دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب فروردین 1394 دامنه

پست 784 : به قلم دامنه : به نام خدا. جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سید حسین شفیعی دارابی استاد محترم حوزه و دانشگاه سلام علیکم. ضمن احترام به آن بزرگوار معروض می دارم: متن تازه ی شما را در وبلاگ " قله بصیرت " دیدم و خواندم.


نوشتی دکتر عبدالکریم سروش به آمریکا پناهنده شد. خواستم متذکر شوم به آن جناب این عنوان اساسا اشتباه و ظلم به دکتر سروش است. از شما انتظار می رود لغات را مطابق تقوای درونی تان انتخاب کنید. دکتر سروش پیش از بحران 88 به آمریکا رفته بود و آنجا مقیم شد؛ زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی با آن همه نفوذ و اقتدارش در مقام ریاست جمهوری، نتوانسته بود جان این اندیشمند اسلامی ( با همه ی خطاهای نظریه پردازی اش ) را به دلیل سخنرانی ها و گفتارهای مهم اش در مجله ی کیان تامین کند.


آری وقتی در ایران اسلامی جا برای یک دانشمند منقد و دارای حرف های تازه و شاذّ و برای برخی ها کفرآمیز، ضیق و ناامن باشد، باید هم طبق فرمان قرآن دست به مهاجرت بزند و جلای وطن کند چرا که قرآن آموخته زمین خدا فراخ است و چرا دست به کوچ نزدید!؟. و مفهوم عمیق هجرت، شما می دانید از اصول بنیادی زندگی شرافتمندانه ی افراد خصوصا اندیشمندان است.

لطفا بپذیرید عنوان پناهده دادن به آقای دکتر عبدالکریم سروش توسط شما یک اشتیاه بزرگ است و به نظرم یک ظلم فاحش به یک دانشمند و به قول شما دگراندیش غرب زده است. سیاه و سفید دیدن محض، از شوون روحانیت بدور است. شما امین و طبیب جامعه اید. حق و عدل آن است که هر چه را سزاست در حق منتقد و مخالف جاری کنید.


یادم نرفته است در آن زمان تهران بودم کسانی که الان تسبیح آب می کشند و فیلم شوخ و رکیک می سازند، با چوبه ی دار بر پشت تریلر رفته بودند دانشگاه تهران تا دکتر سروش را همانجا پس از سخنرانی در دانشکده داروسازی به جرم سه تا انتقاد به روحانیت دنیا زده ی مشخص، به دار بیاویزند و  اعدام کنند. دامنه هرگز دکتر عبدالکریم سروش را بُت نمی سازد و نیز هرگز وی را لولو خورخورو  هم نمی کند!

خدایا انصاف. خدایا تقوا. خدایا پروا



دامنه ضمن احترام به جناب شفیعی و روحانیت، در نقد نیز صریح و بی پرده است. اتاق مرحوم پدر. عید 1394

دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩٤ ، ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ


سید حسین

پست 783 : به قلم حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی : به نام خدا. در اولین روزهای فوت مادرمان زهرا آفاقی، متن تسلیت مهم و حاوی مستندات روایی و اخلاقی از سوی جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سید حسین شفیعی دارابی استاد محترم حوزه و دانشگاه به دامنه واصل گردید که ضمن قدردانی از ایشان و تشکر از ملاطفت ویژه یشان به دامنه و خاندان ما، متن ایشان برای قرائت خوانندگان منتشر می شود: ادامۀ مطلب

دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩٤ ، ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ

پست 782 : به نام خدا. لیف روح هشتاد و سوم. این هفته نیز یک نویسنده ی اهل ذوق و عرفان دیگر دامنه، لیف روح هشتاد و سوم را نگاشته است. از وی خیلی خیلی متشکرم.

رفیق خوب: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: خیرَ مَن صحبت من ولهک بالاخرى، و زهدک فى الدنیا، و اعانک على الطاعه:

بقیه ادامه

  

بهترین کسى که با او مصاحبت و رفاقت مى کنى آن کس است که تو را مشتاق آخرت و متنفر از دنیا گرداند.رفیق حقیقى و هم صبحت گرامى آن است که به روح انسان که از عالم بقاست مساعدت کند و به علم معرفت انسان بیفزاید و گَرد و زَنگار دنیا را که منشاء هر خطا و شقاوت است و بالطّبع همه ی مردم عادى مشتاق آن اند!


از دل پاک کند و اشتیاق و عشق عالم آخرت را که اغلب مردم از آن تا دم مرگ غافل اند در آینه ی دل منعکس گرداند، چنان کس به حقیقت رفیق انسان است ، این گونه رفیق است که فرمودند: الرّفیق ثُمّ الطریق. اول رفیق سپس راه و مسیر. حافظ فرماید:

دریغ و درد که تا این زمان ندانستم

که کیمیاى سعادت رفیق بود رفیق

(منبع: پندهای حکیمانه)


رفیق خوب و مهربان و آگاهی بخش هم، مانند این قارچ گوشگ خوردنی که بر تنه ی تنومند و با سخاوت درخت چسبیده است، در قلب رفیق می چسبد. عکس: ارسالی جناب یک دوست به واتسپ دامنه

دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩٤ ، ۸:٠۸ ‎ق.ظ

پست 781 : به نام خدا. دیروز یکشنبه 30 فروردین 1394 رهبر معظم انقلاب موضعی بسیار شجاعانه و صریح علیه ی امپریالیسم خون آشام آمریکای چپاول گر و رژیم جعلی و زورگو و ستمگر اسرائیل گرفتند و از این رژیم غاصب به عنوان " سگ زنجیری آمریکا " تعبیر کردند؛ دامنه در اوج غم فراق مادر با این موضع عالی و انقلابی رهبری به وجد آمده بود، خواستم بگویم ای رهبر جبهه ی ضد امپریالیستی جهان، خیلی خیلی متشکرم. قلب دامنه و خیل عظیم انقلابیون ضد ستم و ظلم را شاد فرمودین. پیش به سوی وحدت ملی و رفع تعارضات جهانی و صلح الهی با شیوه ی عزت و مقاومت امام حسینی (ع).

دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:٥٥ ‎ق.ظ

پست 780 : به نام خدا. به احترام مادر و ارزشگذاری به لطف عکاسان مهربان تقدیم می شود. آق مقدس آهنگر به دامنه ایمیل کرد و ام البنین دارابکلایی نیز به واتسپ دامنه. خیلی خیلی متشکرم که بهترین لحظه های وداع با مادرم را ثبت کردین

روز تدفین مادر دامنه. 5شنبه 20 فرردین 1394. عکاس: مقدس آهنگر مدیر وبلاگ چترم خداست. از راست: عیسی درواری. حسن خواهر زاده. دامنه. مهدی. اصغر طهماسبی. حاج ابوالقاسم و خانواده ام و زنان خویشاوند دامنه بقیه در اینجا  و  اینجا

دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:۳٥ ‎ق.ظ
پست 779
 

به نام خدا. متن زیر توسط آقا محسن آهنگر دارابی دانشجوی نخبه ی دکترای مهندسی برق از آمریکا به دامنه ایمیل شد. از آنجایی که این عزیز دل مان از آن سرزمین دور جغرافیایی و دیر  زمانی به دامنه لطف نمودند، سزا دیدم متن زیبای لطافت آمیزش را منتشر کنم تا هم یاد مادرم احیاء شود و هم یاد آقا محسن دانشجوی نخبه ی دکترای مهندسی برق در آمریکا تجدید گردد. آقا محسن سلام دامنه به تو ای جوان کوشا و متین و درسخوان و امید اسلام و ایران و جهان. خیلی خیلی ممنونم آقا محسن عزیزم
 
"سلام عمو ابراهیم عزیز. خبر فوت مادر گرامیتون رو از بابا شنیدم، بسیار متاثر شدم، برای اون  عزیز طلب مغفرت دارم و ایشالا که روحشون شاد باشه و با فاطمه زهرا محشور بشن. منو در غم خودتون شریک بدونین و ایشالا که خدا صبری عظیم به شما بده که اتفاقی بس اندوهناکه از دست دادن مادر. دوستدار شما: محسن."
 
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:۱٥ ‎ق.ظ

پست 778 : به قلم دامنه : به نام خدا. ابتدا چند تصاویر را که حاکی از اوج مهربانی همه ی شما عزیزان در غم اشکین و عبرت آفرین و مودّت آفرین مادر حکیمم است منتشر می کنم تا اگر خدا توان قلم داد چند سطر هم در باره ی مادر بنویسم.

آخرین عکس مراسم هفت مزار مادرم. 5شنبه 27 فروردین 1394. از راست: جعفر. آسید. محمد حسین. دامنه. حاج احمد. حسن آهنگر. سیدعلی اکبر. کاش می شد همه ی رفقا و دوستان دامنه در این عکس در مزار دیده می شدند!. عکاس: فضل الله فضلی. بقیه ی در اینجا   و   اینجا

جمعه ٢۸ فروردین ۱۳٩٤ ، ٩:٥٩ ‎ق.ظ

پست 777

به نام خدا. لیف روح هشتاد و دوم. یکی از خود آگاهی های مهم، درک جایگاه خود در نظام هستی و در برابر آفریدگار است. از اعتقادات ما، ایمان به پروردگاری ست که همه جا هست، از هر چیز خبر دارد، هر سخنی را هر چند نجوای خاموش و صحبت های درگوشی باشد، می شنود، هیچ جا، هیچ کس و نیز چیزی از او پنهان نیست و ما در همه حال در محضر او هستیم.

گفتن این حرف یک چیز است و باور داشتن آن چیز دیگر. امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید:
اى مردم از خدایى بترسید که اگر سخنى گویید مى شنود، و اگر پنهان دارید مى داند، و براى مرگى آماده باشید که اگر از آن فرار کنید شما را مى یابد، و اگر بر جاى خود بمانید شما را مى گیرد، و اگر فراموشش کنید شما را از یاد نبرد. (حکمت  203)

نیز می فرماید: از خدا بترس هر چند اندک؛ و میان خود و خدا پرده اى قرار ده هر چند نازک. (حکمت 242 )
برای رهایی از مَهلکه ها و بحران های شهَوی و دور شدن از کارهای غیر انسانی و غیر اخلاقی، مختصر ترس از خدا و حُجب و حیا کافی ست. همین خوف کمرنگ از خدا در بزنگاه ها، انسان را از افتادن در دام شیطان و نفس امّاره و انسان های بدتر از شیطان حفظ می کند.

کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ . ( 185 آل عمران )
هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است
در پناه خدا باشید
یا حق

تذکر: دامنه در این لیف هشتاد و دوم از یک نویسنده ی مومن و خداترس و متهجّد مدد جُست و او با تسلط و قلب پاکش این لیف فاخر را نوشت. ممنونم از ایشان که برای دامنه بسی محترم و عزتمند است. خدایا دامنه را در این تحذیر مهم در این متن زیبا، امداد کن. آمین

چهارشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٠٠ ‎ب.ظ

پست 776 : به قلم حجت الاسلام شفیعی مازندرانی : به نام خدا. متن زیر تسلیت نامه ی جناب حجت الاسلام والمسلمین آق سید محمد شفیعی مازندرانی استاد حوزه و دانشگاه و شاعر و نویسنده است که به دامنه ارسال نمودند. ضمن سپاس بیکران از این استاد بزرگوارم که مرحمت و لطف وی بر دامنه مدت مدیدی ست مستدام بوده است، سُروده ی ایشان در وصف " مادر " را می خوانیم:

"بسمه تعالی. برادران بزرگوارم حضرت حجت الاسلام و المسلمین شیخ ابوطالب طالبی (وحدت) و حجت الاسلام دکتر شیخ باقر طابی و محقق گرانمایه آقا ابراهیم طالبی .
ارتحال مادر گرامی تان را به شما و همه وابستگان تسلیت عرض می نمایم و در این خصوص رباعی زیر به خاطر این مادر فاطمه ای سروده و تقدیم می دارم :

چو مادر کیست اندر زندگانی               بهار و باغبان مهربانی
به نخلت آب و باد و خاک و خورشید           به جان پروانه آباد جانی

با عرض ارادت و آرزوی مغفرت برای این مادر والا مقام"
94/1/20

چهارشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٤ ، ٥:۱٢ ‎ب.ظ

پست 775 : به قلم دامنه : به نام خدا. سلام ای دامنه خوانان. سلام ای محبت کنندگان؛ آمده ام تا وفای عهد کنم و آنچه در دلم مانده برای ماندگاری مرقوم نمایم.

همه ی مادران عالم مقام آسمانی دارند. اگر مادران نباشند، آدمیان از بسیاری از مفاهیم مهم و کلیدی زندگی بی خبر می مانند، مفاهیمی حیاتی مثل: محبت، تربیت، شیرخوارگی. اُنس، خنده، تپش مورزون قلب. و از همه مهمتر انسان دوستی.

متن زیر را دامنه در مراسم سوم مادر در مسجد جامع محل برای حاضرین ارائه نمود: بقیه در ادامه ی مطلب

سال 1374. قم منزل دامنه. مادر و پدر دامنه


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٢٥ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٠٦ ‎ق.ظ

پست 1097 : به ذوق دامنه : 21. السّلام علیک یا صاحب الزّمان

میخواهمت، چنان که شبه خسته، خواب را
میجویمت، چنان که لب تشنه، آب را
محو توام، چنان که ستاره به چشم صبح
یا شبنم سپیدهدمان، آفتاب را
بیتابم آنچنان که درختان برای باد
یا کودکان خفته به گهواره، تاب را
بایستهای چنان که تپیدن برای دل
یا آنچنان که بال پریدن عقاب را
حتّی اگر نباشی، میآفرینمت
چونان که التهاب بیابان، سراب را
ای خواهشی که خواستنیتر ز پاسخی
با چون تو پرسشی، چه نیازی جواب را؟!
قیصر امین پور

 

سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳٩٤ ، ٩:٠٩ ‎ق.ظ

پست 773

به قلم دامنه : قسمت 26 . گوه نُه من شیرده. به نام خدا. این متن هرگز جسارتی نیست،  طعنه و کنایه ایی هم  نیست، فقط شرح یک فرهنگ محلی ست، آن هم محل زیبای دارابکلا با آدمهایی زیباتر و دیدنی تر. اول از همین عکس زیر بگویم. چه بی مروّت است این گوی شیردارِ شیر نده! اَعیی این گاو دیگه چه جور گاویه!؟ خِر شَرّ وِنه نُه من شیرش را خوردیم. لامصب! هنوز نیم مَن شیر نداده، لگد زدن ها را آنهم به دختر کوچولوی صاحبش شروع کرده و حتی سوارش شده تا بکُشدش! ای بی رحم. ای بی رحم. بی رحم. بی رحم. این همه شیر در پستانت جمع کرده ای ولی هنوز هیچ شیری ندادی، اینطوری پلی دادی!!؟؟ تازه یک الاغ نجیب و قبراق و یک گوسفند نحیف و نزار هم از دو سوی این گاو جسور، نظاره گر بی رحمی ها و بی منطق هاش هستند!!

حالا در دارابکلا به کی ها می گن گوی نُه من شیر دِه!؟ ( گو هم یعنی گاو ) می گم چشم. گاو نُه من شیرده کنایه از منّت گذاری و برگشت به خوی زشت بدی کردن است. بیچاره گاوه؛ از صبح تا غروب علف و علوف می خوره و نُشخوارش می کنه، غروب که می شه گالن حلبی و رویی و مسی و پلاستیکی  نشُسته و گند آمده می ذارن زیر پستان برآمده اش و هی می دوشن می دوشن تا نُه من. بعد که خواستند برن به سروقت خوردن و لذت آفریدن، یهویی یه لگد می زنه و همه ی آن نُه من شیر سفید و پر چرب و نرم لیس لیسی را در شکاف زمین فرو می کنه نه بر دهان خوش طعم ( و ای گهگاهی هم متعفّن و سگ لاش بو آمده ی برخی مسواک و نخ نزن های تنبل و بی رمق!! ضِر زن !) این و آن . آری این را می گن گوی نه من شیر ده.

حالا در عرصه ی مختلف خیلی هم داریم که مصداق اَتمّ این ضرب المثل مهم و جون دار گاوهای نُه من شیر ده هستند. می تونید خودتون آنها را بیابید. دامنه این را وامی گذارد به دامنه خوانان که بسی بسی از دامنه تیزترند و تمیزفکرتر.

سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:٤۳ ‎ق.ظ

فانوس دارابکلا خود را صید کرد!!

به نام خدا. جناب حیای یحیی رفیق دامنه، هم رفت روی این بیت و خود را صید کرد 773 :

مرغ خویشی صید خویشی دام خویش
صدر خویشی فرش خویشی بام خویش

اینجا

دوشنبه ۱٧ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:٥٩ ‎ب.ظ

پست 771 : به نام خدا. لیف روح هشتاد و یکم. صبح دمان بخشی ازکتاب شریف معراج السعاده مرحوم ملا احمد نراقی را مطالعه کردم. ص 396 کتاب توجه ام را بشدّت جلب نمود که ترجیح دادم لیف روح هشتاد و یکم شود. عین متن که به سخن نبی مکرّم اسلام نیز مزیّن شده است اینچنین است:

«از جمله طوایفی که زیادتیِ تعظیم و اِکرام ایشان لازم، و احترام ایشان مُتحتّم (دامنه: یعنی حتمی) است، سلسله جلیله سادات علوی است. که مودّت و محبّت ایشان، اجر رسالت، و مزد نبوّت است. و از حضرت رسالت پناهی (محمد رسول الله ص) مَروی (یعنی روایت شده) است از برای هر که اعانت کند ذُرّیّه مرا به دست، یا زبان، یا با مال خود.

و (نیز آن حضرت) فرمود: چهار نفر را من شفاعت خواهم نمود در روز قیامت، اگر چه به قدر گناه تمام اهل دنیا را آورده باشند: یکی: آنکه اِکرام کند ذُرّیِه مرا. دوم: آن که حاجت ایشان را برآورَد. سیّم: آنکه سعی نماید از برای ایشان در وقتی که مُضطر باشند. چهارم: آنکه به دل و زبان، با ایشان دوستی و محبّت کند.»

دوشنبه ۱٧ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٥٤ ‎ق.ظ

پست 770 : به قلم دامنه : به نام خدا. دامنه روز چهارم عید نوروز 1394 به اتفاق خانم و پدر و مادرش به دیدار یکی از فامیلهای خوب و باسخاوت رفت و این هنر چیدمان داخلی را آنجا به عینه دید و به فوریت به تصویر کشاند و همانجا گفت در دامنه پست ویژه اش می کند. اینجا جایی نبود جز منزل دائی زاده ی مان محمد رجبی دارابی و همسر مکرّمه ی متدین و مؤمنه ی ایشان که از سادات بزرگ محل هستند؛ هم از ناحیه ی پدری و هم از نسَب مادری. و سه فرزند نجیب و مهربون و بااخلاق و خوش کردار شان.

آری؛ آری؛ وقتی آن سنت های گذشته ی زیبا از منازل پَر بکشد و دیگر با آه و حسرت کسی رنگ کره و دوغ و سرشیر و ماست لغزنده ی خوش طعم و خوش بوی بی نظیر را نبیند باید هم تِلم دُوو را گلدان کنند و ماست را هی یک روز در میان از آقا مهدی آفاقی! به قیمت دلاری بخرند!

دامنه به سهم خود از این هنر زیبای تلم دُوو را هنرمندانه تبدیل به گلدان ساختن؛ خیلی خیلی ممنون است. یادم هرگز نمی رود که این خانواده ی بانزاکت و نجیب یک شام مفصّل و بسیار لذیذ و باکلاس نیز به ما دادند که دعا می کنم سفره ی اتاق شان همیشه پر از مائده ی آسمانی باشد و سُفره ی دل پاک و مهربان شان آکنده از صله ی ارحام و دوستی و محبت متقابل که آنچه ارزش دارد همین صمیمیت و دوستی ها و احترام متقابل است. دامنه به داشتن چنین فامیلی عزیز و خانه مَحرم، افتخاری شایسته می کند. و از دور به شما خانواده ی باسخاوت و با ایمان درودی بی پایان می فرستد. هر کجا هستید زیر سایه ی خدا و دعای خیر خوبان باشید.

چیدمان گل در تِلم دوغ در منزل یک فامیل خوب و خانه مَحرم و باصفای دامنه. روز 4 فروردین. منزل آقای محمد رجبی دائی زاده ی مان. عکاس: دامنه

دوشنبه ۱٧ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٠٦ ‎ق.ظ

پست 769 : به ذوق دامنه : 17 از مثنوی مولوی دفتر سوم

شمع از برق مکرّر بر شود   خاک از تاب مکرر زر شود

گر هزاران طالب‌ اند و یک ملول   از رسالت باز می‌ ماند رسول

پَر را واز کن، پرواز کن 

یکشنبه ۱٦ فروردین ۱۳٩٤ ، ۳:۱٦ ‎ب.ظ

پست 768 : به نام خدا. قسمت سوم گزارش تصویری

دامنه. پنج عید 1394 بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱٦ فروردین ۱۳٩٤ ، ۱:٠٩ ‎ب.ظ

پست 767 : به نام خدا. قسمت دوم تصاویر

 یک غروب خاطره انگیز آفتاب با صفای خدای رحمان نوروز 1394 . عکاس: دامنه. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
یکشنبه ۱٦ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:٠٧ ‎ق.ظ

پست 766 : به نام خدا. سلام علیکم. ابتدا چند تصویر:

بقیه در اینجا

شنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٤ ، ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ

پست 765 : به قلم دامنه :به نام خدا. ای دارابکلا، ای روستای پر از صدق و صفا، ای دارای خیلی از انسان های اهل سخا و وفا و دلرُبا خداحافظ خدا حافظ خدا حافظ. ای دارابکلا باز هم سخی و سخی باش و اکسیژن حیات و عشق و زندگی سرشار از امید خود را بالسّویه و مساوی به همه ببخش.

دامنه طلوع تو را دوست داشت این 20 روزی، چون نوید روز را می داد و دید و بازدید را. غروب تو را نیز هم دوست داشت زیرا مژده ی شب را می داد و شام و خاصه پِشام را.

علیرضا و دامنه. آبشار جنگل دارابکلا. عکاس: سید علی اصغر

شنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٤ ، ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ

پست 763

به ذوق دامنه: به نام خدا. قسمت 4 . دامنه برای آغاز روز کاری شنبه 15 فروردین 1394 کویریات  چهارمش را هدیه ی اهل دل و معنا و عشق الهی می کند. امید است بر دل و قلب ها نشیند و اوج آفرینش خدای رحمان در درون بی انتهای آدمی ادارک گردد:

دکتر علی شریعتی وصال را قتلگاه عشق می داند. به محض وصال، عشق در سراشیبی قرار می‌گیرد. عاشق خودخواهانه از وصال دوری می کند. چون برایش قابل تصوّر نیست که نقطه‌ ی وصال باشد. عاشق خط مُمتد وصال می‌خواهد پس باید هرگز به وصال جسمانی تن ندهد. این ویژگی عشق رُمانتیک است.

شنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٠۳ ‎ق.ظ

پست 762 : به نام خدا. دامنه با نیّت راه گشایی و استمداد برای طی طریق در سال نوی خورشیدی خویش و شاید برخی خوبان دیگر که در دل دامنه اُنس و مودّتی به وُفُور دارند،، به حافظ پناه برد و تفاّلی زد و این ابیات زیبا و آرامش بخش آمد:

روشـنـی طـلــعـت تـو مـاه نـدارد               پـیش تـو گل رونق گیاه ندارد

بقیه در ادامه ی مطلب

و


ادامۀ مطلب
جمعه ۱٤ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٠۱ ‎ق.ظ

پست 761 : به نام خدا. دامنه  به شکرانه ی خدای رحمان توفیق داشت در طول این ایام نوروز در دو نشست گروه وات ساپ توسعه و عمران دارابکلا در محل سالن جلسات دهیاری دارابکلا شرکت کند:

ساعت 10 تا 12 شب 10 فروردین 1394 سالن جلسات دهیاری دارابکلا: از راست: دامنه. رجبی. مهدی. صادق. سید جعفر حاتمی. سید ایمان هاشمی. دکتر شیخ باقر (اخوی دامنه). عارف آهنگر. امین آهنگر. محمد دباغیان دهیار محترم و مسئول اجرایی محل. بقیه در اینجا

چهارشنبه ۱٢ فروردین ۱۳٩٤ ، ٩:۳٥ ‎ق.ظ

پست 760

به قلم دامنه : به نام خدا. صبح زود علی الطلوع امروز چهارشنبه 12 فروردین 1394، دامنه به  رسم مرسومش دیوان اشعار را تورّق کرد تا انبساطی بیاید تا بامداد روز دگر، از قضای درست دستش به دیوان مرحومه پروین اعتصامی خورد که اشعارش خوراک روح هر آدم روحیه داری ست. قصد دامنه در پست تازه اش که وعده کرده بود دیروز، آن بود تا از زنان عالی مقام و متاسّفانه ناشناخته ی جامعه ی دارابکلا تشکری ویژه نماید. زیرا در این 13 روز عید نوروز بار اصلی کارهای منزل بر دوش آنهاست. از خرید نان و نمک و پُفک گرفته تا شام و پِشام! و صبحانه.

بقیه در ادامه ی مطلب



ادامۀ مطلب
چهارشنبه ۱٢ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:۳۱ ‎ق.ظ

پست 759 : به قلم دامنه : به نام خدا. فردا 12 فروردین است و " روز جمهوری اسلامی ایران " و عید بزرگ مردم انقلابی ایران. دامنه در این پست می خواهد به این مساله بپردازد که این جهموری اسلامی چیست؟ که روز رای آری دادن مردم به آن عید دائمی تعبیر شده است؟

یکی از نظام های سیاسی جهان، نظام جمهوریت است. چمهوریّت تنها گفتمانی ست که از بعد از فروپاشی نظام های سلطنتی و امپراطوری های مغرب زمین و مشرق زمین، برای انسان حکومتی خوشایند و مقبول محسوب و محسوس شده است.بقیه در ادامه ی مطلب



ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:۳٦ ‎ق.ظ

پست 758 : به قلم دامنه: به نام خدا. این فقط حسّ دامنه است که از دارابکلای خودش می گوید با آدم هایش. گرچه آرمانی ست، ولی بگذارید یک حسّ از درون دامنه خالی بشه و پیش روی دامنه خوانان آفتابی شود:

روستایی ست از شهر پیشرفته تر

حریمش از مهربانی ها پرچین شده است

مردانش تا بلدند، پیاده نظام همسرانند

زنانش هیچ کم و کسری در شوهرداری ندارند

بقیه در ادامه ی مطلب

دامنه. 1382. عکاس: عادل


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٠ فروردین ۱۳٩٤ ، ٧:۳٢ ‎ق.ظ

پست 757

به نام خدا. لیف روح هشتادم. دامنه گرچه همه ی آثار فروغ فرخ زاد را در دهه ی 70 خواند ولی گاهی باز نیز نیاز می برد به نوشتجات او.  اخیرا" کتاب " مجموعه سروده ها " ی 368 صفحه ای فروغ فرخ زاد را مرور می کردم چشمم به بخش عصیان کتاب فروغ مماس شد. عصیانی که

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۱٠ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٥٦ ‎ق.ظ

پست 755 : به نام خدا. امروز صبح نوشتار زیر آسید علی اصغر شفیعی دارابی رفیق بسیار صمیمی و یار فکری دامنه، به دامنه ایمیل شد. فرصت بر دامنه ضیق بود تا فوری منتشرش نماید. حالا به اتفاق هم می خوانیم دیدگاه ایشان به فراخوان دامنه و  داده ی عارف آهنگر دارابی را : بقیه در ادامه ی مطلب

دامنه و آسید. سال 1382. تشی لت دارابکلا. عکاس: سیدرسول هاشمی دارابی


ادامۀ مطلب
شنبه ۸ فروردین ۱۳٩٤ ، ٥:٠۳ ‎ب.ظ

پست 754 : به نام خدا. دیشب شب جمعه 6 فروردین 1393 همه ی رفقا در یک رسم پرصفا، دور هم بودند منزل جناب جعفر آهنگر دارابی. دامنه نیز از سر اشتیاق و نیاز و احترام خود را از ساری از یک مهمانی خانوادگی در آخرین لحظات به این جمع شمع رساند. بحث هایی بود که دامنه در آن نبود و بحث هایی شد که دامنه هم رسید و مشارکت جست. این دور هم نشینی از برکات ایام عید نوروز ایران بزرگ است ب بقیه در ادامه ی مطلب

 


ادامۀ مطلب
جمعه ٧ فروردین ۱۳٩٤ ، ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ

پست 753 : به قلم دامنه. به نام خدا. دامنه چه بگوید از درد سخت و تاسف آور تخریب جنگل ها و غارت چوپ ها و الوارها برای ساخت انواع مبل و مدل ها و تکرار ادا و اطوارها؟ اما دامنه فقط یادش می آید روزی از آن روزهای داغ دههی هفتاد انقلاب اسلامی ایران، مجسن مخملباف کارگردان صاحب سبک فیلم سازی در کشور، گفته بود : روزنامه ها از جنگل ها می کاهند و بر جنگ ها می افزایند.

آری ای دامنه خوانان کی می رسد روزی درخت هم مثل همه ی برکت های زمین ارزش حیاتی اش را پیدا کند و قطع بی رحمانه تنه های تنومند آن قطع گردد!

دارابکلا. نوروز 1394

جمعه ٧ فروردین ۱۳٩٤ ، ٦:٠٦ ‎ق.ظ

پست 753

به قلم دامنه : قسمت 25. حلب سری نون. به نام خدا. حلب سری نون کنایه از دو وَری بودن است. به سخن غلیظ فارسی دو رو بودن. تا این روش به نفع او خوب کار می کند، او این رویی ست. وقتی دید آن رو شدن، امتیازات مهمی دارد و پست و شغل و نون و نام و نوا و مقام و درجه و عنوان به آن منوط و گره شده است، آن رویی می شود.

دارابکلایی ها البته که البته اصلا و ابدا، جلب سری نون نیستند. اگر هم باشند 11 نفر!! بیشتر نیستند و نفر 12 هم، ای چه بگوید دامنه! که

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٥ فروردین ۱۳٩٤ ، ٥:٤۱ ‎ق.ظ

پست 752

به نام خدا. دامنه در این سه روز عید کتابی را به صورت تندخوانی و تورّقی، مطالعه و یادداشت برداری کرده است. بنای دامنه این بود آن را پست دوم سال جدید کند. کتابی با عنوان " 17 اصل کار تیمی " نوشته ی نویسنده ی مشهور جهانی جان سی ماکسوِل. ابتدا 17 اصل بطور خلاصه می آید:

اصول 17 گانه:

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
دوشنبه ۳ فروردین ۱۳٩٤ ، ٢:۳٦ ‎ق.ظ

پست 751

به قلم دامنه: به نام خدا. دامنه در دومین روز سال نوی 1394 خورشیدی و با تبریک این سال  خجسته و نیز تسلیت ایام دردناک فاطمیه (س) ، لیف روح هفتاد و نهم را به عنوان اولین پست سال جدید تقدیم تان می کند.

متافیزیک (  فرا طبیعیت ) را برخی عارفان " آگاهی سوم " نام نهاده اند و دامنه در این پست  به آگاهی سوم بشر اشاره می کند. حکیم عارف شیخ شهاب الدین سُهروردی در ریاضیات نفس آورده است :

هر وقت شواغل حواس ظاهری کاهش یافت، در این وقت، نفس انسان از دست قوای طبیعی رهایی جُسته و بر یک رشته امور غیبی تسلط می یابد."

دامنه می گوید در نهاد انسان استعداد مرموزی وجود دارد که به مدد آن می تواند افکار دیگران را بخواند و از حوادثی که در نقاط دور دست رخ می دهد، با نیروی مافوق حس، آگاهی پیدا کند و کسب این آگاهی خاص، به مطالعات و مکاشفات معنوی مشروط است.

ان شاء الله تا لبف روح هشتادم در هفته ی دوم نورروز، همه ی اهل دل خصوصا شما دامنه خوانان اهل لیف روح، به لطف خدا و میل دل تان دچار آگاهی سوم و به قول دیگر " تله پاتی " یا همان روشن بینی گردین. الهی مددی.

یکشنبه ٢ فروردین ۱۳٩٤ ، ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد