢٠ ‎ب.ظ

پست 844 : به ذوق دامنه: به نام خدا. قسمت 7. آفرینش «برای» دارد. باید به تعقیبِ برای ها اهتمام کنیم. (منبع: شهید آیت الله مرتضی مطهری. آشنایی با قرآن جلد 7. ص 133)

هر کس در پی کاری و هدفی ست. جهت ها متنوع اند مثل این دو پیمایشگر ژیان جناب  آقای کشاورز اسرمی و سمند دامنه؛ ولی مقصد همه ی انسان ها طبق الگوی صُنع الهی و آفرینش خدایی، واحده ؛یعنی توحید. عکاس: آسید. تیرنگ گردی دارابکلا

سه‌شنبه ٢٢ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٧:۱٤ ‎ق.ظ
پست 843
 
به انتخاب دامنه : به نام خدا. در صفحه ی 110 کتاب شریف " معراج السعاده " ی ملا احمد نراقی  که آن را مدتها پیش یک دوست بسی دوست به دامنه اِهداء نموده بود، چنین آمده است: خواطر محموده و افکار حسنه پنج قسم است: اول: ذکر قلبی و یاد خدا در دل. دوم: تفکر در مسائل علمیه و معارف حقانیه. سوم: تذکر بی وفایی دنیا و عبرت گرفتن از گذشتگان و تقلُّبات و تغییرات احوال. چهارم: تامّل در عجایب صُنع ( یعنی صناعت و آفرینش ) پروردگار. پنجم: تذکر احوال و اعمالی که از خود شخص، سر زده است. دامنه در پست قبلی این سلسله بحث متذکر شده بود که : " به نام خدا. به اطلاع برسانم که از این پس علاوه بر معرفی کتاب در دامنه، سلسله مطالبی کوتاه با عنوان " صفحه ی 110 " در دامنه منتشر می شود که انتخاب یک متن کوتاه از صفحه ی صد و دهم هر کتابی که برمی گزینم است. علت انتخاب نام صفحه ی 110 اولا" معادل حروف ابجد نام امیر مومنان علی علیه السّلام است و هم معدّل نمک.
سه‌شنبه ٢٢ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٠٢ ‎ق.ظ

پست 841 : به انتخاب دامنه : به نام خدا. قسمت 86. مقامات راه دین دو قسم است: قسمی وسیله اند و قسمی مقصد. وسیله ها مانند: توبه. صبر. خوف. زهد. فقر. محاسبه. و مقاصد و نهایات مانند: محبت. شوق. رضا. توحید. توکل. (منبع: کشف الاسرار میبدی ص 180. برداشت آزاد دامنه از بحث تفسیر آیه ی 59 سوره ی مبارکه ی نمل)

اوسا. از نمای تپه غربی دارابکلا. آن کوه برف چلمه کوه است. ارسالی جناب یک دوست به دامنه. 2 اردیبهشت 1394

دوشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٠۸ ‎ق.ظ

پست 839 : به قلم دامنه. به نام خدا. قسمت 7. این هم سازه ای فرهنگی یعنی کتابخانه ی سعادت،  از مواد پسماندها در قم. در بخش ورودی شهرداری قم. قم در همه ی زمینه ها پیشتازه. این هم یک نمونه ی خوب زیست محیطی.



کتابخانه ی سعادت. ورودی ساختمام شهردای قم. سازه ای با پسماندها

یکشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٩:٠٧ ‎ق.ظ

پست 838 : به قلم دامنه: به نام خدا. سه نکته ی مهم دامنه در این پست این است: نکته ی نخستین: گویا برخی ها فکر می کنند لیقوم النّاسُ بالقسط یعنی همین زندگی های قسطی: قسط مسکن. قسط مهریه! قسط مدفن! قسط لیزینگ ماشین. قسط ازدواج. قسط تا خرخره قرض و قروض خرت و پرت ها. این است قیام به قسط!!؟ این از نکته ی نخست که طنزیه بود.

نکته ی وسطین: بعضی از مواد خوراکی که کلسترول موجود در خون را کنترل و متعادل نگه می دارد و نمی گذارد در رگ رسوب ایجاد کند عبارت اند از : سویا. حبوبات. ماهی. سیر. اسفناج. گردو. بادام. چای. شکلات تلخ و سیاه رنگ. پس یادت باشه به شکم گرسنگی حادّ نده که فشارت بیفتد و بی نای و رمق شوی.

نکته ی آخرین: تجمل طلبی و اشتهاء های سیری ناپذیر و توقّعات فراوان میان برخی از اعضای اصلی خانواده ها در سال های اخیر و نیز اسراف کاری های شدید میان آنها، موجب شده است، برخی نه دچار " طلاق عینی " که شرم آوری دارد و بازتاب وسیع؛ بلکه مبتلاء به " طلاق عاطفی " شوند که مخفی و زیرزمینی ست و بی بازتاب بیرونی. و ما و شما و همه می دانیم که طلاق عاطفی مضمحل کننده ترین نوع جدایی هاست.این سومین نکته ی اجتماعی را؛ دامنه از روی " بررسی یک گزارش " روایت آزاد نموده است.

آری دامنه خلاصه گوید و زیاد طول ندهد. از مرحوم پوریای ولی این دوبیتی زیر، خوب در ذهن دامنه مانده:

ای خواجه در این جهان چرا بی خبری

روز و شبان در طلب سیم و زری

سرمایه ی تو از این جهان یک کفن است

آن هم به گمان بَری یا نبَری

ای ای .... فقط همین و تِک میم

بَه بَه. چون می داند به قول پوریای ولی فقط کفنش را می برد

شنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٥:۳٧ ‎ب.ظ

پست 836 : به نام خدا. دو برادر و خواهر مهربون. عکس های ارسالی به وات سپ دامنه.

بهنام رجبی دارابی. تیرنگ گردی. 17 اردیبهشت 1394 . عکاس هر دو عکس: ام البنین دارابکلایی

فاطمه رجبی دارابی دختر خواهرزاده و باجناقم حسن

شنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱:٠۱ ‎ب.ظ

پست 835 : به قلم دامنه. به نام خدا. رهبر معظم انقلاب در تازه ترین سخنان انقلابی و شجاعانه ی ضد آمریکایی، مطلب مهمی را به جهان گوشزد کردند که دامنه حیف دانست بآسانی از کنارش بگذرد. ضمن سپاس بی کران از موضع پرشور ضد امپریالیستی رهبر معظم انقلاب، سخن بسیار صریح شان را با هم می خوانیم:

«من نمی‌ فهمم مذاکره در زیر شبَح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این‌جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره ی زیر سایه ی تهدید را برنمی تابد. چرا تهدید می‌کنند؟ چرا غلط زیادی می‌کنند؟ می‌گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله ی  نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می‌کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا - آن‌ وقت هم تهدید می‌کردند - گفتم دوران بزن‌ و در رو تمام شده؛ این‌ جور نیست که شما بگویید می‌زنیم و در می رویم؛ نخیر، پا‌هایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران‌‌ رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.»

دامنه معتقد است جبهه ی ضد امپریالیستی را باید با چنین مواضع عاشورایی همواره تقویت و حفظ کرد.

دیدار دکتر محمد جواد ظریف رئیس تیم مذاکره کننده با آمریکا با رهبر معظم انقلاب

جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٤:٢٠ ‎ب.ظ

پست 833 : به قلم دامنه : 8. به نام خدا. قسمت 6. کفتار حیوانی عجیب الخلقه و دارای ویژگی های خاص شکاری، جسمانی و خُرافه ای و افسانه ای ست. چند نکته از این حیوان فقط جهت مزید اطلاع :

سیستم هضم کفتار بسیار قوی ست. گوارشش دارای مایعات اسیدی مختلفی ست که به آن قدرت می‌دهد که تمامی اجزای شکار خود شامل پوست، دندان، شاخ، استخوان ها، حتی سُم ها را هضم کند. از عجایب مهم خلقت کفتار یکی این است چون خوراکش لاشه های مُردار است، دستگاه گوارش آن بسیار با باکتری‌ها سازگار است.

از مهمترین عجایب و شگفتی های این حیوان؛ قهقهه و خنده ی کفتارهاست، که یک نوع رابطه ی صوتی میانشان ایجاد می کند و پیام های خاص و مرموزی میان کفتارها رد و بدل می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جسمانی استثنائی کفتارها، شکل اندام تناسلی خارجی جنس ماده آن است که شباهت زیادی به اندام تناسلی جنس نر دارد. به علت همین شباهت‌ها و فقدان تفاوت آشکار بین دو جنس، تشخیص جنس نر و ماده ی این حیوان از فاصله ی دور فقط با مشاهده ی نوک پستان انجام می‌شود.

پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٥:۳٥ ‎ب.ظ

پست831

به قلم دامنه : به نام خدا. ایام نوروز امسال در منزل یکی از دوستان که از فامیل های دامنه  است، مهمان بودم. وی به دلیل اشتیاق به تاریخ، این سند تاریخی را که در منزلش نگه داری می کند به دامنه ارائه نموده است؛ که در همان جا تصاویر اسناد عمومی زیر از روی گوشی موبایل ثبت شد. دامنه صمیمانه از این دوست ارجمند و خوش روحیه ی خود ممنون است و تشکر ویژه دارد.

نکته ی بسیار مهم در سخنرانی دکتر مصدق، اصطلاح مهم و بی نظیر " حکومت تراشی سفارت انگلیس " است. نیز مفاهیم مبارزه ی خارجی، اصلاح داخلی، مذاکره با آمریکا در دهه ی سی، و خنجر زدن داخلی ها از پشت.

دامنه جهت اطلاع علاقمندان این سند تاریخی عمومی را منتشر کرده است.

اسناد در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٩:۱٤ ‎ب.ظ

پست 830

به قلم دامنه : به نام خدا. قسمت 5. در انقلاب فرانسه دو گروه از اهمیت بیتشری برخوردار بودند: ژاکوبُن ها و ژیروندن ها. اعضای ژاکوبن چون در کُلوپ " سن ژاک " جلسه می گرفتند به این نام معروف شدند.  ژیروندن ها هم چون از ایالت " ژیروند " در جنو ب فرانسه بودند.

ژاکوبن ها، رادیکال، تند و انقلابی بودند و ضد سلطنت و روحانیت و اَشراف. رهبر آن خطیب و وکیل دعاویی به نام " ماکسی میلیان رُوبسپیر " بود.

شخصی به اسم گیوتین، پزشک فرانسوی دستگاه " گیوتین " را اختراع کرد که ژاکوبن ها با آن  سر 16000 نفر را در طی 16 ماه به گیوتین سپردند. ژاکوبن ها نهایتا" در مجلس فرانسه از قدرت

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٧:٠۳ ‎ق.ظ

پست 829 : به نام خدا. وبلاگ دارابکلا بهشت ساری با مدیریت جناب آقا باقر آریائی فر این جشن را به تصویر کشید. ضمن تبریک و سلام به دانش آموزان و آموزگاران و کارکنان و خصوصا" مدیر دبستان شهید محمدباقر مهاجر جناب احمد بابویه ذارابی.

احمد آقای بابویه مدیر ارجمند دبستان سمت راست. کنارش جناب آقای عرب خزائلی رئیس آموزش و پرورش شهرستان میاندورود. بقیه ی حاضرین عکس را نمی شناسم و سلام دارم به همه ی شون بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٩:٢٢ ‎ب.ظ

پست 821 : به قلم دامنه : به نام خدا. جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سید محمد شفیعی مازندرانی استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده و شاعر؛ در وبلاگ قله بصیرت سلسله مباحثی تحت عنوان سلسله مباحث مرجعیت علماء ربانی (قسمت ششم)   را منتشر می کند؛ دامنه در مورد قسمت ششم بحث ایشان دو پرسش دارد که هم در آن وبلاگ مطرح کرده است و هم در اینجا به اطلاع همگان رسانده می شود . متن کامنتی که به قله بصیرت فرستاده شد، این است:

سلام به قله ی بصیرت. سلام علیکم جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سید محمد شفیعی مازندرانی. ضمن سپاس از حضورتان در عرصه ی وبلاگ و عرضه ی متن و اشعار بر روی خوانندگان دارابکلایی؛ این متن تان را مطالعه کردم: دو پرسش می پرسم:

1- این روایت دنباله هم دارد، چرا معمولا دنباله ی آن نقل نمی شود؟  این روایت موثق تان را می گویم در متن: " فامّا من کان مِن الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه ".
2- بیعت با انتخابات آزاد و با نظارت مردم ( نه دولت ) چه افتراقاتی با هم دارد؟ ممنون می شوم به پرسش هایم، روشنی بیفزایید. التماس دعا.

سه‌شنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱٢:۳۳ ‎ب.ظ

پست 826: به ذوق دامنه : به نام خدا. قسمت 6 . یک بیت است به حجم بیت جهان و جان انسان و آن این است برای اهل ذوق عرفان:

تو را که داند، تو را تو دانی تو

تو را نداند کس، تو را تو دانی بَس

عکاس: آسید. رودخانه ی پیچ تند تیرنگ گردی دارابکلاست اینجا. 1387

سه‌شنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:۱۱ ‎ق.ظ

پست 825 : به قلم دامنه : به نام خدا. مطلع شدم ذاکر پیشکسوت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ؛ حاج سید کاظم شفیعی دارابی نیز امروز در روز بزرگ ما شیعیان یعنی وفات غم انگیز زینب کبرا سلام الله علیها، به دیار باقی شتافت. این غم بزرگ را به همه ی اعضای شریف این خاندان خوب و محترم و ذاکرین محل و خویشاوندانش تسلیت می گویم. دامنه این مرد شریف را یا در حال خواندن قرآن دیده، یا در حال ذکر دعا و تسبیح. و قدیمی ها او را در حال سینه زنی خوانی در تکیه برای امام حسین علیه السلام. خدا رحمتش کناد.

مرحوم حاج سید کاظم شفیعی دارابی ذاکر پیشکسوت اهلبیت (ع)

دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٤:٢۸ ‎ب.ظ

پست 824 : به قلم دامنه : به نام خدا. رفیق و برادر گرانقدرم حاج احمد آهنگر دقایق پیش از قم به دامنه اطلاع داد مادرشان به رحمت خدا پیوست. دامنه ضمن تسلیت ویژه  به دو رفیق عزادارش علیرضا آهنگر و حاج احمد آهنگر؛ این غم بزرگ فقدان مادر مهربان و مومن را به همه ی فرزندانش: رضیه، رقیه، حسن، مختار، ایوب، عمار تسلّا می دهد.

خدا بیامرزدش که مهمان نوازی های مکرر او هرگز در طول عمرمان از یاد نمی رود. آن چه او طی 35 سال حضورهای پی در پی مان در منزلشان، برایمان کرده، تماما" سخاوت بود و خنده و رضایت. ان شاء الله در این روز که وفات حضرت زینب کبرا سلام الله علیهاست با آن حضرت محشور شود.

آسید. سید علی اکبر. دامنه. حسن. حاج احمد. علیرضا. جعفر. عمو اکبر. 1384. عکاس: سیدرسول

دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ

پست 823

به نام خدا. این لیف روح هشتاد و پنجم توسط یکی دیگر از خوانندگان فرهیخته و بزرگوار دامنه که راضی به معرفی خود به خوانندگان نیست، به دامنه ارسال گردیده است. ضمن آرزوی سلامتی و توفیقات الهی و نیز درج آثار و برکات این سخن لیف روح برای وی؛ با هم آن را می خوانیم:

از امام صادق علیه السلام روایت شده است شش خصلت است که مومن را پس از مرگ سود بخشد: اول- فرزند صالح که برایش استغفار کند. دوم- قرآنی را که قرائت کرده. سوم- چاه آبی را که حفر کرده. چهارم- درختی که غَرس کرده. پنجم- صدقه یی که جاری نموده. ششم- سُنت حسَنه ای که بنیان نهاده است و پس از او همچنان به آن عمل شود. التماس دعا.

آبشار بلند و جاری دارابکلا. 1389 .عکاس: آسید

دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱۱:٠۱ ‎ق.ظ

پست 822 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی: به نام خدا. قسمت 5 . جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سیدحسین شفیعی دارابی استاد محترم حوزه و دانشگاه؛ قسمت پنجم پاسخ خود در مورد " نقد دامنه به ایشان در باره ی دکتر عبدالکریم سروش " را ارسال داشتند. ضمن سلام گرم به ایشان و ضرورت ابرازداشتن خوشحالی دامنه از این رویکرد خداپسندانه شان، متن ایشان را با هم می خوانیم: 

" سیّد حسین شفیعی دارابی ( حوزة علمیّة قم، مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی العالمیّه؛ تاریخ:14/ 2/ 1394ش؛ مطابق با 51ماه رجب1436ق؛ ساعت 7 صبح) پاسخ به نقد اخیر آقا ابراهیم ( مدیر محترم وبلاگ دامنه) (قسمت پنجم). بنام پرودگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت.سلام به آقا ابراهیم (مدیر محترم وبلاگ دامنه). سلام به جناب «نقطه چین» («...») و همة طالبان معرفت بیشتر و بهتر. سلام به نقش آفرینان در دو عرصة ارجمند علم و عمل. قبل از هرسخنی، بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ

پست 821 : به نام خدا. قسمت 6. وفات حضرت زینب است امشب و فردا. تسلیت دامنه را پذیرا باشید و متن برگزیده ی پرشور مرحوم دکتر علی شریعتی در وصف آن زن اُسوه ی تاریخ را:

ای زینب ... تو خود شهیدی هستی که از خون خویش کلمه ساختی، همچون برادرت که با قطره قطره خون خویش  سخن می گوید. آری زینب! مَگو که در آنجا بر شما چه رفت؟ مَگو که دشمنانتان چه کردند؟ و دوستانتان چه کردند؟ آری ای پیامبرِ انقلاب حسین! ما می دانیم. ما همه را شنیده ایم. تو پیام کربلا را، پیام شهیدان را، به درستی گذارده ای. تو شهیدی هستی که از خون خویش کلمه ساختی، همچون برادرت که با قطره قطره خون خویش سخن می گفت.

اما بگو ای خواهر! بگو که ما چه کنیم؟ لحظه ای بنگر که ما چه می کشیم؟ دمی به ما گوش کن تا مصائب خویش را با تو بازگوییم. با تو ای خواهر مهربان! این تو هستی که باید بر ما بگریی. ای رسول امین برادر! که از کربلا می آیی و در طول تاریخ بر همه ی نسل ها می گذری و پیام شهیدان را می رسانی. ای که از باغ های سرخ شهادت می آیی و بوی گلهای نوشکفته آن دیار را هنوز به دامن داری! ای دختر علی! ای خواهر! ای که قافله سالار کاروان اسیرانی ! ما را نیز در پی این قافله با خود ببر.(دکتر علی شریعتی. کتاب نیایش. ص ص 132 تا 134)

یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٤٤ ‎ب.ظ

پست 820

به قلم دامنه : به نام خدا. روزتان مبارک است حقیقتا". تعارف نیست این سخن. همه ی  روزهای تان برکت است. چرا؟ حداقل به پنج دلیل از نظر دامنه: یکی این که؛ کارتان انبیایی ست. انبیاء علیهم السّلام خبردار بودند و شما هم خبر دارید. دوم این که؛ زندگی انسان ها با شما زنده می شود زیرا زنده بودن واقعی انسان به دانایی ست. سوم این که؛ اساس تفکرتان، فضیلت است و فضیلت یعنی اضافه و اضافه سازی و اضافه داشتن. و شما خود فضیلت دارید و دانش آموزان خود را نیز فضیلت می دهید. یعنی اضافه سازی دانش و ارزش. چهارم آن که؛ بهترین نام را در شغل تان دارید. نامی خدایی. زیرا اولین معلم، خود خداوند است. الرّحمنُ. عَلَّمَ القُرآنَ. خَلَقَ الاِنسانَ. عَلَّمَهُ البَیان: " خدای رحمان. قرآن را تعلیم داد. انسان را آفرید. به او بیان آموخت. " ( آیه ی 1 تا 4 سوره ی مبارکه ی رحمان ). و پنجم این که؛ متاسفانه با این همه امتیازات تان، فقط حقوق و مزایای تان کم!! است؛ که این کمبود موجب خسارات زیادی شده است که زبان و قلم دامنه در شرح و نقد مطوّل این آسیب و اجحاف به شما آموزگاران بشریت و بشیریت اَلکَن!!! است؛ آری اَلکن. بگذارم و بگذرم.

پرشور و شعورترین معلم ایران و جهان اسلام؛ مرحوم دکتر علی شریعتی مزینانی روحش شاد

شنبه ۱٢ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٩:۳٥ ‎ق.ظ

پست 813 : به قلم دامنه : به نام خدا. چیزی زیادی نمی خواهم بگویم. امام علی را جز خدا و نبیّ خدا و اولیای خدا؛ هیچ کی به کمال و تمام نمی شناسد. دامنه فقط می پرسد کمالات روی زمین را شماره کنید؛ ببینید واقعا" در کدام یک از آن امام علی بعد نبی (ص) اول نیست؟

همین برجستگی برای امام اول شیعیان بس است. امامی که طبق الگوی وصایت مرحوم دکتر علی شریعتی، راه علوی را پیش پای بشر گذاشته. آری وصایت؛ یعنی وصیت حضرت نبی (ص) برای شیعه ی حضرت وصی شدن. و این سرآغاز راه علوی ست.

سیزده رجب؛ میلاد مولود کعیه، حضرت علی مظهر تامّ مهر و عدالت و روز مرد و مردانگی مبارک.

نجف.آخرین عکس دامنه از حرم امام علی ع. یکشنبه 7 دی 1393 پس از نماز ظهر و عصر و روز وداع از آن امام مظلوم تاریخ و دانشمندترین مرد هستی

جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٧:۳۳ ‎ب.ظ

پست 818

به قلم دامنه : به نام خدا. پِه گوشک. در دارابکلا به کسی که حرف و فرمان و خواسته و نُصح و  نهی و هر گونه سخنی را پیِ گوشش می افکند و به سوراخ پرده ی سُماخش فرو نمی کند! و حسابی از زیرش در می ره و مول می شه و انگار شتر دیده و ندیده؛ را می گویند : پِه گوشک دِنه!؟

حالا چند مثال می زنم تا په گوشک برای این نسل جوانِ مدرنِ خوش تیپِ خوش سخنِ فارسی سخن گوهای خوب محل؛ ای، آری؛ ای یه کمی آفتابی و هویدا بشه.

سر سفره ی غذای منزلی، شش نفر مشغول غارت ته چین و قورمه سبزی و شاید هم پیتزا و رازانیا و ذُرت سُویا و نمی دانم از این اِجرغِریبی غذاهایی که تنِ روده می ماسد و یبوست های سخت یازده روزه می آفرینه، هستند؛ یکی از آن شش تن وِشنا تِشنا را چون هی دل گپی داره در حینِ غذاخوردن، می ماسه و می چسبه. حالا او دلش آب می خواد و در تلاشه از مرگ رها. هی اشاره و ایما می کنه ولی آن پنج نفر پِه گوشک می دند و نمی رند از یخچال آب بیارن و این گاناهی را نجات دهند. این دیگه اوج په گوشک دادن است. و امروزه بسیاری از جوان ها این گونه اند! ( با طلب پوزش ) و هیچ هم اهل فرمان رفتن و جُست خیز کردن نیستند. دائم گوشی بدست حتی سر سفره اند؛ یا در وایبر و وات سپ اند یا در گالری موبایل که مثلا امروز از اُردک و ارمنجی و ناخوشی عکس انداخته است!

یکی هم هست که خودش حرف خودش را هی په گوشک میندازه. شنبه به خود قول می ده از این هفته دیگه اهل درس و کار و نظم و نماز و دعا و صله رَحم و تسویه ی غیظ و غرَض ها می شم؛ ولی صبح یکشنبه هنوز شروع نشده همه ی قول و قرارهای درونی اش را پیِِ گوشش میندازد و بی خیال می شود؛ این را هم می گویند په گوشک.

دسته ای دیگرند که اساسا کارشون همینه. حتی حاضر نیستند یه فرمان برن. یه لیوان آب دست کسی بدن. او خوی و خصلتی یافته که هیچ به حرف کسی بدهکار نیست.

یک سری هم هستند توان مالی هم دارند ولی تا یک رفیقی بگه بهش 222 هزار تومان داری قرض بدی 19 روزه؟ اصلا" انگار گوشش سنگ سه مِنه رفته. هیچ انگار نمی شنوه. غول و غول می شه در این زمان. این سری آدم ها ماهرانه په گوشک می دن.

یک تیپ سیاسیون داعشی اند که اساسا حرف خدا، نبی، وصی و دینی را په گوشک می دن. نمونه اش در جهان اسلام. بگذرم

آری، په گوشک یک آسیب ساختاری روانی ست میان آدمیان. در قرآن هم آیه ای ست که وقتی پیامبر (ص) از مردم تقاضای مدد رسانی در جنگ و یا کاری مهم می کرده، یک سری از آنها خَم می شدند و یواشکی مسجد و محفل و جمع را ترک می کردند که انگار چیزی نشنیدند و کسی آنها را در آن نشست ندیده است. دارابکلایی ها می گن خَف بَیهه.

جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٧:٠۱ ‎ب.ظ

پست 817 : به قلم معین آهنگر دارابی. یه نام خدا. متن زیر نوشتاری از جناب آقا معین آهنگر دارابی ست که عصر امروز پنج شنبه 10 اردیبهشت به دامنه واصل شد. ضمن تشکر از آقا معین که ذهنی شاعرپیشه و اخلاقی بامتانت دارد؛ با هم آن را مرور می کنیم:

سلام. تفسیر و تشبیه جناب سید علی اصغر بسیار جالب بود. در مورد زنان با تمام احترام و تواضع به محضرشان باید عرض کنم مسئله ای که درحال حاضر برای یک زن تهدید محسوب می شود و البته به صورت بسیار ظریف و در دراز مدت اثرش را می گذارد، نحوه ی ارتباط با سایر افراد جامعه است. مادامی که زن در خودش احساس ضعف می کند و برای جبران و تساوی با مرد، نقش مردانه ای را برمی گزیند ناگزیر به عَرضه ی خویش به اجتماع می شود و اینجا لبه پرتگاه تمام ارزشهاست. البته این سخن به معنای مخالفت با حضور زنان در مشاغل و محافل اجتماعی نیست بلکه نحوه ی حضورشان بیشتر مورد بحث است. (برای یک زن، مردِ ناقص بودن کاری ندارد؛ بلکه مهم زن کامل بودن است. ویل دورانت - لذات فلسفه).

جلسه گروه وات سپ عمران و توسعه. از سمت راست: محمد دباغیان. سیدرسول شفیعی. آقا معین آهنگر دارابی نویسنده ی متن بالا. دکتر اسماعیل عارف زاده. سید محمد موسوی. عیسی آهنگر. حسین جوادی نسب. مهدی مقتدایی. دامنه. عید 1394. عکاس: علی رحیمی

پنجشنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٧:٥٤ ‎ب.ظ

پست 815 : به قلم دامنه : 13. به نام خدا. اصل بیست و یکم: دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:

 

1. ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او.

2. حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند، و حمایت از کودکان بی سرپرست.

3. ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.

4. ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست.

5. اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولی شرعی.

نکته ی دامنه : چرا در قرآن نام جامعه ی مطلوب و مدینه ی فاضله اُمّت آمده نه اُبوّت ؟ که اُمّت از  ریشه ی اُمّ و زن و مادر است و اُبوّت از ریشه اَب و مرد و پدر. پس زن بنیاد هستی ست.

ای کاش قدر خود را، قدَر و قوی و قنی و غنی بدانند. که خیلی ها البته با صلابت اراده ی درون شان و طهارت اداره ی بیرون شان قدر و منزلت خود را خیلی خیلی هم خوب می دانند و آن حیثیات بسیار حیاتی شان را دقیقا" پاس می دارند. درود بر ایشان.

زنان  دارچین فروش اهل کار و طلب رزق حلال و به یقین خدمتگذار فرزندانو

شب قدر است، دل همه ی انسان ها فطرتا" خداجوست

پنجشنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ

پست 814 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی: به نام خدا. قسمت 4. جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سیدحسین شفیعی دارابی استاد محترم حوزه و دانشگاه؛ قسمت چهارم پاسخ خود در مورد " نقد دامنه به ایشان در باره ی دکتر عبدالکریم سروش " را ارسال داشتند. ضمن سلام گرم به ایشان و ضرورت ابرازداشتن خوشحالی دامنه از این رویکرد خداپسندانه شان، متن ایشان را با هم می خوانیم:

"سیّد حسین شفیعی دارابی (حوزة علمیّة قم، مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی العالمیّه؛ تاریخ:10/ 2/ 1394ش؛ مطابق با 11ماه رجب1436ق؛ ساعت 7 صبح) پاسخ به نقد اخیر آقا ابراهیم ( مدیر محترم وبلاگ دامنه) (قسمت چهارم). بنام پرودگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. سلام به آقا ابراهیم (مدیر محترم وبلاگ دامنه) و همة دوستان مشترک و غیر مشترکمان. در پی بارگذاری و انتشار نقد آقا ابراهیم به نوشتة اینجانب نسبت به فراز کوتاهی از قسمت نهم از «عیدانه پانزدهم»؛ یعنی توصیف جناب دکتر سروش به «پناهندة به آمریکا»، شاهد نشر کامنت هائی متعددّ از بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
پنجشنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٩:٢٦ ‎ق.ظ

پست 811 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی : به نام خدا. قسمت 3 .جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سیدحسین شفیعی دارابی استاد محترم حوزه و دانشگاه؛ قسمت سوم پاسخ خود در مورد " نقد دامنه به ایشان در باره ی دکتر عبدالکریم سروش " را ارسال داشتند. ضمن سلام گرم به ایشان و ضرورت ابرازداشتن خوشحالی دامنه از این رویکرد خداپسندانه شان، متن ایشان را با هم می خوانیم:

" سیّد حسین شفیعی دارابی (حوزة علمیّة قم، مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی العالمیّه؛ تاریخ:8/ 2/ 1394ش؛ مطابق با نهم ماه رجب1436ق؛ ساعت 15/6 صبح) پاسخ به نقد اخیر آقا ابراهیم ( مدیر محترم وبلاگ دامنه) (قسمت سوّم)بنام خداوند بصیر و دوستدار اهل بصیرتسلام آقاابراهیم. سلام به آقایان: «آزادی بیان»، «مهندس محمّد عبدی»، «آقا سیّد علی اصغر شفیعی»، و جناب «نقطه چین» («...»)؛ در قسمت دوّم از سلسله  بقیه ادامه مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٩ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٥٢ ‎ق.ظ

پست 808 : به تدوین دامنه : 12. به نام خدا. در این قسمت قرآن در صحنه، به سراغ آیه ی 53 سوره ی مبارکه زُمر می رویم که مفهوم اصلی اش این است که حتی زیادروی کنندگان گناه هم از آمرزش خدای مهربان و درگذرنده ناامید و مایوس نباشند. قـل یـا عـبـادى الّذیـن اسـرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة اللّه ان اللّه یغفر الذنوب جـمـیـعـا انـه هـو الغـفـور الرحـیـم. گو اى بندگانم که بر نفس خود ستم و اسراف کردید از رحمت خدا نومید مَشوید که خدا تمامى گناهان را مى آمرزد، زیرا او آمرزنده رحیم است.

تفسیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان: در این آیه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را دستور مى دهد بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٥:۱٥ ‎ق.ظ

پست 806 : به قلم دامنه : به نام خدا. آری مرحوم حجة الاسلام والمسلمین شیخ روح الله حبیبی. مردی مردمی، خاکی، کاری، شوخ طبع، خوش مَشرب و بسی سخی و مهربان.

تیپ های ما همه مدیون اوییم. بگو: چرا؟ چون سفره ی عقد ازدواج های مان با قلم و قدم و قُلقله ی شوخ های او استارت خورد و با خطبه های عقد دَم خوش یُمن او به سکینت رسیدیم. جای این مرد خوب و نیکوخو بخیر.

ای جوانان محل ای دل داده به لعل بدخشان و عتیق یَمن؛ به شما می گوید دامنه که سفره ی عقد را جدی بگیرید؛ دنیا را پس از سفره ی عقد لمس و درک می کنید و از این درد فراق فُرقت عشق تان رهایی می یابید.

دامنه دوستدار و همنشین و حتی یک رفیق جوان او بود و هنوز مهرش بر روح و قلب دامنه حس می شود. روحش غریق شادی و شعف بهشت.

مزار دارابکلا. قبر مرحوم حجة الاسلام والمسلمین شیخ روح الله حبیبی. غروب پنجشنبه 13 بدر عید نوروز 1394. عکاس: دامنه

دوشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٩:۱٢ ‎ق.ظ

پست 805 : به قلم دامنه : به نام خدا. قسمت 15 . عصر امروز یک شنبه 6 اردیبهشت 1394 توفیق شد به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بروم و برای همه ی شما عزیزان و دامنه خوانان بویژه برای یک رفیق شفیقی که طلب دعا و استدعای زیارت داشت؛ دو رکعت نماز اقامه و آداب زیارت نیز بجا آورم. چهار تصویر نیز ثبت کردم که در زیرنویس عکس ها شرح می دهم.

ضلع غربی حرم حضرت معصومه (س) جنب رودخانه و بلوار بهار. 6 اردیبهشت 1394. از این ضلع وقتی وارد شوی به شبستان صاحب الزمان (عج) مشرّف می گردی.عکاس: دامنه بقیه در اینجا

دوشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٥:٥۱ ‎ق.ظ

پست 803 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی : قسمت 2 . نیمه شب دیشب جناب حجت الاسلام والسلمین آق سید حسین شفیعی دارابی استاد محترم حوزه و دانشگاه طی اسمس به دامنه، خبر داد این متن ارسال شده است؛ ضمن سلام صمیمانه به ایشان و قدردانی از اینهمه تلاش خستگی ناپذیرشان و پوزش از تصدیع های پی در پی دامنه به جناب ایشان؛ با هم متن مطوّل و مفید و حاکی از حسّ مسئولیت طلبگی شان را می خوانیم. خیلی خیلی ممنونم.

پاسخ به نقد اخیر آقا ابراهیم (مدیر محترم وبلاگ دامنه) (قسمت دوّم)و دسته بندی کامنت های مربوطة بارگذاری شده در وبلاگ دامنه و پاسخ به آن‌ها بنام خداوند بصیر و دوستدار اهل  بصیرت؛ سلام به همة بندگان خوب پروردگار که با بصیرتی کامل به استقبال «لیله الرّغائب» (اوّلین شب جمعة ماه پرفضیلت رجب) رفته و از لحظه لحظة آن بهره جسته و بر بصیرت خویش افزودند و به حلقة سالکان بصیرت راستین پیوستند؛ سلام به آقا ابراهیم (فعّال سیاسی و مدیر ارجمند وبلاگ دامنه) سلام به بزرگوارانیکه با ارسال کامنت های خوبشان، بر بقیه در ادامه ی مطلب

سپاه سورک 1364 : روز اعزام به جبهه ی دارابکلایی انقلابی. ردیف ایستاده از راست: مجتبی رمضانی. دامنه. مصطفی آهنگر. حاج کبل سید محمد. علی اکبر آهنگر. جناب حجة الاسلام والمسلمین سید حسین شفیعی دارابی. اصغر رنجبر. مرحوم مصطفی مومنی. جعفر رجبی. نفرات نشسته از چپ: علی رزاقی. مرحوم سیدابراهیم حسینی.  یوسف آهنگر. احمد بابویه.خلیل آهنگر (جوشکار). حسن آهنگر. عکاس:نقی طالبی


ادامۀ مطلب
یکشنبه ٦ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۸:٢٢ ‎ق.ظ

پست 802 : به نام خدا. لیف روح هشتاد و چهارم. نویسنده ی محترم و صاحب نفس تزکیه گرا و خداگرایانه این لیف روح را دیشب برای دامنه ارسال داشته است. از ایشان بسی ممنونم. و از خدا می طلبم همیشه در زندگی شان همچنان سرشار از آسایش و معنویت باشند.

در عصر حاضر با توجه به تنوع و پیچیدگی های زندگی، آدمی به هم اندیشی و همفکری با دیگران بشدت نیازمند است و به نظر نمی آید که بتواند بدون مشاوره به زندگی واقعی ادامه دهدامیر مومنان علی علیه السلام می فرماید:

پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. (حکمت 113)

آن کس که با رأى خود احساس بى نیازى کند به کام خطرها افتد. (حکمت 211)

آن کس که از افکار و آراء گوناگون استقبال کند، صحیح را از خطا خوب شناسد. (حکمت 173)

هر کس خود رأى شد به هلاکت رسید، و هر کس با دیگران مشورت کرد، در عقل هاى آنان شریک شد. (حکمت 161)

و در این باب سعدی سروده:

هر که بی مشورت کند تدبیر

غالبش بر هدف نیاید تیر

بیخ بی مشورت که بنشانی

برنیارد بار جز پشیمانی

و مولوی چنین می گوید:

مشورت، ادراک و هوشیاری دهد

عقل ها مر عقل را یاری دهد

و سخنی مشهور است که می گوید: اگر دشمنت با تو رایزنی کرد در رای خود، برای او خیر اندیش باش که اگر به اندیشه تو عمل کند و سود برد ، در دشمنی با تو پشیمان می شود و دشمنی او به دوستی مبدل می گردد و اگر با تو مخالفت کند و زیان ببیند ، باز هم قدر نصیحت تو را می شناسد. سلامت باشید و سربلند

زیبایی های دارابکلا برای امید زندگانی ست. عکاس: سیدعلی اصغر

یکشنبه ٦ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٥:۱۱ ‎ق.ظ

پست 801 : به نام خدا. قسمت 5.

در هِجر تو کار بی نظام است مرا

شیرین همه تلخ و پخته خام است مرا

در عالم اگر هزار کار است مرا

بی نام تو سر به سر حرام است مرا

جنگل دارابکلا. پاک اُوه اسّل. یوسف مزارمان و سید علی اصغر. 1383 آخرین سال حیات یوسف. عکاس: جعفر آهنگر

شنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٥:٢٢ ‎ب.ظ

پست 800 : به نام خدا. فقط نگاه می کنم؛ فقط نیگاه می کنم

بهنام رجبی، پسر حسن. عکاس: دامنه از روی عکس دیوار منزل بقیه در اینجا

جمعه ٤ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٢٩ ‎ب.ظ

پست 789 : به نام خدا. قسمت 1 .صبح امروز جمعه 4 اردیبهشت 1394 متن پاسخ جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سید حسین شفیعی دارابی استاد محترم حوزه و دانشگاه به نقد دامنه را رویت کردم. ضمن سلام گرم و برادرانه و سپاس فراوان از ایشان و آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای آن بزرگوار؛ متن کامل پاسخ ایشان را باهم می خوانیم..

بنام خداوند بصیر و دوستدار اهل بصیرت. سلام به همة خوانندگان طالب بصیرت.سلام به آقاابراهیم. سلام به جنابان: «دارابکلاییا»، «آزادی بیان»؛ آقا سیّد علی اصغر شفیعی عزیز (صاحب قریحة ای زیبا، جذّاب، آمیختة با انصاف و خیر خواهانه)؛ و مهندس عبدی (صاحب تلاشهایی وزین و شایستة تقدیر در عرصة ارتباطات مجازی).

آقا ابراهیم، خوشحالم که در شب بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
جمعه ٤ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٥:٢٧ ‎ق.ظ

پست 797 : به نام خدا. این کتابی ست که دامنه چند سال قبل که به مدت ده سال روی غرب شناسی کار می کرد به سید علی اصغر شفیعی رفیق گرانسنگ هدیه نمود.

حال که این کتاب را به وجه بالینی و درازکش می خواند؛ از وی می خواهم خلاصه ی این کتاب جناب مرتضی مردیها را برای دامنه بنویسد تا در پست آتی منتشر شود.

سیدعلی اصغر شفیعی دارابی. مطالعه ی کتاب هدیه ی دامنه به شیوه ی بالینی! عکاس: سید جواد

هشدار دامنه به خطر غرب زدگی!! که از عقرب زدگی بدتر است. حتی از سَن زدگی هم مُهلک تر. سَن یک نوع آفت در درون گندم است که دانه ی گندم را از درون و مخفیانه پوک می کند. عکاس: آسید. 1386

پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٢:٠۳ ‎ب.ظ

پست 792                                                                    یوسف رزاقی

به قلم دامنه : به نام خدا. روز 5شنبه 27 فروردین 1394 وقتی مراسم هفتم مرحوم مادرم مُلّا زهرا آفاقی دارابی،خاتمه یافته بود ما رفقا دور هم حلقه زدیم و کمی بحث کردیم و عکسهایی به یادگار گرفتیم و سید علی اصغر هم به یاد یوسف مزارمان، یکباره دستنوشته ی شعرگونه (عکس زیر) از او را از کیف پولش درآورد و از همه پرسید: این دستخط کیست؟

پس از چند نقل قول، دامنه گفت: این دستخط روانشاد یوسف است و همانجا از روی آن عکس انداخت و امروز پست ویژۀ دامنه شد.

حال امروز روز شهادت امام هادی _علیه السلام_ دامنه ترجیح داده است یادی هم از یوسف رزاقی و دستخط و دستخطش کند. یادش بخیر. در حق این خدمتگذار محل و مرد نیک نام دعا کنیم. متنی که یوسف نوشت این است:

زیبایی خانه به پاکیزگی آن

صداقت خانه به خداپرستی آن

شرافت خانه به دوستی آن

ثروت خانه به شادمانی آن

دستخط روانشاد یوسف رزاقی

چهارشنبه ٢ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۸:۱٥ ‎ق.ظ

پست 790 : به قلم دامنه. به نام خدا. با تسلیت شهادت امام هادی (ع) ؛ این سخن مهم و اثرگذار آن امام مظلوم و اسیر حبس و حصر نظام پادگانی و حکومت فاسد ستمگران نژاد پرست عرب عباسی تقدیم می شود:

جدال، دوستى قدیمى را تباه مى کند و پیوند محکم را مى گُسلد و کمترین چیزى که در آن است کوشش براى غلبه بر دیگرى است که آن هم ریشه ی علتهاى جدایى است.. (مسند الامام الهادى، ص 304). با امید به جدایی انسان ها از هر نوع جدال و جدایی و جورواجوری.

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱٠:۱٢ ‎ب.ظ

پست 789 : به نام خدا. ضمن تبریک به خواهر بزرگوار و ارجمندم موسوی مدیر محترم وبلاگ تازه تاسیس «مهد کودک ملکه های کوچولو» ؛ دامنه به دلیل تربیتی و آموزشی بودن این وبلاگ، لینک آن را به اطلاع دامنه خوانان ارجمند تسهیل نموده است. اینجا

خانم کوچولو مَحیا دهقان

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٢:٥٠ ‎ب.ظ

پست 788 : به نام خدا. سلام به عقیل و فهیمه و آق رسول و مهرانه خانم کوچولوی ناز. خیلی خیلی ممنونم از پذیرایی مفصل تان در منزل گرم و مصفّای تان. یاد اسبه حلوا خیلی خیلی به خیر.

متشکرم عقیل و فهیمه خواهرزاده ی مهربانم که برای مراسم ننه جون تا تونستی کار کردی. عزیر من هستین و خیلی دلتنگتانم ای پاره ی قلب دائی.

حاج عقیل شهابی و دامنه. روز 12 فروردین 1394. منزل عقیل و خواهرزاده ام فهیمه. عکاس: فهمیه. بقیه در ادامه مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ

پست 787

به قلم دامنه : قسمت 7 . به نام خدا. کتاب زیر برای خواندن و دیدن معرفی می شود. کتابی که  ایام عید در یک دیدار نوروزی به منزل یکی از فامیل های دامنه جناب محمد آقای رجبی از سوی وی به دامنه هدیه شده است. ضمن تقدیر از ایشان، دز زیر طبق معمول چهار عبارت از صفحات مختلف کتاب نقل می شود:

1- در صفحه ی 25 چنین آمده است: " در روستای متکازین بهشهر در روز خاصی از بهار که طی آن زنان روستا با پختن غذا و خوردنی های متنوع به قبرستان می روند و سر قبر مرده هایشان سفره پهن می کنند و خیرات می کنند در آن روز هیچ مردی حق رفتن به قبرستان و حضور در این آیین زنانه را ندارد. " ( دامنه : بیچاره مردان!!! همه جا مغبون اند!! )

2- در صفحه ی 34 بحث لالِ شو مطرح شده است که جالب است: " تیر ماه، ماه چهارم از ماه های باستانی تبَری است. شب سیزدهم این ماه که به لال شو معروف است تبرّک و تقدّس خاصی نزد مردم مازندران دارد. این شب دارای قِدمت و پیشینه ای محکم است و جایگاه مهمی در فرهنگ این مردم پیدا نمود. در مورد تاریخچه این مراسم باید گفت : این شب یادگاری است از دلاروی های پیک تقدیر جغرافیای عظمت این سرزمین " آرش " که روح پاکش را به چلّه کمانی به وسعت نام ایران رها کرد و " شیش " نمادی از تیر کمان اوست. "

3- در صفحه ی آغازین کتاب نیز وجه تسمیه ی مازندران درج شده است : " ریشه واژه مازندران  از کلمه " ماز " به معنی " دژ " است در تاریخ آمده که مردم به فرمان " مازیار بن قارن " سردار معروف تبرستان، برای جلوگیری از نفوذ اعراب در نقاط حساس این منطقه به احداث دژ پرداختند... مازندران را به صورت ( ماز + اندر آن ) به معنی  " دژ در آن " می شناختند... نیز مازندران یعنی " سرزمین خدا "

4- در صفحه ی 36 باورهای مردم مازندران در مورد چشم زخم و ابزارهای جلوگیری از آن با  تصاویر زیبا تدوین شده است. مثل : نعل اسب. جُمجمه ی حیوان. دستمال بستن سر کودک.

با تشکر ویژه از جناب محمد آقای رجبی اولین دهیار دارابکلا، که به تاریخ و ایران و مملکت و اسلام ناب و حاکمیت عدل و حفظ میراث فرهنگی ایران علاقه ی خاصی دارد. درود و بدرود.
 
سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٧:٤۸ ‎ق.ظ

پست 786 : به نام خدا. امشب دوشنبه 31 فروردین 1394 حُجَج اسلامسید محمد شفیعی مازندرانی، سید حسین شفیعی دارابی و شیخ جواد مهاجری به منزل دامنه آمدند و صله ی ارحام بجا آوردند و فوت مادرم را با ملاطفت تامّ و مهربانی ملموس تسلیت دادند. از صمیم قلب  از این سه روحانی فاضل و محترم متشکرم و شرمنده ی محبت و بذل عنایت شان گردیدم.

قم. منزل دامنه. شب 31 فروردین 1394. از راست: حُجج اسلام شیخ جواد مهاجری. سید محمد شفیعی مازندرانی. سید حسین شفیعی دارابی. عکاس: دامنه


ممنونم از شما

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳٩٤ ، ٦:٠٩ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد