دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

دامنه دارابکلا

اعتقاد، جهان را آباد می کند، انسان را آزاد ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

مطالب آبان 1393 دامنه

پست 478 : به قلم دامنه. به نام خدا. دیدگاه انتقادی ایمانوئل کانت اسکاتلندی از مشهورترین فیلسوفان قرن 18 و 19 مغرب زمین، (1724 تا 1804) این بود که مشخص سازد که مرز ناکارآمدی عقل تا کجاست؟ یعنی او می خواست بداند عقل تا کجا کار می کند. کانت توصیه های اخلاقی متعددی دارد.


دانشجویان علوم سیاسی یکی از درس هایی که باید بخوبی آن را طی کنند اندیشه های اندیشمندان و فیلسوفان سیاسی غرب و ایران و اسلام است. درس اندیشه های کانت از سخت ترین درس های رشته ی علوم سیاسی ست. یک سفارش اخلاقی او را دامنه به خوانندگان و خود می گوید:

چنان باش که بتوانی به هر کس بگویی مثل من رفتار کن.

همچنین نظریه ی صلح جهانی کانت نیز بسیار مشهور و مهم است. کاش غرب سیاسی از حکیمان و فیلسوفان خود پیروی می کرد و به اندیشه های خوب آنها اقتداء می نمود.


ایمانوئل کانت

پنجشنبه ٢٩ آبان ۱۳٩۳ ، ٩:٠۳ ‎ق.ظ

پست 474

به  نام خدا. به این بحث دامنه دقت شود. در زمان هارون الرشید در شهری که امروزه " آخن" آلمان  گفته  می شود، " شارلمانی " حکومت می کرد که نام حکومت خود را رایش اولگذاشته بود. سپس در سده ی 19 میلادی دولت پروس تشکیل شد که به رایش دوم مشهور است. پروس تقریبا" 600 درصد آلمان امروز را  شامل می شد. آلمان کشوری پراکنده و نامتحد بود از چندین پادشاهی مانند : پروس، پاواریا ، بایرن و ... .

بقیه ادامه

  

و نیز دارای  چندین شهر تجاری. اتو فون بیسمارک صدر اعظم پروس که در 18677 به  قدرت رسید؛ طی جنگ با اتریش آنها را شکست داد و تمامی کشورهای آلمانی زبان را تحت نفوذ خود در آورد. طی جنگی که ناپلئون سوم امپراتور فرانسه با آلمان، آلمان بیسمارک بخش وسیعی از فرانسه را اشغال کرد اما در نهایت در کاخ ورسای، معاهده ی صلح امضاء شد که به تشکیل امپراتوری آلمان منتهی شد. رایش دوم همین امپراتوری را می گویند که 18711 شکل گرفت. وقتی آدولف هیتلر ظهور کرد خود را رایش سوم نامید. و یا اطمینان گفت : " رایش ما، هزارساله خواهد بود. " اما 12 سال بیشتر به طول نینجامید و خود، خودکشی کرد. رایش سوم به حکومت هیتلر گفته می شود که از 1933 آغاز و در 1945 با پایان جنگ دوم جهانی، ساقط شد. نکته ی دامنه اینجاست که وقتی هگل فیلسوف مشهور آلمان و حامی دولت های مطلقه، در مورد دولت پروس ( رایش دوم ) نظر داد جمله ایی بسیار معناداری گفت که امروزه، جهان کنونی شاهد ظهور و بروز چنین حرفی ست. هگل در توصیف دولت پروس بیسمارکی گفت : " پروس دولتی نیست که ارتش دارد، بلکه ارتشی ست که دولت دارد. " جمله ی هگل را باید با تعمق نگریست که چرا بشر به این سمت و سو رفت که بنیادش بر ارتش باشد نه صلح و رفاه و امنیت؟ نمونه ی اعلای آن آمریکا و اسرائیل هستند که بقای شان بر سلاح شان است، نه مشروعیت سیاسی! حالا مفهوم " رایش " را معنا می کنم : رایش لفظی آلمانی ست که در معنای نخست یعنی فرمانروایی و حکومت کردن. سپس در معنای ثانوی یعنی ثروت و نیرومندی. و آنگاه در معنای بعدی به ریخت رایج اطلاق می شود.


اتو فون بیسمارک

چهارشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:٠٥ ‎ق.ظ

پست 470

به نام خدا. قسمت 19 . گینگ گینگ  و  وک وکی دو لغت شایع دارابکلاست. و همه به نوعی با آن انیس! اند. در گینگ گینگ فرد به زمزمه ی درونیات خود مشغول می شه. و در  وک وکی فرد از سوی فردی مقابل به این صفت زشت متهم می شه که چقدر بر سر هر چیزی  پک پک یا وک وک و یا ذر ذر می کنه. حالا کمی توضیح می افزایم.

گینگ گینگ: دارابکلایی ها چون در محیط مذهبی و حریم آخوندها و روحانیان و قرآن دانان و مادران قصه گوی قدیمی پرورش یافته و می یابند، اساسا اهل گینگ گینگ هستند. آخوند چون دائم به فکر وعظ و منیر و نصایح مردم است، همیشه در درون خود مفصّل به منبر می رود و زمزمه و به عبارت خودمونی گینگ گینگ می کنه. قرآن دانان محل هم مثل آخوندها هستند و با ورد و گپ درون و گینگ گینگ دلخوش اند. ماها هم همگی در خلوت دلمان هی می خوانیم و هی با خودمان گپ می زنیم، این نوع مکالمه ی درون نهادی را دارابکلایی ها گینگ گینگ می گویند. مثالی می زنم : ما در نوجوانی وقتی می خواستیم از قندان خونه قند بقاپیم!، اول گینگ گینگ می کردیم تا فضایی مساعد بیآفرینیم تا راحت از دست خواهران و مادرمان، قند بدزدیم آخه آن وقت ها شکلات کجا بود! این گینگ گینگ کمک می کرد، حواس طرف پرت بشه ما به قندان و قندش دستبرد بزنیم. گینگ گینگ های خوش هم داریم. مثل ذاکرین و نوحه خوانان که آنقدر پیش خود گینگ گینگ می کنند تا به میکروفون فرداشب برسند. گینگ گینگ تمرین خیالات درون هم هست. یک قدرت ماورائی هم داره. مثل برخی از خلَجانت ذهنی و الهامات کشفی و ... .

وک وکی: پیش طرف چایی می آورند، شروع می کنه به وک وک کردن  ( با لهجه ی محلی و حالت غُر زدن و آهنگین بخوانید ):  خله تِنده. جوش بیموهه. کن جه بخریهی چای ره. فلانی ؟ جه بخریهی؟ ونه چای همه رطوبت بیهته هسته. گرون هم دنه. خاش پیَر قیمت ره کانده! اووه جوش نیوموبیهه؟ خالخانده اسب کش بو کانده! ( پوزش ). لاهیجان چایی هه؟ اُره شمه سموار دله مگه گچ دَوسّه؟ چای خله له دانّه. شکلات ندارنی من قندجه چای نخارمه؟ آب نبات چی؟ اسبه حلوا اگه دووشه که خَله مَشته! ایف ایف ایف اووه دله ای باز کولور ( کَلر ) دکارده این هادی دهقان!؟  تکیه دله ی چای خله خله شمه چایی جه بهتره. شمه قند هم یزدی نیه؟ شیش دقیقه دیگه چای دَم بکشی ووشه آی صحرا چای واری مزه کارده! چای دله می ( مو ) بهیتمه! جارو برقی نکشینی سره ره مگه؟ چند می دره! . اسا ته همطی ادامه هاده وک وکی ره خوب معرفی هاکن.

سه‌شنبه ٢٧ آبان ۱۳٩۳ ، ٩:٢۱ ‎ق.ظ

پست 468 : به نام خدا. شصت و سومین قسمت لیف روح را این گونه عرضه می کنم. در مطالعات جَسته و گریخته ای که اخیرا" بر روی دفاتر یادداشت هایم داشته ام در صفحه ی 4 تیر 1385 دو نکته ی دستخطم توجه ام را سخت جلب نمود. سمت چپ صفحه نوشته بودم : حبل الله ، در وجود خود انسان قرار دارد نه در خارج آن.

یعنی ریسمان نجات را در نهادت جستجو کن با تکیه بر وحی و عترت و عقل و قلبت. و این یعنی هر کس به تنها بودن و  یگانه بودنش نزد خدا توجه کند. و دقت کردم دیدم از حُسن تصادف جمله ای از گالیله را سمت راستش نوشتم که خیلی به این نکته ی عرفانی بحث کمک کرد. گالیله که مورد خشم کلیسای متحجّر و فاسد قرار گرفته بود می گوید:

حکیمان مثل عقاب به تنهایی پرواز می کنند، نه مانند سار ها دسته دسته. سار همان شوکّرم در گویش دارابکلایی هاست. باید مطلب را دقیق گرفته باشید.

گالیله که اسیر گلوله ی کلیسای متحجر شده بود

دوشنبه ٢٦ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:۱٦ ‎ق.ظ

پست 466 : به نام خدا. قسمت 23 . او آقای سید رسول شفیعی ست. فرزند باایمان و بااخلاق آق محمد شفیعی. به عبارتی سیدرسول عزیز که نوحه خوان و ذاکر خوش لحن آقا اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) است، برادر زاده ی شهید عزیز حجت الاسلام سیدجواد شفیعی ست. خوش لحنی در این خاندان سادات عالی مقام  نسل به نسل است. رسول جان صوت خود را وقف امام حسین علیه السلام و عاشورا کن.

دامنه به وجود شماها جوانان متدین و عاشق قرآن و عترت آل رسول الله ( ص ) افتخار می کند. این پست هدیه به سیدرسول و دوستداران او و همه ی دامنه خوانان، که او امسال در میان دسته ی عزای امام حسین (ع)  خیلی محزون و بامرام خواند.

آفرین و هزاران تحسین بر سید محمد. درود به سیدرسول. سلام آمنین به روح ملکوتی شهید سیدجوادشفیعی. موید باشید ای همه ی نوحه خوانان محل.

ذاکر امام حسین (ع) سید رسول شفیعی دارابی

یکشنبه ٢٥ آبان ۱۳٩۳ ، ۱٠:٥٢ ‎ق.ظ

پست 465 : به قلم دامنه. به نام خدا. از این پس در این مبحث به ایران شناسی پرداخته می شود. امید است مورد توجه قرار گیرد. اولین قسمت را این گونه آغاز می کنیم:

چقدر این واژگان بر روی طبیعت و اشیای خاک گسترده ی ایران صلابت و آهنگ دارد. با این واژگان  حسّ و صلابت و محبت و انرژی سازی و روحیه بیاموزیم. و یک ایرانی مسلمان یا مسلمان ایرانی و یا یک ایرانی دیندار و آزادیخواه و باغیرت و ایمان و در یک کلام یک ایرانی تمام عیار بمانیم:

قله ی دماوند . بلندی های سبلان. دیار کُنجان چم. درّه های آبگون سهند آذربایجان. نوار سبزینه البرز ایران. ساحل آفتابین خلیج فارس. رشته کوههای بینالود نیشابور. سنگ نقشینه دار ازنا و دورود. گردنه ی پیچین بدرانلوی بجنورد. دلتای دلرُبای دارابکلا. تاج بلند سنه کوه با نوار بلند چلمه کوه. و از همه نیروبخش تر مشهدالرضای شمس الشموس خراسان و ایران و شیفتگان.

حرم امام رضا (ع) مقدس ترین و معنوی ترین مکان ایران؛ مامن ایرانیان و شیفتگان

یکشنبه ٢٥ آبان ۱۳٩۳ ، ٩:۳٢ ‎ق.ظ

پست 462

به نام خدا. این متن را جناب آسید علی اصغر شفیعی ارسال داشتند که متن شماره ی دامنه 450 یعنی " منهای 20 به ضرغامی " را تصدیق و نکاتی نیز افزودند. از این رفیقی که چندین ساله بر صدق و ایمان و مهرش یقین یافته ام بسی متشکرم.

«سلام. از تحلیل محتوی و هرمنوتیک بر رویکرد عملکرد آقای ضرغامی بهره بردم. شناختن سیستم یا سامانه غیر حرفه ای و پیچیده بسیار دشواراست که تو بدلیل رشته تخصصی خود برداشت رئالیستی ( واقع گرایی ) داشتی! باور کن هیچ احساسی بودنی در این تحلیل شما به عبارتی " مهندسی ارزش " عملکرد ندیدم. از کسانی که شما را نقد نمودند هم برآمده است که باور دارند یک اتاق 3 در 4 BBC در تهران حریف امپراطوری صدا و سیما شده است! به محوطه صدا و سیما رفتید؟ مثالی بزنم اگر در ورودی ریش ات را تیغ بزنی، در خروجی بی اندازه ریشت بلند می شود! چرا در نظام بین المللی نتوانست خوب نقش ایفا کند؟ سریال مختارنامه از میرباقری چرا باید کمیاب ترین سریال و کارگردان برجسته و حرفه ای باشد؟ برنامه هایش ضد توسعه یافتگی بود از نیروهای غیر حرفه ای و غیر سازمانی استفاده می کرد و ...

همه نقدکنندگان بر نوشته ابراهیم باید بدانند که چنانچه ایشان هم بر ضرغامی نقد نمی نوشتند! بر عملکرد صدا و سیما نقد وجود دارد. تو را خدا بیشتر توجه کنید به متن ابراهیم و به عنوان یک محقق بخوانید درمی یابید که برای بهتر شدن ساز و کار باید نقد وجود داشته باشد. این نوشته نقد بود دادگاه نظامی نبود که نیاز به تاییدیه داشته باشه تا " متن جناب آسید تا همین جا واصل شد و محتمل است ناقص باشد. که دامنه همین مقدار را نیز وافی به مقصود می داند.»

تکیه دارابکلا. شام غریبان. سیدعلی اصغر شفیعی دارابی. آبان سال 1393

شنبه ٢٤ آبان ۱۳٩۳ ، ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ

پست 461 : به قلم دامنه : به نام خدا. امروز 24 آبان 1393 روز بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی مفسر کبیر قرآن  و صاحب المیزان است. به درخواست یکی از عزیزان فرهیخته مبنی بر معرفی کتاب خاص اندیشه های سیاسی مرحوم علامه، دامنه ضمن معرفی چند کتاب به ایشان، که در آنها پاره ای از اندیشه های سیاسی حکیم متالّه مندرج است، دست به انتشار خلاصه ی اندیشه های سیاسی وی زده است تا علاقمندان در فرصت مقتضی در خواندن آن حظّ وافر ببرند. متن را از فصلنامه تخصصی علوم سیاسی برگزیدم که پیشتر از این مقالات پژوهشی سیاسی دامنه نیز در آن به چاپ گردیده است. مانند بررسی اندیشه های سیاسی امام خمینی در پاریس. با هم متن برگزیده ی زیر را می خوانیم. دامنه با کمی ویرایش، جاهای مهم بحث را برجسته و رنگی کرده است تا به گرانیگاه بحث علامه خیره گردید. اگر خیلی با ذوق مطالعه کنید به معارف مهم و زیادی نائل می شوید :

 آن گونه که از آثار علامه طباطبایى مشهود است, وى دو مشکل اساسى را در جامعه ایرانى روزگار خویش در رإس دیگر مسائل مى دید. اولین مشکل این بود که حکومتهاى موجود در تاریخ این مرز و بوم از این که دین, مباحث اجتماعى و سیاسى را در بین مردم مطرح کند پرهیز داشته و به هر طریق ممکن با این کار مقابله مى کرده اند. مسإله دوم این که جامعه آن روز, بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
شنبه ٢٤ آبان ۱۳٩۳ ، ۸:٠۸ ‎ق.ظ

پست 460 : دامنه در اربعین آقا و مولا امام حسین علیه السلام رهبر مجاهدان فی سبیل الله اسوه ی بندگان خدا شافی شیفتگان ثارالله شافع آزادمردان دنیا به نجف و کربلا می رود.  وَ لَمّا بَلَغَ اَشُدّه واستَوی آتَیناهُ حُکماً و عِِلماً و کذالِِک نَجزی المُحسِِنین.

و چون به رشد فکری خود و به حدّ اعتدال رسید، به او (حضرت موسی علیه السلام) حکمت و دانش دادیم، و نیکوکاران را این گونه سزا می دهیم. (سوره ی مبارکه ی قصص، آیه ی 14).

پیشاپیش گفتم تا اگر کسی  آن روز آنجاست، کنار علقمه وضوی عشق گیریم و عقد اخوت بربندیم. اگر در راه زیارت امام حسین (ع) به فوز شهادت رسیدیم از همه می طلبم با همه ی رضایتمندی حلالمان کنند.

نیز این پست را زودتر نوشتم تا شیعیان علی و عاشقان ابا عبدالله الحسین علیهم السلام با جملات خود عشق شان را به ساحت آن دو بزرگ مرد هستی عیان سازند. سعی دارم در کربلا خودم را با همه ی وجود تصغیر کنم و سپس سفرنامه ای در شان زیارت امیر المومنین امام علی و سالار شهیدان امام حسین علیهم السلام بنویسم.

و با حس و حال زایری دور افتاده از سامرا و کاظمین یاد چهار امام مظلوم تاریخ که با شکنجه و زندان و حصر و حبس و نگه داری در عسکریه (پادگان نظامیان) و شهادت توسط حاکمان جور و ستم یعنی امام موسی بن جعفر، امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم صلوات الله زنده کنم. بعون الله تعالی.

اگر لایق بودم نائب الزیاره ی همه ی آزادمردان جهان و خصوصا همه ی دارابکلایی ها و مخصوصا دامنه خوانان و بویژه اُقربا و رفقا خواهم بود. التماس دعا.

دامنه. 1383

جمعه ٢۳ آبان ۱۳٩۳ ، ۱٠:۱۱ ‎ب.ظ

پست 458 : به قلم دامنه : 9. به نام خدا. اصل سی و هشتم : "هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است، اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود."

نکته ی دامنه :  اساسا" جمهوری اسلامی از درون درد و آه و فریاد علیه ی همین شکنجه ها و  اقرارها و اجبارها در زندان های مَخوف ساواک شاهنشاه آریامهر! ظهور کرد و بنیاد شکنجه و شلاق و آزار و هر گونه ستمگری را و نیز همه ی شکنجه گران را ویران ساخت. این اصل مهم و ماندگار قانون اساسی از آه و فغان و از درون نهاد به فریاد و فسوس آمده ی قانون نویسان مجتهد مبارز و دانشمندان متعهد انقلابی و سیاستمداران خبره ی هوشیار تولید و ثبت شده است و در تاج قانون اساسی درخشیده است و برای ملت و نوکران ملت نوید و ارمغان و مژده شده است. برای آزادی و دینداری همین یک اصل بس است. عکس ها : از شکنجه گاه های ساواک شاه در زندان کمیته ی مشترک ضد خرابکاری ست با 90 نوع شکنجه. که در دوره ی حکومت سید محمد خاتمی به موزه ی عبرت تبدیل شده است. و دامنه سه بار به اتفاق خانواده و برخی از دوستان و همکاران به دیدن این مکان مخوف در میدان توپخانه ی تهران رفته است. جایی که همه باید به دیدن آن بروند و درس ها بیاموزند. فقط باید دقت کرد در آن گم نشد. بقیه ی متن و عکس ها


ادامۀ مطلب
جمعه ٢۳ آبان ۱۳٩۳ ، ۸:٢۱ ‎ق.ظ

پست 457

به قلم دامنه. به نام خدا. انصاف را از مرحوم آیة الله محمدرضا کنی بیاموزیم. به این رای او دقت کنید:

" من همین حالا هم می گویم دوستان نهضتی (نهضت آزادی ایران) کسانی بودند که اهل عبادت و اهل خمس بودند. بعضی ها تا یکی دو سال قبل از فوت امام خمینی، وجوهات شان را می آوردند به من می دادند که بدهم به امام. آدم های متدین و مقیّد به خمس بودند نه اینکه اسما" مسلمان باشند.» (منبع: مصاحبه اختصاصی روزنامه اطلاعات با آیه الله مهدوی کنی ، 19 شهریور 1387)

آری یک کمی شجاعت در اظهار عقیده و استقلال رای و انصاف را از آن مرحوم که پدر معنوی یک جریان بزرگ سیاسی فکری کشور بود، یاد بگیریم همه. یادش بخیر باد. عکس: عیادت مرحوم آیت الله مهدوی کنی از مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیة الله شهاب الدین مرعشی نجفی که مرحوم مهدی بازرگان و برخی از نهضتی ها مقلد شرعی ایشان بودند.

از چپ مرحوم: مرحوم آیة الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی  نجفی و مرحوم آیة محمدرضا مهدوی کنی

پنجشنبه ٢٢ آبان ۱۳٩۳ ، ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ

پست 454 : به نام خدا. دیشب تنم به قول آن خواننده ی خوش لحن، محسن چاووشی لرزید. مسوول تفحّص اجساد مطهّر و ملکوتی شهدا گفت پیکر 75 شهید دیگر در جستجوی اخیر به ایران آورده شد. و بلافاصله این خبر تکان دهنده را به زبان آورد:

هنوز 6200 شهید دیگر در خاک عراق داریم که اجسادشان پیدا نشده است. به این عدد کمی  فکر کنید. دامنه فقط یک تلنگر می زند به آنهایی که قدرت و موقعیت سیاسی و اقتصادی خود را پله ای برای  انباشت سرمایه  و حتی برای چپاول و اختلاس فرض کرده اند که گیریم از بیش از نیم میلیون شهید مدفون در جای جای ایران شرمنده نیستی؟

آیا از این 6200 شهید مظلوم و گمنام که روزی به ایران باز خواهند گشت هم خجالت نمی کشید؟ و از خذلان آخرت نمی هراسید؟ آن شهدایی که جز پلاک و بخشی از استخوان چیزی از آنها نمانده است. خدایا به قدرتمندان ما، بصیرت! عطا کن.

از ملت شرم نمی کنید از شهدا خجالت بکشید ای غارتگران بیت المال

چهارشنبه ٢۱ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:٤٥ ‎ب.ظ

پست 453 : به نام خدا.  متن و فیلم دامنه در شام غریبان امام حسین (ع) که در تکیه ی دارابکلا (13 آبان 1393) ارائه نمودمد عینا" بازنشر می گردد.

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٢۱ آبان ۱۳٩۳ ، ٩:٠٢ ‎ق.ظ

پست 451 : به نام خدا. روز عاشورای 1393 دارابکلا

و

و

شیخ وحدت (اخوی دامنه). عکاس: مجتبی آهنگر دارابی

چهارشنبه ٢۱ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٥٩ ‎ق.ظ

پشت 450 : به قلم دامنه : به نام خدا. دامنه به 11 دلیل و علت، به آقای سید عزت الله ضرغامی رئیس ده سال سازمان عریض و طویل صدا و سیما  نمره ی منهای 20 می دهد. بزودی

1- در طول ده سال حکومت ضرغامی بر صدا و سیمای خودش، این سازمان در بیشترین ساعات شبانه روز به فکر آگاهی های تبلیغاتی اش بود تا میلیاردها دلار بر جیب سازمان زند و فضای بد چشم و هم چشمی و زندگی های مرفه و کالاپرستانه را میان  خانواده ها کشانَد. این ستمی غیر قابل گذشت بر اوقات شریف خانواده های ایرانی بوده است.

2- این سازمان که یک حزب تمام شده بود! با آن همه پول و بودجه و نیروهای خاصش، نتوانست در طول دوره ی 10 ساله ی ریاست این شخص جناحی بر این سازمان متعلق به ملت، با نیم ساعت اخبار BBC مقابله ی موفق آمیز کند. این شکست از BBC بی هیچ تردیدی به گرایش جناحی و بسته ی شخص ضرغامی بازمی گردد که بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
چهارشنبه ٢۱ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:۳۳ ‎ق.ظ

پست 449 : به قلم دامنه : 4. به نام خدا. ان شاء الله روزی رسد که همه مان با خیالی آسوده شیر گاو را برای استخوان بندی کودکان و شاخ گاو را برای خود گاوان! بخواهیم. و با کمال میل شیرها را بنوشیم تا نعمت افزون خدا را مزّه کنیم و سپاس گذاریم و شاخ ها را فرو نهیم! تا مهربان باشیم و راه ها را در طی طریق حقّ بپیماییم.

http://s5.picofile.com/file/8126267034/%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87_%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D8%B9%DA%A9%D8%B3_%D8%A8%DA%86%D9%87.jpg

سه‌شنبه ٢٠ آبان ۱۳٩۳ ، ٤:٢۱ ‎ب.ظ

پست 448 : به قلم دامنه. به نام خدا. او جناب حاج عبدالله مهاجر است برادر شهید عارف محمدباقر مهاجر که برای مردم دارابکلا خیری عظیم و ماندگار کرده است. وی با تاسیس تکیه ی دارابکلا در کار خداپسندانه و مرضی خداوند و پیامبر خاتم و عترت مطهرش علیهم صلوات الله، از همگان سبقت جُسته است و نامش را در دفتر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ثبت نموده است. بیش از یک میلیارد تومان برای احداث این تکیه ی معظم، هدیه ی عاشورا و عاشورائیان کرده است.

دامنه به سهم خویش از ایشان تشکر وپژه می کند و برای پدر و مادر ایشان که والدین ارجمند و متدیّن شهید محمدباقر مهاجر هستند و نیز برای شخص ایشان و برادران و خواهران گرانقدرش و همه ی خاندان محترمش  آرزوی سلامتی و خشنودی خدا و طی کردن راه شهدا می نماید.

تاکید می شود برای سلامتی و شفای عاجل مادر بسیار محترم ایشان که عموزاده ی ارجمند ماست،  دعا بفرمایید.

داخل تکیه ی دارابکلا.  از راست: دامنه. حاج احمد. حاج عبدالله مهاجر. عکاس: حمزه طالبی دارابی. شب تاسوعا. 11 آبان 1393 بقیه ی متن و عکس در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٢٠ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:۱۱ ‎ق.ظ

پست 447 : به تدوین دامنه : 8. به نام خدا. شنبه 24 آبان سالروز درگذشت و نیز بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی ست که سال 1360 به ملکوت اعلی پیوست. به پاس احترام این عالم عامل و شهیر جهان اسلام مبحثی دیگر از قرآن در صحنه را می آورم. سوره ی مریم که 98 آیه دارد تا 15 آیه ی اول در باره ی داستان شورانگیز حضرت زکریا و  و فرزندش حضرت یحیی علیهما السلام است. از آیه ی 16 تا 58 یادآوری چند پیامبر الهی برای حضرت محمد صلوات الله و مومنان است. که داستان عاطفی و دلچسب حضرت مریم سلام علیها نیز به خاطر قداست  و اسوه بودنش در ردیف انبیاء آمده است. بقیه در ادامه ی مطلب


ادامۀ مطلب
سه‌شنبه ٢٠ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٥٤ ‎ق.ظ

پست 445

به نام خدا. قسمت شصت و هفتم. روح را بعد از عزاداری های عاشورا حالا با یک سخن روایی لیف کنیم. در روایت آمده است که : بوی تعفّن دروغ، تا آسمان هفتم بالا می رود. و البته می دانیم دروغی که با آبروی مردم بازی کند تعفّنش بیشتر است.

دوشنبه ۱٩ آبان ۱۳٩۳ ، ٩:٤٠ ‎ق.ظ

پست 444 : به قلم دامنه. به نام خدا. دامنه از مدت ها پیش به بینندگان عزیز قول داده بود، جناب آقای بارزان یکی از پرشورترین و فعال ترین کامنت گذاران دامنه را نشان دهد. روز هفتم محرم، که دامنه سعی چندین ساله اش همیشه این بوده است در مراسم سراسر خلوص عزاداری مردم مرسم شرکت کند و غذای نذری حضرت ابوالفضل العباس این دیار با صفا را نوش جان کند؛ امسال هم مثل سنوات پیشین چنین کرد و از قم خود را به موقع به مرسم رساند. آن روز خونه ی سراسر صفای جناب عبدالله آهنگر، دامنه و بارزان دیداری خوش منظره داشتند و بر حسب اصل غافلگیری، این عکس را از بازران ثبت نمودم. نفر کنارش جناب جانباز پاسدار جنگ تحمیلی آقای عیسی آهنگری ست.

برای بارزان که از خاندان سادات و برادر زاده و نیز خواهر زاده ی دو شهید عزیز و گرانقدری از دارابکلاست، آرزوی سلامتی و توفیق و کسب مدارج عالیه می کنیم. من شخصا به این جوان پویا و اهل مطالعه علاقه ی خاصی دارم. دامنه به جوانان اهل تفکر و جنب و جوش و تقلاهای فکری خصوصا گرایش های مذهبی و انقلابی و ضد آمریکایی خیلی خیلی احترام می گذارد.

بارزان یکی از همین خوب هاست. هر چند در پاره ای از زمینه ها دیدگاه بارزان هنوز با دامنه در تناسب نیست! آیا بارزان و دامنه نیاز به توزین!! هم دارند تا به وسطا رسند!؟ آری حالا با همآهنگی به عمل آمده، دقیقا فاش می گویم این جناب آقا بارزان کسی نیست جزء آقای سید محمد صباغ دارابی فرزند یکی از همرزمان خوبم در جبهه ی مریوان آسید کاظم صباغ. یاد عموی شهید و دائی شهید این کامنت گذار انقلابی یعنی شهید زیبااندیش و خوش اخلاق شهید محمدباقر صباغ شهید خوش مرام و خندان  شهید محمدجواد طالبی جاویدان باد. راه این شهید را  نگذاریم سردی و فسوس احاطه کند. ان شاء الله تعالی.

سید محمد صباغ دارابی (سید کاظم). و عیسی آهنگر دارابی مرسم. روز هفتم محرم 1393. منزل عبدالله آهنگر دارابی. عکاس: دامنه 

دوشنبه ۱٩ آبان ۱۳٩۳ ، ۸:۱۸ ‎ق.ظ

پست 443  : به قلم دامنه. به نام خدا. ساعت 2 بامداد روز جمعه 9 آبان 1393 مطابق با ششم محرم 1436 از قم با سرعتی قانونی و مطمئن  مندرج در عکس زیر به سمت دارابکلا حرکت کردم

12 آبان 1393 مطابق با ششم محرم 1436روز تاسوعا زیر رگبار شدید باران به اوسا رفتیم و خونه ی آقای اصغر مهاجر و به عبارتی خانم محترم و زحمتکش وی که عمه زاده ی من است، رفتیم و بحث هایی جورواجور کردیم! عکس زیر اوساست روزتاسوعا منزل اصغر مهاجر عکاس: دامنه

ساعت 8 و نیم صبح جمعه رسیدم محل. بلافاصله در برنامه ی پاکسازی کوچه های مسیر دسته روی عزاداران امام حسین (ع) و مزار شهدای محل که توسط شورا و دهیاری برنامه ریزی شده بود، شرکت نمودم

دامنه. دارابکلا. روبروی منزل آقای پرویز شاه علی. جمعه 9 آبان 1393

طبق روال همه ساله دعوت سفره ی جناب هادی آهنگر  با دستپخت بسیار خوب همسر بزرگوارش عمه زاده ی عزیزم، بودیم به همراه رفقای گرانقدر. آن شب ناظر بّردن چندین لال پلا تبرکی بودم که افراد مختلفی مراجعه می کردند و بشقاب شان را توسط واسطین پر می کردند و تبرّک می بردند. ساعت ده و نیم روز شنبه 10 آبان 1393 هفتم محرم با پای پیاده به همراه حاج احمد و علیرضا و ... به مرسم رفتیم و در مراسم عزاداری درون تکیه شرکت و پس از نماز جماعت به منزل آقای عبدالله آهنگری رفتیم. موذّن و مکبّر نماز آن روز جناب آقا جلیل محسنی بود که عکسش را  هنگام اذان گفتن در تکیه ی مرسم در زیر مشاهده می کنید. عکس دوم نیز داخل حیاط مسجد و تکیه ی مرسم پس از پایان مراسم روز هفتم محرم است

شنبه 10 آبان 1393 هفتم محرم مراسم عزاداری درون تکیه موذّن و مکبّر نماز آن روز جناب آقا جلیل محسنی

داخل حیاط مسجد و تکیه ی مرسم. 10 آبان 1393. حجة الاسلام گلچین (روحانی ساکن اوسا). پس از پایان مراسم روز هفتم محرم. عکاس: دامنه

روز هشتم محرم به اتفاق جمیع رفقا به بالازرندین منزل یکی از دوستان بسیار خوب آقا سیدرسول هاشمی رفتیم. مقداری از مسائل روز کشور بحث نمودیم. چند مسوول بلند پایه ی استانی و شهرستان نکا نیز حضور داشتند. عکس زیر بالازرندین منزل برادر گرامی آقای ع. روز یکشنبه 11 آبان هشتم محرم که باران شدیدی فضای مجلس را عطرآگین نموده بود

شب هشتم محرم را طبق دعوت چندین ساله ی دوست گرامی مان آقا جواد دباغیان بر سر سفره ی نذری ایشان در تکیه طی نمودیم. همه شب مراسم تکیه را حضور داشتیم سپس به همراه دسته های زنجیرزن به مزار می رفتیم و پس از بازگشت در درون تکیه با انبوه سینه زنان که برحسب سنت دیرین، لخت می شوند، سینه می زدیم. بعد هر شب افراد کوپه کوپه شده و هر کس گپ های خود را می زد و برخی در سکوت محض معرفتی خود بودند

طی دو شب پی در پی دو مقاله از سوی آقایان سید حجت شفیعی دارابی و آسید احمد هاشمی ارائه شد که هر دو متن دارای مضامینی پربار و بعضا قابل بحث بود. مثلا مفهوم معجزه در عاشورا در متن سیداحمد. که در کلبه ی افرایی با حضور وی و جمع دوستان که شیخ وحدت نیز حاضر بود بر روی آن بحث مفصّلی کردیم که سید احمد متقاعد شد و پذیرفت. زیرا دامنه اشکال نمود که مفهوم معجزه مخصوص  انبیاء و برای عجز عقلی منکران است تا اگر با منطق به ایمان روی نمی آورند، با اعجاز تسلیم حق شوند. روز عاشورا  را در دسته ی زنجیر زنان کفن پوش بودیم. که سوزی دیرین دارد این دسته و نماد دسته ی دارابکلاست

شبش نیز شام غریبان بود و ابتدا همگی سینه زدند و سپس دامنه طبق سنوات پیشین متن مربوط را ارائه کرد و در وسط متن نیز یک حاشیه نیز زد بر مساله ی منبر و ماهواره گفته بودم منبر بر ماهواره غالب است ولی به دو شرط : حق بالای منبر کتمان نشود و شجاعت حسینی در رگ های منبر جاری شود. و چهار منبر تاریخی امام خمینی در سال های 42  فیضیه و 43  فیضیه و 54  مسجد شیخ انصاری نجف و 57 بهشت زهرای تهران را مثال زدم

شب بعد همه ی رفقا به اتفاق شیخ وحدت نشستی را در کلبه برگزار کردیم تا پاسی از شب. فضایی بسیار صمیمی و با انبوه کلبه ای ها. جایی برای نشستن نیز نبود. جای برخی ها خالی بود آن شب. چند سوال مهم  مطرح و پاسخ مفصّل از سوی شیخ داده شد. مانند : فرق مُلک و ملکوت. اعجاز. عصمت. نفس مطمئنه. مصائب امام حسین (ع). دو آیه ی آخر سوره ی یاسین. فضای غم انگیز عصر عاشورا که پاسخ شیخ گریه ها را بر فضا حاکم نمود. مساله ی تعارض مقتل ها. سبک عزاداری ها. ابتلائات انبیاء

شیخ وحدت

خدا حافظ همگی. همه ی عکس ها در  اینجا

دوشنبه ۱٩ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:۱٤ ‎ق.ظ

پست 441 : به قلم دامنه. به نام خدا. تصویر عارفانه آسید علی اصغر شفیعی دارابی در شام غریبان امام حسین علیه السلام در درون تکیه ی دارابکلاست که من در حال ارائه ی متن هستم.

سلام سید. سلامتی ات اوج آرزوی دامنه. می خواهم تو را در دو عبارت قصار وصف و معنا کنم: آسید؛ مردی به سخاوت باران و بذل آفتاب. خدا حافظ رفیق.

سید علی اصغر شفیعی دارابی. شام غریبان محرم در 2 سال 1392. تکیه ی دارابکلا

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩۳ ، ٤:٠٠ ‎ب.ظ

پست 439 : به قلم دامنه : 4. به نام خدا. او علی شمخانی ست. زاده ی 1334 اهواز. از موثرین بنیانگذار سپاه پاسداران. فرمانده سپاه خوزستان در آغازین سالهای انقلاب. و از پرشورترین فرماندهان جنگ هشت ساله عراق و غرب علیه ی ایران. وی را مخ استراتژیک می دانند. کلمات مهم در بیان وی رقصی امنیتی دارند. در دوره ی هشت ساله ی حکومت خاتمی که به دوره ی اصلاحات معروفش کردند، وی وزیر دفاع بود.

می گویند شمخانی سیاستمداری اصلاح طلب و از جناح چپ جمهوری اسلامی ست. او در دوره ی نخست وزیری میرحسین موسوی، قائم مقام فرمانده کل سپاه و وزیر سپاه بود. اینک در دولت آقای دکتر حسن روحانی که در یک رقابت اعجاب انگیز، بر آقای جلیلی در دوره ی یازدهم فائق شد، دبیر امنیت ملی ست.

او بنا بر مصالحی، از سپاه به ارتش منتقل شده بود و مدتی مدید فرمانده ی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفته بود تا کرانه های استراتژیک خلیج فارس تا منتهی الیه ی شرق دریای عمان را برای جمهوری اسلامی محیطی برای دفاع و مقاومت بدل سازد.

وی از مدتها قبل، از تاثیرگذاران مهم تحولات منطقه ای گردیده است. سایه ی! شمخانی را می توان با شمّ شدید، در پیچیدگی های منطقه ای رویت نمود! و سهم او را در مدیریت آن لحاظ ساخت. تا همین مقدار مّکفی ست.

علی شمخانی

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٥٥ ‎ق.ظ

پست 438

به نام خدا. قسمت 6 . کتاب " تاریخ اندیشه های سیاسی قرن بیستم " از جمله کتاب هایی  ست که نسل سیاسی و اندیشمند لزوما باید آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این کتاب دو جلد است یکی مباحث مارکسیستی را می آورد و در جلد دوم مباحث محافظه کاری و لیبرالیسم را. نویسنده ی کتاب دکتر حسین بَشیریه است که هم اکنون در خارج از ایران بسر می برد. گرچه آقای حسین بشیریه خود گرایشی مارکسیستی دارد و دامنه به عنوان دانشجوی علوم سیاسی دهه ی هفتاد دانشگاه تهران، چند درس مهم علم سیاست و جامعه شناسی سیاسی را با او گذرانده است، اما نوشته های وی در هر شرائطی برای همه ی علاقمندان و حتی دست اندرکاران سیاست ایران بسیار مهم است و فوریت دارد. مطابق روال دامنه، چهار عبارت این کتاب نقل می شود :

در صفحه ی 96 آمده است : برخلاف نظر مارکس در مورد خودجوشی آگاهی طبقاتی، لنین بر ضرورت القاء آگاهی طبقاتی به درون طبقه ی کارگر به وسیله روشنفکران تاکید می کرد. در صفحه ی 190 آمده است : به نظر آدورنو قربانی کردن عقل در جامعه سرمایه داری متاخّر یا تضعیف زمینه عقلانیت، به افزایش توان دستگاه های سلطه می انجامد. در صفحه ی 405 آمده است :  مارکسیسم مائو آمیزه درهمی از برخی از عناصر پراکنده و دستچین شده از آراء لنین و سنت های فکری و اخلاقی چین بود و در قالب مفاهیم بسیار کلی و اخلاقی عرضه شد. و در صفحه ی 18 نیز درج شده است : ایدئو لوژی سیاسی در پی جلب ایمان و اعتقاد است. در حالی که اندیشه  ی سیاسی خواهان ایقان و تقاعد است... و ایدئولوژی های سیاسی می کوشند به منظور جلب پیروان، پیچیدگی های واقعیت را انکار کرده و راه حل مشکلات را ساده جلوه دهند. عکس دوم دکتر حسین بشیریه است که در دوره ی ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اخراج و تصفیه ! شد

دکتر حسین بشیریه

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٠٢ ‎ق.ظ

پست 437

به نام خدا. قسمت نهم فامیلی های سیاسی : 81- حسین فریدون دستیار ویژه دولت یازدهم = برادر آقای دکتر حسن روحانی ریاست جمهور. 82- اسماعیل سماوی که در حال حاضر سه مسئولیت دولتی را همزمان برعهده دارد ( سرپرست گروه مشاوران جوان، رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور ) = خواهر زاده ی آقای دکتر حسن روحانی ریاست جمهور. 83- علی‌اصغر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش = خواهر زاده ی آقای دکتر حسن روحانی ریاست جمهور. 84- علی اصغر پیوندی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی = پسرعمه ی دکتر حسن روحانی ریاست جمهور. 85- عبدالحسین فریدون مدیرکل وزراتی علوم و آموزش عالی و سرپرست جدید مرکز جذب اعضای هیئت علمی این وزارتخانه = پسر عموی دکتر حسن روحانی ریاست جمهور. 86- اسدالله وطنی دبیر شورای عالی گزینش ریاست جمهوری = شوهر خواهر دکتر حسن روحانی ریاست جمهور.

شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:٠۱ ‎ق.ظ

پست 435 : به نام خدا. این عنوان موضوعی ست که دامنه امسال در مراسم شب شام غریبان امام حسین (ع) در تکیه ی بالا دارابکلا ارائه می کند. تحلیلی ست بر اصول و فروع دین و آثار و برکات امام حسین در آن.

دامنه طی 18 سال گذشته، همه ساله به مدت 25دقیقه در چنین شبی به ارائه ی یک موضوع مرتبط با حادثه ی عظیم کربلا می پردازد که امسال نیز به لطف خداوند متعال این موضوع را آماده ی ارائه نموده است.

همدردی مردم پاکستان با اسرای نمادین عصر عاشورای کربلا در عکس

شنبه ۱٠ آبان ۱۳٩۳ ، ٥:٢٥ ‎ق.ظ

پست 434 : به نام خدا. قسمت شصت و یکم. از مرحوم علامه طباطبایی هر چه بگوییم و هر چه یاد بگیریم باز نیز کم است. او شیفته ی عَریف آقا سیدالشهداء امام حسین علیه السلام بود. یک عالم نمونه و اسوه و متخلّق به اخلاق الله. وی در رساله ی سیر و سلوک خود برای انسان معنوی 25 ادب قائل است که یکی از مهمترین آنها تبرّک جویی به ذکر نام اباعبدالله الحسین علیه السلام است.

حال در لیف روح شصت و یکم که مصادف شد با روز دوشنبه عاشورای سال 61 هجری، از این  روحانی وارسته یک نمونه از اخلاق الهی را می آوریم تا من و شما از مکتب ایشان درس معنویت بیآموزیم. در سجایای اخلاقی وی آورده اند که یکی از استادان اندیشمند حوزه ی قم، رساله ی امامت خود را برای نظر خواهی پیش علامه برد. ایشان پس از مطالعه به آن شخص گفت: " چرا دعای شخصی کردید و گفتید : " بار الها! توفیق فهم آیات الهی را به اینجانب مرحمت فرما. " چرا در سفره ی الهی دیگران را شرکت ندادی!؟ "

این هم لیف روح به مدد اَنفاس زکیّه ی علامه طباطبایی یکی از شاگرادن بر حق مکتب امام حسین علیه السلام. ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین و یارانش بر همه ی شما شیفتگان راه حسین (ع) تسلیت باد.

مرحوم علامه طباطبایی

جمعه ٩ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٥٩ ‎ق.ظ

پست 433 : به قلم دامنه. به نام خدا. قسمت 17 . عکس زیر نشان و سندی از تاریخ سیاسی دارابکلا قبل از پیروزی انقلاب و در نزدیکی های 22 بهمن 1357 است. این تصویر اولین تظاهرات عمومی و علنی دارابکلا علیه ی رژیم شاه بود که از مسجد جامع تا پاسگاه و از آنجا تا مزار راهپیمائی شد و دامنه هم در آن بود و بخوبی به یاد دارد.

پیشتر از این تظاهرات فقط در شب ها بود. تا جایی که دامنه در ذهنش مانده است، یکی از اصلی ترین برگزارکنندگان این تظاهرات آقای جواد حبیبی بود که آن وقت ها منزلش پر از کتاب های دکتر علی شریعتی بود.

یاد و خاطر دامنه است که با آقای سید علی اصغر شفیعی می رفتیم منزلش، کتاب های دکتر را که نایاب و ممنوع بود در اتاق خصوصی آقای جواد حبیبی مرور می کردیم.

از چپ: حجت الاسلام شیخ علی ربانی. حجت الاسلام سیدیوسف سیکایی ( داماد مرحوم آقاابراهیم ملائی ). حجت الاسلام شیخ محمد نجفی ( فرزند مرحوم آقا دارابکلائی ). حجت الاسلام شیخ رحیم آهنگر. حجت الاسلام آشیخ مرتضی دارابی ( امام جماعت محترم کنونی  مسجد جامع دارابکلا ). حجت الاسلام سید محمد شفیعی مازندرانی. حجت الاسلام مرحوم شیخ علی اکبر طالبی ( پدرم ). نفر جلویی اسماعیل کیه است.  نفر راست جلوئی که بر سینه علامت انتظامات دارد، آقای محمدحسین آهنگر است.  نفر پشت میان شیخ رحیم و آسید محمد؛ آقای احمد دهقان است. نفر کناری اش آقای شعبان رنجبر پدر شهید رنجبر است. در ضمن جناب زیتون سبز خواننده ی همیشگی دامنه نیز طی پیامی تشخیص داده که نفر میان آقای نجفی و آقای سید یوسف سیکائی مرحوم حجت الاسلام آق سید علی شفیعی ست پدر حجت الاسلام آق شیفع شفیعی

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳٩۳ ، ۸:٠٢ ‎ق.ظ

پست 431

به نام خدا. امروز روز فتوای ننگین قتل امام حسین علیه السلام توسط شُریح قاضی این آخوند پول پرست مقدس مآب درباری ست. این روحانی 120 ساله حاکم شرع منطقه ی تحت حاکمیت عُبیدالله بن زیاد، سال 61 هجری یعنی 1375 سال پیش، درست در روز چهارم محرّم که اولین محاصره ی رودخانه ی فرات در کربلا بر روی امام حسین و یارانش اجرا شد، با صدور فتوایی شرعی!! فرزند رسول الله حضرت سیدالشهداء را فردی خروج کرده از دین و مستوجب قتل اعلام کرد. لشکریان یزید پس از آن، بر تراکم لشکرشان در این روز افزودند و اندک اندک سخت ترین لحظه ها را برای امام حسین (ع) تا عصر عاشورا و پس از آن پدید آوردند. حادثه ای که بشر مثل و مانندی برای آن ندارد که یکجا این همه قساوت و ننگ علیه ی خاندان یک پیامبر که خاتم رسولان بود، بخرج دهند. این آخوند دنیازده ی زرپرست، چنان ریاکار بود که جزء الاغ هیچ مَرکبی را سوار نمی شد که مثلا دچار غرور و نفس امّاره نشود!! الله اکبر به این همه دنائت و فریب و  حُقه بازی. اَلا لَعنةُ الله علی الظّالمین. صلوات به حق محمد و آل مطهر محمد. تصویر زیر صحنه ی اشک ریختن برای امام حسین (ع) است. تسلیت عزیران.

چهارشنبه ٧ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:۱۱ ‎ق.ظ

پست 428

به قلم عارف آهنگر : به نام خدا. این شعر دل گفته ی زیر را یکی از همین دارابکلایی های عاشق حسین (ع) دیروز سروده و با اشتیاق عالمانه به گوشی دامنه فرستاده. و من درصدد برآمدم آن را در وبلاگ دامنه بازنشرش دهم. کاری به وزن و مقفّا و سجع و ردیف آن ندارم، مهم دلی ست از همین دیار دارابکلا که برای حسین (ع) می تپد و بی قراره. با هم می خوانیم سروده ی برآمده از دل سوخته و شیدای برادر گرامی ام جناب عارف آهنگر را :

آه و افغان، در این سینه هزاران درد است

من نه آنم که توانم بازگویم سخنی

بار این درد فزون است ز تحمل یا رب

تو خود آرام نما خسته مجنون چو منی

برای وی آرزوی توفیق می کنم. و از راه دور به واسطه ی عشق حسینی اش دستش را به دوستی و اخوّت می فشارم. حبّذا احسنت

سه‌شنبه ٦ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:٠۱ ‎ق.ظ

پست 427 : به قلم دامنه : به نام خدا. با آمدن ماه محرّم الحرام همه ی آحاد ملت ایران بی استثناء، در تاب و تپش عاشقانه است. و عشق حسین (ع) کسی را راکد و خمود و بی رغبت نمی گذارد. از این میان صنفی هم هستند که از فردای عاشورای سال شصت و یک هجری به این سو، به امر ائمه ی اطهار علیهم السلام فرهنگ سیاسی دینی حضرت سیدالشهداء را با همراهی و همدلی مردم زنده نگه داشتند.

اینان روحانیان وارسته ای بوده و هستند که با منبر و محراب نگذاشتند ملت مسلمان و همه ی عشق بازان به سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع)، از این اقیانوس بی کران بی جرعه بمانند.

در دارابکلا نیز در طول چندین سال گذشته، تعداد زیادی از عالمان دینی به این سفر بسیار سخت و مسوولیت آفرین و آگاهی بخش تبلیغی با رغبت و طوع و عشق تن دادند و  از دیار و کنار زن و فرزندشان کوچیدند و به جایی جایی ایران عزیز رفتند و سهم بزرگی در احیای محرم و رمضان ایفاء کردند. بر درگذشتان روحانی صلوات و تمنّای رحمت و بر حاضران روحانی نیز سلام می فرستیم.

هم اینک نیز برخی از این بزرگواران محل به شهرهای مختلف هجرت کردند و برای زنده نگه داری محرم با مردم شهر و روستاها الیف و انیس شده اند . خدا قوت روحانیت وارسته و آزاداندیش و حُرّ و مردمی.

دو عکس زیر را یک ماه پیش برای همین مناسبت ماه محرم از منطقه ی شهید صدوقی قم گرفتم. اولی مرکز تربیت این عزیزان است و دومی مکانی ست که فقط لباس روحانیت را می دوزد و می فروشد. نیک می دانید که لباس روحانی در طول سال برای ماه های 12 گانه به فراخور فصل، هفت تکّه است که در تابلوی عکس دوم مشخص است.

و

عبافروشی در قم

سه‌شنبه ٦ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٢٦ ‎ق.ظ

پست 426

به نام خدا. دمدمای غروب آفتاب امروز که من در اتوبان قم مشغول رانندگی بودم و از تهران به قم بر می گشتم، پیام یکدوست عزیزم از دارابکلا بر صفحه ی موبایلم مرا آغشته به عشق و شوق و اشک کرد. و تا قم بر تک تک حروف و واژگانش  غرق بودم. او خیلی با حسّ و حال نوشت. گویی من چاهی در نخلستان کوفه بودم و او به عنوان یک عاشق حسین علیه السلام، درد آگاهانه و نباء غیبی اش را با پیام خالصانه اش در آن می ریخت و من هنوز در پژواک پیام واجد وَجد عرفانی اش هستم. او در گوشه ای از پیامک خود چنین نگاشت : " ... به مناسبت محرم یه حال و هوای تقریبا بی سابقه ای  دارم... بی قرارم... کلمه حسین (ع) منو بی تاب می کنه. نمی دونم این حس نشانه چیه؟ حتما نشانه چیزی هست، شاید ... "

دامنه به تو می گوید ای عزیز، این حسّ حسینی را، این بی تابی برای محرم را سروش غیب خود بدان. می دانید حسین (ع) چه کرد؟ کاری کرد که دیگر هیچ آزادمردی در طول حیاتش دریوزگی سیاسی و دورویی دینی و ستودگی قدرت چموش ظلم و ستم را بر خود روا ندارد. و این حسّ تو کم حسّی نیست عزیز. قَدرش را با قدرت تمام بدان. ای رفیق پویای من، بدان که حسین (ع) راحت طلبی با ستم پذیران بودن را و ننگ با ظالم بودن را و تباهی با یزید فاسد العقیده و اَفسدالعمل را برای همیشه ی تاریخ مردود نمود و بر جَبهه و تارک هر آدم خداجو این راه و رسم را حکّ نمود که راه بَرین راه حسین است و بس. و در یک کلام حسین (ع) اسلام را از چنگ کثیف قدرت پرستان و زردوستان و بر گُرده ی مردم سواری خواران بدر آورد و تحویل آزاداندیشان متدیّن داد. من، دامنه بشدّت با حسّ تو همحسّ هستم و تو را برای این اِشراق و شوق وصال برادرانه می بوسم.

عنان سخن را اگر افسار نزنم تا صبح بر همین منوال با تو ای عزیز از سر عشق سخن می رانم. ولی العاقل یکفی بالاشاره. خدا حافظ برادر من. تصویر زیر نیز هدیه من است به تو و همه ی عاشقان حسین علیه السلام.

دوشنبه ٥ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:٥٢ ‎ب.ظ

پست 425

به نام خدا. در عصر دارابکلا قسمت بیستم توفیقی شد تا این چهره ی جوان عزیز را که عاشقانه علَم امام حسین (ع) را در روز عاشورای سال گذشته بر دوش گرفته بود و در دسته ی زنجیرزنان ببخیل پیشقراول بود، برای شما دامنه خوانان منعکس کنم. برای این جوان بی ریا یعنی پسر آقا حمید عباسیان و به عبارتی برادر زاده ی شهید ابراهیم عباسیان دعا کنیم و سلامتی بطلبیم. برای دامنه این صحنه ی علمداری این جوان خیلی ارزشمند و سوزناک است. شاید بهترین صحنه ی عزاداری پارسال باشد. منبع این عکس از برادر خوب و هنرمندمان آقا مجتبی آهنگر دارابی ست مدیر وبلاگ و عکاسی داراب.

 

دوشنبه ٥ آبان ۱۳٩۳ ، ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ

پست 423

به نام خدا. لیف روح شصتم. یکی از بدترین حالات برای انسان یاس است. که از نظر اسلام در حد کفر است. چه یاس اخلاقی و چه یاس سیاسی و چه یاس در سراسر فراز و نشیب زندگی، هر سه به حال آدمی مضرّ است و تخریب گر. رهبر جنبش سربداران در خراسان شیخ حسن جوری که شاگرد شیخ خلیفه بود در دوره ی حمله ی غارتگرانه و ویرانگر مغول به ایران، جمله ای  سرنوشت ساز به یارانش گفت که همین جمله، لیف روح شصتم دامنه و دامنه خوانان می گردد : " یاس مَدخل تسلیم است. " پس مایوس نباشیم. خوف و رجاء در مفهوم دینی برای نفی همین یاس از رحمت خداست.

یکشنبه ٤ آبان ۱۳٩۳ ، ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ

پست 422 : به نام خدا. او بهنام رجبی دارابی ست. خردسال ترین ذاکر امام حسین (ع). او باز نیز قرار است امسال بخواند. براش دعا می کنیم. بهنام تیزهوش و زرنگ است. استعداد بسیار پرشوری دارد.

ساری. روبروی منزل شان.بهنام بچه ی حسن آقا خواهرزاده و باجناقم

یکشنبه ٤ آبان ۱۳٩۳ ، ٧:٥٧ ‎ق.ظ

پست 421 : به نام خدا. قسمت 18 . لال پِلا . به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام در شانزدهمین قسمت فرهنگ لغات دارابکلا به موضوع و عبارت لال پلا می پردازم که موضوعی مرتبط با عزاداری و تکیه و سفره ی مجمع ده شب است.

در دارابکلا از سالیان دراز با حلول ایام عزاداری محرم، چند خانواده با پخت غذای نذری در منزل، آن را بعد از نماز مغرب و عشاء بر مَجمع  می گذارند و از طریق خانم های منزل به تکیه ی بالا می آورند. یک روز قبل از اطعام، هر خانواده طی ده شب متوالی یعنی از آغاز محرم تا شب عاشورا، به نوبت چندین نفر را دعوت می کنند. در تکیه یک مدیری به نام حاج احمد رحیمی این سفره ها را مدیریت می کند و در موقع مقرر اعلام پذیرایی و در پایان هم اعلام فاتحه می کند.

تا پارسال ذکر خاص و ردیف دار و آهنگین فاتحه گویی بر عهده ی مرحوم حجت الاسلام سید باقر سجادی بود که اخیرا مرحوم شد. یادش بخیر باد. اما مردم محل می دانند که در تکیه ده شب طعام نذری می دهند بنابراین برخی که مریض دارند یا آرزوهایی خاص دارند و نیز هر کس با نیّات خاص و معنوی یک بشقاب می آورد و از همه ی سفرهای درون تکیه یک قاشق یک قاشق بر بشقابش می ریزد و با اعتقاد خاص و مقدسی این غذای برگرفته از همه ی سفرهای موجود در تکیه را به منزل می برد و اول به مریض یا فرد مورد نظر می خوراند و آنگاه هر کس من باب تبرّک و شفا و درک معنوی از این نذری، چند قاشق میل می کند. این غذایی که در بشقاب از همه ی سفره ها جمع می شود را دارابکلایی ها اصطلاحا  لال پلا می نامند. یعنی غذایی که حتی مریض مادرزادی به نام لال یعنی کسی که قادر به سخن گفتن  نیست را هم شفا می ده.

پلا معادل چلوست یا پلو. این را می گویند  لال پلا . برای دارابکلایی این بشقاب غذای نذری بسیار مقدّس است و خیلی ها از این طعام به منزل می برند. بوپژه طعام سفره ی شب هفتم محرم را که متبرّک به نام حضرت ابوالفضل العباس است. امید است سنت های شیرین و حکمت دار محل مان توسط نسل های جدید به اَحسن وجه محافظت شود. محرم بر همه ی شما تسلیت و مقدمه ای برای درک معرفت و فضیلت باد.

دارابکلا

شنبه ۳ آبان ۱۳٩۳ ، ۱۱:٤٠ ‎ق.ظ

 پست 420

به نام خدا. دیشب از طریق جناب عارف آهنگر مطّلع شدم گامی در پاسداری محرّم در آستانه ی ورود به روز هفتم محرم یعنی جمعه ششم محرم ( نهم آبان ) در محل برداشته خواهد شد. گامی باانگیزه و حرارت مذهبی. گامی با دل هایی متّصف به شورحسینی. گامی برای زیست بیرون و زیست درون مان. چیست این گام بلند با نیّت وصال به عشق حسین علیه السلام؟ این است که هر کس دل در گرو آن سرور آزادمردان و آزاداندیشان جهان آقا سیدالشهداء امام حسین علیه السلام دارد، صبح همین جمعه ی پیش رو، در مزار شهداء و خیابان های منتهی به دو تکیه ی پایین و بالا وارد شود و محل و اماکن مسیر دسته های عزادار محرم را، با دستان خود پاکیزه و دل را از گامی که برای کربلا و عاشورا برداشته، روشن و نورانی کند. دامنه با همه ی وجودش در این حرکت فرامادّی و دارای ابعاد گوناگون معنوی حضور می یابد و آنچه از سوی دست اندرکاران به من در این حرکت خداپسندانه و محرّم گرایانه محوّل شود با کمال میل انجام می دهم در آن روز بزرگ.

شنبه ۳ آبان ۱۳٩۳ ، ٩:۱٤ ‎ق.ظ

پست 419 : به قلم دامنه. به نام خدا. یکی از مردان مرد و یکی از مومنان زیرک و دور از تک بُعدی گری محض، خلبان رشید و مبارز شهید شیرودی بود. اهل شیرود محله ی تنکابن مازندران. روستایی شهرشده در سر راه میان جاده ی زیبای ساحلی مازندران و گیلان. که رفتن به مزار شریفش هیچ سختیی ندارد. که کنار امام زاده حوریه به آرامی آرمیده است.

خواندن سرگذشت این شهید رزم و عرفان، از دهه ی قبل جزء علائق شدید دامنه بوده است، بطوری که شوق شدید یافته بودم به سر قبرش حتما حاضر شوم. روزی با فرزندان و خانواده چنین کردیم. حمکتش این بود که دامنه به مباحث عرفانی خیلی انیسه هر چند از عرفان عملی بسیار بسیار فاصله داره و غبطه ها می خوره؛ ولی یک سخن شهید مظلوم آیة الله سید محمد حسین بهشتی، خیلی تسکینش داده و آن این سخن حکیمانه و عارفانه ایشانه : عرفان واقعی، خانقاهش بازی دراز است.

یعنی آنجا که شهید شیرودی در کوه بازی دراز کرمانشاه علیه ی هجوم بی رحمانه ی دشمن بعثی صدام عفلقی، حماسه ای جاوید آفرید. که تابلو نوشته ی آن را از منطقه ی کوهستانی بازی دراز کرمانشاه، محل رشادت و شهادت و حماسه ی بی نظیر شهید شیرودی، در زیر آورده ام. یاد این شهید عارف و آگاه به خیر و جاوید باد.

شیرود. سر قبر شهید شیرودی. سال 1384. از راست: عاصم. ابراهیم (ابی برادرهمسرم) عادل. عارف. خانواده ام

بازی دراز کرمانشاه

جمعه ٢ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٠٠ ‎ق.ظ

پست 418 : به نام خدا. قسمت 3. عکس اول: مقبره ی مرحوم آیة الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی ست در محل ورودی کتابخانه ی مشهورش واقع در خیابان ارم ( مرعشی نجفی ) قم. عکس دوم:

نمایی از کوه خضر نبی (ع) قم است. کوهی که مثل کوهسنگی مشهد برای قمی ها اهمیت مذهبی تفریحی دارد.

مقبره ی مرحوم آیة الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی

کوه خضر نبی قم

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳٩۳ ، ٦:٤٠ ‎ق.ظ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد